Hovedmeny

Sommerferie 2015

Startet av plvr, tirsdag 16. juni 2015, klokken 11:43

« forrige - neste »

E_S

Om Tesla holder det de lover og leverer bilen innen 1. juli blir nok sommerens roadtrip mest sannsynlig med "nybilen" og ikke med E-klassen i signaturen min.

Ruten er som følger:
Oslo-Kiel med båt.
Kiel- Split (Kroatia) med et par overnattinger. Supercharger hele veien unntatt siste strekk mot Split, men har lokalisert et par 22kW-punkter som kan brukes.
Split-Nijmegen (Nederland). Supercharger hele veien, et par overnattinger.
Nijmegen-Berlin. Uproblematisk.
Berlin-Hirtshals-Larvik-Oslo. Også helt uproblematisk.
:)

Fastlane83

Hei E_S
Hvor ligger de 22kw laderne i Kroatia, og hvilken nettside brukte du for å finne de?
2015 Tesla Model S 85D - solgt mai 2021
2016 BMW i3 94aH
2021 Volvo XC40 electric - Care by Volvo frem til Porsche kommer
Porsche Taycan 4 Cross Turismo - utlevert 03.12.21

E_S

Hei!

Brukte http://chargemap.com/ til å finne dem.

Det er litt punkter her og der, men de som er aktuelle for å kjøre nedover i retning Split/Dubrovnik kan være disse, som i tillegg er fritt tilgjengelig og gratis:

* Rett ved Rijeka
* Nikola Tesla (!) Memorial Center (midt mellom Rijekia og Split)
* Sibenik

Ellers er det jo ikke så veldig vanskelig å finne en 400V 16A eller 32A et eller annet sted, blant annet campingplasser, marinaer og lignende har jo ofte noe sånt..
:)

Tai

Var det Nikolai tesla memorial center elon musk var med på å støtte?

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Tai

Sitat fra: Jejl på torsdag 25. juni 2015, klokken 22:05
Siden man sjelden klarer å holde 160km/t over lange avstander så er min taktikk å omtrent ikke ha noen buffer på batteriet i det hele tatt til neste sc.

Dette ville jeg aldri tatt sjansen på. Tanken på å stå uten strøm et eller annet sted i europa med familien i bilen gjør meg uvel.

Nei, vi tenker å ta strekk på 20-25 mil og lade deretter. Ifølge ruteplanen skal det ta 18-19 timer fra Hirtshals til Pula i Kroatia og da regnes det et snitt på 106 km/h. Vi håper det skal gå. Om vi klarer enda høyere snitt er det en kjempebonus. Men jeg ser ikke for meg at vi kjører i 160-190 km/h med hele familien og baggasje i bilen. håpet er Hirtshals-Pula på to dager. Håper det går.

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Jejl

Sitat fra: Tai på fredag 26. juni 2015, klokken 21:19
Sitat fra: Jejl på torsdag 25. juni 2015, klokken 22:05
Siden man sjelden klarer å holde 160km/t over lange avstander så er min taktikk å omtrent ikke ha noen buffer på batteriet i det hele tatt til neste sc.

Dette ville jeg aldri tatt sjansen på. Tanken på å stå uten strøm et eller annet sted i europa med familien i bilen gjør meg uvel.

Nei, vi tenker å ta strekk på 20-25 mil og lade deretter. Ifølge ruteplanen skal det ta 18-19 timer fra Hirtshals til Pula i Kroatia og da regnes det et snitt på 106 km/h. Vi håper det skal gå. Om vi klarer enda høyere snitt er det en kjempebonus. Men jeg ser ikke for meg at vi kjører i 160-190 km/h med hele familien og baggasje i bilen. håpet er Hirtshals-Pula på to dager. Håper det går.

Tai
Poenget mitt er at det er veldig stor forskjell på strømforbruket i 160 vs f.eks 120. Min erfaring er at det er  veiarbeid, flere semitrailere og busser mm som foretar forbikjøringer så snittfarten blir neppe 160. Da vi kjørte i Danmark/Tyskland for noen måneder siden, så holdt vi på et strekke på ca 15 mil et snitt på 146km/t og Teslaen mente vi ville ende på rundt 0% ved superladeren. Men  så ble fartsgrensen 110 og vi satte ned farten til ca 125. Vi nullstillte så kalkuleringen på skjermen, og den mente plutselig at vi ville ha 16-17% igjen ved superladeren. Vi kjørte kjørte på litt eksta mot slutten og endte opp med 13% ved superladeren.

Lader du så mye at du kan holde 160 til neste sc, så har du egentlig en ganske stor buffer siden du kan redusere farten. Forbruket i 160 er ca 50-60% høyere enn hvis du kjører i 90. Det største problemet var å få med resten av dem som satt i bilen på taktikken min.

plvr

Da tenker jeg å klare meg med følgende i Danmark:
1. SC
2. Type 2
3. Norsk til dansk schuko som jeg kjøper i Danmark: http://www.harald-nyborg.dk/p1888/adapter-til-schuko-stik
4. Overgangsadapter 230V CEE til 230V jordet uttak http://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter/36-4551
5. Skjøteledning 2,5mm2

Kan dette gå bra da?
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

o.b.lix

Sitat fra: plvr på lørdag 27. juni 2015, klokken 13:27
Da tenker jeg å klare meg med følgende i Danmark:
1. SC
2. Type 2
3. Norsk til dansk schuko som jeg kjøper i Danmark: http://www.harald-nyborg.dk/p1888/adapter-til-schuko-stik
4. Overgangsadapter 230V CEE til 230V jordet uttak http://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter/36-4551
5. Skjøteledning 2,5mm2

Kan dette gå bra da?

Håper det - for den er identisk med min plan - og vi reiser i morgen...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

HelectriC

Sitat fra: plvr på lørdag 27. juni 2015, klokken 13:27
Da tenker jeg å klare meg med følgende i Danmark:
1. SC
2. Type 2
3. Norsk til dansk schuko som jeg kjøper i Danmark: http://www.harald-nyborg.dk/p1888/adapter-til-schuko-stik
4. Overgangsadapter 230V CEE til 230V jordet uttak http://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter/36-4551
5. Skjøteledning 2,5mm2

Kan dette gå bra da?

Jeg har aldri trengt adapter i Danmark, er det noe nytt?
ioniq 5

o.b.lix

Sitat fra: HelectriC på lørdag 27. juni 2015, klokken 14:23
Sitat fra: plvr på lørdag 27. juni 2015, klokken 13:27
Da tenker jeg å klare meg med følgende i Danmark:
1. SC
2. Type 2
3. Norsk til dansk schuko som jeg kjøper i Danmark: http://www.harald-nyborg.dk/p1888/adapter-til-schuko-stik
4. Overgangsadapter 230V CEE til 230V jordet uttak http://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter/36-4551
5. Skjøteledning 2,5mm2

Kan dette gå bra da?

Jeg har aldri trengt adapter i Danmark, er det noe nytt?

Nr 4 trenger man mange plasser, også i Norge.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

plvr

#55
Sitat fra: o.b.lix på lørdag 27. juni 2015, klokken 14:07

Håper det - for den er identisk med min plan - og vi reiser i morgen...

Hva tenker du om skjøteledning? Jeg har bare en 25 meter vanlig skjøteledning og det er vel ikke anbefalt? Var på biltema og fant flere ulike 2,5 mm ledninger, rød og blå, 1- og 3-fase (de finnes ikke med schukoadapter gjerne?). Hva tar du med deg gitt øvrige adaptere? Lurte på å se hva som fantes av muligheter der vi leier før jeg kjøper skjøteledning.
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

plvr

Sitat fra: HelectriC på lørdag 27. juni 2015, klokken 14:23
Jeg har aldri trengt adapter i Danmark, er det noe nytt?

Se tidligere i tråden, slik jeg har fått det forklart går det an å plugge norsk kontakt rett i men man mister jording og dermed er det risikabelt.
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

sims

Jeg får hive meg på her, skal kjøre Oslo - Kroatia via Berlin med start søndag 12. juli (tar kveldsbåten larvik - Hirthals, kl 1730). Noen som har tips til overnatting et sted sør i Danmark på vei nedover til Berlin? Gjerne med rød kontakt på parkeringsplassen, da kan vi jo starte ny dag med full rekkevidde. Og så er god frokost en pluss i min bok. Drar nedover med (noe elbilferie-bekymret) kone, men regner med at det går strålende. Send gjerne en mld om noen skal nedover på samme båt :-)


Lacaixxa

Sitat fra: sims på søndag 28. juni 2015, klokken 18:46
Jeg får hive meg på her, skal kjøre Oslo - Kroatia via Berlin med start søndag 12. juli (tar kveldsbåten larvik - Hirthals, kl 1730). Noen som har tips til overnatting et sted sør i Danmark på vei nedover til Berlin? Gjerne med rød kontakt på parkeringsplassen, da kan vi jo starte ny dag med full rekkevidde. Og så er god frokost en pluss i min bok. Drar nedover med (noe elbilferie-bekymret) kone, men regner med at det går strålende. Send gjerne en mld om noen skal nedover på samme båt :-)


Ser at satheesh.net brukte Comwell Middelfart på turen til Berlin. Dette ser veldig bra ut, og ligger ved siden av SC. Jeg tenker å bestille her om ikke noen har dårlige erfaringer:) Forresten en noe elbilferie-bekymret kone jeg også;)
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

E_S

Hvis man ønsker å kjøre litt lengre er også Flensburg et greit alternativ. Det finnes et par 22kW-punkter i sentrum av byen som ikke krever noen avtale eller lignende.. :)
:)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA