Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Underskriftskampanje for å få retrofit av Autopilot

Startet av julienx2k2, mandag 20. juli 2015, klokken 16:59

« forrige - neste »

julienx2k2

Jeg har prøvd å estimere hvor mange kWh er tilgjengelige i batterien. Vi kjøpte vår TMS brukt (P85+ 2013 modell, med nå litt under 50,000 km kjørt) og hovedspørsmålet fra dag 1 har vært "what battery degradation do we have".

Den totale batterikapasiteten (85 kWh) deles i 4 kategorier:

  • Fra 100% til 0%
  • Fra 0% til at bilen stopper helt
  • For den nye batterien, alt fra (1+2) opp til 85 kWh, annonsert kapasitet
  • Battery degradation

Mens den eneste måten å estimere kat 2 er å kjøre eksperimentet, har jeg hittils fokusert på kat 1. Dette kunne også gi en indikasjon på om "kWh brukt" som angis i "Trips" stemmer eller ikke. Som dere kan lese der nede kan jeg fortsatt ikke svare på det spørsmålet  :)
Kat 3 kommer altid til å være en svart hull tror jeg, der hadde det vært interessant å høre fra Tesla hva ligger bak.

Man kan allerede si at det er nesten umulig å beregne degradering angitt i prosent med nok nøyaktighet hvis man ikke klarer til å beregne kategoriene 1 til 3 presis nok. Uansett er det interessant å vite hvor mange kWh man har tilgjengelig for å kjøre uten risiko (kat 1) :D

Etter flere målinger kommer jeg frem til konklusjonen at den tilgjengelige kapasiteten er enten 70.5 kWh eller 75.2 kWh, og man får konsistente forskjeller avhengig på systeminfo man ser på/metodikken man følger.
Med andre ord

  • Man betaler for en 85 kWh batteri men mye mindre enn det er tilgjengelig ned til 0%. Kanskje ingenting veldig nytt men mer transparens om hvordan disse betalte 85 kWh fordeles kunne vært flott å få. Også motsvarende tall for en S60 eller S70D hadde vært interessant å få.
  • Det er enn så lenge umulig å vite hvor mange kWh ligger bak Kat 1, med 2 ulike tall man får ut fra bilens systemer. Veldig rart at Tesla ikke har harmonisert systemene.
  • Pga forrige punkten er det umulig å beregne noen slags battery degradation - hvilken tall skal man stole på og hvilken metodikk stemmer best?

Detaljer
All dette ble beregnet etter data samlet under en ca 1200 km reise som har inkludert både vanlig- og hurtigladning på SC.

1. Iflg informasjon som bilen gir når man lader så har man ca 75 kWh tilgjengelig fra 0% til 100% (beregnes som: antall kWh som bilen ble laddet med/prosentøkningen). Jeg har 7 datapunkter som gir 75.2 +/- 1.0 kWh

2. Iflg informasjon som gis av energiappen (estimert rekkevidde * gjennomsnittlig energiforbruket / gjenstående batteriprosent fra førerskjermen) har man 75 kWh fra 0% til 100%.

3. Iflg informasjon som gis av førerskjermen og "Trips" brukt kWh har man 70.5 +/- 1.3 kWh tilgjengeng. Beregnes som kWh brukt under reisen / prosent brukt. Antallet kWh brukt noteres rett før man stopper bilen for å unngå å gå glipp all som brukes når bilen står på "P". Telleren resettes før hver avgang. Har 11 datapunkter for denne metoden.

Jeg vil si at forskjellen er veldig konsistent og uavhengig av ladningsfarten, så mulige feilberegninger pga økt varmetap er utesluttet.

Det hadde vært interessant om noen andre kunne kjøre eksperimentet og kommentere om dette.

Min hypotese er at energyappen bruker 75 kWh som grunn for Kat 1 batterikapasitet, uansett hva det riktige batterikapasiteten er. Jeg antar at samme tall ligger bak programmet som viser hvor mange kWh bilen ble laddet med. Dette vil trenge bekreftelse:
Har noen målt hvor mange kWh strømuttaket blir belastet når bilen lades, og sammenlignet tallet med det som bilen sier den har tatt?

Muffinman

Jeg har ikke gjort det, men tror at bilen angir det den har fylt på eks tap.

Min bil endret seg med softwareoppdatering i fjor, og jeg har nå ca. 70kWh tilgjengelig fra fullt til null. Det stemmer også bra med lading fra null til full; trekker jeg fra 11% tap ved 7kw lading ender jeg også på 70kW påfylt batteriet. Om det da er 5kWh i reserve under 0 har mitt batteri 75kWh tilgjengelig før bilen stopper.

Før softwareoppdateringen endte jeg på 75kWh fra 100-0 pluss reserven. Det er flere som ble tildelt denne justeringen over lufta i fjor.

mj

Jeg har målt flere ganger. Både over korte turer og lange turer og over flere dager. Ved kort tur og forbruk på bil oppgitt til 3,6kWh har måler vist 3,4kWh. på lengre turer og over flere dager varierer forskjellen endel. Bilen bruker jo strøm også når den står. Men vanligvis ligger der et tap på 10-15 %. Tesla oppgir vel ca 10% tap under lading. Så kommer ''svinnet'' når bilen står i tillegg.
Har 2 biler og får omtrent samme målinger på begge.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

julienx2k2

I begynnelsen tenkte jeg at tap var inkludert i tallene men 2 ting ikke stemmer:

1 - Energy appen regner med 75 kWh batterikapasitet under bruk

2 - Hvis ladningstap inkluderes vil forskjellen være avhengig av ladningsfarten - jeg vil tro at det er mer tap når man ladder på SC enn ved å bruke en vanlig shucko, pga kvadratisk avhengighet av tap med Amps
Men enn så lenge ser jeg ikke noe forskjell mellom ladetypene...

Muffinman: isf lurer jeg på hvorfor en S85 ikke kalles S75 ;) Jeg er veldig nyskjerrig på å forstå bedre "gap to 85" og hvordan en SW oppdatering kan lede til et "tap" på 5 kWh :)

Muffinman

Sitat fra: julienx2k2 på søndag 14. juni 2015, klokken 11:47
2 - Hvis ladningstap inkluderes vil forskjellen være avhengig av ladningsfarten - jeg vil tro at det er mer tap når man ladder på SC enn ved å bruke en vanlig shucko, pga kvadratisk avhengighet av tap med Amps
Men enn så lenge ser jeg ikke noe forskjell mellom ladetypene...
Et poeng i så måte er at ved lading på SC bypasses laderene i bilen, og den delen av tapet ligger i laderene som er i SC``en. Det man leser av i bilen vil da være DC den får tilført. Ved AC lading kommer tapet i bilens ladere i tillegg til annet tap.

Hvordan dette slår ut i praksis aner jeg ikke.

Muffinman

Denne har vel vært postet utallige ganger tidligere her på forumet. Jeg har for øvrig ca. 5kW mindre tilgjengelig energi over 0 enn dette. Før softwareoppdateringen stemte det bra.


jkirkebo

Sitat fra: julienx2k2 på søndag 14. juni 2015, klokken 01:24
Har noen målt hvor mange kWh strømuttaket blir belastet når bilen lades, og sammenlignet tallet med det som bilen sier den har tatt?

Ja, etter mine beregninger kommer 88-89% av strømmen fra veggen inn på batteriet. Kanskje under 88% ved lading med mindre strømstyrke enn 16A og opp mot 90% på 22kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

MadsKB

Jeg hadde bilen inne på Tesla-verksted i forbindelse med et havari. Fulgte med og observerte da at bilens instrumentpanel indikerte 48% SOC mens inne i service-menyen (som kun Tesla har tilgang til) var SOC oppgitt til 52,64%.

Skal vi anta at det da er satt av ca 4,5% batteri til kjøring "under null" eller inkluderer dette Bricking protection?

sondell

Sitat fra: MadsKB på mandag 15. juni 2015, klokken 16:31
Jeg hadde bilen inne på Tesla-verksted i forbindelse med et havari. Fulgte med og observerte da at bilens instrumentpanel indikerte 48% SOC mens inne i service-menyen (som kun Tesla har tilgang til) var SOC oppgitt til 52,64%.

Skal vi anta at det da er satt av ca 4,5% batteri til kjøring "under null" eller inkluderer dette Bricking protection?
Det føles vel litt for lite for å være både og. Siden batteriet nå viser null present før reserve (mener det er slik!?), så bør det da være reserven du ser der. Og ikke Bricking protection. 

sondell

Jeg har selv også prøvd å estimere dette. Har ikke klart å kjøre helt 0-100 % (skal kanskje prøve i morgen), men nesten. Og ved ekstrapolering av dataene komemr jeg til et intevall på 70.2 og 72.2 kWh før reserve. Best guess rundt 71 kWh da tilgjengelig for meg med 100 % lading uten å bruke reserven.
Tenker det å se på hva som blir ladet inn på batteriet ikke sikkert stemmer overens med det som blir tatt ut. Men det spørs helt hvordan det måles. I går når jeg ladet på SC Karlstad og plugget i, så viste displayet 303 V før den begynte å lade. Det blir ca 303 / (16*6) = 3.16 V per celle og kan stemme siden jeg hadde 38 tkm. Når ladingen var kommet igang så viste displayet 354V. Ganske stor forskjell i P= U*I da :). Men forskjellen minker vel med økende SOC. Dette bør andre på forumet med mer pejling på dette kunne bekrefte/avkrefte. Så forskjellen du får på 70 -> 75 kWh virker jo ganske naturlig. Fullading skal vel være 4.15 * (16*6) = 398.4 V, men ved lading vises fortsatt over 400 V da.

Dette bildet som har blitt brukt før stemmer ikke nå lenger føler jeg. Hva som skjedde den der natten når jeg ved software oppdatering miste 4+ kWh eller så, det kan man jo lure på. Var det samtidig de forandret prosenttallet på batteri SOC til å gå til 0% før reserve i stedet for etter? Er i hvert fall overbevisst nå om at det forsvant range den natten. Før denne oppdatering har man jo sett biler som har brukt rundt 80 kWh inkludert reserve. For eksempel de to rekordforsøkene. Har noen sett dette etter den oppdateringen? Eneste mulighet er da at de forandret beregningen av brukt energy. Men har ikke følelsen av at det ligger der. Tidligere har jeg følelsen av at den viste range inkludert reserve ved max lading, men gikk ned til 0 tkm før reserven.

For meg føles det som det er oppdelt omtrent slik:
5 % Bricking protection - 5 % Reserve - 85 % Brukbart - 5 % Top protection

85*0.85 = 72.25 kWh
Regner med jeg kan ha tapt et par present kanskje på de 30000 km jeg kjørt.
85*0.85*0.98 = 70.80 kWh
Med reserve da 76.5 kWh.

Da er vi plutselig i samme gate. Basert på forrige innlegg, så virker det ikke som reserven er blitt økt. Hva er da forskjellen fra før?

EPA range. Hva er den basert på tro, ~95% tilgjengelig batteri eller ~90%... ?

En typical range i følge trip er for meg 188-189 kWh per km. I energi-appen er den fast på 200 Wh/km (det vil si da viser projected range det samme som typical range). Hvorfor det er en forskjell på litt over 5% her er litt uklart synes jeg.

Muffinman

Det snodige er at denne "justeringen" ikke skjedde med alle bilene. Jeg er også overbevist om at 4-5kWh 'forsvant' med denne oppdateringen.

Ny bil i høst, og da kan jeg sammenligne.

sondell

Testet idag og fant litt mere kWh :-). Kjørte Karlstad - Lysaker t/r idag uten mellomlading. Startet med 100 % minus kanskje 1 tkm. Sto ti timer parkert og tapte 4-5 tkm. Så tilsammen ca 1 KWh.  Ved 0 tkm hadde jeg brukt 73.2 kWh.  Totalt bør jeg da altså ha rundt 74 KWh tilgjengelig.
Fikk ikke ladeplass på jobben så det var effektiv kjøring. Etter litt kjøring på reserven var det till slutt 454 km på 73.8 kWh. Personlig lengderekord.

Jeg merket nå noe som jeg sett en gang før. De første 3 kWh teller ikke tkm ned, de står fast. I mitt tilfelle på 378 tkm med range mode.
Etter 5 km kjørt på reserven var effektbegrensningen fremdeles over 160 kW. Så bør vel vært en del mere å gå på :-). Men trengte ikke mere spenning nå så ville ikke teste lenger ned.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA