Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Har jeg mus i min Tesla?

Startet av mazeking, torsdag 23. juli 2015, klokken 16:22

« forrige - neste »

mazeking

Skal fra Oslo til et sted rett før hamar nå til helgen. Det er 118 km dit i følge google maps. I følge displayet i bilen skal den rekke et sted mellom 159 km og 179 km avhengig av modus. Jeg stiller meg sterkt tvilende til disse tallene og jeg har aldri kjørt så langt på en lading før.

Hva tenker folk her om denne distansen? Nummer to bekymring er farten. Jo fortere jeg kjører jo større vil jo også luftmotstanden bli og kortere blir rekkevidden. Det er heldigvis to felt så og si hele veien så jeg bør kunne holde meg i lastebilfeltet.

Så et kanskje litt dustete spm: Da jeg for 20 år siden kjørte moped hendte det ofte at vi hang oss på bak i slipstreamen på store lastebiler for økt rekkevidde og fart. Sikkert greit når vekten er 150 kg totalt, men har dette overhodet noe for seg på en earodynamisk bil som leaf? Dvs vil jeg overhodet få noe lenger rekkevidde ved å legge meg rett opp i hekken på en skapsbil og følge denne tett oppover E6? Bekymringer her er jo rett og slett å krasje ved å ligge for tett og han får en punktering eller lignende

Olofm

Med pen kjøring og gjerne da bak en lastebil, så bør dette gå bra å kjøre på en lading. I verste fall så er det en del hurtigladere som er mulig å bruke på veien til Hamar.

Satser du på å holde samme hastighet som andre biler, så vil du gå tom for strøm ganske raskt. Det hjelper absolutt å ligge bak lastebiler, men du trenger ikke å ligge så nært at du er redd for å krasje, hold normalt avstand og kos deg på "langtur" med elbil.
Sort Nissan Leaf, hentet 22/2-2012 fra BNH på Ski.
Tesla Model 3, hentet Lillestrøm

Trekkoppbil

118 km er i grenseland for hvor lagt man rekker med en sånn bil, og man må kjøre økonomisk for å komme fram.

Rådet mitt er å følge med på forbruk, gjenværende lading, og gjenværende kjørelengde.
Før start kan man lese av antallet kWt man har, med Leaf Spy pro, eller annet utstyr, og man kan resette måleren på trykksjermen, for antall km/kwt. Sjekk gjerne vindreting også.
Så er det bare å følge med på turen, og stadig regne på om man kommer fram eller ikke, og ha gjerne en kartleser som følger med på allt.
Det kan være fornuftig, og nødvendig med en ladestopp på veien.

Jeg ville ha kjørt med høyt lufttrykk, og jeg ville ha sikta meg inn på den traileren med størst bakside og passelig marsfart.


Anglia

15 minutter på hurtiglader Statoil Minnesund sikrer deg nok rekkevidde til Hamar.  Koster kr 45,-
Tesla model S 90D 2017
e-Golf levert mai 2015 fra Møller Follo
Leaf levert september 2012 fra BNH Ski solgt 2015

3irikur

Sitat fra: Anglia på onsdag 08. juli 2015, klokken 17:19
15 minutter på hurtiglader Statoil Minnesund sikrer deg nok rekkevidde til Hamar.  Koster kr 45,-

44kr for å være nøyaktig :P


Men jeg ville heller kjørt til Kiwi Minnesund som ligger rett over elva for Statoilen. Der har Fortum ladestasjon, og du kan lade 10min eller 20min om du ønsker, så du slipper å være bundet til Statoil sine 15/30min :)


Jeg har kjørt Oslo - Lillehammer med 2014 Leaf flere ganger nå, og stopper alltid kun her. Kjør litt rolig og forsiktig så går det helt fint!

Edit: Ser nå at jeg er rimelig forsinket. Håper turen gikk bra!
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA