Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Autopilot lane keeping i v7 bedre enn hos Mercedes S klasse ifølge Tesla ansatt

Startet av Muffinman, mandag 20. juli 2015, klokken 22:41

« forrige - neste »

Muffinman

Rundet i dag 75.000km, og kan bare konstantere at Model S er ekstremt utsatt for lakkslitasje langs sidene i forhold til andre biler jeg har hatt. Ser ut som årsaken er todelt; karosseriformen langs sidene gjør at et område foran bakhjulene blir truffet av alt guff forhjulene virvler opp (se første bilde), og at karosseridelene ikke flukter 100%. Da blir det som stikker ut sandblåst. Jeg har sett at dette var et problem siden bilen rundet 30.000km, men ikke sett det hensiktsmessig å beskytte med folie da lakken allerede var såpass skadet at det måtte en omlakkering til for å få det fint igjen. Fargen er Dolphin Grey.

Hvordan ser din bil ut?

Elbil fundamentalist

Sitat fra: Muffinman på søndag 14. juni 2015, klokken 18:39
Rundet i dag 75.000km, og kan bare konstantere at Model S er ekstremt utsatt for lakkslitasje langs sidene i forhold til andre biler jeg har hatt. Ser ut som årsaken er todelt; karosseriformen langs sidene gjør at et område foran bakhjulene blir truffet av alt guff forhjulene virvler opp (se første bilde), og at karosseridelene ikke flukter 100%. Da blir det som stikker ut sandblåst. Jeg har sett at dette var et problem siden bilen rundet 30.000km, men ikke sett det hensiktsmessig å beskytte med folie da lakken allerede var såpass skadet at det måtte en omlakkering til for å få det fint igjen. Fargen er Dolphin Grey.

Hvordan ser din bil ut?
Bra tips, jeg skal nå legger på folie... Bilen min er helt ny så da er det bra med forebyggende tiltak som dette. Skal legge på bakfangeren også, da ungene synes det er skikkelig gøy og sitte i bagasjerommet og vil helt klatre opp ut ut selv...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Dennis

#2
Min ser heller ikke bra ut etter 6400km. Så er nok både formen sammen med dårlig miljølakk som Tesla bruker. Eneste lakken som holder greit mot steinsprut er skikkelig oljebasert klarlakk. Selv om den også får små hakk så vises det ikke i før man ser veldig nært og løsner ikke i flak som på Tesla. Kjørte ofte rally på grusen med bilen jeg hadde før og den så bedre ut på sidene etter 120 000km enn hva Teslaen jeg har nå etter 6400km gjør som aldri har sett en grusvei.

Trodde sort var veldig mye dårligere enn de andre, men etter å ha sett nærmere på Tesla i blå, sølv og rød er de akkurar like dårlig med tanke på steinsprutskader men holder litt bedre mot vaskeswirls.
Uansett bør man sterkt vurdere blank  xpel folie eller lignede på de mest utsatte områdene.

overlay

Har ett par hakk på akkurat samme sted på min som har runder 25k nå. vurderer å ta smart repair og legge folie, synes det er rart det ikke kommer standard som på andre produsenter har på enkelte av sine biler, som 911 og M3 etc. Hvertfall ha det som en option

cairnz

Minn meg på å ta noen bilder av min - jeg kan ikke se å ha lagt merke til det samme hos meg.
Elbilist

petersv

Er bilen nyvasket? Klarer ikke å se hva som er skit eller skader utifra bildene.

Trustno1

Jeg har 10k km på min nå, og kan ikke si jeg har sett tilsvarende, men skal sjekke ekstra nøye neste gang jeg vasker.

Denne ble derimot behandlet med ceramic pro dagen etter jeg mottok den, noe jeg også anbefaler andre å gjøre. Det beskytter lakken, og den har blitt meget kjapp og enkel å vaske etter behandlingen.

BMW850

Har også behandlet min med Opticoat Pro. Veldig bra men ingen av disse beskytter mot steinsprut. Ta en kikk neste gang bilen er nyvasket så ser nok de fleste antydning til det som kommer. Særlig fremme på bakre hjulbuer. Min har gått 13500km og jeg skal legge på XPEL folie.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Dennis

#8
Min så allerede slik ut som dette etter bare 4000km ca. Man må ganske nært før man ser det.
Eneste som hjelper er folie (Anbefaler Xpel) forsegling hjelper ikke mot steinsprut.

De Michelin Pilot Sport dekkene gjør det verre da de kaster veldig mye småstein. Generelt dekk som er laget for å sitte bra i svinger kaster mye stein pga gummien. Spesielt når det er litt kaldere i været setter stein seg i gummien og blir kastet i lufta.


Klaus_M

Ser at det går an å bestille et "rocker panel kit" fra Xpel som er precut til TMS for 250$. Det inkluderer dørkanter i tillegg. Da kan man jo velge å kun bruke til de mest utsatte områdene.

http://www.xpel.com/products/paint_protection_kits.asp?prevtype=1&prevyear=2014&prevmake=329&prevmodel=0&prevsubmodel=0&prevseries=0&type=1&year=2014&make=329&model=3673
Tesla Model S -70D

jazzwheel

Er det noen norske utsalgssteder for XPEL? Er det enkelt å legge på selv om jeg kjøper saken til $250 eller vil det se ut som om jeg har kasta gladpack på bilen i fylla?

Muffinman

#11
Sitat fra: petersv på mandag 15. juni 2015, klokken 09:15
Er bilen nyvasket? Klarer ikke å se hva som er skit eller skader utifra bildene.
Ingenting av det du ser er skit. Alt er sår i lakken. (Bortsett fra på første bilde som ble tatt etter en kjøretur på våt vei som startet med ren bil. Det bildet er med for å vise "nedslagsfeltet").

EDIT: Klikk på bildene for å få opp større verson, da blir det liten tvil. Gjelder også Cookie Monster sitt bilde.

Tai

18000 kjørt og har samme problemet. En kamerat med 50k på klokken har det enda verre. Dette kommer jo til å ende med sandblåst karosseri....

Har noen tatt det opp med Tesla?

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

petersv

Sitat fra: Muffinman på mandag 15. juni 2015, klokken 12:05
Sitat fra: petersv på mandag 15. juni 2015, klokken 09:15
Er bilen nyvasket? Klarer ikke å se hva som er skit eller skader utifra bildene.
Ingenting av det du ser er skit. Alt er sår i lakken. (Bortsett fra på første bilde som ble tatt etter en kjøretur på våt vei som startet med ren bil. Det bildet er med for å vise "nedslagsfeltet").

EDIT: Klikk på bildene for å få opp større verson, da blir det liten tvil. Gjelder også Cookie Monster sitt bilde.

Oi... Prøvd å polere?

Muffinman

Jepp. Det er nok voks som gjør at hullene er så synlige, de fylles opp og så får man ikke fjernet det overflødige. Skadene går gjennom fargesjiktet på lakken. Kan kanskje kamufleres med pigmentert voks, men det blir som å p***e i buksa dessverre. Her får man bare kjøre til det er blankt, omlakkere og legge klar folie øyeblikkelig. Med gjeldende kunnskap ville jeg fått det gjort før utlevering 30 oktober 2013. Etterpåklokskap er en nøyaktig vitenskap.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA