Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kjøpshjelp fra erfarne Tesla eiere...

Startet av Lokführer, tirsdag 21. juli 2015, klokken 18:31

« forrige - neste »

Lokführer

Jeg var "petrol head" før jeg fikk elbil. Nå ler jeg av konseptet forbrenningsmotor og vil aldri ha noen annen bil enn elbil.
Hva er passende navn på en elbilfantast?

Ion head?  :o
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.


Elbil fundamentalist

2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

elbilertilalle

Sitat fra: Lokführer på mandag 15. juni 2015, klokken 19:36
Jeg var "petrol head" før jeg fikk elbil. Nå ler jeg av konseptet forbrenningsmotor og vil aldri ha noen annen bil enn elbil.

Først måtte jeg også le men nå synes jeg det er bare trist at det fortsatt sleges nye biler som brenner olje for framgang. Håper på et bedre tilbud av elbiler og hurtigladestasjoner snart!
Model S P85DL - levert 31/mars/2015 (solgt)
Model X 100D - levert 29/juni/2017
http://dehnes.com

Øyvind.h

Sitat fra: elbilertilalle på mandag 15. juni 2015, klokken 21:21
Sitat fra: Lokführer på mandag 15. juni 2015, klokken 19:36
Jeg var "petrol head" før jeg fikk elbil. Nå ler jeg av konseptet forbrenningsmotor og vil aldri ha noen annen bil enn elbil.

Først måtte jeg også le men nå synes jeg det er bare trist at det fortsatt sleges nye biler som brenner olje for framgang. Håper på et bedre tilbud av elbiler og hurtigladestasjoner snart!
Enig. Det finnes nesten ingen elbiler å velge mellom. Kanskje 10-12 modeller, hvorav en med lang rekkevidde. Mot sikkert 100+ eksosbilmodeller.

Syes utrolig synd på de som ikke kan kjøpe elbil nå i 2015 og som fortsatt må kjøre eksosbil.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

HelectriC

Som alt annet her i verden så kokar det ned til penger. Norge har en fantastisk stilling som kan drive elbilsalget fremover. Hadde jeg bodd i Sverige med en noenlunde vanlig inntekt, så hadde det ikke varit aktuelt i det hele tatt å kjøpe elbil.
Priser i Sverige:
eGolf fra 390 000 SEK (-40k miljøbonus), Golf 1.4 fra 230 000
Model S 85 fra 900 000 SEK (- 40k miljøbonus), BMW 5-serie fra 370 000

Det blir svært vanskelig å motivere familjeøkonomien med slike prisdifferenser.

Løsningen ligger nok i att flere land får opp øynene for hvordan ting subvensjoneres i Norge og følger dette på en eller annen måte. Ellers vil det ta veldig lang tid før elbiler får noen større spredning i andre land. Om batteriet er den begrensende faktoren, så trenger man å selge fler biler for å kunne produsere fler batterier gunstigere, men om veldig få kjøper elbil, så har du ikke dette slaget som kan drive ned kost for batterier.

Får håpe Tesla sin Gigafactory klarer å kutte kost og selge biler som ligger på fossilbilnivå i andre land enn bare Norge.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: HelectriC på tirsdag 16. juni 2015, klokken 09:20
Som alt annet her i verden så kokar det ned til penger. Norge har en fantastisk stilling som kan drive elbilsalget fremover. Hadde jeg bodd i Sverige med en noenlunde vanlig inntekt, så hadde det ikke varit aktuelt i det hele tatt å kjøpe elbil.
Priser i Sverige:
eGolf fra 390 000 SEK (-40k miljøbonus), Golf 1.4 fra 230 000

eGolfen bør i så fall svensken importere fra Norge, for norsk pris + 25% mva. omregnet i SEK er 333.000,- sånn circa. Hvorfor svensk importør skal ha 17% påslag på toppen der igjen vet jeg ikke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

HelectriC

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 16. juni 2015, klokken 11:34
Sitat fra: HelectriC på tirsdag 16. juni 2015, klokken 09:20
Som alt annet her i verden så kokar det ned til penger. Norge har en fantastisk stilling som kan drive elbilsalget fremover. Hadde jeg bodd i Sverige med en noenlunde vanlig inntekt, så hadde det ikke varit aktuelt i det hele tatt å kjøpe elbil.
Priser i Sverige:
eGolf fra 390 000 SEK (-40k miljøbonus), Golf 1.4 fra 230 000

eGolfen bør i så fall svensken importere fra Norge, for norsk pris + 25% mva. omregnet i SEK er 333.000,- sånn circa. Hvorfor svensk importør skal ha 17% påslag på toppen der igjen vet jeg ikke.

glem ikke 10% toll på totalbeløp, altså 100 + 25%= 125. 125 +10% = 137,5

uansett, så snakker vi mer enn 100k mer for bilen og det er ikke den vanlige mann på gata beredd å betale for en Golf.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

Svein el-freak

Jeg hadde ENVen på service her om dagen, måtte ha lånebil i ett døgn(primastar) var helt skutt etter noen timer med vibrasjoner å støy, begynte å flire når jeg satt meg i ENVen, gud så deilig å slippe støy! fossilbil er bare så 1900 tallet
Blå 2019 Model3LR, 26.03.19, (30.12.16res.)
Svart 2019 Model3LR, 04.03.19, (31.03.16res.)
Greenworks 40V snøfreser
2014 e-nv, 190 500km(pr.08/2019) noen som har gått lenger?
2013 Leaf, 162 000km(pr.03/2019)

Stop farting, drive electric!

jkirkebo

Sitat fra: HelectriC på tirsdag 16. juni 2015, klokken 13:10
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 16. juni 2015, klokken 11:34
Sitat fra: HelectriC på tirsdag 16. juni 2015, klokken 09:20
Som alt annet her i verden så kokar det ned til penger. Norge har en fantastisk stilling som kan drive elbilsalget fremover. Hadde jeg bodd i Sverige med en noenlunde vanlig inntekt, så hadde det ikke varit aktuelt i det hele tatt å kjøpe elbil.
Priser i Sverige:
eGolf fra 390 000 SEK (-40k miljøbonus), Golf 1.4 fra 230 000

eGolfen bør i så fall svensken importere fra Norge, for norsk pris + 25% mva. omregnet i SEK er 333.000,- sånn circa. Hvorfor svensk importør skal ha 17% påslag på toppen der igjen vet jeg ikke.

glem ikke 10% toll på totalbeløp, altså 100 + 25%= 125. 125 +10% = 137,5

10% toll gjelder vel kun biler produsert utenfor EU?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

HelectriC

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 16. juni 2015, klokken 16:32
Sitat fra: HelectriC på tirsdag 16. juni 2015, klokken 13:10
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 16. juni 2015, klokken 11:34
Sitat fra: HelectriC på tirsdag 16. juni 2015, klokken 09:20
Som alt annet her i verden så kokar det ned til penger. Norge har en fantastisk stilling som kan drive elbilsalget fremover. Hadde jeg bodd i Sverige med en noenlunde vanlig inntekt, så hadde det ikke varit aktuelt i det hele tatt å kjøpe elbil.
Priser i Sverige:
eGolf fra 390 000 SEK (-40k miljøbonus), Golf 1.4 fra 230 000

eGolfen bør i så fall svensken importere fra Norge, for norsk pris + 25% mva. omregnet i SEK er 333.000,- sånn circa. Hvorfor svensk importør skal ha 17% påslag på toppen der igjen vet jeg ikke.

glem ikke 10% toll på totalbeløp, altså 100 + 25%= 125. 125 +10% = 137,5

10% toll gjelder vel kun biler produsert utenfor EU?

Jeg trodde det hadde med import til EU fra ikke EU-land å gjøre?
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA