Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Verksted for Citroen Berlingo i Trondheim?

Startet av Caspar, søndag 13. desember 2009, klokken 19:55

« forrige - neste »

Ken

Sitat fra: Laban på lørdag 21. november 2009, klokken 16:22
. Jeg har faktisk (etter 8 år!) aldri tenkt på at det er forskjell på å bruke det elektriske varmeapparatet når Thinken står og når den går :-[. Det er vel ikke så skadelig for batteriene da det bare blir trekk til varme og ikke fremdrift samtidig?

Det løser jo faktisk en del av problemstillingen vår, uten å gjøre noen inngrep ;D.

Det var meningen at når bilen står fulladet med ladekabel i så vil forvarming trekke strøm fra nettet og ikke batteriene.
Varme apparat trekker mer strøm i oppstart enn en 16A kurs kan levere så jeg vet ikke hvordan det ordnes av BMS.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

cra

Sitat fra: Laban på lørdag 21. november 2009, klokken 16:22
Vi bruker også timeren på det elektriske varmeapparatet om morgenen når Thinken står koblet til nettet.

Samme her. Det eneste man bør være litt obs på er at dersom ladekabelen trekkes ut mens timeren (og således varmeapparatet) er aktiv så kan man få feilmelding i displayet. Denne meldingen fjerner man enkelt med MS Windows-metoden - Man tar en omstart. Bilen kjører imidlertid helt greit også med denne feilmeldingen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Sitat fra: Ken på søndag 22. november 2009, klokken 00:34
Det var meningen at når bilen står fulladet med ladekabel i så vil forvarming trekke strøm fra nettet og ikke batteriene.
Varme apparat trekker mer strøm i oppstart enn en 16A kurs kan levere så jeg vet ikke hvordan det ordnes av BMS.
Dette er nok en "forenklet" forklaring fra salgsavdelingen. I praksis stemmer den i og med at man starter med varm bil og fulladet batteri.

Det elektriske varmeapparatet går alltid på 114VDC (nominelt) fra traksjons-batteriet. Koblingsuret som er innebygget i instrumentpanelet starter kupevifta og det elektriske varmeapparatet. Om koblingsuret samtidig gir beskjed til BMS - eller om BMS føler at batterispenningen synker - og gir startorde til laderen vet jeg ikke.

Med Nikometeret har vi mulighet til å finne ut dette på en enkel måte.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Hva som er viktigt her er å bevare varme før kjøretur. Få bestemor til å strikke en hette til Thinken. Året julegave?
Mange Think er veldig fuktig innvendig pra forskellige lekkasjer og kondens. En skikkelig oppvarming i vinter halvåret en gang i blant er bare positiv.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

cra

Å varme den skikkelig opp for så å lufte kraftig med alle dører og luker åpne for å få ut den fuktige lufta hjelper - bare pass på å gjøre det når det er tørt i lufta. :) Ellers kan det sikkert være greit med en "törrbollen" fra C.O. eller Biltema for å trekke ut fukt fra lufta. Trasig å måtte skrape is fra *innsida* av frontruta.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Caspar

Da er første prøvetur med Webasto gjennomført. Etter 5 minutter måtte jeg åpne vinduet og slå av Webastoen. Nå kan bare kulda komme  ;D

Fangeren min var tydligvis ikke forbredt for påfyllingsstuss, skiltet ble stående ca 1 cm lenger ut.

For å unngå problemet med permanent omluft monterte jeg varmeren 4 cm lenger frem enn orginalt og tok innsugsluft gjennom gulvet.

Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Ken

Bra jobba Caspar. bare vent til du må ta ned batterikassen >:(

Caspar

Sitat fra: Ken på tirsdag 24. november 2009, klokken 22:12
Bra jobba Caspar. bare vent til du må ta ned batterikassen >:(
Det er ikke noe problem, løsne 2 klemmer på slangen som inneholder strøm til pumpa og dieselrører så går batterikassa lett ned.
Nederst til h. i det siste bildet ser du slangen som går på skrå over batterikassen

El rayo

Sitat fra: Caspar på tirsdag 24. november 2009, klokken 20:57
Fangeren min var tydligvis ikke forbredt for påfyllingsstuss, skiltet ble stående ca 1 cm lenger ut.
Ingen biler er det. Hull lages ved montering av Webasto.

Påfyllingslokket forsenket i fangeren. Skal ta et bilde.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Caspar

Den fangeren som satt på donorbilen hadde to forsenkninger i fangeren bak skiltet, så den var tydligvis støpt for å kunne montere påfylling i uten at den stakk ut. Min hadde ikke det, men det gikk fint å montere påfyllingen selv om fangeren ikke var forbredt for det.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA