Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvilket utstyr er "må ha" på e-Golf?

Startet av plvr, onsdag 22. juli 2015, klokken 09:55

« forrige - neste »

E_S

Tyskere er helt fanatiske på personvern og det er grunnen til forbudet mot å legge ut videoene der. Skandinavia og Øst-Europa er betydelig mer avslappet på denslags, så holder man seg langt øst er det ingen fare.. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Beachboy

Hei,

Ser at jeg har en uke igjen av ferie fra jobben.

Er det noen som har tips til et sted i Europa jeg kan kjøre med min Tesla til?
Det eneste som er viktig, er at det er varmt der og mulighet for bade (flott strand:))

Noen som har noen reisetips å dele? Hvor mye koster det ca i bompenger å kjøre fra Oslo til eks Monaco?

Takk på forhånd :)
Bestilt sort 60 kwh med 21 " Grå turbin.
Bekreftet 02.04
Levering Juli

Vurderer P85D :P

Joachim@sancon.no

Da er sommerferien ferdig for 2015. Turen gikk fra Trondheim via Drøbak, ned Sverige, over broene i Danmark og ned til syd Tyskland og retur. Totalt har vi vært på farten i litt over 3 uker og kjørt ca 5500km. Totalt har vi hatt 23 superladinger og brukt totalt 11 timer på de. De fleste ladingene ble vi stående en del lenger en nødvendig pga venting på mat og unger som ville leke mer på klatretårene på burger king. Ved overnattningene bruke vi destinasjons lading og de er ikke regnet med i ladetiden, siden vi ikke "ventet" på de.

Alt i alt så er familien på 4 med 2 små barn svært fornøyd med turen og rekkeviddeangsten til far er så å si kurert (mor ikke helt ennå). Neste år blir det lenger tur og da mest sannsynlig Italia/Kroatia området.

Møtet med autobahn var deilig etter å ha vært låst i 100 sone de siste 10 årene. Godt å få kjenne litt på egenskapene til bilen.

Gleder meg til neste sommer.


kvp


Rico

Sitat fra: kvp på mandag 03. august 2015, klokken 14:34
denne gjør susen i dk om du har kirkebo settet

http://www.harald-nyborg.dk/p7230/cee-adapterkabel-60-cm

Jeg har ikke Kirkebosettet, men har kjøpt denne: http://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/cee/adaptere-og-overganger/overgangsadapter-400713/ som sammen med UMC og den du linker til fra Harald Nyborg gjorde så jeg fikk ladet enkelt i sommerhuset vi leide.

Man burde nesten bare kjøpe et eller annet i selve butikken, fysisk, hos Harald Nyborg bare for å oppleve det bestillingssystemet  :D De tar ansvar for sysselsetting om ikke annet  :P

Ljosdal

Vel hjemme etter 4 uker på tur til Frankriket. Vi (to voksne og 2 barn(8 og 1)) brukte 3 dager ned og tre dager hjem. Hadde en flott ferie ca 27km fra nærmeste superlader (Frejus, Frankriket). Vi brukte denne til å fulle på ca en til to ganger i uken alt etter behov. Det er jo enda sånn at i sør-Frankriket er det 2 ladestaller som står på en slags portabel stålpalle, og de deler strømmen litt urettferdig. Vi reiste med en annen familie som har Tesla, og vi måtte vente mye på både hverandre og stå i kø. Den ene bilen fikk (den som koblet først på) fikk ca 190A og den andre vagget på rundt 85-90A. Så vekslet det når første bilen koblet av.

Jeg noterte meg et par ting jeg tenker kunne vært bra..

Først, GPSen førte til et par bomturer. Vet ikke hvor lenge det er siden veiene i Frankriket ble endret der vi kjørte feil, men det var tydelige bommerter som nye veier og veier som ikke eksisterte..
Men reagerte mest på at stemmen varsler i siste sekund på noen veiskiller, det suger i høy fart... Lå man i feil felt hadde man ikke nubbesjangs!

En ting jeg synes kunne vært et godt konsept er gratis WIFI på alle SC! Da slipper man å vokte over bilen når det står folk og venter på lading... Folk tror jo du er ferdig hver gang du lukker opp døren for å sjekke... Jeg gadd ikke å sette på 3G, det blir unødvendig dyrt når alt av oppdateringer osv bare lastes inn.

Jeg opplevde mange overivrige folk som nærmest maste på om er du ikke snart ferdig osv.. Eller jeg trenger "bare" 5mil så kanskje jeg kan... Desverre var det bare di norske eierene som var sånn.

Hadde ellers en fantastisk ferie med bilen. Det skal være sagt at Franske byer ikke er laget for så brede biler, spesielt ikke parkeringshusene.. Det ble å dobbelparkere nesten over alt for å kunne komme inn i bilen igjen.. Så sikkert litt kleint ut, men slik som de behandler nye biler der nede nølte jeg ikke litt en gang. Kom hjem med èn skramme på høyre bakskjerm, men den var utenpåliggende gummilignende, så det rubbet jeg av på 5min :-)

Møtte mange Norske biler der nede, så kanskje andre også har erfaringer de vil dele?
Svart P85 Signature #88

dosmont

Sitat fra: Ljosdal på torsdag 06. august 2015, klokken 23:23


Jeg opplevde mange overivrige folk som nærmest maste på om er du ikke snart ferdig osv.. Eller jeg trenger "bare" 5mil så kanskje jeg kan... Desverre var det bare di norske eierene som var sånn.

Møtte mange Norske biler der nede, så kanskje andre også har erfaringer de vil dele?

Opplevde ikke noe masing, men vi nordmenn er ikke så hyggelige og pratsomme alltid.
Men tyskere og nederlendere har jeg snakket mye med, og de er både pratsomme og hyggelige og ikke minst hjelpsomme.
Men jeg velger å tro at de fleste av oss nordmenn er sjenerte :)
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Amoss

Sitat fra: dosmont på fredag 07. august 2015, klokken 17:02
Men jeg velger å tro at de fleste av oss nordmenn er sjenerte :)

Det kan være andre grunner til denne kulturforskjellen. Akkurat som de færreste gir seg til å snakke med andre folk som fyller biler på sine dagligdagse biler på bensinstasjonene, så snakker ikke norske Tesla eiere (i like stor grad) med andre folk som fyller opp sine dagligdagse Teslaer på ladestasjonene, mens det for resten av Europa ikke har rukket å bli like dagligdags som i Norge, så eierne der føler seg mer som medlemmer av en eksklusiv klubb :)

... men med det sagt, så har du nok også noe rett. Nordmenn er generelt mindre åpne enn europeere fra sydligere breddegrader. Så det kan nok være en kombinasjon.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

E_S

Etter noen år utenlands har jeg konkludert med at nordmenn flest dessverre er veldig lite åpne og ofte lite interessert i "smalltalk". Å gå på et arrangement eller ut på byen alene funker fint i mange land, men i Norge blir man stående som Viggo Venneløs. Samme gjelder nok ved SC - når jeg uansett skal stå der en tid kunne jeg godt tenke meg å prate med noen, men de fleste er mer interessert i å ha nesa i mobilen eller forskanse seg inni bilen uansett vær.. :P
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

VL

Noen som vet hvor lang tid det tar å kjøre Bergen - Amsterdam? Klarer jeg det med kun 1 overnatting til og fra om det er 2 som kjører?
Vil turen gå bra med kun SC lading om jeg velger et hotell i nærhet av en SC i Amsterdam? Og hvordan er det med litt lavere temperaturer og rekkevidde mellom SC nedover?

Og er det ellers noe som er viktig å ha med?
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

aness

Sitat fra: VL på søndag 09. august 2015, klokken 16:26
Vil turen gå bra med kun SC lading om jeg velger et hotell i nærhet av en SC i Amsterdam? Og hvordan er det med litt lavere temperaturer og rekkevidde mellom SC nedover?

Er fullt mulig å kjøre til Amsterdam bare på SCer, jeg kjørte Oslo - Belgia/Nederland i påsken uten problemer, og etter det har de åpnet flere SCer mellom Hamburg og Amsterdam (Bremen++)

Har i grunnen ikke tenkt noe på at temperatur spiser noe særlig rekkevidde, men jeg hadde kraftig motvind på en del av turen, og det vistes godt på forbruket.
Fri fart på motorveiene gjør også sitt med forbruket, men SCene står uansett så tett nedover at det ikke er noe  problem.

VL

Takk for svar :)

Blir gøy med en skikkelig roadtrip snart! Og Amsterdam er jo en fantastisk by  ;D ;D ;D
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

VL

Noen som er oppdatert på om elbiler betaler bomavgifter i andre land i Europa? Som f.eks, Tyskland, Danmark, Sverige?  :)
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

Tuxedo

#178
Sitat fra: VL på tirsdag 11. august 2015, klokken 17:50
Noen som er oppdatert på om elbiler betaler bomavgifter i andre land i Europa? Som f.eks, Tyskland, Danmark, Sverige?  :)
Der betaler du bomavgifter som en helt vanlig bil, ja.  I hvert fall i Sverige og Danmark kan autopassbrikken brukes (til og med på ferjene, for de rutene som har støtte for dette), og du får faktura ettersendt. I Tyskland er det vel stort sett ikke noen bompenger.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

VL

Takk for svar!  :) Sparer mer en nok på å slippe drivstoff utgifter, så litt bompenger gjør vel ikke noe da.

Noen som vet om det er "drop in" på bilfergen til Danmark fra Kristiansand/Oslo? Eller må det forhåndsbestille plass? Er det dyrt? :o :)
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA