Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lakk

Startet av tcorba, tirsdag 21. juli 2015, klokken 13:36

« forrige - neste »

tcorba

Hei. Jeg tenker å kjøpe en leaf i sommer.
Det florerer forskjellige varianter av hva man kan forvente seg av kjørelengde på en Nissan Leaf.
Er det noen som har en slik og kan gi meg en snitt kjørelengde den har på hver lading?

Gliderman

Det korte svaret er ja.
Jeg kjører 2x85 km hver dag uten angst. Lader selvsagt på jobb. Idag parkerte jeg hjemme med 41% igjen. Er det lite trafikk går det fort 10-15% ekstra om jeg gasser på. I forrige uke kjørte jeg fra Jessheim til Holmestrand, 120km, og hadde 21% igjen etter pen kjøring. Kraftig regnvær kan gjøre 100km på motorvei utfordrendeutfordrende om du vil følge trafikken. Så oppsummert er min erfaring at 100 km hele året med varme i bilen og tilpasset hastighet er problemfritt. Høyrefoten har utrolig stor innvirkning på rekkevidde.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

tcorba

Hei. Takk for en god tilbakemelding :)

Trekkoppbil

På bruktmarkedet varierer batterikapasiteten mye fra bil til bil. Så man kan lade batteriet fullt, og se hvor mange kilowattimer man får lada opp, og deretter regne hvor langt man kommer.
Ladinga varierer litt for hver gang man lader opp også.

På 2011- og 2012-modellene suger varmeapparatet: Der er det varmelement foran, og vannbåren varme til kupeen, med ikke-isolerte slanger mm. Varmeappratet bruker noen kilowatt, om man ikke har montert Webasto som man bruker i stedet.
På nyere Leafer er det luft-luft varmepumpe.

Til daglig lader man gjerne bare til 80%, og hvis man har kuppert terreing, bykjøring og hard bruk av varmeapparat, så med 80km kjøring på en dag, kan være vanskelig, hvis det er usikkert og klønete å lade på jobb.

Når man kjenner bilen, og veien godt, så kan man komme mye lengre på langtur, om man følger med på hvor mye lading man har igjen, og man legger opp kjørestil deretter, så man kommer fram. Økomonisk kjøring, og god beregning gjelder da.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA