Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor får man kjøpt motorbørster til PSA billig?

Startet av Bridget, mandag 20. juli 2015, klokken 20:26

« forrige - neste »

Bridget

Hei! Dette er kanskje ikke rette stedet å spørre om dere syns jeg skal kjøpe elbil, men jeg kan jo høre om synspunkter allikevel  ;) Jeg hadde overhodet ikke tenkt på å kjøpe ny bil, og iallefall ikke elbil, før jeg kom over en Mercedes på en messe og syns den så bra ut. Etter prøvekjøring ble jeg litt frelst, det er jo utrolig gode biler å kjøre!

Jeg har nå en 5 år gammel suv, er forsåvidt godt fornøyd med bilen og planen var å ha den i flere år. Det eneste er at jeg syns den bruker mye diesel. Med mange korte turer og webasto som starter, så går det endel drivstoff. Jeg bruker den mest til og fra jobb, og til trening, som kun er 3 km hver vei. Jeg bor i nord, uten kollektivfelt og bomring, med vanlige temperaturer på -5 til -20 om vinteren. Ingen mulighet for lading på jobb, men jeg bor jo nært da. I tillegg har vi en annen bil som vi kan bruke på lengre turer. Det eneste er at om det blir veldig kort rekkevidde på vinteren, så vil jeg bare irritere meg over det.

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg om jeg skal kjøpe nå eller vente til det kommer lengre rekkevidde på bilene. Kjøper jeg en nå, og bytter om noen år, så vil jeg vel tape noe (man taper vel nesten alltid på bil uansett..) Beholder jeg den jeg har nå og kjøper elbil om et år eller to, så vil jeg vel tape sikkert ca 100 000,- på suven uansett.

Jeg har prøvd Leaf, Golf og Mercedes, og har mest lyst på Mercedesen. Ulempen med den er at det ikke er kommet app enda. Den har vel heller ikke hurtiglading, men siden vi ikke kan kjøre på langtur her i nord, så er det ikke så aktuelt.

Vanskelig å bestemme seg :)

havardolini

For meg som tenker elbil som eneste bil, var mangel på hurtiglading en dealbreaker med Mercedesen, ellers er det en nydelig bil! Det skal sies at du kan lade den fra fra 0-80%(eller var det helt til 100?) fra en 32A-kurs, det er kjappere en Leaf.
Med Golf får du mer for pengene, inkl. Hurtiglading, men Mersja er en større bil.
Så om hurtiglading ikke er et must, gå for Mercedesen! Dere har jo en fossilbil for lange turer :-)

Forresten,  husk å ta med minst radarbasert regenerering og range plus fra ekstrautstyrslisten, da blir dere fornøyde!

En ting til: Det finne en mengde tråder her inne som diskuterer de forskjellige bilene.
Godt valg! :-)

OlavEmil

Så lenge du kun køyrer korte strekk, og uansett må ha ein annan bil som du kan bruke til lengre køyring, ser eg ingen problemar :) . Mogleg du må rekne med ned mot 8 - 10 mil på det kaldaste. Eit vesentleg poeng for deg vil jo vere at elbilar har veldig effektivt varmeapparat, då desse ikkje må vente på at motoren skal bli varm (eg går ut frå at det er grunnen til at du har dieselvarmar no), i tillegg til god forvarming når han står på lading :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Espen Hugaas Andersen

Hvis hurtiglading ikke er viktig kan du også se på Ford Focus Electric. Jeg har ikke kjørt den, men alle som har kjørt den sier at det er en bra bil egentlig, den har bare blitt slaktet pga manglende hurtiglading og lite bagasjeplass.

Jeg ser du kan få en greit utstyrt bil til ca 180k på finn. Når man også kjøper billigere bil vil tapet trolig også bli mindre. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

grorudklovnen

Klikk på denne siden for å få bedre oversikt: http://www.elbil.no/kjope-elbil/elbiler-i-dag

Forskjellen mellom elbilene er batteristørrelse, lademuligheter, plass og pris.

De mest fleksible har hurtiglading, de spesielle som "Zoe, B-class m.m." har semihurtig og de tregeste har kun 16A (det betyr ca. 6 timers lading). Focusen har 32A, mindre batteri enn f.eks. egolf og et ødelagt bagasjerom i forhold til fossilutgaven.

Mest elbil for pengene akkurat nå er muligens Kia Soul.

havardolini

Focus Electric er en god bil å kjøre, jeg likte den veldig godt. Men det er ikke noe helhjertet forsøk på å lage elbil... Man får den ny til en gunstig pris, og hvis man tenker å ha den ut hele dens livsløp, er det helt sikkert et godt kjøp. Det spørs hvor mye man får igjen for den når man selger, om man skal selge den da...
Jeg så et bilde i en eller annen tråd her av en som klemte inn ei ganske stor barnevogn i den. Så litt svelger da bagasjerommet unna, selv om halve volumet opptas av batteriet.
Som et lite sidespor: Ford har ikke lært, de gjentar samme "konseptet" med batteri i bagasjerommet i den nye hybride Mondeo, merkelig...

BMW i3 støtter også lading på 32A(jeg tror den fullader batteriet på drøyt tre timer, korriger meg om jeg tar feil) i tillegg til at den kan fås med hurtiglading. Nå ligger den også ute til en meget gunstig pris, det er en bil jeg vurdere selv.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: havardolini på mandag 15. juni 2015, klokken 10:06
Focus Electric er en god bil å kjøre, jeg likte den veldig godt. Men det er ikke noe helhjertet forsøk på å lage elbil... Man får den ny til en gunstig pris, og hvis man tenker å ha den ut hele dens livsløp, er det helt sikkert et godt kjøp. Det spørs hvor mye man får igjen for den når man selger, om man skal selge den da...
Jeg tenker at til 180k er det ikke et veldig risikabelt kjøp. En 6 år gammel Think i grei stand selges til 60k i dag, så selv om FFE skulle virkelig tape seg, så er det neppe snakk om mer enn 120k i tap over 6 år. Det blir 20k per år, noe som er ganske så bra.

Det som er greit å huske på er at uansett hvilke elbiler som kommer, så reduseres ikke bruksverdien til bilen man har kjøpt. Til sitt bruk er en FFE en bra bil i dag, og det vil den også være om 10 år. Og det er ikke slik at plutselig vil alle løpe ut å kjøpe nybiler, det er umulig å bytte ut hele bilparken samtidig, så det vil alltid være et bra marked for bruktbiler.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rødkleiv

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 15. juni 2015, klokken 10:25
Sitat fra: havardolini på mandag 15. juni 2015, klokken 10:06
Focus Electric er en god bil å kjøre, jeg likte den veldig godt. Men det er ikke noe helhjertet forsøk på å lage elbil... Man får den ny til en gunstig pris, og hvis man tenker å ha den ut hele dens livsløp, er det helt sikkert et godt kjøp. Det spørs hvor mye man får igjen for den når man selger, om man skal selge den da...
Jeg tenker at til 180k er det ikke et veldig risikabelt kjøp. En 6 år gammel Think i grei stand selges til 60k i dag, så selv om FFE skulle virkelig tape seg, så er det neppe snakk om mer enn 120k i tap over 6 år. Det blir 20k per år, noe som er ganske så bra.

Det som er greit å huske på er at uansett hvilke elbiler som kommer, så reduseres ikke bruksverdien til bilen man har kjøpt. Til sitt bruk er en FFE en bra bil i dag, og det vil den også være om 10 år. Og det er ikke slik at plutselig vil alle løpe ut å kjøpe nybiler, det er umulig å bytte ut hele bilparken samtidig, så det vil alltid være et bra marked for bruktbiler.

Som alltid overvurderes verdien på bruktbiler.

Den som kjøper en 6 år gammel Think til 60' i dag bør anse seg som bondefanget. Det er så vidt under prisen en 4 år gammel Trilling går for.

Om 6 år er mange av dagens elbiler 5-10' kroners biler eller delebiler. Det er både ford elbilene som selges nye i 2021 er sinnsykt mye bedre enn dagens biler og fordi batterier ikke varer evig og er et stort risikomoment på en 6 år gammel elbil.

Verditap på elbiler er stort når utviklingen skjer i rasende fart. Det er derfor vi har elbilfordeler og subsidier. Hvis man ikke kan nyttigjøre seg disse, er elbil ikke noe økonomisk poeng. Men det kan jo være andre grunner.


Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Rødkleiv på mandag 15. juni 2015, klokken 11:07Den som kjøper en 6 år gammel Think til 60' i dag bør anse seg som bondefanget. Det er så vidt under prisen en 4 år gammel Trilling går for.
Som sagt, da er det snakk om Think i god stand, og da er ofte batteriet enten byttet eller av en holdbar type. Og rekkevidden kan være betydelig bedre enn på en i-MiEV, noe som er viktig for enkelte.

Sitat fra: Rødkleiv på mandag 15. juni 2015, klokken 11:07Om 6 år er mange av dagens elbiler 5-10' kroners biler eller delebiler. Det er både ford elbilene som selges nye i 2021 er sinnsykt mye bedre enn dagens biler og fordi batterier ikke varer evig og er et stort risikomoment på en 6 år gammel elbil.
Jeg tenker at om dagens elbiler er verdiløse om 6 år, så er i hvert fall alle fossilbilene som selges i dag verdiløse om 6 år.

6 år gamle fossilbiler har store løpende kostnader på drivstoff og vedlikehold, mens en elbil har minimale utgifter. (Såfremt batteriet forsatt er i god stand, noe alt tyder på at de vil være. Norsk klima har vist seg å være veldig bra for batteriene.)
Sitat fra: Rødkleiv på mandag 15. juni 2015, klokken 11:07Verditap på elbiler er stort når utviklingen skjer i rasende fart. Det er derfor vi har elbilfordeler og subsidier. Hvis man ikke kan nyttigjøre seg disse, er elbil ikke noe økonomisk poeng. Men det kan jo være andre grunner.
Verdifall på elbiler er fullstendig bundet sammen med verdifallet på fossilbiler. Om 6 år vil vi ha 50.000 elbiler som er 6 år eller eldre, mens vi vil ha ca 2 millioner fossilbiler som er 6 år eller eldre. Det er veldig lite sannsynlig at en elbil vil være mindre verdt enn tilsvarende fossilbiler, og det er veldig lite sannsynlig at verdien på de 2 millioner fossilbilene vil være helt utradert, da folk trenger biler. Altså er det stor sannsynlighet for at elbilene som kjøpes i dag vil holde på verdien ganske bra.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rødkleiv

Verdifall på elbiler og fossilbiler er to helt ulike ting. Så lenge teknologien for elbiler er umoden og bilene har store svakheter (les: rekkevidde), vil prisene falle mer enn for sammenlignbare fossilbiler. Dette er ikke teorier, det er noe man kan se i praksis i dag. En trilling har hatt et verditap på opp mot 70-80% på fire år.

Fossilbilenes tid vil imidlertid også komme. I det øyeblikket det finnes fullgode alternativer i form av elbiler eller annet, vil bunnen falle ut av (brukt)markedet for fossilbiler.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Rødkleiv på mandag 15. juni 2015, klokken 13:18
Verdifall på elbiler og fossilbiler er to helt ulike ting. Så lenge teknologien for elbiler er umoden og bilene har store svakheter (les: rekkevidde), vil prisene falle mer enn for sammenlignbare fossilbiler. Dette er ikke teorier, det er noe man kan se i praksis i dag. En trilling har hatt et verditap på opp mot 70-80% på fire år.
Utviklingen på trillingene har vært ekstrem, men så var heller ikke prisen på trillingene i nærheten av å være konkurransedyktig når de ble lansert. Den eneste grunnen til at det ble solgt nevneverdig med trillinger i begynnelsen var tilgang til kollektivfelt.

Jeg vil si at det finnes rikelig med bevis for at med en gang prisen på brukte elbiler har fallt til et nivå der den er mer i forhold til prisnivået på fossilbiler, så har prisfallet flatet ut ganske brått. Nye fossilbiler som konkurrerer med trillingene koster fort 140-160k, f.eks Toyota Aygo, og da er det på ingen måte rimelig å forvente at en konkurrerende *brukt* elbil skal koste nærmere det dobbelte, slik den gjorde i 2011-ish.

Vil vi se en slik utradering av bruktbilprisene igjen i Norge? Jeg tviler. Da må prisnivået på nye fossilbiler falle, slik at man har en ubalanse mellom prisen på brukt elbil og ny fossilbil, som vi hadde med trillingene. Det er så klart mulig å få til dette, f.eks om engangsavgiften avvikles, men jeg tviler.

Hvis man ser på f.eks Ford Focus, så koster den billigste fossilversjonen 247.000 kroner. Da er elektrisk Focus til 180.000 kroner (med mye mer utstyr) slettes ikke et dårlig kjøp.
Sitat fra: Rødkleiv på mandag 15. juni 2015, klokken 13:18Fossilbilenes tid vil imidlertid også komme. I det øyeblikket det finnes fullgode alternativer i form av elbiler eller annet, vil bunnen falle ut av (brukt)markedet for fossilbiler.
Det er nok så mye treghet i dette systemet at bruktbilprisene for fossilbilene vil ikke utraderes over natten. Det tar mye tid å bytte ut 2,5 millioner fossilbiler, bare i Norge.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

AmocoCadiz

Mange interessante spekulasjoner, jeg spekulerer følgende punkter;

Bruksverdien vil fortsatt være høy etter 5-6år = motvirker umotivert elbilprisfall

Et stadig bedre utbygget nettverk av hurtigladere minsker problem med kortdistansebilene og svekkelse/eldelse av batterier = motvirker umotivert elbilprisfall

Forverrede forhold for fossilkjøring, som forbud mot kjøring i bysentrum, kraftig prishopp på fossil drivstoff, økte bompengesatser vil skape behov for rimelig brukt elbil  til by og pendlekjøring = motvirker umotivert elbilprisfall

Elbilbatterier som etter jevnt tap nedover fra 100-70% plutselig tar kvelden ETTER batterigaranti utløpt   = gir motivert elbilprisfall

Konkurs av elbildrivkraften Tesla Motors (skrekk o gru...) = gir motivert elbilprisfall

Rødkleiv

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 15. juni 2015, klokken 15:04
Sitat fra: Rødkleiv på mandag 15. juni 2015, klokken 13:18
Verdifall på elbiler og fossilbiler er to helt ulike ting. Så lenge teknologien for elbiler er umoden og bilene har store svakheter (les: rekkevidde), vil prisene falle mer enn for sammenlignbare fossilbiler. Dette er ikke teorier, det er noe man kan se i praksis i dag. En trilling har hatt et verditap på opp mot 70-80% på fire år.
Utviklingen på trillingene har vært ekstrem, men så var heller ikke prisen på trillingene i nærheten av å være konkurransedyktig når de ble lansert. Den eneste grunnen til at det ble solgt nevneverdig med trillinger i begynnelsen var tilgang til kollektivfelt.

Jeg vil si at det finnes rikelig med bevis for at med en gang prisen på brukte elbiler har fallt til et nivå der den er mer i forhold til prisnivået på fossilbiler, så har prisfallet flatet ut ganske brått. Nye fossilbiler som konkurrerer med trillingene koster fort 140-160k, f.eks Toyota Aygo, og da er det på ingen måte rimelig å forvente at en konkurrerende *brukt* elbil skal koste nærmere det dobbelte, slik den gjorde i 2011-ish.

Vil vi se en slik utradering av bruktbilprisene igjen i Norge? Jeg tviler. Da må prisnivået på nye fossilbiler falle, slik at man har en ubalanse mellom prisen på brukt elbil og ny fossilbil, som vi hadde med trillingene. Det er så klart mulig å få til dette, f.eks om engangsavgiften avvikles, men jeg tviler.

Hvis man ser på f.eks Ford Focus, så koster den billigste fossilversjonen 247.000 kroner. Da er elektrisk Focus til 180.000 kroner (med mye mer utstyr) slettes ikke et dårlig kjøp.
Sitat fra: Rødkleiv på mandag 15. juni 2015, klokken 13:18Fossilbilenes tid vil imidlertid også komme. I det øyeblikket det finnes fullgode alternativer i form av elbiler eller annet, vil bunnen falle ut av (brukt)markedet for fossilbiler.
Det er nok så mye treghet i dette systemet at bruktbilprisene for fossilbilene vil ikke utraderes over natten. Det tar mye tid å bytte ut 2,5 millioner fossilbiler, bare i Norge.

Hvis man sammenligner en brukt elektrisk Focus med en ny fossil Focus, så er det klart den elektriske virker rimelig. Men du har rett i at EL Focus er en rimelig bil. Da er det også merkelig at det i praksis ikke er noen som kjøper den. Hvis en bil er lite attraktiv som ny, blir den i hvert fall ikke mer attraktiv som brukt. Jeg liker Focus godt (har kun kjørt fossilutgaven), men jeg ville styrt unna en bil som ingen andre vil ha (med mindre den er grisebillig).

Leaf prisene er godt på vei mot der Trillingene var for noen måneder siden, så jeg kjøper ikke at det utelukkende er et Trilling fenomen med stort verditap. Og hva skjer med nåværende Leafs når bilen snart lanseres med bedre rekkevidde? Da skal jeg vedde mye for at det blir billig å plukke opp brukte biler etterhvert, spesielt på den kanten av byen hvor de er kastet ut av kollektivfeltet. Hele den offisielle begrunnelsen for å sponse elbiler, er jo også at de har høyt verditap i denne tidlige fasen.

Jeg skulle veldig gjerne ønsker at prisene på elbiler holder seg høye (jeg har to selv), men jeg synes det blir å kaste blår i øyne på potensielle nye elbileiere å si at verdifallet er som en fossilbil. Det er høyere, noe som underbygges av både teori og empiri.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Rødkleiv på tirsdag 16. juni 2015, klokken 09:48Hvis man sammenligner en brukt elektrisk Focus med en ny fossil Focus, så er det klart den elektriske virker rimelig. Men du har rett i at EL Focus er en rimelig bil. Da er det også merkelig at det i praksis ikke er noen som kjøper den. Hvis en bil er lite attraktiv som ny, blir den i hvert fall ikke mer attraktiv som brukt. Jeg liker Focus godt (har kun kjørt fossilutgaven), men jeg ville styrt unna en bil som ingen andre vil ha (med mindre den er grisebillig).

Leaf prisene er godt på vei mot der Trillingene var for noen måneder siden, så jeg kjøper ikke at det utelukkende er et Trilling fenomen med stort verditap.
Gjerne finn en ~3 år gammel norsk/europeisk Leaf som har tapt seg nevneverdig mer enn tilsvarende fossilbil. I snitt taper en fossilbil seg med ~35% på tre år, altså skal man forvente at tre år gamle norske Leaf skal koste i området 135-175.000 kroner utifra utstyrsnivå. http://www.finn.no/finn/car/used/result?carmodelmake=0%2F792&carmodelmake=1%2F792%2F2000183&YEAR_MODEL_FROM=2012&YEAR_MODEL_TO=2012&sort=2

Sitat fra: Rødkleiv på tirsdag 16. juni 2015, klokken 09:48Og hva skjer med nåværende Leafs når bilen snart lanseres med bedre rekkevidde? Da skal jeg vedde mye for at det blir billig å plukke opp brukte biler etterhvert, spesielt på den kanten av byen hvor de er kastet ut av kollektivfeltet. Hele den offisielle begrunnelsen for å sponse elbiler, er jo også at de har høyt verditap i denne tidlige fasen.
Med en gang dagens Leaf blir billigere vil de bli mer aktuelle i forhold til dagens fossilbiler, og fallet vil bremses opp. På denne måten vil verdiefallet på elbiler og fossilbiler henge sammen.

Sitat fra: Rødkleiv på tirsdag 16. juni 2015, klokken 09:48Jeg skulle veldig gjerne ønsker at prisene på elbiler holder seg høye (jeg har to selv), men jeg synes det blir å kaste blår i øyne på potensielle nye elbileiere å si at verdifallet er som en fossilbil. Det er høyere, noe som underbygges av både teori og empiri.
I din mening er kanskje verdifallet høyere, men jeg er uenig. Hvis du har mye bevis for at verdifallet er større for elbiler, kom med data. Og da snakker jeg ikke om de aller første elbilene, i-MiEV og tidligere. De som kjøpte elbiler for mer enn tre år siden var entusiaster, og bilene de kjøpte var ikke i samme klasse som fossilbilene til samme pris. Da er det ikke rart man taper penger.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rødkleiv

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 16. juni 2015, klokken 14:08
I din mening er kanskje verdifallet høyere, men jeg er uenig. Hvis du har mye bevis for at verdifallet er større for elbiler, kom med data. Og da snakker jeg ikke om de aller første elbilene, i-MiEV og tidligere.

Jeg registrer at følgende er har samme vurdering som meg:
1) De som lever av å regne ut hva som er lønnsomt og ikke, f.eks investorer som nevnt i linken
2) Leasingselskapene som lever av å sette riktig annenhåndsverdi på biler
3) Myndighetene som nevner usikker bruktverdi og høyere avskrivninger på elbil i Statsbudsjettet.

Så du må gjerne  kjerringa mot strømmen, men for meg høres det ut som du driver med ønsketenking.

http://www.hegnar.no/motor/artikkel517885.ece
"Elbil er en dårlig investering"

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/populaer-elbil-raser-i-pris/a/10107170/
"Leasingselskapene anslår at en gjennomsnittlig ny elbil vil faller i overkant av 50 prosent i løpet av de tre første årene etter at den er ny.
En «vanlig bil» faller bare rundt 35-40 prosent."

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bilhold/disse-bilene-holder-seg-best-og-daarligst-i-pris/a/23381960/
"Etter tre år er rundt 55 prosent av verdien på en Nissan Leaf forduftet. Det viser vurderingen av bilenes markedsverdi etter tre år som biladministrasjonsselskapet Autolease Norge har foretatt på oppdrag fra VG"

http://www.statsbudsjettet.no/upload/Revidert_2015/dokumenter/pdf/stm2_2015.pdf
"For den enkelte må
fordelene ved å eie og bruke elbil, som for eksempel
tilgang til kollektivfeltet og gratis bompasseringer,
veies opp mot ulempene ved elbiler, slik
som kortere rekkevidde, usikker bruktbilverdi,
begrenset modellutvalg og ladetilgang"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA