Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: P90D Ludicrous blir ny toppmodell. Ny batteripakke tilbys

Startet av hc, mandag 20. juli 2015, klokken 00:56

« forrige - neste »

hc

Hei, jeg er på utkikk etter en PHEV og har noen spørsmål vedr. forvarming / kjøling. Jeg har forstått det slik at man kan forvarme bilen via app. Kan man også gjøre dette med kjøling? Og hvor lenge kan bilen holde seg kald (uten strømtilkobling). Jeg tenker hund i bil på handletur.... Noen erfaringer?

jokke

Sitat fra: hc på lørdag 13. juni 2015, klokken 09:22
Hei, jeg er på utkikk etter en PHEV og har noen spørsmål vedr. forvarming / kjøling. Jeg har forstått det slik at man kan forvarme bilen via app. Kan man også gjøre dette med kjøling? Og hvor lenge kan bilen holde seg kald (uten strømtilkobling). Jeg tenker hund i bil på handletur.... Noen erfaringer?

Kan "for"kjøle også ja. Uten strøm avhenger det av hvor mye batteri som er igjen. Har ikke prøvd, men vil tro at ved fullt batteri at det er 2-3 timer

jokke

glemte å skrive at appen begrenser kjøletiden til maks 30 minutter

Finfyr

Testet dette såvidt i morges, med 10 minutter forvarming før jeg skulle dra på jobb. Bilen var lunken når jeg satte meg inn, så noe har tydeligvis fungert. Men hvordan er det med temperaturen, vil en kunne justere den slik en vil eller er det den aktuelle temperaturen som står på anlegget som avgjør?

PhevVest

Prøvde med forvarming 20 min. en gang - da var det skikkelig varmt i bilen.
Virker som varmen går på fullt hele tiden, dvs. ikke noen temperatur justering?
Har bare hatt den vel en mnd. - har ikke fått testet så mye enda, trenger ikke forvarming nå.

aaa3

Forvarming/kjøling er full fres hele tiden. Tilpass til utetemperatur ved å justere tiden det varmes eller kjøles.

PhevVest

Som jeg trodde.
Dvs. at dette ikke er for bruk med folk/dyr i bilen.

Finfyr

Kjørte en oppvarming på 10-12 minutter idag. Bra temperatur i bilen når jeg kom meg ut av dusjen. Og ja, full fres på anlegget.
Kjekt med forvarming i juni på Nordmøre...

bob64

#8
Sitat fra: PhevVest på tirsdag 16. juni 2015, klokken 14:19
Som jeg trodde.
Dvs. at dette ikke er for bruk med folk/dyr i bilen.

Bruker 30 min kjøling når jeg er i butikken... har langhåret husky, så den ser ut til å trives meget bra på varme dager.
Og er det ledig el-bil parkeing, er det jo en fordel med 16A kabel for å spare batteriet ;)
2014 Outlander PHEV Instyle+

stianel

Det er kjedelig at det er begrensning på kun et tidspunkt om dagen det kan benyttes varming eller kjøling. Jeg kunne godt tenkt meg å ha muligheten til å forhåndsvarme når jeg dro både til og fra jobb 0800 og 1600.

bob64

Ja, enig. Vi får håpe det kommer en oppdatering på appen med muligheten for dette. Eneste løsning ellers blir å bruke en mobil i bilen, som det er det del tråder på her...
2014 Outlander PHEV Instyle+

ejo8210

Hei!

Helt ny er av en Outlander. Vil det fortsatt være behov for forvarming av bilen når den står i garasje som holder 12-15 grader?

aaa3

Nei, da vil ikke bensinmotoren starte automatisk.
Du kan selvfølgelig forvarme med bilen tilkoblet lading for å spare batteri, og for økt komfort.

Finfyr

Jeg testet med 20 minutter forvarming idag, temperaturen ute er omtrent 10 grader. Til min store overraskelse stod det i displayet en rekkevidde på 77 km på Eldrift. Jeg har aldri sett noe tall i nærheten av så høyt.

Er det noen sammenheng, som gjør at det etter forvarming kommer bortimot 30 km ekstra rekkevidde?

PhevVest

Haha - ikke med mindre noen har satt i ekstra batterier over natten  ;)
Den justerer seg nok fort når du begynner å kjøre.
Lader du med 10 eller 16 amp?
Med 10 amp. og 20 min varming vil det tvert imot minke på strømmen - dvs. står bilen litt på lading etter forvarming vil den lade opp batteriene igjen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA