Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: P90D Ludicrous blir ny toppmodell. Ny batteripakke tilbys

Startet av Morti_s, mandag 20. juli 2015, klokken 14:05

« forrige - neste »

EAKF

#15
Jeg pendler mellom Sandefjord-Liertoppen daglig, og tømmer i praksis batteriet to ganger hver dag. Distansen er 96 km en vei,  så i ditt tilfelle bør det over hodet ikke være noe problem. Lier-bakken stjeler litt ekstra, ca 250 høydemeter i mitt tilfelle. Kan kjøre på motorvei 105-110 km/t sommerstid. 95-100 km/t stort sett vinterstid. NB! Jeg bruker ikke varmeapparatet, kun setevarmeren på vei til jobb. e-Golfen klarer ikke distansen vinterstid hvis jeg bruker varmeapparatet på vanlig måte. Hjemover er det ikke noe problem da Lierbakken er nedoverbakke på vei hjem for min del. Hadde det vært flatt, ville nok distansen jeg kjører tilsvart omtrent 110-115 km.

Kjører du i 80-90 bør det ikke være noe problem for deg, men ikke særlig mer enn så vidt(!) Men det venner du deg til. Etterhvert som du lærer bilen å kjenne, tør du pushe den stadig litt mer. Får du bare ladet litt på jobb, bør det i hvært fall ikke være noe problem.

Anbefaler deg å ettermontere fossilvarmer, slik at komforten blir ok. "Ohm" og jeg har stort sett funnet ut av hvordan dette skal gjøres: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,19937.msg331531.html#msg331531
e-Golf siden august 2014. Kjørt 70 000 km

Morti_s

Sitat fra: EAKF på tirsdag 16. juni 2015, klokken 14:22
Jeg pendler mellom Sandefjord-Liertoppen daglig, og tømmer i praksis batteriet to ganger hver dag. Distansen er 96 km en vei,  så i ditt tilfelle bør det over hodet ikke være noe problem. Lier-bakken stjeler litt ekstra, ca 250 høydemeter i mitt tilfelle. Kan kjøre på motorvei 105-110 km/t sommerstid. 95-100 km/t stort sett vinterstid. NB! Jeg bruker ikke varmeapparatet, kun setevarmeren på vei til jobb. e-Golfen klarer ikke distansen vinterstid hvis jeg bruker varmeapparatet på vanlig måte. Hjemover er det ikke noe problem da Lierbakken er nedoverbakke på vei hjem for min del. Hadde det vært flatt, ville nok distansen jeg kjører tilsvart omtrent 110-115 km.

Kjører du i 80-90 bør det ikke være noe problem for deg, men ikke særlig mer enn så vidt(!) Men det venner du deg til. Etterhvert som du lærer bilen å kjenne, tør du pushe den stadig litt mer. Får du bare ladet litt på jobb, bør det i hvært fall ikke være noe problem.

Anbefaler deg å ettermontere fossilvarmer, slik at komforten blir ok. "Ohm" og jeg har stort sett funnet ut av hvordan dette skal gjøres: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,19937.msg331531.html#msg331531


Kan enn ikke bruke varmeapparatet nesten i hele tatt på vinteren da? jeg kommer til å kjøpe med varmepumpe jeg da så det vil vel utgjøre litt mer :D å slik som da jeg drar fra hjemme har jeg forstått det som at jeg kan forvarme bilen skikkelig med isfrie ruter å alt?
2016 VW e-GOLF m/VP, Dyp sort perleeffekt & skinntrekk vienna titan-sort.

Nickelilltroll

Morten, är det samma morten jag känner kanske? Jag har kört min i snart ett år i och runt Lillehammer.

Du behöver bara ett vanligt 230v uttag med ett maxuttag på 2300w(10Ah-16Ah). Ladda medans du är på jobbet och du kommer dig fint Lillehammer-Rbu. Har bara upplevt 3 dagar med extremtemperatur på hela vintern då det inte är gynnsamt med denna bil. Då kan du bara hurtig-lade på øyer i värsta fall eller välja annat transportmedel.

Det är helt flat sträckning och du behöver inte ligga och pressa fartgränsen+10 om vintern. Du klarar dig fint utan värmepump. Bör klä dig gott och köra på ECO-inställning :) Om det är samma morten jag känner så hör av dig på fb :) /Nicklas.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Nickelilltroll

Kan enn ikke bruke varmeapparatet nesten i hele tatt på vinteren da? jeg kommer til å kjøpe med varmepumpe jeg da så det vil vel utgjøre litt mer :D å slik som da jeg drar fra hjemme har jeg forstått det som at jeg kan forvarme bilen skikkelig med isfrie ruter å alt?
[/quote]

Det är många som skryter upp förvärmningen lite för mycket här. Du vet hur kallt det kan vara här i gudbrandsdalen-du har väldigt liten effekt av förvärmningen, isfria rutor får du inte, värmepumpen hjälper inte på detta heller. Spelar ingen roll om du står med 230v påkopplat eller utan laddström. Förvärmningen är för svag.

Jag har monterat en defapakke med timer i min bil. Laddar första 7.5 timmarna, slås av och sista timmen surrar kupevärmaren för fullt-fullt batteri OCH isfri/kokvarm...mitt i januari  :)
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Morti_s

Er nok ikke samme Morten, men jeg vet hvem du er ja Nicklas 8)

hmmm.. jeg tror nok jeg kaster med varmepumpe når jeg først bestiller nå, men det lover jo ikke så godt med forvarmingen da, hadde trodd det var som et defa system jeg.. spørs om en må modenifisere med diesel varmer da som ohm i tråden lenger opp her hadde gjort.

Men du er fornøyd med bilen da? hvilken rekkevidde har du ca da på vinteren?
2016 VW e-GOLF m/VP, Dyp sort perleeffekt & skinntrekk vienna titan-sort.

EAKF

#20
Jeg ville ikke hatt for store forhåpninger til at varmepumpe begrenser energien som går til oppvarming i særlig grad vinterstid. Virkningsgraden avtar med lavere temperatur og når det er skikkelig kaldt har varmepumpen nesten ingen ting å si. Det eneste som virkelig hjelper vil være en fossilvarmer med 6-8 kW effekt, spesielt med tanke på deg og temperaturene som er i innlandet. Bruker du varmeapparatet i bilen, vil 20-30% av energien gå til oppvarming, og dette begrenser rekkevidden tilsvarende.

Et verksted kan sikkert montere dette for deg, og med "sladden" min, kobles det elektriske varmeelementet ut mens fossilvarmeren er på. Husk at e-Golf er langt på vei nesten helt lik bensin og diesel-utgaven av Golf7, og kjøle/varmesystemet er mye av det samme. Fossilvarmere m/monteringskit tilpasset Golf7 er å få kjøpt.
e-Golf siden august 2014. Kjørt 70 000 km

cavallino

Jeg kjører ofte Lillehammer-Ringebu med eGolf. Har gjort det siden okt i fjor, så jeg har vært gjennom noen veldig kalde dager også;) I vinter brukte den nøyaktig 1/2 tank en vei. Du har som kjent hurtiglader i Lillehammer, Øyer og Ringebu. Aldri opplevd problemer med de. (ikke ladet på den på Lillehammer, den er vel ganske ny). Jeg vil anbefale e-golf på denne strekningen og jeg har ikke varmepumpe.

elektro

Sitat fra: Nickelilltroll på tirsdag 16. juni 2015, klokken 22:49
Kan enn ikke bruke varmeapparatet nesten i hele tatt på vinteren da? jeg kommer til å kjøpe med varmepumpe jeg da så det vil vel utgjøre litt mer :D å slik som da jeg drar fra hjemme har jeg forstått det som at jeg kan forvarme bilen skikkelig med isfrie ruter å alt?

Det är många som skryter upp förvärmningen lite för mycket här. Du vet hur kallt det kan vara här i gudbrandsdalen-du har väldigt liten effekt av förvärmningen, isfria rutor får du inte, värmepumpen hjälper inte på detta heller. Spelar ingen roll om du står med 230v påkopplat eller utan laddström. Förvärmningen är för svag.
[/quote]

Hvilke utetemperaturer snakker vi om her? Og hva hvis du kjører forvarming manuelt via appen 2 eller 3x 15 minutter uten ladestrøm? Mister kanskje 20 km. rekkevidde da men..  :) Er vel dette som gir mest effekt pga. 3,6 kW begrensningen ettersom jeg forstår.

Vet ikke hvor lenge varmeapparatet går hvis du bruker avgangstid med forvarming uten at man er tilkoblet ladestrøm jeg, men tenker at den kanskje også starter bare 15 minutter før man skal kjøre. Da er det jo ikke rart bilen ikke blir isfri, det holder jo ikke med fossilvarmer heller..
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

Morti_s

Jeg tenkte mest på forvarming mens den står på strøm jeg da, om jeg setter det til å gå 30-40 min så mente jeg den bør være isfri..
2016 VW e-GOLF m/VP, Dyp sort perleeffekt & skinntrekk vienna titan-sort.

Nickelilltroll

#24
Har varit med i forumet här lika länge som jag haft bilen. Det är många som är toppförnöjd med denna förvärmning...
Jadå, blev det jag oxå...i april månad. Då det var stabila -3 och ett tunnt islag på bilen. DÅ fungerar det!

Men efter en hel vinter då jag testat ALLT av möjligheter, intställningar och varianter till förvärmning. I ordentliga minusgrader, en hel natt så fungerar det inte. Har diskuterat detta här i forum OCH med møller, fram och tillbaka. Det är inget fel på min bil, bara effekten av förvärmningen.

Hade jag valt idag hade jag kanske värderat denna webasto/ebersprächer-upplägget Morten. Men detta defaupplägg jag har fungerar ypperligt för mig, har du tillgång till 230v så laddar du den tid du behöver och resten kan kupeviften ordna-alla dagar har jag isfri bil och varm. Oavsett och som nämnt så klarar du fint köresträckan din Lille-Rbu året runt. Som värst i -19 i december fick jag ut 68km med eco och ägg på gaspedalen, sträckning Lille-Gausdal :)

Då ser du att det går om du bara har laddmöjlighet, 230v eller annat på jobbet i några få timmar.

Det med värmepumpe ska jag inte blanda mig bort i men jag var bland dom allra första som beställde OCH fick bil. Ville inte utsätta levereringen 5 månader pga värmepumpen och för att både møller själva sa bort den stora effekten, allt är beroende på bruk och behov. Jag har inte behov, kör mest korta sträckningar.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Homecast

Hvor mye effekt er det i forvarmingen? Får du bedre effekt med en 16 ampere veggboks feks en medfølgende 10 ampere schuko kabel?
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Morti_s

Sitat fra: Nickelilltroll på onsdag 17. juni 2015, klokken 13:09
Har varit med i forumet här lika länge som jag haft bilen. Det är många som är toppförnöjd med denna förvärmning...
Jadå, blev det jag oxå...i april månad. Då det var stabila -3 och ett tunnt islag på bilen. DÅ fungerar det!

Men efter en hel vinter då jag testat ALLT av möjligheter, intställningar och varianter till förvärmning. I ordentliga minusgrader, en hel natt så fungerar det inte. Har diskuterat detta här i forum OCH med møller, fram och tillbaka. Det är inget fel på min bil, bara effekten av förvärmningen.

Hade jag valt idag hade jag kanske värderat denna webasto/ebersprächer-upplägget Morten. Men detta defaupplägg jag har fungerar ypperligt för mig, har du tillgång till 230v så laddar du den tid du behöver och resten kan kupeviften ordna-alla dagar har jag isfri bil och varm. Oavsett och som nämnt så klarar du fint köresträckan din Lille-Rbu året runt. Som värst i -19 i december fick jag ut 68km med eco och ägg på gaspedalen, sträckning Lille-Gausdal :)

Då ser du att det går om du bara har laddmöjlighet, 230v eller annat på jobbet i några få timmar.

Det med värmepumpe ska jag inte blanda mig bort i men jag var bland dom allra första som beställde OCH fick bil. Ville inte utsätta levereringen 5 månader pga värmepumpen och för att både møller själva sa bort den stora effekten, allt är beroende på bruk och behov. Jag har inte behov, kör mest korta sträckningar.

Har du montert defa selv? hva kosta det i innkjøp og eventuelt noen til å gjør det om du har hatt det?

Skal høre med Møller hva ventetiden med og uten pumpe er.. ser det er ulike opplevelser av varmepumpen på forumet her også så det er litt vanskelig å bestemme seg..
2016 VW e-GOLF m/VP, Dyp sort perleeffekt & skinntrekk vienna titan-sort.

Morti_s

Men varmepumpa skal vel bidra til å få ut kanskje 20% mer kjørelengde også?
2016 VW e-GOLF m/VP, Dyp sort perleeffekt & skinntrekk vienna titan-sort.

Morti_s

En ting til, visst jeg for eks står på en ladestasjon og lader bilen.. også stikker jeg inn på en butikk, kan det for eks komme en tosk i el bil da å bare nappe ut min lader og sette sin egen bil til lading, om det er bare et lade uttak der??
2016 VW e-GOLF m/VP, Dyp sort perleeffekt & skinntrekk vienna titan-sort.

gamer73

Jeg er glad når jeg leser dette (isproblem) at min kommende E-golf skal stå i garasjen (ihvertfall om vinteren)...da blir det jo uansett ikke is på ruten. Fossil mazdaen min får stå utenfor i snøen (den har aldri stått i garasjen uansett da men hehe), der er jo varmeapparatet såpass bra at is..snø..alt forsvinner på 5 min uansett...og 5 liter bensin senere også selvsagt;)

Nå bor jo jeg i Bergen og der er det sjelden under null grader, og veien min til jobb er bare hakket over 1 mil...så jeg satser på at kupevarmer holder i massevis og at ACC på max klarer å holde bilen mer enn varm nok gjennom vinteren :)

Har ikke VP da jeg ikke har behov og det er 6000kr jeg kan bruke på masse øl i stedet:)

Jeg har også et spørsmål....hvordan er ACC om sommeren? Får man kald nok luft om det er varmt? Hvordan fungerer dette? Uten VP selvsagt....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA