Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading i eller rundt venezia

Startet av ctr46, onsdag 22. juli 2015, klokken 16:32

« forrige - neste »

ctr46

Tenkte å høre om andre har opplevd noe av det samme som meg. Jeg har riktignok ikke tatt kontakt med Tesla enda. Ville derfor først høre om jeg er den eneste eller ikke.

For 2 dager siden skulle jeg sette bilen på lading i fellesgarasjen hvor jeg parkerer. Der er det lagt opp 16a shuko. Jeg har stort sett ladet der med blå adapter med overgang til shuko for å få 16 istedenfor 13a. Det har fungert fint i snart 15 mnd.

Til de som vil bruke tid på å snakke om hvor bra eller ikke det er å lade på shuko med 16a kan gjerne diskutere det i egen tråd :)

Tilbake til problemet. Som sagt for 2 dager siden så koblet jeg til ledningen i veggen først som jeg alltid gjør. Videre viser UMC først diverse blinkende grønne lys som den pleier (er vel noe selvdiagnose). Etter dette så får jeg kun et rødt lys i UMC'en. Jeg rakk altså ikke koble UMC til bilen før den blir rød og melder feil. Jeg testet på tre forskjellige kontakter (2 forskjellige kurser) samt med blått og vanlig shuko pigtail. Samme feil hver gang.

Jeg skulle dra innom Tesla igår og klage men rakk det ikke. Så kabelen ble liggende innendørs hjemme til idag. Så forsøkte jeg tilfeldigvis å plugge i kabelen hjemme en gang til for å se om den har blitt noe bedre. Og da fikk jeg plutselig grønt lys og den virket til å være klar til bruk.

Jeg koblet den opp på jobben på en 32a sikring og ladet med blått adapter. Første gangen jeg koblet i bilen fikk jeg rød ladeport (ikke i UMC). Etter å ha koblet fra bilen og UMC fra veggen og satt det i på nytt samt lukket og åpnet ladeluken på nytt så startet den lading.

Underveis i ladingen stoppet den plutselig ved at sikringen hadde gått. Det har den aldri gjort før. Jeg resatte sikringen og bilen startet å lade igjen. Så siste nå er at bilen står og lader og har gjort det et par timer uten feil.

Jeg har ikke blitt klok på hva det er som skjer med UMC'en egentlig. Den har aldri vært utsatt for fukt/regn (ettersom rev B UMC var så dårlig har jeg sørget for at denne ikke blir liggende eksponert for regn ved lading). UMC er siste utgave og ble skiftet fra rev B for ca 2 mnd siden hvis jeg husker riktig.

Spørsmålet er om noen andre har opplevd noe lignende?

Jeg tenker å teste litt til før jeg tar kontakt med Tesla. Mulig dette kun var et engangstilfelle? Det er likevel litt urovekkende dersom dette har skjedd på tur og jeg ikke hadde fått ladet.

Edit: Trodde jeg la inn denne under "lading av Tesla" underforumet, men noe gikk galt. Mod får evt flytte tråden. Beklager!
85D

BMW850

#1
Min C-revisjon UMC har også vært litt ustabil i det siste. Fikk ny i Januar da den gamle ikke åpnet ladeluka. Var på langtur i går og hadde under 10 mil igjen. Skulle sette den på lading i dag hjemme på den vanlige 10A og bang... rødt lys uansett hva jeg gjorde. Begynte med å blinke grønt men ikke lenge. Kjørte til Odd-stadion i Skien for å fylle litt på 22kW men der stod det selvfølgelig en Tesla tilkoblet uten noen å se.

Når jeg kom hjem og milene minket på batteriet lyste det rødt igjen! MEN, det funket heldigvis etter en reset. Har du forsøkt å kansellere/kvittere alarmene i bilen? Fjern UMC fra bilen, lukke ladeluka og trykke på bremsen? Dette er første trinn i feilsøkingen hvis du ringer Tesla roadservice.

Tror problemet mitt tidligere idag kanskje var at jeg ikke trykket lenge nok på bremsepedalen. Når jeg kom hjem holdt jeg den inne ihvertfall i ti sekunder og da kom ladingen igang heldigvis!

Uansett, skjønner ikke hvorfor dette skjer og sist gang i april var det veldig ubeleilig da jeg skulle på langtur dagen etter. Må nok ta en telefon til Tesla imorra, regner med de sender en ny UMC.

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Øyvind.h

Som nevnt utallige ganger før: alle burde ha to ladekabler :)
Jeg har en Rev c kabel som røk nå nylig.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

BMW850

Jo ja, men føler egentlig ikke det er riktig å ut med 5-6000 for en ekstra ladekabel fordi utstyret til Tesla ikke holder mål. Men jeg er jo tildels enig med deg :)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

ctr46

Jeg også fikk ny da gamle ikke åpnet ladeluken. Ser ut som vi har samme opplevelse med UMC.

Godt tips det med å resette bilen. Problemet mitt var at jeg rakk aldri koble UMC i bilen før UMC lyste rødt. Det virket som den feilet selvdiagnosen eller noe sånt.

Det ville vært neste skritt om jeg ikke fikk igang ladingen idag. Hadde for så vidt glemt å gjøre det med en gang men fikk den igang bare ved hjelp av å gjøre det jeg gjorde.

Blir spennende å se neste gang jeg skal lade hjemme om jeg får samme problemet igjen.

Ja tror kanskje det greieste er å ringe Tesla.. Men sist gang så ville de ha inn UMC og skulle teste den først noe som tok ca 30 min før jeg fikk ny. Blir vel samme runden igjen. Er litt smålei av å bruke så mye tid på å dra innom og få fiksa småting men kommer vel ikke utenom heller om jeg vil ha en mer stabil UMC :)
85D

Øyvind.h

Sitat fra: BMW850 på tirsdag 16. juni 2015, klokken 20:26
Jo ja, men føler egentlig ikke det er riktig å ut med 5-6000 for en ekstra ladekabel fordi utstyret til Tesla ikke holder mål. Men jeg er jo tildels enig med deg :)
Ekstra UMC koster 4000,- ca. På den ene siden ser jeg poenget med at en kabel bør holde. På den annen side: om du skal kjøre elbil i mange år fremover er en backup-kabel vel investerte penger. Både for trygghet hjemme og på langtur. I tillegg kan du rotere ift. redusert slitasje slik at de i praksis holder nesten dobbelt så lenge. Eller i praksis får man jo rotert dem hos Tesla med jevne mellomrom :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

ctr46

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 16. juni 2015, klokken 20:24
Som nevnt utallige ganger før: alle burde ha to ladekabler :)
Jeg har en Rev c kabel som røk nå nylig.

Jeg er for så vidt enig i at man bør ha to kabler, (og det har jeg også med den mennekes kabelen), men det burde ikke være sånn. En UMC burde være så dønn stabil at det aldri var et tema...

Hehe ja man får en "naturlig" rotasjon hos Tesla...  ;D
85D

Øyvind.h

Sitat fra: ctr46 på tirsdag 16. juni 2015, klokken 20:32
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 16. juni 2015, klokken 20:24
Som nevnt utallige ganger før: alle burde ha to ladekabler :)
Jeg har en Rev c kabel som røk nå nylig.

Jeg er for så vidt enig i at man bør ha to kabler, (og det har jeg også med den mennekes kabelen), men det burde ikke være sånn. En UMC burde være så dønn stabil at det aldri var et tema...
Helt enig i at den burde være dønn stabil, og det hadde den kanskje også vært om Tesla hadde laget en enklere løsning. Isteden har de laget en ekstremt fleksibel og kraftig kabel. Som dessverre ikke er like stabil som Mennekes kabelen. Mulig det er både værtetting og elektronikk som får kjørt seg, og da spesielt i det norske elnettet? Jeg har også en mennekes kabel liggende i et skap, men det er UMC``ene jeg bruker. Mennekes-kabelen har nektet å lade et par steder hvor UMC har sagt tut og kjør :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Kristian O

Kva er rimlegaste brukbare alternativ til UMC til heimebruk (32A enfase)?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Muffinman

#9
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 16. juni 2015, klokken 20:30
Ekstra UMC koster 4000,- ca.
Gått opp en tusing nå visstnok.

Du kan forresten umulig være særlig god venn med de UMC``ene...

GOS

@ctr46

Jeg opplevde noe lignende med min rev C UMC for 2 -3 uker siden. Startet å lade fint med 32A på blått adapter, men etter 15 min så stoppet den og displayet sa at UMC var ødelagt. Prøvde flere ganger det ene og andre uten hell inkludert reset av UMC. Tok en pause og prøvde igjen etter en kjøretur til byen og da fungerte det, ladet så i 3 timer på 32 A uten at det ga problem. Har fint fungert fint etterpå og har ikke meldt det til Tesla.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Tuxedo

#11
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 16. juni 2015, klokken 21:59
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 16. juni 2015, klokken 20:30
Ekstra UMC koster 4000,- ca.
Gått opp en tusing nå visstnok.

Du kan forresten umulig være særlig god venn med de UMC``ene...
4 121,45 for å være helt nøyaktig.  Kjøpte i dag for ferieturen nedover i Europa neste uke.  Sannsynligvis totalt bortkasta penger  ;)
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Muffinman

Hmm, var en her inne som hevdet at han nylig hadde betalt rundt 4900. Skulle ikke forundre meg om prisendringer ikke skjer samtidig i alle avdelingene egentlig.

Tuxedo

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 16. juni 2015, klokken 22:22
Hmm, var en her inne som hevdet at han nylig hadde betalt rundt 4900. Skulle ikke forundre meg om prisendringer ikke skjer samtidig i alle avdelingene egentlig.
Jo, det ville forundret meg (vil anta alle norske avdeinger har et felles datasytem).  Men skandaløs pris uansett, spør du meg.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Dennis

Jeg betalte 3,152  + moms så 3940,- for 1.5 måned siden. Rart det er så mye forskjellige priser folk får oppgitt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA