Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Import av Mercedes B Electric for pending sandefjord - drammen

Startet av Jallasotti, søndag 19. juli 2015, klokken 18:06

« forrige - neste »

Jallasotti

Først vil jeg bare takke for alle som tar seg tid til å svare på innlegg - jeg har nå sittet i halvannen time og lært mye om elbil!

Har bestemt meg for å gå over til elbil. Kia-n var morsom å kjøre og har attitude, men med all usikkerhet ift ventetid så heller jeg nå mot Leaf Tekna istedet. Lurer da på følgende;

1. Merkeforhandlere kjører "kampanjer" med relativt store avslag; likevel koster en ny Leaf Tekna med dobbelt hjulsett, ekstra lader og fri service i tre år 258´(jeg har foreløpig ikke gjort det store forsøket på pruting). Ikke merkeforhandlere gir meg samme bil for 225´- med samme garantier. Såvidt jeg skjønner er det likevel slik at dersom forhandleren går konkurs, så gjelder europeiske garantier. Er et noen av disse som kjøper inn Leafer som man definitivt skal holde seg unna?

2. Jeg så på et par av trådene at Leaf mest sannsynlig kommer med en utvidet batteripakke i neste modell. Det vil vel gjøre alle Leafer som nå er på veien mindre interessante. Samtidig har en ny bil garantier, og et (forhåpentligvis) friskt batteri. Synspunkter på hvor stor effekt på verdi ny Leaf vil ha?

3. Dersom man skal gå for brukt; såvidt jeg skjønner fikk den europeiske Leafen en ansiktsløftning i 2013. Trenger jeg være bekymret for batterikapasiteten? Er det en sammenheng mellom hvor mye batteriet har blitt svekket og kjørelengde?

Mvh Lasse

AmocoCadiz

Kan komme med innspill til punkt 3.
Elbilbatterier er det vel fortsatt ingen som har 100% sikre konklusjoner med, i tilegg er det store interne variasjoner og kjemiske "blandinger" slik at ikke alle merkers batterier og erfaringer nødvendligvis kan sammenlignes med hverandre.

Men ser at det ofte det er mye fokus på km-kjørelengde ang batteriets tilstand, men det er verdt å merke seg at også aldring spiller en nokså viktig rolle i batterienes tilstand.
( itilegg til hvilke temperaturer det har vært utsatt for og ladesykluser og antall sakte og hurtigladinger)

Kan m.a.o. bli mange parametre som kan spille inn på hvordan en brukt elbil skal vurderes i forhold til alle disse aspektene.

Jallasotti

Takk. Det er fort gjort å få litt "nojja" for alle parametre man skal ta hensyn til - og som du skriver, det er sannsynligvis flere enn man klarer å holde styr på. Slik at det uansett koker ned til elbil eller ikke - og da har jeg altså kommet til konklusjonen "ja til elbil!".

emil

Da jeg fant ut at jeg skulle gå over fra fossil til elbil for to år siden satte jeg opp en liten liste over ting jeg måtte ha i elbilen og med alle krav tatt med sto jeg kun igjen med pent brukt import Leaf fra USA.

Nå er det jo mye flere merker og modeller på markedet, men for min del ville en Leaf Nordic med 6.6kW lader stå høyt på lista, eventuellt med en 2013 USA-Leaf på andreplass og en Kia Soul hakket etter der igjen.

Jeg har beregnet at jeg skal ha min nåværende Leaf i 5+ år og på den tiden er det meste av kjøpssummen nedbetalt kun i sparte drivstoff og bomkostnader så verditapet bryr jeg meg lite om. Eventuellt redusert batterikapasitet oppveies av mer økonomisk kjørestil ved behov samt flere hurtigladere.

OlavEmil

Når det gjeld punkt 2: Sjølv reknar vi med 100% verditap på elbilane vi kjøper. Det betyr at vi må vere innstilt på å eige desse lenge nok til at det likevel er verdt prisen. For vår del er det snakk om to x Kia, dei har 7 års garanti. For oss er det verdt 250 000,- (per bil) å ha problemfritt bilhald i 7 år. Alt vi evt kan få etter dette, er bonus.

Ein bør nok ikkje kjøpe elbil med tanke på å bytte bil kvart andre eller tredje år, med mindre ein har råd til å risikere stort verditap. Med andre ord: Ikkje betal meir for bilen enn det du er villig til å tape på den tida du har tenkt å ha bilen.

Når det er sagt, har eg ein optimistisk tru på at bruktprisane på elbilar ikkje kjem til å falle gjennom golvet, sjølv om nye modellar skulle ha betre rekkjevidde. Men altså, eg ville ikkje rekna med det.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

K S

En liten kommentar til det Olav Emil skriver (som holder på Nynorsk, bra!) at han regner med å kjøre bilen til den er null verdt.

Vi har også Soul EV, til 250' , diesel SUVen vi byttet ut tapte vi 200' på i løpet av 4,5 år. Når Soulen er 4,5 år er det fortsatt 2,5 år garanti igjen, tipper verdien ikke er lik null, og Kia regner med 70 % batterikapasitet etter 15 (!) år. Bilen er i aller høyeste grad veldig brukbar med 100-140 km rekkevidde, små jeg bekymrer meg ikke i det hele tatt.

Til de som er usikre, analyser bruken nøye, jeg har feks kjørt tre dager denne uken uten å lade, mange korte turer på jobb. Er kun skiturer uten lademuligheter vintersdag som har stoppet oss, men det endrer seg med hurtiglader på vei

tomrh

Vi kjøpte ny i-MiEV. Etter to år med den hadde vi såpass kunnskap om hva man forvente at det ble bruktkjøp av Leaf. Og spesielt når det går rykter om vesentlige forbedringer og man ikke kan/vil vente på dem, kan det økonomisk sett være lurt å kjøpe brukt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

K S

Sitat fra: tomrh på lørdag 13. juni 2015, klokken 17:00
Vi kjøpte ny i-MiEV. Etter to år med den hadde vi såpass kunnskap om hva man forvente at det ble bruktkjøp av Leaf. Og spesielt når det går rykter om vesentlige forbedringer og man ikke kan/vil vente på dem, kan det økonomisk sett være lurt å kjøpe brukt.

Tanken på elbil startet med i-MiEV/trilling for vår del. Er utrolig glad for at vi valgte Soul. Vi fikk bilen med best rekkevidde i september(regner ikke med T), vi fikk 6,6 kW lader inkludert, hadde sansynligvis ikke betalt ekstra for det da, vil ikke være uten nå, leveringstiden var vi også heldige med, en måned.
Hadde vi valgt bil med 20-30 km og enda kortere rekkevidde hadde fossilbilen måtte bli brukt mye mer.

Men trillingen likte jeg godt, men det er en mikrobil med kort rekkevidde, kan en leve med det er det bra, men det vet en ikke på forhånd. Og elbilen blir bil nummer EN! Kjenner ingen som har annen erfaring

Trekkoppbil

1: Når det gjelder forhandlere, så har jeg ikke så mye erfaring. Jeg har kjøpt noen servicetjenester av en av de gamle usa-importørene, og jeg fikk svært godt inntrykk av ham.  Når jeg kikker på annonser på Finn, så får jeg liten tiltru til enkelte av de små firmaene som selger biler der, ut i fra annonsene.
2:  Om du kjøper en brukt Leaf, så er det sak om tiltru, for bilen avhenger i stor grad av hvordan batteriet er behandla. Det vil avgjøre rekkevidde og levetid. Om du kjøper ny Leaf, avhenger det kun av deg, hvor godt batteriet blir tatt vare på. Det har en verdi, om du bryr deg om batteriet. Gamle leafer har en kjemi, hvor batteriet taper seg over 35 grader Celcius. Om man kommer over 35 grader av og til, behøver ikke å ha noen betydning.
3: Når du spør om kjørelengde, så vil du nok stort sett få ulike typer synsing til svar. Det jeg er redd for, er uforsvarlig lagring av bilen over lengre tid. Ja, det finnes biler som står parkert i månedsvis med tomt batteri, og det finnes biler som står ute i sola gjennom sommeren. Jeg er skeptisk til biler med låg kjørelengde, hvor det er grunn til å tru at bilen kan ha vært stått parkert i lengre tid. Mange bilister som kjører langt, vil jeg tippe er mer bevisst på hva de gjør. Det er verre når bilene står hos forhandlere, eller på auksjoner, og på oversjøisk frakt mm, hvor ingen bryr seg om batteriet.
Jeg har prøvd en 2013-modell som var i underkant av ett år gammel, og som var gått i overkant av 3000km. Batteriet fikk jeg lada opp til i overkant av 20kWt, som jeg syntes var bra. Nå prøvde jeg en 2013-modell som var 2 år gammel og var kjørt 47000km. Batteriet fikk jeg lada opp til 21.5kWt.

tomrh

Enig med forrige taler, gjelder nok alle elbiler. F.eks. ut av de som har rapportert batterikapasitet på trillingforumet så er tendensen at det er de som har kjørt mye som kommer best ut. Det å stå fulladet over lang tid er kjent for å slite batteri, og de som har kjørt mye har ihvertfall ikke stått fulladet særlig lenge.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

emil

Jeg har brukt LeafSpy til å lese av batteristatus siden en drøy måned etter at jeg fikk Leafen, men oppgraderte ikke til Pro-utgaven der man får litt mer nøyaktige tall før noen måneder senere. Har ca halvannet år med data derifra og på den tiden, og godt over 30.000km kjørt, har jeg ikke merket noe videre tap i kapasitet utenom naturlige variasjoner ifm årstidene. Så jeg regner med at det tapet jeg har kom i det året bilen var i USA.

Langturer med tømming av batteri og påfølgende hurtigladinger gir litt høyere verdier i en periode, men perioder med 80%-lading gir litt lavere verdier.

mionlta

Interessant det med batteri og bruk. Hva tror dere om alder kontra kjørelengde?
2011  20kkm  kontra 2013  50kkm ?
På fossilbil ville man kanskje tatt den som har kjøpt minst.
Om man har årlig kjørelengde slik at garantien vil gå ut på alder uansett, er det da smart å kjøpe yngre bil som har kjøpt lenger kontra eldre bil som er mindre brukt?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA