Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: P90D Ludicrous blir ny toppmodell. Ny batteripakke tilbys

Startet av Morti_s, mandag 20. juli 2015, klokken 14:05

« forrige - neste »

Morti_s

Hei, håper noen av dere kan dele litt erfaringer med Golf E-bilen, jeg har i dag en passat men ønsker nå å kjøpe meg en E-Golf i tillegg som pendler bil da jeg kjører bom blant annet hver dag.

Det som gjør at jeg er veldig usikker er kjørelengden, jeg pendler hver dag ca 12 mil og per nå har vi ikke lademuligheter på jobben. om sommeren bør vel dette gå bra med golfen? men når det kommer til vinteren er jeg veldig skeptisk. Strekningen er Ringebu - Lillehammer så det blir E6 med 80-90km/t og kun 4 km med skikkelig oppoverbakker til huset vårt.

Hva tror dere? jeg har tenkt og kjøpe den med varmepumpen for da skal en vel få 20% bedre rekkedvidde? Takk for alle svar, hilsen "mulig" El bil eier snart :D
2016 VW e-GOLF m/VP, Dyp sort perleeffekt & skinntrekk vienna titan-sort.

hottentott33

Sitat fra: Morten Resvold på lørdag 13. juni 2015, klokken 20:40
Hei, håper noen av dere kan dele litt erfaringer med Golf E-bilen, jeg har i dag en passat men ønsker nå å kjøpe meg en E-Golf i tillegg som pendler bil da jeg kjører bom blant annet hver dag.

Det som gjør at jeg er veldig usikker er kjørelengden, jeg pendler hver dag ca 12 mil og per nå har vi ikke lademuligheter på jobben. om sommeren bør vel dette gå bra med golfen? men når det kommer til vinteren er jeg veldig skeptisk. Strekningen er Ringebu - Lillehammer så det blir E6 med 80-90km/t og kun 4 km med skikkelig oppoverbakker til huset vårt.

Hva tror dere? jeg har tenkt og kjøpe den med varmepumpen for da skal en vel få 20% bedre rekkedvidde? Takk for alle svar, hilsen "mulig" El bil eier snart :D

120 km er ikke noe problem med plussgrader, men på vinteren vil 120 km bli vanskelig uten lading.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Morti_s

Dritt, det jeg fryktet.. skal lure på om det er noe muligheter for å pålegge de som eier forretningsbygget å lage ladestasjoner, vet det er 2-3 tesla der nå, 1 bmw i3, to leaf og minst 1 kia soul.. så de burde snart laget noe ladestasjoner der :P

spørs da om jeg skal reise på hurtiglader stasjon før jeg drar hjem om vinteren, tungvint å kjipt det også men jeg vil jo spare en del med El bil.

Kan jeg forresten lade golfen på tesla stasjoner?
2016 VW e-GOLF m/VP, Dyp sort perleeffekt & skinntrekk vienna titan-sort.

emil

Sitat fra: Morten Resvold på lørdag 13. juni 2015, klokken 20:55
Kan jeg forresten lade golfen på tesla stasjoner?

Hvis du tenker på Supercharger stasjonene langs hovedveiene kan ingen andre enn Tesla lade på disse. Vanlige Type2 AC-kontakter kan derimot e-Golf lade på, men aldri mer enn med 3.3-3.6kW ladeeffekt selv om kontakten har kapasitet til mer (f.eks 22kw)

Et problem du også får er oppvarming av bilen to ganger vinterstid. Hvis man akkurat klarer 120km i et strekk er det ikke gitt at man klarer 2x60km

Morti_s

Ok, men visst jeg hadde fått satt bilen til lading mens jeg er på jobb (8 timer) da ville ikke det vært noe problem? kan lade i slike motorvarme bokser for eks? lader det mye da tro på 8 timer?

Har null peiling på dette, men det skjønner dere vel :P
2016 VW e-GOLF m/VP, Dyp sort perleeffekt & skinntrekk vienna titan-sort.

spaceman

Sitat fra: Morti_s på lørdag 13. juni 2015, klokken 21:10
Ok, men visst jeg hadde fått satt bilen til lading mens jeg er på jobb (8 timer) da ville ikke det vært noe problem? kan lade i slike motorvarme bokser for eks? lader det mye da tro på 8 timer?

Har null peiling på dette, men det skjønner dere vel :P

Hvis du har fullt batteri når du reiser og får ladet 8 timer på jobben med medfølgende ladekabel så vil du nok ha fullt batteri til hjemturen også.
Er batteriet helt tomt tar det ca 12 timer å lade.

Råde

Sitat fra: Morti_s på lørdag 13. juni 2015, klokken 21:10
Ok, men visst jeg hadde fått satt bilen til lading mens jeg er på jobb (8 timer) da ville ikke det vært noe problem? kan lade i slike motorvarme bokser for eks? lader det mye da tro på 8 timer?

Har null peiling på dette, men det skjønner dere vel :P
Får du ladet på jobb med vanlig stikkontakt så er 60 km hver vei på tykkeste vinteren intet problem

(med mindre det er -15 grader, øsregn og orkan motvind i tillegg til å insistere på å holde 130km/t)
e-Golf | X75D

Morti_s

Men et annet dilemma, de bilene som ligger ute nå er med og uten varmepumpe.
jeg tenkte å gå for den med varmepumpe, men lurer litt på om det er verdt pengene, det er jo nesten 40-50 tusen i forskjell på pris..
2016 VW e-GOLF m/VP, Dyp sort perleeffekt & skinntrekk vienna titan-sort.

Råde

#8
Sitat fra: Morti_s på lørdag 13. juni 2015, klokken 22:01
Men et annet dilemma, de bilene som ligger ute nå er med og uten varmepumpe.
jeg tenkte å gå for den med varmepumpe, men lurer litt på om det er verdt pengene, det er jo nesten 40-50 tusen i forskjell på pris..
Jeg tenker det er flere faktorer som påvirker den differansen. Varmepumpen koster, som ekstrautstyr, rett over 6 tusen.

På finn er de aller fleste varmepumpebiler norske med norsk garanti og utstyr (feks city safety og nødbrems). Sammenligner du med de billigste, så et det som å sammenligne epler og pærer, fordi du da kikker på importbiler. For sammenligning bør du derfor se på norsksolgte biler.

Til ditt bruk vil jeg nok anbefale varmepumpe. Nødbrems er et must på nybil i dag.

Alternativt kan du kjøpe en importbil og gjøre som Ohm her på forumet: innstallere dieselvarmer (uautorisert). Da har du sommerrekkevidde hele året.
e-Golf | X75D

Morti_s

Ser kun på de norske, vil ikke ha import.. men jeg tror nok jeg kommer best ut av det med varmepumpe ja..
2016 VW e-GOLF m/VP, Dyp sort perleeffekt & skinntrekk vienna titan-sort.

Audigaudi

Hva med å lade på offentlige ladeplasser i Lillehammer, ligger det noen nærme jobben?

Morti_s

Eidsiva Energi har ladekontakter, de ligger ca 3km unna jobben. Ser nå også at det er en hurtigladestasjon ca 4-5 km unna så det bør ikke være noe problem, men kjipt å måtte sitte der en halvtime etter jobb også.. Men nå har jeg og samboeren 99% sikkert bestemt oss allikevel for å kjøpe inn som bil nr to :D bestiller ny fra møller med varmepumpe tipper jeg i stede for å kjøpe brukt, prisen på bygg din egen bil så endte jeg på 303.000 og det må jeg påstå er nok så bra..
2016 VW e-GOLF m/VP, Dyp sort perleeffekt & skinntrekk vienna titan-sort.

Endelig

Du kan jo lade, og handle :), hos Kiwi Øyer på vei hjem
Endelig
Golf 2015 Levert 26.02 m Vp (Solgt)
Tesla S 2015 P85D

Morti_s

Sitat fra: Endelig på søndag 14. juni 2015, klokken 22:13
Du kan jo lade, og handle :), hos Kiwi Øyer på vei hjem

Har de ladestasjon ja? kom ikke opp på kartene jeg sjekket, da fant jeg en på rådhuset i øyer og meg bekjent er vel det i "gamle" øyer?
2016 VW e-GOLF m/VP, Dyp sort perleeffekt & skinntrekk vienna titan-sort.

Morti_s

fant den nå ja :D da er det jo ikke noe stress :D hurtiglader ser det ut for å være der også.
2016 VW e-GOLF m/VP, Dyp sort perleeffekt & skinntrekk vienna titan-sort.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA