Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: P90D Ludicrous blir ny toppmodell. Ny batteripakke tilbys

Startet av AmocoCadiz, mandag 20. juli 2015, klokken 12:05

« forrige - neste »

emil

Fikk høre fra noen at det var 7 elbiler som sto og ventet på lading på Kiwi Holmestrand en periode fredag ettermiddag. Det sier litt om hva vi kan vente oss på utfartsdager. Hvordan hadde det vært hvis det ikke var betaling for ladingen eller tiden var en faktor i prisingen?

Da jeg var der sånn litt etter lunsjtid fredag var det bare en bil i kø, dvs jeg som ventet på en e-Golf som startet opp ladingen sin da jeg kom.

emil

Sitat fra: Geir81 på mandag 29. juni 2015, klokken 01:54
Jeg tipper nok at det er de nåværende bensinstasjonene som kommer til å gjøre nettopp dette. Hurtiglading passer så godt inn i deres eksisterende forretningsmodell at det er rart de ikke har fått på plass dette allerede. Fastpris, minuttpris eller kWh-pris blir jo nesten irrellevant når de uansett drar inn langt mer penger i pølsekiosken enn på selve laderen. En kunde som må vente i 10-30 minutter mens bilen lader kan være verdt så mye for kiosk-virksomheten at det fort kan bli hard priskonkurranse mellom kjedene. Gratis hurtiglading på alle bensinstasjoner iløpet av 5 år? Hvem vet, jeg tør ikke vedde imot...

Jeg prøvde min første Statoil lader idag og det frister ikke til gjentakelse å vente 5-10 minutter i hamburgerkøen for at dama bak disken skal trykke på knappen som starter ladingen i tillegg til at ladingen ladingen er dyrere enn Fortum og GrønnKontakt.

Det jeg merker på telemark-sørlandet nå er en reell konkurranse mellom GrønnKontakt og Fortum. Ikke på pris, men på plassering.

På strekningen Arendal - Oslo kjørte jeg før til Skien/Skagerak Arena og så videre til Nissan i Tønsberg.
Så kom Lasses og Holmestrand, begge Fortum og tok over.
Nå merker jeg at særlig på hjemturen fra Oslo er Sandefjord (Fortum) og Tangen/Kragerø (GrønnKontakt) bedre.

Samme også med vestover fra Arendal:
Før var GrønnKontakt i Vesterveien Kristiansand fast stoppested, alternativt GrønnKontakt i Mandal. Så åpnet plutselig lader på Kiwi Brennåsen og den plasseringen gjør at de to tidligere nevnte GrønnKontakt laderene passer mye dårligere enn før.

Egentlig også i Arendal, Kiwi Nedenes kommer til å ta en del av mine ladinger fra GrønnKontakt Stoa siden det i mange tilfeller blir mindre omvei.

Så vil ladekøer på enkelte steder helt sikkert endre ting igjen.

Geir81

Sitat fra: emil på mandag 29. juni 2015, klokken 02:13

Jeg prøvde min første Statoil lader idag og det frister ikke til gjentakelse å vente 5-10 minutter i hamburgerkøen for at dama bak disken skal trykke på knappen som starter ladingen i tillegg til at ladingen ladingen er dyrere enn Fortum og GrønnKontakt.


Jeg har prøvd det samme. Betalingsmodellen til Statoil kommer neppe til å overleve, det gir ingen mening å stå i kø for å starte ladingen. Du blir tross alt ikke tvunget til dette når du skal tanke bensin og betale i kassa. Kanskje vi heller får se minuttpris og ellers samme system som på bensinpumpa - betaling med kort på laderen, eller kontant i kassa der betjeningen "starter pumpa" etter å ha hørt pipelyden som indikerer at noen er på laderen.

Øyvind.h

Statoil vil dra alle bilistene gjennom stasjonen. Kanskje fordi de ikke tjener nok på lading? Uansett utrolig klønete da jeg fort kunne vært ferdigladet på tiden det tar å gå inn, stå i kø og ta med en pølse ut til bilen...
Forrige helg var rekkevidden god nok på Teslaen før jeg hadde fått maten på
Max....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

emil

Sitat fra: Sven-E på mandag 29. juni 2015, klokken 16:25
Sitat fra: emil på mandag 29. juni 2015, klokken 02:05
Fikk høre fra noen at det var 7 elbiler som sto og ventet på lading på Kiwi Holmestrand en periode fredag ettermiddag. Det sier litt om hva vi kan vente oss på utfartsdager. Hvordan hadde det vært hvis det ikke var betaling for ladingen eller tiden var en faktor i prisingen?
Jeg tipper det hadde vært omtrent akkurat det samme.
Er man på tur, må man lade uansett om det koster eller ikke.

Hvis man er inne på kiwi en halvtime for å handle og kun trenger 15 minutter lading for å komme fram dit man skal. Hvor mange kommer til å ta en pause i handlingen for å gå ut og flytte bilen hvis det ikke koster mer å stå de ekstra 15 minuttene?

Leon

Sitat fra: Geir81 på mandag 29. juni 2015, klokken 22:58
Sitat fra: emil på mandag 29. juni 2015, klokken 02:13

Jeg prøvde min første Statoil lader idag og det frister ikke til gjentakelse å vente 5-10 minutter i hamburgerkøen for at dama bak disken skal trykke på knappen som starter ladingen i tillegg til at ladingen ladingen er dyrere enn Fortum og GrønnKontakt.

Jeg har prøvd det samme. Betalingsmodellen til Statoil kommer neppe til å overleve, det gir ingen mening å stå i kø for å starte ladingen. Du blir tross alt ikke tvunget til dette når du skal tanke bensin og betale i kassa. Kanskje vi heller får se minuttpris og ellers samme system som på bensinpumpa - betaling med kort på laderen, eller kontant i kassa der betjeningen "starter pumpa" etter å ha hørt pipelyden som indikerer at noen er på laderen.

Har benyttet Statoil Minnesund noen ganger, og har god erfaring med å "snike i køen", og spørre om de kan sette på hurtigladeren, så kommer jeg inn igjen og betaler når jeg har startet ladingen. Det hefter køen ca 5 sekunder.

Når det er sagt så ville jeg foretrukket å kunne starte ladingen ute fra laderen. Har tidligere foreslått en ringeklokke ved laderen. Alternativt kunne de jo ha en pfid eller sms-løsning som andre leverandører. Det er jo også dumt hvis man ikke får ladet hvis stasjonen er stengt!

Det skal finnes en mulighet for å betale med sms eller GoCharge-appen på Statoil, uten at jeg har forsøkt det. Det koster imidlertid 4 minutter for de første 15 minuttene, deretter 2,50 kr per minutt.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

fredag

Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på mandag 15. juni 2015, klokken 19:15
Dette er hjemlet i Energilovens §4, som regulerer omsetning av elektrisk energi - også kalt strøm på folkemunne. Se https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1990-06-29-50#KAPITTEL_4. Se også http://www.nve.no/no/Konsesjoner/Hvordan-soke-om-omsetningskonsesjon/Omsetningskonsesjoner/

Det er rom for tolkning her, men enn så lenge velger vi å holde oss på den sikre siden. Vi er eid av 24 kraftselskap, og ønsker ikke å tøye strikken for langt uten en grundig avklaring med NVE først. Det jobbes med saken.

Mvh Ole Henrik

NVE utreder endring av forskrift vedrørende omsetningskonsesjonsplikt for ladestasjoner for elbil.

I perioden frem til saken er ferdig behandlet krever NVE ikke søknad om omsetningskonsesjon for ladestasjoner, uavhengig av faktureringsmodell. Dersom det blir fastsatt at det skal være omsetningskonsesjonsplikt for ladestasjoner, så skriver NVE at de vil informere alle ladeoperatører og gi dem tid til å endre forretningsmodell og tid til å tilpasse seg regelverket.

Det er altså lov nå tilby lading av elbil og fakturere brukerne for faktisk forbruk målt i kWt. Men dette kan kanskje blir endret når NVE har behandlet saken ferdig.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

pudderjagar

Eg synest da er heilt greit med minuttprising på hurtiglading. Destinasjonslading er eg tilhenger av fastpris.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA