Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Video av Dual vs Quattro, Symmetrical AWD, Haldex, osv?

Startet av Trekkoppbil, mandag 20. juli 2015, klokken 20:19

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Nå søkte jeg etter 2013 Nissan Leaf på Finn, og etter å ha bladd meg gjennom de billigste bilene, synes jeg det er mye missvisende og feilaktig informasjon.

Her er det en "Nissan Leaf SL 2013":
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=60461627
Bilen mangler skinnseter mm, som er standard på 2013 SL. Bildene viser ikke info fra panelet, som kapasitetsbarer etc.
Når jeg sjekker eu-kontroll på vegvesenet, finner jeg et vin-nummer JN1AZ0CPXCT022189 som er for en 2012-modell, som er en helt annen bil enn 2013-modellen, og som er produsert i en annen verdensdel.
Når jeg sjekker historikken på vinnummeret i USA, ser jeg at den er produsert mai 2012, registert i Arizonas i 2012, og det er nevnt registering i Phoenix i 2013. Phoenix er kjennt som et skrekkens sted for Leaf, og batteriet har forventa levetid å 2,5 år der før man får nytt på garantien: http://www.electricvehiclewiki.com/Battery_Capacity_Loss
Annonsen sier at bilen har 5 års garanti, men det sies ikke om det er fabrikkgaranti, eller butikkgaranti. Fabrikkgarantien gjelder jo ikke utenfor nordamerika.

Videre finner jeg en eu-modell som også skal være 2013-modell. Jeg trudde at 2013-modellen har litt flere knapper på venstre side av rattet, enn det denne bilen har: http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=60248583&reference=2015/6/vertical-3/06/0/600/913/30_1019634724.jpg

Det kan være en del forvirring rundt årsmodell. Vegvesenet setter muligens årsmodell etter første gangs registrering i utlandet, mens teknisk produksjonsmodell kan være mer interresant for kjøper.

Jeg ser en bil til salgs, som er annonsert som 2013-modell med første gangs registering i 2012, men når jeg sjekker opp vin-nummeret, ser jeg at det er en av de siste 2012-modellene, og at den er første gang registert i usa i 2013. Antakelig er det en bra bil alikevel.

Jeg har også veldig godt inntrykk av enkelte av selgerene som importere og selger Leafer, så det er synd at en del forvirring kan ødelegge litt for markedet.

leafnor

#1
Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 14. juni 2015, klokken 14:48

Videre finner jeg en eu-modell som også skal være 2013-modell. Jeg trudde at 2013-modellen har litt flere knapper på venstre side av rattet, enn det denne bilen har: http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=60248583&reference=2015/6/vertical-3/06/0/600/913/30_1019634724.jpg

Jeg ser en bil til salgs, som er annonsert som 2013-modell med første gangs registering i 2012, men når jeg sjekker opp vin-nummeret, ser jeg at det er en av de siste 2012-modellene, og at den er første gang registert i usa i 2013. Antakelig er det en bra bil alikevel.

Denne ser prikk lik ut som min 2012, reg august 2012. Klimapanel ser likt ut, og parkeringsbrems elektrisk.
På jobb har vi en 2013, Reg juni 2013, og den har som du nevner flere brytere (bl.a låsing av ladekontakt, og el åpning av luke), samt panel for klima er med Warm og Cool knapp.
I tillegg har den 2013 knappen for ECO på rattet, i og med Brake funksjon på girvelger, noe denne på Finn savner. Så en "overligger" må denne være.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

emil

Man må ha tunga rett i munnen når man skal kjøpe brukt Leaf, selv norske forhandlere synder ved å bl.a selge 1.gen Leaf som "Acenta" modeller.

Chassisnr/VIN gir en viss oversikt siden:

Japanprodusert (JN1****) = 1. generasjon
Englandprodusert (SJN****) = 2.gen Europa bil
USAprodusert er (1N*****) = 2.gen USA-bil

Men så blir det litt vanskeligere å skille mellom 1.gen solgt i Europa og 1.gen solgt i USA. USA har heldigvis 10. siffer i VIN som teknisk årsmodell (uavhengig av salgs/produksjonsår), men det har ikke Europa så man kan der se hvor bilen er solgt ny. Så kommer alle de små utseende forskjellene mellom Europa, Norge/Norden og USA man også kan/må se etter.


Jeg kjører selv USA bil solgt av seriøs importør og hadde ikke hatt noen problemer med å kjøpe ny USA bil fra dem eller andre seriøse når denne Leafen skal byttes ut. Å kjøpe USA-import fra middels tvilsomme bakgårsimportører hadde jeg aldri gjort.

emil

Sitat fra: leafnor på søndag 14. juni 2015, klokken 17:08
Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 14. juni 2015, klokken 14:48

Videre finner jeg en eu-modell som også skal være 2013-modell. Jeg trudde at 2013-modellen har litt flere knapper på venstre side av rattet, enn det denne bilen har: http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=60248583&reference=2015/6/vertical-3/06/0/600/913/30_1019634724.jpg

Jeg ser en bil til salgs, som er annonsert som 2013-modell med første gangs registering i 2012, men når jeg sjekker opp vin-nummeret, ser jeg at det er en av de siste 2012-modellene, og at den er første gang registert i usa i 2013. Antakelig er det en bra bil alikevel.

Denne ser prikk lik ut som min 2012, reg august 2012. Klimapanel ser likt ut, og parkeringsbrems elektrisk.
På jobb har vi en 2013, Reg juni 2013, og den har som du nevner flere brytere (bl.a låsing av ladekontakt, og el åpning av luke), samt panel for klima er med Warm og Cool knapp.
I tillegg har den 2013 knappen for ECO på rattet, i og med Brake funksjon på girvelger, noe denne på Finn savner. Så en "overligger" må denne være.

Dette er en 1.gen bil, men disse ble solgt og levert langt forbi sommeren 2013 og lenge etter at levering av 2.gen hadde startet.

Oddvar

Dette er vel ikke merkelig, i det bilene som selges i 2013 må være produsert i 2012 . Om en kjøper en bil 3 Jannuar 2013 ,eller litt senere så står regnes det som en 2013 modell . Men er den samme bilen som en kunne kjøpe i 2011 .
Versjon 1 . Versjon 2 kom medo 2013 fra England og mye av delene på den er garantert fra 2012/13 modellene ,men noen endringer ble det .
Har en venn som ventet med å registrere sin bil til 2014 . Den ble kjøpt desember 2013 ,men registrert Jan 2014 . Det er en Tekna :-)
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

mionlta

Leter etter en Leaf på Finn selv om dagen, men hver gang jeg finner en som ser ut som et godt kjøp blir den solgt dagen etter..

Noe man må passe på med importert EU-bil? Eller har alle "varmepakka" og det er uansett ikke varmt nok klima noen sted i Europa slik som med biler fra varme stater i USA? Ser mange fremhever at bilen er importert fra Europa, men ofte nevner de ikke fra hvilket land. Har det noen betydning?

En USA-bil med "varmepakka", er det en sikkerhet for at den ikke kommer fra varmt klima? Så en som hadde dette fra Florida. Regnes ikke Florida som varm nok?


Djance

Eg kjøper fra han i Oslo. og det viktigeste er vist man skal kjøpe fra Usa att tar fra di stedene som er blandet tempratur. og gjerne ikke alt for varmt om sommeren.

Han som impoterer sier han tar kun fra kalde strøk. og bilen eg får kommer fra Georgia, som er gjerne litt varmere enn norge om sommeren men vinter så er det veldig mye samme vær som norge.

En ting som også må huske på fra us Du er IDIOT om man kjøper en bil der enn gå og heller Lease en bil. da Leasing avtalen di har der borte er suveren. noe som gjør att 90% av bilene har vært Leaset i 2 år somregel det avtalen di har,.

og eg ville ikke kjøpt noe heller annet enn 2013 mod (facelift) og kjøp SV/SL modell.

Du får ikke carwings (noe som er mye problemer med) kan sette på tids innstilling i bilen på forvarming fremdeles.

Radio funker ikke på 88. 3 asså oddetall bak  komma 00.3  (Dab fikser dette)

Navigasjon suger balle og ender alltid opp med bruke Mobilen eller annen Navigasjon enn orginale.

og varme rundt batteriet er det. varme i seter og alt som normalt.

SL har ikke 360 camara og orginalt Bose siden koster 10.000 ekstra. og er ikke så sykt mye forsjeld. da Bose sitt er ikke ekta bose da de skal spare strøm ...

Garanti kan fås fra selger eller gjør som meg. kjøper IF sin super forsikring dekker da. Motor,gear/driverket, batteripakken. til 200.000 km

så sparer mye penger på dette. og Nissan har veldig lite problemer med Leaf.

Djance


Daeedor

#8
Sitat fra: Oddvar på mandag 15. juni 2015, klokken 14:32
Dette er vel ikke merkelig, i det bilene som selges i 2013 må være produsert i 2012 . Om en kjøper en bil 3 Jannuar 2013 ,eller litt senere så står regnes det som en 2013 modell . Men er den samme bilen som en kunne kjøpe i 2011 .
Versjon 1 . Versjon 2 kom medo 2013 fra England og mye av delene på den er garantert fra 2012/13 modellene ,men noen endringer ble det .
Har en venn som ventet med å registrere sin bil til 2014 . Den ble kjøpt desember 2013 ,men registrert Jan 2014 . Det er en Tekna :-)

Min bil kjøpte jeg i August 2013 , og den ble produsert i England i juni 2013. Så det du sier om at biler blir produsert året før de selges stemmer nok ikke nødvendigvis.(overliggere...) Men : de kan være produsert på vårparten f.eks , og det var jo modellskifte i mai/juni 2013. De som ble solgt i Norge på vårparten som 2013 modell ble produsert i Japan, og er av den gamle typen. Dermed er ikke en 2013 modell nødvendigvis Versjon 2 nei. Og : det var relativt store endringer , ikke små som du sier.

emil

Sitat fra: Daeedor på tirsdag 16. juni 2015, klokken 10:15
Min bil kjøpte jeg i August 2013 , og den ble produsert i England i juni 2013. Så det du sier om at biler blir produsert året før de selges stemmer nok ikke nødvendigvis.(overliggere...) Men : de kan være produsert på vårparten f.eks , og det var jo modellskifte i mai/juni 2013. De som ble solgt i Norge på vårparten som 2013 modell ble produsert i Japan, og er av den gamle typen. Dermed er ikke en 2013 modell nødvendigvis Versjon 2 nei. Og : det var relativt store endringer , ikke små som du sier.

Vi hadde et eksempel her på forumet fra rundt i fjor sommer der en person kjøpte en brukt Leaf annonsert som 2013 Acenta fra norsk forhandler. 1. gangs registrert i august 2013. Det viste seg fort etter levering at dette var en 1.gen bil og ikke en ordentlig Acenta/2.gen.

Trekkoppbil

Oddvar:
Det finnes ulike årstall:
1: Årstall for når bilen blei kjøpt ny. Det sier ikke så mye om teknisk utførelse.
2: Årstall for når bilen bilen blei første gang registrert. Det kan ha betydning for vegvesenets årstall, og har praktisk betydning for hvilke år man skal vise bilen til eøs-kontroll.
3: Teknisk utgave av bilen, som også benevnes med et årstall, men som ikke sier så mye om hvilke år bilen er produsert, solgt eller registrert.
Årstall for når bilen er registrert og kjøpt, kan si noe om slitasjen av kjøretøyet, men når vi snakker om ulike årsmodeller, så er det vel tekniske modeller vi snakker om. I bilannonser er det ofte et eget felt for når bilen er første gangs registrert, og det er noe helt annet enn feltet for årsmodell i en bilannonse. Dato for når bilen er kjøpt er stort sett off topic.

Minolta:
Om du ser etter europeisk bil, så må du huske at det er få biler her som har 6.6kW AC-inngang, om du er interressert i det. Vinterpakke har vel vært standard i bare ett europeisk land, og carwings har du i 5 år.
For usa-modeller så er ikke kaldtværpakka markør på om bilen kommer fra varme strøk eller ikke. På 2011-modellen var kaldt vær-pakka rett nok standard i kun noen få stater. Siden har den vært standard i alle stater. Se heller på historikken til bilen, om hvilke stater den har vært registrert i, og sjekk værtstatistikken på yr.no.
Jeg synes det er tryggest å kjøpe bil fra slutten av et år, så den har færrest mulig somre, men det behøver ikke å være det viktiste. Sjekk også at alle kapasitetsbarene er bevart, og sjekk gjerne lading med Leaf Spy Pro,når batteriet er fullada.

Årsmodeller:

2011-og 2012:
Den var laga i Japan, med vannbåren varme. I Eurapa var det bare en modell. I USA var det S, SV og SL, hvor hurtigladeinngang var kun tilgjengelig på SL, hvor den blei standard i 2012, så SL er vel den eneste som er aktuell å omportere hit.

2013-modellen hadde hundre endringer:
Den kom i produksjon i Tennessee i 2012 med variantene S, SV og SL,hvor hurtigladeport kom som ekstrautstyr på S og SV. Jeg regner med at de aller fleste, men ikke alle, bilene som blir importert derifra, har ladepakke med hurtigladeport og 6.6kW AC-inngang.
I løpet av 2013 kom den også i produksjon i England, med varientene Visia, Accenta og Tekna.
2014-modellen er vel omtrent det samme som 2013. I USA var 2014-modellen litt dårlige utstyrt. Jeg kjenner ikke til utviklinga i EU.
2015-batteriet hadde ny kjemi som skulle tåle høye temperaturer bedre.  2015-modellen har vært på markedet i USA siden sommeren eller våren 2014.

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA