Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: En liten dekk- og felgguide

Startet av VL, mandag 20. juli 2015, klokken 15:41

« forrige - neste »

Øyvind.h

#75
Sitat fra: VL på onsdag 24. juni 2015, klokken 04:31
Du sier noe der... Lader den jo hver dag.. Selv om jeg har 200km igjen lader jeg den opp til 385km, ca 95%...
Jeg syns jeg har lest noe om en rekkevidde på inntil 500 km jeg? Nå fortiden må jo det kunne sies at det er optimale forhold.... Men likevel har jeg under 400 km selv om bilen er vel 95% fulladet. Mulig det er noen innstillinger som øker dette?

Hehehe, det er nok en god del Teslaer på Sotra! Men jeg ser poenget ditt, burde vært en i Bergen sentrum/vest hvert falll!

Om du lader fast til 95% vil du få en advarsel i bilen om at den typen lading er for unntakene. Det maksimale som anbefales i hverdagen er 90%, noe du også kan se på batteribaren hvor du plasserer nivåinikatoren.

Om du har behov for 95% hver eneste dag må du jo bare lade opp, men for min egen del lader jeg til 75-80% og plugger i igjen når bilen kommer ned på 25-30% (varierer veldig, plugger i når jeg føler for det egentlig).
Typisk 1-2 ganger per uke.

Når det gjelder rekkevidde - det avhenger jo helt av ditt forbruk. Du ville ikke sett på tankmåleren i bensinbilen for å måle rekkevidde. Du ville sett på kjørecomputeren. I Tesla kalles denne "Energy" på den store skjermen. Der kan du se estimert rekkevidde basert på momentanforbruk og snittforbruk siste 10/25/50km.
Jeg forsøkte meg på veldig pen langkjøring forrige søndag. Forbruket kom ned i 149Wh/km (full bil, motorvei).
Det skulle gi en rekkevidde på over 500km før reservebufferen. Men rekkevidde og forbruk har jeg for lengst sluttet å tenke på, for bilen dekker alle mine behov. Selv 500km langturer går nøyaktig like raskt som fossilbilen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

sven erik

jeg synes dette er meget rart  for alle bilene jeg har hatt  har en ladet fult  men det å balanserings lade altså lade med svert lav a fra 90 til 100%  damener jeg batteriene holder lenger   og ikke la den stå lenge med helt tomt eller helt fult

xref

Det er mange som synser mye rart rundt Lithium-ion batterier her. Anbefaler å lese på Battery University.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

VL

Forstår! Men mange forskjellige meninger her ser jeg.

Får heller gå over til å lade ved behov, ikke bare lade den opp kun for å ha lang rekkevidde.

Over til et annet spørsmål. Har lest instruksjonsboken uten å bli noe klokere.

Er det ikke mulig at både jeg og fruen er tilkoblet bilen med mobilen? At når jeg velger min profil på skjermen fungerer den opp mot min mobil og omvendt?
Og om det går, vil jeg forsatt kunne benytte meg av appen, se hvor bilen er etc selv om det er hun som er tilkoblet med sin og bruker bilen?
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

cirys1

Sitat fra: VL på onsdag 24. juni 2015, klokken 18:21
Er det ikke mulig at både jeg og fruen er tilkoblet bilen med mobilen? At når jeg velger min profil på skjermen fungerer den opp mot min mobil og omvendt?
Og om det går, vil jeg forsatt kunne benytte meg av appen, se hvor bilen er etc selv om det er hun som er tilkoblet med sin og bruker bilen?

Ja ja ja ja...  :)

Installer appen på begge telefoner, du må taste brukernavn og mytesla passord på hennes telefon også.. (ganske åpenbart..)

Muffinman

Sitat fra: sven erik på onsdag 24. juni 2015, klokken 13:48
jeg synes dette er meget rart  for alle bilene jeg har hatt  har en ladet fult  men det å balanserings lade altså lade med svert lav a fra 90 til 100%  damener jeg batteriene holder lenger   og ikke la den stå lenge med helt tomt eller helt fult
De andre bilene dine har nok hatt 100% på et lavere nivå enn Tesla. Tipper at Leaf, i3 etc har 100% hvor Tesla ligger på 80-90%. Dermed er det hardere kost å la TMS stå fulladet enn "resten".

Å lade helt opp og ned eller omvendt er bra for rekkeviddemåleren, men sliter mer på batteriet enn kortere ladesykluser. Selv begrenser jeg meg til 70% til vanlig, eventuelt lader på jobben høyt nok til at jeg ender på 40-50% når bilen skal parkeres for kvelden. Slik oppnår jeg mest mulig tid på gunstig SOC. Har for øvrig INGEN skrupler med å lade til høy SOC når det trengs, bare jeg skal bruke rekkevidden umiddelbart.

Dennis

Stemmer det, feks BMW I3 sitt batteri er ladet til 85% når det står 100%.

VL

Noen andre her som har hatt problemer med spylervæsken i Teslaen?
Skulle bruke den for første gang i dag men ingenting skjedde...
prøvd det meste, holde den inne lenge, mange trykk osv... Må jeg inn til Tesla for å fikse dette???....
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

mandresen

Sitat fra: VL på torsdag 25. juni 2015, klokken 04:36
Noen andre her som har hatt problemer med spylervæsken i Teslaen?
Skulle bruke den for første gang i dag men ingenting skjedde...
prøvd det meste, holde den inne lenge, mange trykk osv... Må jeg inn til Tesla for å fikse dette???....
Sikker på at du trykker knappen helt inn. Det er 2 stegs trykk på den knappen. Første steg er kun et wipe med viskerene, og helt inn er spyling. Du må trykk rimelig hardt synes jeg selv ihvertfall for å komme til andre steg med spyling.

Martin
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

Øggen

Mulig jeg sårer deg VL, men bryteren for spylervæske er en to trinns-bryter, og må trykkes HELT inn for å få spylervæske sprut.
Lett trykk gir bare bevegelse på viskerblad.
Dette er Mercedes hendler og har lurt mange før deg.
Men likevel mulig du gjør rett og noe er feil.

fonberg

Sitat fra: VL på torsdag 25. juni 2015, klokken 04:36
Noen andre her som har hatt problemer med spylervæsken i Teslaen?
Skulle bruke den for første gang i dag men ingenting skjedde...
prøvd det meste, holde den inne lenge, mange trykk osv... Må jeg inn til Tesla for å fikse dette???....

Flere som tror de har problemer med spylervæske har vist seg å trykke for svakt. Svakt trykk gir ett sveip med viskerne, hardere "hold inn" gir spyler.

Ang 100% SoC så tilsvarer vel det reelt ca 95% av reelt fulladet batteri på TMS? Siden 100SoC tilsvarer 81kWh.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

VL

..... Fikk bevegelse på vindusviskerne ja,  men ingen spyl. Bilen står parkert på Flesland nå, så jeg må irritere meg over helgen i uvitenhet om jeg er for svak i fingen eller ikke! Får satse på at det kun er det.

Takk for svar!
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

ToWalkOrDrive

Sitat fra: cirys1 på onsdag 24. juni 2015, klokken 19:11
Sitat fra: VL på onsdag 24. juni 2015, klokken 18:21
Er det ikke mulig at både jeg og fruen er tilkoblet bilen med mobilen? At når jeg velger min profil på skjermen fungerer den opp mot min mobil og omvendt?
Og om det går, vil jeg forsatt kunne benytte meg av appen, se hvor bilen er etc selv om det er hun som er tilkoblet med sin og bruker bilen?

Ja ja ja ja...  :)

Installer appen på begge telefoner, du må taste brukernavn og mytesla passord på hennes telefon også.. (ganske åpenbart..)

Ja, for en kobler ikke opp mot sin egen Driver Profile, men derimot mot bilen i seg selv....eller det du har døpt bilen som. Men tenk deg om 2 ganger før du installerer appen på konas mobil  :) Vil du at hun 24/7 skal kunne se hvor du er til enhver tid?  :)  Og at hun kan trykke på hornet fra mobilen når du har hengt for lenge et sted? Jeg har ikke giddet å installere dette på min kones mobil. Går forøvrig an å stenge ute mobiltilgang midlertidig fra 17" skjermen om kona kødder for mye (som vist på Bjørns (BB) siste reisevideo til DK).
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

cirys1

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 25. juni 2015, klokken 08:26
Men tenk deg om 2 ganger før du installerer appen på konas mobil  :) Vil du at hun 24/7 skal kunne se hvor du er til enhver tid?  :) 

Mye tiltro til kona her ser jeg, som du skriver selv du kan deaktivere det.
Og ikke gi dama (visst hun bruker bilen) adgang til forvarming er i mine ganske fjernt..

Er det "valet mode" også hver gang hun skal "låne" bilen..  :P

VL

Vindusspylen virket jo bra den....... Var bare om og gjøre å trykke hardt nok inn.... Flaut, men heldigvis ikke noe gale!
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA