Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Buddy: Optimal lading

Startet av Lars C. Krogenæs, lørdag 12. desember 2009, klokken 15:03

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Onsdag 18. november viser NRK-Spekter en dokumentar om elbilen. Fra NRKs egen omtale kan vi lese følgende:

Kan elbilen redde kloden vår? Spekter ser nærmere på den upopulære elbilen. Til tross for at bilbruk er en av de største truslene mot planeten vår, er det nesten ingen som kjører elbil. Er det fordi elbilene er for dårlige? Eller fordi ingen egentlig tar klimatrusselen på alvor?
Programmet vises på NRK2, onsdag 18.11. kl. 20.10.

Dette programmet er noe alle som er interessert i elbil bør få med seg.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

bosonic

#1
Blir spennende å se vinklingen på programmet
Historisk sett har NRK "vært i lomma" på AP. (flere enn frp Karl mener dette).
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Trond Arve

Apropos; TV2 lager en reportasjeserie før klimamøtet i København, og jeg har blitt spurt om et intervju med utgangspunkt i tilgjengelighet av elbiler for personer som ønsker å tenke miljøvennlig. Ser ut som de vil følge med på den vanlige pendlerturen inn til Oslo torsdag morgen. Tar gjerne innspill til vinklinger og ting som bør vektlegges i intervjuet; selv er jeg en jypling med knapt to måneders fartstid i min P106 ;-)
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

cra

Generelt å snakke (nøkternt, men entusiastisk) om hvor fortreffelig det er å kunne kjøre el-bil skulle vel gjøre susen. At de fleste turer kan gjøres med el-bil, men at det selvfølgelig er en del som ikke kan bruke dem bra rekkevidde/kapasitet e.l, men at de aller aller fleste som trenger to biler kan ha en som er elektrisk, som tar unna alle de korte turene (som også forurenser mest), typisk med bare en eller to i bilen, etc.

Framhev at sikerhetskravene til el-bil er de samme som for hvilken som helst annen bil, og at noen av de minste er 4-hjuls MC'er, og derfor må sammenlignes med motorsykler. Og hva vil man velge da? En vanlig MC, eller en med veltebøyler og airbags? ;)  "Utrygge Plastbiler" er et vanlig argument fra elbilofober, men noen av de feteste sportsbilene har også karosseri av plast/glassfiber, og det er jo stålbjelkene som holder deg trygg innvendig. Riper og rust er heller ikke noe problem på plast. :)

Kanskje litt om "gi med den ene hånda - ta med den andre"-mentaliteten til regjeringa? (El-bil er gratis på ferga, men man må betale pasasjertakst for føreren som er inkludert i prisen på alle andre kjøretøyer). Årsaken til dette er visstnok at det ikke skal være gunstig å kjøre elbil på ferga sammelignet med fotgjenger/(syklist, som pr i dag er mer miljøvennlig framkomst enn selv el-bil. Det de ikke tenker på er at om noen kjøper el-bil i stedet for sykkel fordi de sparer penger på ferga så vil de jo bruke el-bilen andre turer også, der de ville bruke fossilbilen de antakelig har.

Var på en slit TV-tur selv i fjor, og generelt sett så er det best å bare svare på spørsmålene de stiller, og snakke "fra hjertet". Det blir mest naturlig, og dermed mest troverdig. Men det skader selvfølgelig ikke å tenke litt gjennom ting på forhånd. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

HHF

Synes det gjerne også kan fremheves at en elbilist antakelig er en roligere bilist enn den gjennomsnittlige fossilbilist. Det må det vel være lov å hevde uten å ha vitenskaplige bevis for det?
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Trond Arve

Sitat fra: HHF på mandag 16. november 2009, klokken 21:54
Synes det gjerne også kan fremheves at en elbilist antakelig er en roligere bilist enn den gjennomsnittlige fossilbilist. Det må det vel være lov å hevde uten å ha vitenskaplige bevis for det?

Hehe antar det vises krystallklart på vei innover mot Oslo; blir ikke mange hissige forbikjøringer eller unnamanøvre på den turen  ;)
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

cra

Ja, som fersk el-bilist er man kanskje litt ekstra nervøs for å gå tom for batteri, slik at man legger seg til gode vaner fra starten av. :)

Dersom det noen gang blir gjort alvor av ideer som "portforbud" for ferske sjåfører etter kl 22 og i helgene (eller hva det nå var som var foreslått) så burde de være untatt dersom de kjørte el-bil. Blir jo gjerne ikke mye grisekjøring med slike. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Sitat fra: bosonic på mandag 16. november 2009, klokken 07:24
Blir spennende å se vinklingen på programmet
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på søndag 15. november 2009, klokken 23:55
Spekter ser nærmere på den upopulære elbilen.

Håper de får med seg at hovedgrunnen til at så få kjører elbil kanskje rett og slett at det er så få tilgjengelig.  Og dermed tar en tur innom "redde-Th!nk" debatten, hvor regjeringen i praksis har vært fraværende.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Griffel

Sitat fra: Elmo på tirsdag 17. november 2009, klokken 16:20
Håper de får med seg at hovedgrunnen til at så få kjører elbil kanskje rett og slett at det er så få tilgjengelig.  Og dermed tar en tur innom "redde-Th!nk" debatten, hvor regjeringen i praksis har vært fraværende.

Her traff du nok spikeren på hode. Prisen på brukte Elbiler forteller at dette slett ikke er upoppulære biler, men snarere at det er mangel på biler.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lars C. Krogenæs

Da fikk jeg sett programmet. Desverre nok et program som ikke går til bunns i realitetene. Hvorfor får vi aldri et program som går i dybden, ser på fakta, gjerne med gode grafiske samenlikninger. Vi fikk jo ikke vite noe om hvorfor elbilen er fremtidens kjøretøy. I stedet får man inn et pop-ikon for å fortelle om noe han har lite greie på, 2 forskere som krangler om hydrogen, og en bil-journalist som fremdels anser elbilen som telefonkiosk på hjul.

Er så utrolig lei av: Elbilene har ingen fremtid fordi de ser så teite ut, som å gå tur med en chihuahua..., ser så teit ut, etc.

Vi fikk derimot en fin historisk gjennomgang av elbilens mange forsøk på gjennombrudd...

Legger ut link når programmet er tilgjengelig hos nett-tv hos NRK.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Elmo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 18. november 2009, klokken 21:28
Desverre nok et program som ikke går til bunns i realitetene.
Enig, men de fikk iallefall (såvidt) frem at en av grunnene til at "ingen kjører elbil" som var utgangspunktet for programmet, er at det ikke er noen tilgjengelig.

Dessverre virket det ikke helt som programlederen fikk med seg det poenget, så hva da med seerne ?
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ken

#11
reprise fredag NRK 1. Gikk glipp av de første 20 minutter. Bil journalisten var nok en dinosaurus ja. God og forbausende historiske innhold. Ellers middelmådig.

SV talsperson påstår at dagens busser er mer miljøvennlig enn elbiler ganger x som er tvilsom. De har noe mot personbiler, ikke solidarisk nok?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Enig med alle her.

Historiske biten var veldig bra, bortsett fra at den sluttet med PIV3. Hadde håpet på mye mer om Think.

Virker på meg som Think historien er veldig lite dokumentert. Samtidig må jo noe mer enn 20 sec snutter eksistere i et eller annet arkiv.

Å samle i hop det som finnes måtte vært en fin oppgave for en spirende jurnalist.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Boogie

Ser ut til at vi har mye samme oppfatningen her.

Synd at de ikke lagde en liten oppsumering over hva som kommer.
Det er mye som har vært lansert som ikke kommer riktignok, men vi vet også ganske mye om hva som kommer.
Det hadde jo ikke skadet om de faktisk kunne informere folket om at dagens/kommende biler ikke er telefonkiosker ol.

At det finnes batterier som kan lades på 10 minutter.
At det finnes biler med distanse på 500 km osv (de kan ihvertfall bestilles nå, selv om de leveres først om to år).
Hvem trenger to drivlinjer i bilen sin da? Det blir ihvertfall fordyrende.

Hvor var forøvrig Belona og Norstart?
Zero var med, men de er jo nyfrelst når det gjelder elbil, og tror kansje ikke helt på den. Det er ikke lenge siden de mente at hydrogen var eneste løsning.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA