Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Peugot 106 - vil ikke lade

Startet av cra, tirsdag 15. desember 2009, klokken 21:54

« forrige - neste »

hens

Biltema har BA 9 sokkelpærer. De koster 100 kr for 2. De finnes på lageret.
De gamle Biltemapærene tålte ikke å stå sammen med hovedlyspærene, da fikk de kort levetid.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Caspar

Sitat fra: El rayo på lørdag 19. desember 2009, klokken 16:07
Ser at ClasO #36-1683 10 mm ultrahvit 20mA/3,2V er gått ut av den nyeste katalogen, i stedet har # 36-3845 kommet inn i sortimentet. Den hadde de kke fått til lager enda på Alnasenteret.

Ja jeg tror det var de jeg brukte, de hadde ihvertfall skiftet delenummer siden jeg kjøpte de første, men de var helt like med nytt nummer.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

El rayo

Det ser ut som du monterte alle 9 lysdiodene i nederste halvdel av lykta. Er det en spesiell grunn til at du gjorde det framfor å fordele dem jevnt rundt kanten av reflektoren?

Merket du at lyset ble noe dårligere? En del av reflektoren blir jo borte.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Caspar

Jeg monterte de slik bevist for å lage et smil.  :) Hvis du fordeler 9 dioder likt rundt hele lykta så tror jeg det vil se veldig "punktete" ut. (er punktete et ord ?)

Når det gjelder lysutkastet så påvirkes ikke det da nærlyset ikke bruker nedre del av reflektoren. Kjøremønster med Thinken som inkluderer bruk av fjærnlys virker ikke så sansynlig for meg.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

cra

Sitat fra: Caspar på mandag 21. desember 2009, klokken 09:32
(er punktete et ord ?)

Nei, men det beskriver på en prikk hva du mener! (Pun intended) ;D

Sitat fra: Caspar på mandag 21. desember 2009, klokken 09:32
Når det gjelder lysutkastet så påvirkes ikke det da nærlyset ikke bruker nedre del av reflektoren. Kjøremønster med Thinken som inkluderer bruk av fjærnlys virker ikke så sansynlig for meg.

Jeg bruker ofte fjernlysene på thinken, da jeg bor "på landet" og rett som det er har muligheten til å ha veien for meg selv. :)  Har også vært inne på tanken om å sette på 1000-metere tidligere, men har blitt frarådet dette, mye pga thinkens forholdsvis puslete 12V-batteri.  :-\
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Sitat fra: Caspar på mandag 21. desember 2009, klokken 09:32
Jeg monterte de slik bevist for å lage et smil.  :)
På bildet synes ikke smilet så jeg tenkte ikke på det.

Sitat fra: Caspar på mandag 21. desember 2009, klokken 09:32
Når det gjelder lysutkastet så påvirkes ikke det da nærlyset ikke bruker nedre del av reflektoren.
Unngå å endre lysutkastet på nærlys er en god grunn.

Her i Oslo er ofte gatelyset borte og med svart, våt asfalt bruker jeg fjernlys i håp om at fotgjengere bruker refleks.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Fjernlys i tettbebygd område er vel ikke særlig hensynsfullt?
Når andre trafikanter blendes blir ikke sikkerheten noe bedre.
Dessuten koster feil lysbruk 1700 kroner i tilskudd til statskassen.
Det gjelder også annen juletrepynt som er koblet utenom lysforskriftene, slik som tåkelys sammen med nærlys, uoriginal xenon uten automatisk høydejustering osv.

Dersom folk holdt originallyset i orden og riktig justert, ville det bli bedre for alle.    Død over lysterroristene!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

#37
Sitat fra: El rayo på mandag 21. desember 2009, klokken 21:41
Her i Oslo er ofte gatelyset borte og med svart, våt asfalt bruker jeg fjernlys i håp om at fotgjengere bruker refleks.
Sitat fra: hens på mandag 21. desember 2009, klokken 22:35
Fjernlys i tettbebygd område er vel ikke særlig hensynsfullt?
Underforstått fra min side når det ikke kommer noen imot.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

cra

Sitat fra: hens på mandag 21. desember 2009, klokken 22:35
Fjernlys i tettbebygd område er vel ikke særlig hensynsfullt?

Det beste med fjernlys er at man ser fotgjengere (vel å merke de som har vett til å bruke refleks) på lang avstand, så fjernlys er alltid på, med mindre det kommer møtende trafikk. Unntaksvis kjøres det med bare nærlys i byggefelt eller i "sentrum" der det er gode gatelys, men jeg har til gode å legge merke til hva slags lys bilene utenfor bruker både hjemme og på besøk hos andre, så jeg tror ikke det problemet er så stort. Litt mer forsiktighet når jeg har bil med 1000-metere enn med thinken, kanskje.

Fotgjengere MED refleks blender jeg ned for når jeg er sikker på at det ikke går en ved siden av UTEN refleks, mens de som ikke gidder å ta på refleks er det ikke sikkert jeg gidder å blende ned for. Jeg ser jo ikke at de er der! ;)

Kanskje på tide NAF tar opp igjen runden med refleksdemonstrasjoner, slik at folk faktisk får se og oppleve hvor usynlige de er uten refleks, og hvor stor forskjell en enkel refleksbrikke kan gjøre når man går langs veien.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Sitat fra: cra på mandag 21. desember 2009, klokken 23:18
Kanskje på tide NAF tar opp igjen runden med refleksdemonstrasjoner, slik at folk faktisk får se og oppleve hvor usynlige de er uten refleks, og hvor stor forskjell en enkel refleksbrikke kan gjøre når man går langs veien.
Slik demo er faktisk inkl i mørkekjøringen av førerkortopplæringen nå, men det er sikkert en del yngre enn 16-18 som trenger det vel så mye.

Og - JA - nå har denne tråden gått helt av sporet i forhold til tittelen
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

El rayo

Klarte ikke å motstå fristelsen da jeg gikk forbi en hylle med fine, blanke tall og bokstaver.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

cra

Najs, El Rayo!  ;D  Har vært inne på tanken om å gjøre akkurat det der selv også, men har aldri kommet så langt. Får prøve å vinne i otto i kveld, og bestille en bråte bokstaver og finne på noe relevant som SuprtSSRallyGTFastbackHardtopSprint kan bety for Think'en.... :D

Og for å dra det inn på riktig spor igjen så er mine "Angel eyes" nå på veg i posten. Angel eyes ar da ringer med hvitt LED-lys til å ha rundt hovedlyktene, litt slik som BMW har hatt lenge. Jeg mistenker at de er litt i minste laget til å passe rundt hovedlyktene mine, så jeg får se hve jeg finner på for å få dem til å evt. passe.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Caspar, hvordan er det med lyktene - lar glasset seg skille fra reflektoren på en noenlunde fornuftig måte? Jeg har en "angel eye" som jeg har tenkt å prøve å montere, men den skal vel helst inni lykta.

Og en annen ting; har du koblet det slik at bare LED'ene lyser med automatisk kjørelys, eller skrud du på parklys når du kjører (for å disable hovedlys)? Jeg kunne tenke meg å få det koblet slik at  LED + P-lyspære er på med automatiske kjørelys, kun P-lyst i P-ysposisjon på bryteren (obviously), og "vanlig" lys som nå når hovedlys skrus på manuelt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Caspar

Glasset lar seg ikke skille fra reflektoren.
Jeg har koblet kjørelyssignalet til LED, da kommer de på når jeg starter bilen. Vrir jeg bryteren til park, slukker LED og park kommer på og vrir jeg videre til fulltlys, kan jeg velge mellom nær og fjærn.
Litt kosmetisk ugunstig at parklyspæren lyser sammen med LED, da den "gule" pæren i midten ødelegger litt av det visuelle. Jeg tenkte å koble slik at parklyset foran ikke var på når bilen gikk på kjørelys. Alternativt kan parklyspæren byttes ut med en svakere LED
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

cra

Bummer. :( Hadde håpet å få puttet lysringen inni lykta.

Et rele "i revers" kan vel styre P-lyset sammen med LED?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA