Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Import av Mercedes B Electric for pending sandefjord - drammen

Startet av hottentott33, søndag 19. juli 2015, klokken 19:00

« forrige - neste »

hottentott33

I går så kjørte jeg bilen så og si tom for batteri, det var kun 3 km igjen på GOM. Jeg kjørte i normalmodus helt til jeg ble tvunget til eco og eco+. Jeg hadde 175 km på GOM da jeg startet i garasjen hjemme.




Da jeg kom ned til bilen i dag tidlig, så viste strømmåleren dette



Dette er forøvrig den kabelen til EVI institute eller hva de nå kalte seg. Forøvrig veldig fornøyd med kabelen, bilen ble mye mer anvendelig med 16A og 60 prosent kjappere lading ifht. 10A. Det tok iflg car-net under 8 timer å lade batteriet helt opp igjen.

Det var jo oppe at tilgjengelig batteri kun var 21,x kWh. Så da er spørsmålet mitt som følger: Er det måleren her som sannsynligvis er steingal, eller er det såpass mye strømtap på en batterilading, eller er det faktisk 24,x kWh som er tilgjengelig?


Edit: Spesifisert litt bedre mht tomt og ikke tomt batteri etter korrigering fra emil.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

emil

Ca 10% tap i ladeprosessen er vel ikke unormalt og batteriet er jo ikke helt tomt før bilen stopper av seg selv

hottentott33

Sitat fra: emil på fredag 12. juni 2015, klokken 20:24
Ca 10% tap i ladeprosessen er vel ikke unormalt og batteriet er jo ikke helt tomt før bilen stopper av seg selv

Aha.. Litt mer tap enn jeg trodde, men det forklarer jo tallet :) Jeg hadde allerede kjørt i skilpaddemodus i 5 km for å komme meg hjem, den starter på e-Golf rundt 7 km restrekkevidde, men i motsetning til Leaf er batteriet etter sigende helt tomt når måleren er i bunn (har hørt at Leaf kan klarer noen km ekstra når måleren har nådd bunn), så jeg turte ikke kjøre lenger siden tankmåleren lå helt i bunn og jeg tross alt kom meg helskinnet hjem :) Mulig jeg kunne klart en km eller to til, men klokken var over midnatt og jeg skulle opp tidlig, så 3 km rest var nærme nok :)
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

emil

De gangene jeg har fått skilpadde på Leafen har jeg ligget rundt 400Wh igjen på batteriet, noe som vil si ca 4-5km med pen kjøring. Men de gangene jeg har fått skilpadde har jeg vært bare vært et par hundre meter unna ladeplass og har selv ikke fått en trygg anledning til å kjøre batteriet helt tomt.

Forsvinner vel også litt strøm til kjøling av lader og andre ting rundt ladeprosessen og noen Wh går vel også med til å varme opp ladekabelen når man lader med 16A.

spaceman

Litt skeptisk til om 24,43kwh er det riktig tallet. Ifølge spesifikasjoner på VW sine sider er e-golf utstyrt med Normalladeinntak (CCS) type2 AC 3,3KW. Bruker samme lader på min e-golf og får aldri ladet med mer enn 3,3kw.
Utifra antall kWh du har fått og tiden du har brukt så har du ladet med 3,62 kWh. Det tallet er for høyt i forhold til hva normalladeinntaket skal kunne lade med. Hvis man går utifra at du har fått max lading og tiden som står i displayet så blir det 6,74 timer x 3,3 kw = 22,24 kWh.

Hvor mange ampere sto det i displayet mens bilen ladet?
Jeg ligger som regel mellom 14,6-14,8. og da ligger volten på ca 223-226 v.

Men en super ladekabel som forkorter ladetiden mye:)

hottentott33

Sitat fra: spaceman på lørdag 13. juni 2015, klokken 10:56
Litt skeptisk til om 24,43kwh er det riktig tallet. Ifølge spesifikasjoner på VW sine sider er e-golf utstyrt med Normalladeinntak (CCS) type2 AC 3,3KW. Bruker samme lader på min e-golf og får aldri ladet med mer enn 3,3kw.
Utifra antall kWh du har fått og tiden du har brukt så har du ladet med 3,62 kWh. Det tallet er for høyt i forhold til hva normalladeinntaket skal kunne lade med. Hvis man går utifra at du har fått max lading og tiden som står i displayet så blir det 6,74 timer x 3,3 kw = 22,24 kWh.

Hvor mange ampere sto det i displayet mens bilen ladet?
Jeg ligger som regel mellom 14,6-14,8. og da ligger volten på ca 223-226 v.

Men en super ladekabel som forkorter ladetiden mye:)

Det stod 15,6 før jeg lukket garasjeporten og eieren også gikk til lading, så hvor lenge den holdt det før den gikk ned eller opp aner jeg ikke. Men enig i at det er en super ladekabel som forkorter ladetiden markant.
Men som emil sier, så er det ikke uvanlig med 10% tap, så da er det ikke umulig at strømmåleren stemmer ganske bra, da den også viser forskjellig ladestrøm hvis en lader ulike plasser. Uansett var strømmåleren bare en bonus på en 16A ladekabel til 3300,- :)

Men ifølge VW, så er det vel strengt tatt 3,6 kWh/16A eller 2,2 kWh/10A som er oppgitt?


Men en liten fotnote. Jeg synes forøvrig at Golfen tar lading fort til seg når man hurtiglader med CCS, jeg ankom en gang med 20% gjenværende batteri, og da anslo den 35 minutter helt til 100%, og etter 20 minutter så hadde jeg fått 80% og var godt fornøyd. Hurtiglading er et must med elbil, jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor f.eks. Mercedes med sin B-klasse valgte og ikke ha hurtiglading. Jeg bruker ikke hurtiglading ofte, jeg ligger vel an til å bruke slikt ca 1 gang i måneden i snitt, men det er uansett uunværlig når en først trenger strøm kjapt.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

emil

Sitat fra: spaceman på lørdag 13. juni 2015, klokken 10:56
Litt skeptisk til om 24,43kwh er det riktig tallet. Ifølge spesifikasjoner på VW sine sider er e-golf utstyrt med Normalladeinntak (CCS) type2 AC 3,3KW. Bruker samme lader på min e-golf og får aldri ladet med mer enn 3,3kw.
Utifra antall kWh du har fått og tiden du har brukt så har du ladet med 3,62 kWh. Det tallet er for høyt i forhold til hva normalladeinntaket skal kunne lade med. Hvis man går utifra at du har fått max lading og tiden som står i displayet så blir det 6,74 timer x 3,3 kw = 22,24 kWh.

Hvor mange ampere sto det i displayet mens bilen ladet?
Jeg ligger som regel mellom 14,6-14,8. og da ligger volten på ca 223-226 v.

Men en super ladekabel som forkorter ladetiden mye:)

Nå har jeg bare Leaf som sammenligningsgrunnlag, men med flyttbar energimåler i schuko kontakten og LeafSpy som viser ladeffekt viser strømmåler rett under 230V og ganske nøyaktig 16A i strømtrekk mens LeafSpy sier 3.3kW i effekt inn på batteriet. LeafSpy viser også at ladeeffekten holder seg stabil og det er først de siste ~20 minuttene ladeeffeken går ned og %SOC stabiliseres.

spaceman


[/quote]

Men ifølge VW, så er det vel strengt tatt 3,6 kWh/16A eller 2,2 kWh/10A som er oppgitt?

[/quote]

Her er et utklipp fra spesifikasjonene for e-golf. Det kan jo være litt forvirrende når de skriver det er en 3,3 kw AC lader i et avsnitt.
Men lenger ned der det står om ladetider er det oppgitt 16A 3,6 kw.

Råde

Effekten du får ut kommer an på spenningen. Trekker du 16A på 230V spenning får du en annen effekt enn ved 220V.
e-Golf | X75D

magnus600

Du kjørte 168 km med snittforbruk 12,0 kWh/100 km, da har du brukt 20,16 kWh fra forrige lading. Laderen din brukte 24,43 kWh for å fylle opp dette igjen. Forutsetter at målerne er nøyaktige. Så ja, batterikapasitet tilgjengelig ligger nok på ca 22 kWh.
2015 e-Golf Night Blue

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA