Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladeutsyr til BMW i3

Startet av mr.rs4, onsdag 22. juli 2015, klokken 10:32

« forrige - neste »

mr.rs4

Hadde det vært mulig for Kirkebø, og andre byggere å laget en ladestasjon som det er, bare legge til en slik kabel oppruller på ende kabelen?
Slik at den kan henge i taket, og en kan trekke ned kabelen når det trengs.

http://shop.swedol.no/shop/showItemList.asp?IT3=163


Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

Amoss

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

mr.rs4

Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

cra

Tipper det ligger noen utfordringer med en overføringen i rotasjonspunktet med såpass høyt strømtrekk som det kan bli snakk om over lengre tid. Sikkert ikke umulig, men jeg klarer ikke å se for meg at noen (selv om de kanskje finnes) får forholdet mellom kost/nytte til å gå opp.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

fredag

Sitat fra: mr.rs4 på tirsdag 16. juni 2015, klokken 12:27
Hadde det vært mulig for Kirkebø, og andre byggere å laget en ladestasjon som det er, bare legge til en slik kabel oppruller på ende kabelen?
Slik at den kan henge i taket, og en kan trekke ned kabelen når det trengs.

http://shop.swedol.no/shop/showItemList.asp?IT3=163

Strømkabler på trommel må alltid trekkes helt ut før du kobler til strøm.

Hvis du har strøm på en strømkabel på trommel kan den fungere den som en spole/trafo, noe du ikke ønsker. Dette er spesielt viktig med de strømstyrkene som vi elbileiere bruker for å lade elbil.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

mr.rs4

Er klar over spole effekten når kabelen er på trommelen. Derfor jeg sier at en ikke har mer på trommelen enn nødvendig. Og med rett lengde så er vel hele kabelen ute når i bruk. Når laderen ikke er i bruk, så er det ikke noe spole effekt.

En annen ting er det @cra skriver. Noen med god erfaring(mer enn mine 2år videregående elektriker skole), så kan bekrefte / avlive dette?
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

fredag

Hva med denne nye ladestasjonen fra Easycharge.me, som monteres i taket med en arm som kan trekkes ned ved behov?





http://easycharge.me
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

mr.rs4

@fredag
Ja den er IKKE dum, den.
MEN er vel da litt låst til å stå på samme plass hele tiden da? Den er vel ikke fult så bevegelig(sideveis iforhold til bilen)?
Og kan tenke meg den blir veldig dyr?
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

cra

Dyr blir den nok. Men om den er montert i taket midt over plassen burde det ikek være noe problem å lage den slik at den kan roteres litt, så den paser til bilen uansett hvor ladeluka er.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

mr.rs4

Ja, men jeg ville ønsket hatt løs kabel som kan trekkes opp, for i min kommende dobbel garasje så kan man velge hvor man vil parkere. Enten ryggen eller velge andre plassen på siden av. Da vil løs kabel på rull passe over alt.
Jeg er nok litt sær her ser jeg iforhold til andre er.
For min del så blir fast arm for dyr, til å gjøre for lite.
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

fredag

Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

mr.rs4

Det var vel ikke steingale det. Ihvertfall om den kan gi 1 og 3 fase / 230 / 400volt.

Men jeg venter på en slik kabel rull sak, ihvertfall noen mnd til.
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

Amoss

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

cra

En ting som taler for forbud mot slike kabelruller er at man risikerer varmgang om ikke hele kabelen rulles ut ved bruk.  Jeg har selv set hva som skjer om man ikke ruller ut hele kveilen i en kabel som står med litt belastning over tid. Du vil ikke la slike ting stå ubevoktet!
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

mr.rs4

Men en lager den så lang(les kort) at den MÅ trekkes helt ut for bruk.
Kommer jeg over noe slik, så kjøper jeg det
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA