Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: P90D Ludicrous blir ny toppmodell. Ny batteripakke tilbys

Startet av AmocoCadiz, mandag 20. juli 2015, klokken 12:05

« forrige - neste »

sølv-pilen

Bondevik regjeringa måtte til med kriselønsinger når strømprisen gikk over 1 kr, det ble tilogmed beskrevet som en alvorlig krise. Så derfor kan en bruke en krone som utgangspunkt på hvor smertegrensa for en kWh bør ligge. Derfor er syv og en halv ganger mer en det ganske uhørt.

Jeg sier IKKE at prisen skal være 2 kr, heller ikke at kWh prisen skal være 2000 kr pr kWh. Hva jeg faktisk sier er at minuttprising koster tusenlapper når man bruker hurtiglading mer enn i ny og ne. Det er mange ganger mer en hva fosilt drivstoff koster for tilsvarende kjørelengde.

Jeg finner det meget besværlig når jeg leser igjennom Artctic Roads posten der det finnes så mye motstand å betale ett par hundrelapper for en lading, når de alikvell bare bruker den en skjelden gang alikvell.. eller å betale 3000 kr for å bruke de ubegrenset i gjennom et helt år... som uhørt dyrt når man etter ett par måneder hos konkurentene har betalt mer en hva Artic Roads vil ha for ett helt år.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

OlavEmil

Sitat fra: sølv-pilen på onsdag 24. juni 2015, klokken 21:07
Bondevik regjeringa måtte til med kriselønsinger når strømprisen gikk over 1 kr, det ble tilogmed beskrevet som en alvorlig krise. Så derfor kan en bruke en krone som utgangspunkt på hvor smertegrensa for en kWh bør ligge. Derfor er syv og en halv ganger mer en det ganske uhørt.

Du meiner vel ikkje seriøst at smerteterskelen for prisen på hushaldsstraum skal setje smerteterskelen for prisen på hurtiglading?  ???


Sitat fra: sølv-pilen på onsdag 24. juni 2015, klokken 21:07Jeg sier IKKE at prisen skal være 2 kr, heller ikke at kWh prisen skal være 2000 kr pr kWh. Hva jeg faktisk sier er at minuttprising koster tusenlapper når man bruker hurtiglading mer enn i ny og ne. Det er mange ganger mer en hva fosilt drivstoff koster for tilsvarende kjørelengde.

Har du rekna på dette? Mogleg du har bomma på ein null eller eit komma?

Drivstoffpris pr mil på bensin:

0,6 liter pr mil à kr. 15 = 9kr / mil


Drivstoffpris pr mil med hurtiglading for 2,50 pr minutt:

La oss seie du får 75km på 30 minutt lading. Då har du dårleg effekt av ladinga, normalt får du vesentleg meir, men ein del av argumentet ditt er vel at ein ikkje alltid får full effekt.

2,50kr/minutt x 30 minutt = 75kr.

75kr / 7,5 mil = 10kr / mil.

Med andre ord: Når du har dårleg effekt av ladaren, og ein bensinbil med normalt forbruk og normal bensinpris, vil prisen per mil på rein hurtiglading vere marginalt høgare. Dermed vil det kun lønne seg å køyre fossilbil dersom:

- du startar turen med 0% på batteriet
- all ladinga på heile turen blir gjort med hurtiglading
- det er kaldt og surt, og du har dårleg effekt av hurtigladaren, i tillegg til høgt elforbruk
- det ikkje er noko bom eller ferje på turen
- du ser heilt vekk frå alle andre driftskostnader pr km enn reint drivstofforbruk


Sitat fra: sølv-pilen på onsdag 24. juni 2015, klokken 21:07
Jeg finner det meget besværlig når jeg leser igjennom Artctic Roads posten der det finnes så mye motstand å betale ett par hundrelapper for en lading, når de alikvell bare bruker den en skjelden gang alikvell.. eller å betale 3000 kr for å bruke de ubegrenset i gjennom et helt år... som uhørt dyrt når man etter ett par måneder hos konkurentene har betalt mer en hva Artic Roads vil ha for ett helt år.

Du vil aldri bruke meir enn eit par hundrelappar for ei lading med minuttpris på 2,50, så det argumentet forstår eg lite av.

Eit abonnement på 3750,- pr år kan funke for dei som eksklusivt ladar på hurtigladar frå Arctic Road. Men dette tilsvarar altså 6 minutt lading kvar einaste arbeidsdag heile året med minuttpris på 2,50. For mange er dette nok til å dekkje heile årsforbruket av straum (tenkjer då utan normalladig overhode). Dermed er det openbart at ein minuttpris på 2,50 vil vere MYKJE meir gunstig for dei aller, aller, aller fleste, uansett kva bruk ein har.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

sølv-pilen

Det var da vodsomt som det måtte teoriseres her...
Gi disse tallene til en bilselger og be han presentere de til alle som er inne for å kikke på EL bil. Derretter kan du føre en statistikk over hvor mange kommer tilbake for å kjøpe en EL bil under de forutsettningene de blir gitt for å bruke hurtiglading for å komme seg hjem etter en tur som overstiger halvparten av kjørelengda på bilen.


Minuttprising
38m   kr 95,00      16,1 kWh
20m   kr 50,00      8,4 kWh
25m   kr 62,50      9,4 kWh
48m   kr 120,00      4,7 kWh
27m   kr 67,50      5,9 kWh
25m   kr 62,50      10,4 kWh
13m   kr 32,50      7,2 kWh
60m   kr 150,00      10,3 kWh
26m   kr 65,00      1,6 kWh
25m   kr 62,50      10,8 kWh
22m   kr 55,00      10,2 kWh
19m   kr 47,50      4,7 kWh
28m   kr 70,00      7,3 kWh
14m   kr 35,00      5,6 kWh
34m   kr 85,00      12,7 kWh
26m   kr 65,00      11,9 kWh
14m   kr 35,00      3 kWh
33m   kr 82,50      11,2 kWh
31m   kr 77,50      11,1 kWh
9m   kr 22,50      4,9 kWh
15m   kr 37,50      6,5 kWh
32m   kr 80,00      12,1 kWh
20m   kr 50,00      8,1 kWh
7m   kr 17,50      2,4 kWh
35m   kr 87,50      13,6 kWh
16m   kr 40,00      8 kWh
22m   kr 55,00      9,5 kWh
                 
Sum:      kr 1 710,00


Det var disse 1 710,- som var mitt Poeng, DETTE ER HVA HURTIGLADING FAKTISK KOSTER DE SOM HAR BEHOV FOR Å LADE MED HURTIGLADER og ikke har tilgang til en snill 16A kontakt på arbeidsplassen sin. Min Bensinbil koster meg 700-800 kr i måneden ved tilsvarende bruk.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

OlavEmil

Eg forstår ikkje. For å ha behov for ein månadleg hurtigladebruk som dette, må ein då køyre ca. 7 mil kvar dag. Eg ser du (?) har lada 27 dagar i mars. Med ein milkost på 9,- som vi kom fram til på førre side, blir dette 1 701,- med bensinbil, altså kr 9,- å spare. Og då er det altså slik at ein aldri ladar på noko anna enn hurtiglading, verken på jobb eller heime.

Ein ting kan eg vere med på: Om du har eit slikt hurtiglademønster, er fastprisen til Arctic Road gunstig.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Leon

Lader du til 90-100% får du dårlig kWt-pris. Det blir langt billigere å lade to ganger til 60-70% enn en gang til 90-100%, kanskje halve prisen.

Mistenker at du har litt å hente her, sammenlign disse:

48m   kr 120,00     4,7 kWh
60m   kr 150,00    10,3 kWh
kontra disse:
  9m   kr 22,50      4,9 kWh
16m   kr 40,00       8 kWh

Se for øvrig eksempel under for hvordan ladehastigheten synker når batteriprosenten øker. Ladehastighet i blått, med skala til venstre, og batteriprosent i fiolett(magenta), med skala til høyre:

Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

emil

Sitat fra: Leon på torsdag 25. juni 2015, klokken 12:10
Se for øvrig eksempel under for hvordan ladehastigheten synker når batteriprosenten øker. Ladehastighet i blått, med skala til venstre, og batteriprosent i fiolett(magenta), med skala til høyre:

Jeg nekter ikke for at ladehastigheten synker når SOC øker. Det er ingen hemmelighet, men bildet du postet er eksempelbildet som følger LeafSpy frem til du starter en lading selv.

Leon

#51
Ups, det har du helt rett i, det var noe kjent med den ja! ;) Antar likevel at denne nok også er fra en reell lading.

Her har du et annet eksempel med to ladinger, fra 18/12-2014 - med andre ord lading om vinteren. Her vil du kunne se at ved annen gangs lading har battteriet blitt varmere, og ladehastigheten er raskere ved samme batteriprosent. Ser at du fortsatt har 30 kW ved 60% av batteriet, dvs 5 kr per kWt.

Sommerlading minner mer om eksempelbildet over, med ganske horisontal kurve på 40-45 kWt, litt avhengig av lader, inntil 50% på batteriet.

Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

timingbeltkiller

Sitat fra: OlavEmil på torsdag 25. juni 2015, klokken 08:21
Sitat fra: sølv-pilen på onsdag 24. juni 2015, klokken 21:07Jeg sier IKKE at prisen skal være 2 kr, heller ikke at kWh prisen skal være 2000 kr pr kWh. Hva jeg faktisk sier er at minuttprising koster tusenlapper når man bruker hurtiglading mer enn i ny og ne. Det er mange ganger mer en hva fosilt drivstoff koster for tilsvarende kjørelengde.

Har du rekna på dette? Mogleg du har bomma på ein null eller eit komma?
Jeg ladet en Leaf for 100 kroner januar 2015 og måtte fryse og lusekjøre for så vidt å rekke fram 60km.
Hadde det vært sommer, kunne jeg ha kjørt det doble.
Men alternativt kunne jeg ha kjøpt ca 9 liter diesel og kjørt Golfen ca 200 km.

Det er ingen tvil om at kommersiell hurtiglading koster mer per kjørte km enn både bensin og diesel.
Eventuelle batteri-km før du hurtiglader er det ingen rasjonell grunn til å godskrive den kommersielle ladeoperatøren.

Som igjen betyr har du ikke adgang til lading hjemme eller på jobb, blir elbil kilometrene kjempedyre.
Og det er tross alt et sted mellom 80 og 90 prosent av verdensbefolkningen dette gjelder.

Det er derfor Tesla nødvendigvis må gi opp ideen om å utkonkurrere fossilbil industrien når de nå har skiftet mening og øyensynlig ikke vil selge biler til kunder uten egen lademulighet. De har nemlig gått ut med varselbrev til eiere som bor nær en SC, om ikke bruke SC til daglig, kun til langturer.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 25. juni 2015, klokken 20:09
Som igjen betyr har du ikke adgang til lading hjemme eller på jobb, blir elbil kilometrene kjempedyre.
Og det er tross alt et sted mellom 80 og 90 prosent av verdensbefolkningen dette gjelder.

Det tipper jeg er litt å ta i for å si det mildt, men uansett må disse bilene parkere et sted. For at elbilen skal slå igjennom må det tilrettelegges for saktelading der de faktisk står parkert. Billig hurtiglading er på ingen måte noen erstatning for saktelading, til det er det alt for tidkrevende og upraktisk i hverdagen. Jeg hadde aldri kjøpt elbil uten mulighet til saktelading enten hjemme eller på jobb, selv om hurtiglading var gratis.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 25. juni 2015, klokken 20:22
Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 25. juni 2015, klokken 20:09
Som igjen betyr har du ikke adgang til lading hjemme eller på jobb, blir elbil kilometrene kjempedyre.
Og det er tross alt et sted mellom 80 og 90 prosent av verdensbefolkningen dette gjelder.

Det tipper jeg er litt å ta i for å si det mildt, men uansett må disse bilene parkere et sted. For at elbilen skal slå igjennom må det tilrettelegges for saktelading der de faktisk står parkert. Billig hurtiglading er på ingen måte noen erstatning for saktelading, til det er det alt for tidkrevende og upraktisk i hverdagen. Jeg hadde aldri kjøpt elbil uten mulighet til saktelading enten hjemme eller på jobb, selv om hurtiglading var gratis.
De som bor i byen lader mye rimeligere enn meg, for de lader gratis på offentlige stolper. Jeg lader mot betaling hjemme.

Uansett er Oslo et glimrende eksempel på at man fint kan leve i blokk med elbil. Men det forutsetter utbygging av brukbart antall sakteladingspunkter.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Leon

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 25. juni 2015, klokken 20:09
Jeg ladet en Leaf for 100 kroner januar 2015 og måtte fryse og lusekjøre for så vidt å rekke fram 60km.
Hadde det vært sommer, kunne jeg ha kjørt det doble.
Men alternativt kunne jeg ha kjøpt ca 9 liter diesel og kjørt Golfen ca 200 km.
Er det veldig kaldt, eller du lader til høy batteriprosent blir regnestykket dårlig sammenlignet med diesel, men det finnes vel bensinbiler som bruker literen på mila på dårlig vinterføre også, med fullt varmeapparat, og det tilsvarer vel også ca 100 kr for 60 km.

Sitat
Det er ingen tvil om at kommersiell hurtiglading koster mer per kjørte km enn både bensin og diesel.
Jo det er det! Jeg kan på sommerstid lade batteriet fra 5 til 55% for 40 kr (2,50 kr * 16 min og 11 kWt). Da kan jeg kjøre 70 km til batteriet viser 5% igjen. Det tilsvarer 0,38 l/mil med fossilpris på 15 kr/l.

Sitat
Eventuelle batteri-km før du hurtiglader er det ingen rasjonell grunn til å godskrive den kommersielle ladeoperatøren.
Vel, poenget er vel at hvis jeg kan starte hjemmefra med 100% på batteriet, kjøre en tur på 200 km, med 16 minutter hurtiglading til 40 kr, og lader opp batteriet igjen hjemme fra 5 til 100% for 15 kr, har turen totalt kostet meg 55 kr, og du kommer neppe mer enn halvveis engang med de fire literne diesel du får for den prisen!  ;)

Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

OlavEmil

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 25. juni 2015, klokken 20:09
Det er ingen tvil om at kommersiell hurtiglading koster mer per kjørte km enn både bensin og diesel.

Jo, det er det. Som eg skreiv i resten av innlegget du siterte: Ved dårleg effekt er prisen ca. lik. Om du måtte lade 50 minutt for å få 60km, har du hatt ekstremt dårleg effekt (som, om det var ladaren og ikkje bilen sin feil, er eit godt argument for kWh-pris). På den andre sida ladar vi frå 25% til 80% på Kiaen vår på 20 minutt, og får då med 2,50kr/min godt og vel 100km (55%) for ein 50-lapp. Med andre ord ca. halv pris per køyrde km i forhold til bensin / diesel.


Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 25. juni 2015, klokken 20:09
Eventuelle batteri-km før du hurtiglader er det ingen rasjonell grunn til å godskrive den kommersielle ladeoperatøren.

Stemmer det. Som eg òg skreiv i innlegget var jo forutsetjinga for utrekninga mellom anna at ein startar med 0% batteri, og køyrer heile turen utelukkande på hurtiglading til 2,50kr/min.

Det det kokar ned til, er at vi må kunne akseptere ein hurtigladepris på 2,50kr/min, evt 5 - 7kr/kWh. Å argumentere for ein kWh-pris på 1 krone for hurtiglading, er meiningslaust.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Trekkoppbil

Er det minuttaksering som blokkerer for best-effort-tjeneste?

Mange hurtigladere har flere pistoler av ulike typer, men ofte er det bare en som kan brukes om gangen, og de andre må stå ute av bruk.

Hadde det vært bedre med en best-effort-tjeneste, hvor man kan kople til flere biler samtidig, mot at man kun får tilgjengelig effekt?

Da kan man unngå å bli blokkert av forlatte biler med langtidslading. Og mange biler klarer ikke høy ladeeffekt alikevel, mer enn noen få minutter.

Men så lenge vi har minuttaksering, så blir kanskje ikke best-effort godtatt, hvor leverandøren ikke kan garantere maks ladeeffekt.

erikf

Synes minuttprising gir mening på mange måter men føler meg litt dum når det blir mye dyrere enn fossilkjøring på vinteren.
Vi prøver her på forumet i stor grad å forstå leverandørene og deres valg av prispolitikk. Det er interessant nok, og hva med å foreslå noen måter de kan få inntekter på andre ting enn salg av hurtiglading eller annet direkte salg. Ser for meg at det dukker opp andre inntektskilder fremover, når konkurransedrevet kreativitet fører til at noen kommer på noen markedsmessige krumspring. 
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Geir81

Sitat fra: erikf på søndag 28. juni 2015, klokken 22:27
Det er interessant nok, og hva med å foreslå noen måter de kan få inntekter på andre ting enn salg av hurtiglading eller annet direkte salg. Ser for meg at det dukker opp andre inntektskilder fremover, når konkurransedrevet kreativitet fører til at noen kommer på noen markedsmessige krumspring. 

Jeg tipper nok at det er de nåværende bensinstasjonene som kommer til å gjøre nettopp dette. Hurtiglading passer så godt inn i deres eksisterende forretningsmodell at det er rart de ikke har fått på plass dette allerede. Fastpris, minuttpris eller kWh-pris blir jo nesten irrellevant når de uansett drar inn langt mer penger i pølsekiosken enn på selve laderen. En kunde som må vente i 10-30 minutter mens bilen lader kan være verdt så mye for kiosk-virksomheten at det fort kan bli hard priskonkurranse mellom kjedene. Gratis hurtiglading på alle bensinstasjoner iløpet av 5 år? Hvem vet, jeg tør ikke vedde imot...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA