Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilket utstyr er "må ha" på e-Golf?

Startet av plvr, onsdag 22. juli 2015, klokken 09:55

« forrige - neste »

plvr

P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

plvr

Tuxedo, det var en god ide. Prøver å bestille på nett og om leveringen ikke er tidsnok stopper jeg i køben. Takk!
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

Tai

#17
God ide med en slik tråd. Jeg var på vei til å lage min egen men var for sent ute. Tillater meg å kvasikuppe litt oppmerksomhet her inne.

Min sommerferie går fra Bergen til Pula i nord Kroatia sammen med en god kamerat og familiene våre. 4 voskne og 5 barn. Første del av etappen blir unnagjort på fergen til Hirtshals med avreise Begen 11/07. Regner med å starte kjøringen i Danmark morgenen 12/07. Ser at du ikke kan kaste en sko i Europa uten å treffe en superlader så det virker ikke nødvendig å planlegge ladingen. Dessuten har jo Mr Musk eliminert rekkeviddeangsten så vi kjører i god tro. mulig at det blir litt lengre mellom SC når vi nærmer oss Pula med den siste stasjonen ca 6 mil fra feriehuset vårt

Vi har heller ikke planlagt ruten veldig godt, ser ut som vi passerer Munchen på veien og kjører videre gjennom Østerrike, Slovenia og så Kroatia.

Hvor langt kan jeg regne med å kommer på en dag med 10-12 timer kjøring som inkluderer lading. Hvilken hastighet bør jeg holde for å maksimere rekkevidden og samtidig komme raskest mulig frem?

Ting jeg skal ha med:
2 stk UMC
2 veisradio mellom bilene : http://www.teknikmagasinet.no/produkter/sport-o-fritid/walkie-talkies/cobra-mt975-2-value-pack
Lydbok til ungene. bedre alternativ enn nettbrett med film. Satser på at de ikke blir bilsyk da.
Skjøteledning 2,5 kvadrat.
kjøleboks til mat og drikke lett tilgjengelig.

Tar imot andre tips med takk og bukk.


Ellers er jeg ute etter tips angående kjøring i landene nedover i Europa. Har sett etpar artikler om det og de var nyttige og informative.
http://www.side3.no/motor/bruker-du-denne-i-ferien-kan-det-bli-radyrt/3422800534.html
Finner ikke igjen en annen artikkel som tok for seg lovligheten av dashbordkamera i europa. For mitt vedkommende er det forbudt i Østerrike, litt tvilsomt i tyskland men ellers ok.

Jeg har kun sjekket litt og såvidt jeg vet bruker Kroatia 220v nett og samme stikkontakt som oss. Noen som kan bekrefte det for meg? Den UMC som fulgte med bilen min var tilpasset norges spesielle NT nett men kunne brukes overalt ellers?

Tror det var alt. Jeg tar imot all hjelp og råd som gies og lover å poste litt bilder fra turen etter hvert som den utfolder seg.

Gleder meg noe helt vanvittig!
Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Tuxedo

#18
Norsk UMC kan brukes overalt (såfremt du har plugg/overgang som passer i kontaktene).

Et tips er å sitte i fred og ro hjemme i bilen og plugge inn destinasjonen på Navi.  Da finner den en rute gjennom alle superchargere nedover.  Scroll deg ned i kartet, så ser du om dette var ruten du hadde tenkt. (Mulig den starter med å ta deg gjennom Sverige, men ruten vil vel konvergere etterhvert hvis du skal helt til Kroatia.  I motsatt fall kan du gjøre dette når du kommer til kai i Hirtshals).
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Guybrush

Hva bruker folket til å planlegge reiseruten? (Finnes det nettsider som viser hvor lenge du må lade osv nå?)

GOS

Sitat fra: Guybrush på onsdag 17. juni 2015, klokken 11:59
Hva bruker folket til å planlegge reiseruten? (Finnes det nettsider som viser hvor lenge du må lade osv nå?)

Bilen selv eller helst denne https://www.evtripplanner.com/
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

plvr

Er det forresten noen som vet hvordan semihurtiglading på stasjon (non-tesla) fungerer i sverige og danmark? Må man melde seg inn i noe, er det app-styrt, eller annet? Og er det da type2 som er det vanligste alternativet?
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

Tuxedo

Sitat fra: plvr på onsdag 17. juni 2015, klokken 19:14
Er det forresten noen som vet hvordan semihurtiglading på stasjon (non-tesla) fungerer i sverige og danmark? Må man melde seg inn i noe, er det app-styrt, eller annet? Og er det da type2 som er det vanligste alternativet?
I Danmark står jo SC så tett at annen lading enn på SC og på feriedestinasjon blir lite aktuelt. Ellers er det vel bare å bruke https://www.evtripplanner.com og google, og for Sverige, www.uppladdning.nu.  Sverige er ikke et ideelt el-billand, med unntak av SC på de mest brukte rutene av nordmenn.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

plvr

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 17. juni 2015, klokken 21:12
I Danmark står jo SC så tett at annen lading enn på SC og på feriedestinasjon blir lite aktuelt.

Jepp, point taken. Var det jeg hadde sett for meg og.
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

Jejl

Sitat fra: Tai på tirsdag 16. juni 2015, klokken 21:37


Hvor langt kan jeg regne med å kommer på en dag med 10-12 timer kjøring som inkluderer lading. Hvilken hastighet bør jeg holde for å maksimere rekkevidden og samtidig komme raskest mulig frem?


Det er vel diskutert flere ganger før her på forumet hvilken hastighet en bør holde mellom sc for å komme fortest mulig frem. Dersom superladerne står tett, ligger optimalfarten på rundt 160 km/t. Men det er liten forskjell fra 130-160km/t, kanskje bare 1-5km/t når du inkluderer ladingen.
Rundt 100km/t inkl lading tror jeg du kan regne med på de fleste motorveier nedover Europa som er dekket av sc.

Tuxedo

Det stemmer som Jejl skriver; du kan kjøre så fort som trafikken tillater (så lenge man har nok strøm til å komme seg frem til neste SC).  Med ladehastighet på 4 - 500 km/t, så går det stort sett opp i opp med litt ekstra ladetid pga. høy hastighet (og følgelig kortere etappetid) på etappen.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Tai

Synes denne tråden er såpass aktuell at den må være på først side, ihvertfall nå på sommerstid.

Her er en side med mye interessant lesestoff.
https://www.naf.no/tips-og-rad/bilferie-og-reise/reise-i-europa/?kategori=reise-i-europa

Skal prøve å finne mer:-)

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

plvr

Vi tenkte å kjøre fra Bergen til Geilo, stoppe over en natt og kjøre videre mot Oslo via Gol. Det er vel ca 240 km + 60 km totalt og burde vel gå greit selv om vi da går glipp av superlader på Aurland? Første gangen på langtur, setter pris på erfaringer her. Noen som har erfaring med ladestasjoner på Geilo? Plug and play med Type2 eller må det planlegges? Tenkte forøvrig å slippe å lade før Gol, det er vel ikke for optimistisk? Har ingen planer om å gå tom for juice på fjellet med bilen full av skrikunger 8)
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

Lord_Birger

Kjører mot Berlin på Torsdag. Etter Berlin går turen videre sørover til Italia, Kroatia og Frankrike :)
Ser fram til en fin måned med Tesla rundt Europa :)

Tare med 2 UMC'er, Type 2, adapter sett til Kirkebø, "Vanlig" skjøteledning, vurdere også å ta med en rød eller blå kabel også. da med tanke på lading ved båthavner i Kroatia.
Men satser på å ta det meste av ladingen på superladere.

For forøvrig lastet opp mobilen med 4 forskjellig lade-apper. 

Ljosdal

Kjører mot Frankriket 8.juli, og skal være der en mnd. Baserer dristig nok hele turen på SC, men har selvfølgelig med UMC (kun 1) og Type 2. Jeg føler meg trygg på at det skal være nok.
Det er en SC 27km fra huset vi skal bo i så jeg håper å kunne bruke denne som "home base".
Har kjørt rundt i Teslaen siden juni 2014, så jeg gleder meg virkelig til første langtur med kone og 2 barn med på turen!
God Sommer alle mann  8)
Svart P85 Signature #88

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA