Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vanskelig å lakkere blå Leaf?

Startet av Ommund, søndag 19. juli 2015, klokken 11:29

« forrige - neste »

Johnny

Velger man å bruke kladden som ble levert med bilen, og denne slutter å virke en fredagskveld, så blir det litt kinkig. Har man derimot en alternativ løsning liggende bak i bilen, stiller saken seg annerledes.

Siden jeg ikke ser poenget med to mobile ladere, og jeg egentlig aldri lader andre steder enn hjemme, ble valget enkelt for meg. Fantorang!

TMS og eGolf.

BjarteLunde

Til trådstarter: Jeg har nettopp grublet på det samme som deg. Jeg ba en eletriker sette opp en 16a kurs med egen stikk til egolf, men fikk beskjed at det kunne han ikke fordi det ikke var lovolig. Ja VELDIG mange lader egolf fra vanlig stikk i Norge, men det er altså ikke å anbefale pga at det kan begynne å brenne. Så jeg brukte 9500kr på en ladestasjon (kjøpt via møller) for å sikre nattesøvnen og livet mitt (satt på spissen)

Kort oppsummert: snakk med fagfolk og hør på de.


Kjelliken

+ at du får raskere lading med ladestasjon utfra det jeg har lest. og du får vel ikke 16 ampere på den vanlige stikket sucko en får vel bare 10 ampere.

Blir nok lade stasjon hos meg med tiden og. Er ikke bekymret for å bruke den laderen som følger med bilen orginalt.
E-Golf uten VP
Toyota Celica 2001

np

Man kan, om man ønsker, tenke litt fremover. Jeg installerer en 11kWh lader til min e-Golf, så er laderen klar for fremtidige oppgraderinger. :) Koster litt mer, but hey.
NP

VW e-Golf (2016)
Tesla Model 3 (Avbestilt)
Tesla Model X 100D (2018)

Morti_s

Sitat fra: np på onsdag 17. juni 2015, klokken 13:26
Man kan, om man ønsker, tenke litt fremover. Jeg installerer en 11kWh lader til min e-Golf, så er laderen klar for fremtidige oppgraderinger. :) Koster litt mer, but hey.

Mye koster de ladestasjonene?
2016 VW e-GOLF m/VP, Dyp sort perleeffekt & skinntrekk vienna titan-sort.

np

Tja, fra ca. 7000 og oppover, avhengig av merke og modell.
NP

VW e-Golf (2016)
Tesla Model 3 (Avbestilt)
Tesla Model X 100D (2018)

Johnny

TMS og eGolf.

BjarteLunde

Sitat fra: Morti_s på onsdag 17. juni 2015, klokken 15:24
Sitat fra: np på onsdag 17. juni 2015, klokken 13:26
Man kan, om man ønsker, tenke litt fremover. Jeg installerer en 11kWh lader til min e-Golf, så er laderen klar for fremtidige oppgraderinger. :) Koster litt mer, but hey.

Mye koster de ladestasjonene?

Hvis du kjøper via Møller før du får levert bilen, så koster ladestasjon ferdig monert 9500 kr. Det fine med dette er at du slipper moms ettersom det regnes som "ekstra utstyr".

kyrregutt

Sitat fra: geestone på mandag 15. juni 2015, klokken 15:00
Jeg valgte bort ladestasjonen. Jeg har 16A kurs i garasjen og lader kun med laderen med kladd (10A) hjemme. Det fungerer fint for meg. Jeg har ikke merket noe varmgang til nå. Trenger jeg raskere lading, har jeg andre alternativer i nærheten.

Jeg fikk bilen min fredag 19.06.15, så jeg har ikke rukket å lade så veldig mye ennå. Jeg lader foreløpig med 10A på en 16A-kurs (skal flytte i august, og setter opp ladestasjonen på ny adresse). Jeg kan kjenne hvilken kurs det er i sikringsskapet med øynene lukket. Alle de andre kursene er helt kalde, mens denne er lunka. Det er altså ikke snakk om at den er så varm - men jeg kjenner godt at den har høyere temperatur enn de øvrige kursene.

Det er ikke noe annet som står på denne kursen. Anlegget var nytt i 2009, og da satte vi også inn ny og kraftigere hovedsikring - så kapasiteten i huset er generelt bra.

Kan godt tenke meg at man på eldre anlegg kan få problemer med varmgang. Man bør nok sørge for at lading skjer på dedikert kurs - og kanskje den kursen bør være 20A selv om man kjører 10A-ledningen?
Mvh Kyrre Johansson
2017 Tesla Model S 75D
2016 VW e-Golf [solgt]

oaarum

Sitat fra: kyrregutt på søndag 21. juni 2015, klokken 10:21
Sitat fra: geestone på mandag 15. juni 2015, klokken 15:00
Jeg valgte bort ladestasjonen. Jeg har 16A kurs i garasjen og lader kun med laderen med kladd (10A) hjemme. Det fungerer fint for meg. Jeg har ikke merket noe varmgang til nå. Trenger jeg raskere lading, har jeg andre alternativer i nærheten.

Jeg fikk bilen min fredag 19.06.15, så jeg har ikke rukket å lade så veldig mye ennå. Jeg lader foreløpig med 10A på en 16A-kurs (skal flytte i august, og setter opp ladestasjonen på ny adresse). Jeg kan kjenne hvilken kurs det er i sikringsskapet med øynene lukket. Alle de andre kursene er helt kalde, mens denne er lunka. Det er altså ikke snakk om at den er så varm - men jeg kjenner godt at den har høyere temperatur enn de øvrige kursene.

Det er ikke noe annet som står på denne kursen. Anlegget var nytt i 2009, og da satte vi også inn ny og kraftigere hovedsikring - så kapasiteten i huset er generelt bra.

Kan godt tenke meg at man på eldre anlegg kan få problemer med varmgang. Man bør nok sørge for at lading skjer på dedikert kurs - og kanskje den kursen bør være 20A selv om man kjører 10A-ledningen?

Hvis kursen er 20A kan du ikke sette Schuko på den. Ikke 16A CEE heller. Men du kan legge opp 4mm2 kabel på 16A sikring.
2015 e-Golf ventepumpe
Passat GTE prod uke 11

elektrolux

Sitat fra: kyrregutt på søndag 21. juni 2015, klokken 10:21
og kanskje den kursen bør være 20A selv om man kjører 10A-ledningen?

Da risikerer du at 10A kabelen fungerer som varmekabel i stedet for å ta sikringen ved kortslutning. ;)

Ikke bra og ikke lovlig.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på søndag 21. juni 2015, klokken 22:49
Sitat fra: kyrregutt på søndag 21. juni 2015, klokken 10:21
og kanskje den kursen bør være 20A selv om man kjører 10A-ledningen?

Da risikerer du at 10A kabelen fungerer som varmekabel i stedet for å ta sikringen ved kortslutning. ;)

Ikke bra og ikke lovlig.

Jepp, vil man lade på 16A på en 20A kurs er det to muligheter:

1. 32A blå CEE kontakt
2. 16A ladestasjon, fast koblet til nettet
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kyrregutt

Sitat fra: elektrolux på søndag 21. juni 2015, klokken 22:49
Sitat fra: kyrregutt på søndag 21. juni 2015, klokken 10:21
og kanskje den kursen bør være 20A selv om man kjører 10A-ledningen?

Da risikerer du at 10A kabelen fungerer som varmekabel i stedet for å ta sikringen ved kortslutning. ;)

Ikke bra og ikke lovlig.

Det er en grunn til at jeg ringer en elektriker når jeg skal ha gjort noe på anlegget ;)
Mvh Kyrre Johansson
2017 Tesla Model S 75D
2016 VW e-Golf [solgt]

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA