Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vanskelig å lakkere blå Leaf?

Startet av Ommund, søndag 19. juli 2015, klokken 11:29

« forrige - neste »

Ommund

Hei.
Jeg er ny på forumet, og får først min eGolf i uke 28. Jeg er relativt fersk på ladeutfordringene, men har forsøkt å lest meg opp. Jeg forsøker nå å forberede garasjen til ladingen som bilen krever.

Det jeg ikke helt klarer å forstå, er følgende:
Om du har en 16A kurs i garasjen, hvorfor trenger du da en "ladestasjon" (og evt ny kabling og 20A sikring) ?

Hvordan kan en "ladestasjon"gi en raskere lading (eller har jeg missforstått) om du har 16A tilgjengelig?

Bilen har en intern lader på 3.6KW, og klarer ikke å utnytte større AC strøm enn 16A (220Vx16A=3,5KW)
Vil ikke en standard "Schuko" kontakt være tilstrekkelig? (Har forstått av forumet at kontinuerlig 16A trekk gjennom en "Schuko" kan gjøre at den blir varm, men hadde dette vært farlig, ville det blitt ulovlig)

Hilsen (en fersking) Ommund


DagRune

Ladeprosessen er elektronisk styrt, og den "kladden" som sitter på schuko-ladekabelen som følger med gjør dette, men med max 10 A ladestrøm. Skal du ha mer enn det, må du ha en ladestasjon som støtter 16 A ladestrøm, eller en kabel med laderegulator som støtter 16 A. Det er en del andre tråder på forumet med dette tema. Sjekk dem først.

Homecast

Kort forklart, om du lader med Schuko laderen vil du ikke få mer enn 10 Ampere hastighet med den som følger med fra Møller.
En Shucko er designet for inntil 8 ampere kontinuerlig last og fare for varmegang er et stort problem.

Veggboks som er direkte koblet og med type 2 kontakt er designet for å tåle de strømmene her, gir en tryggere og raskere lading (kontra 10 ampere)
En veggboks som er fastmontert må da ha egen kurs, sikrer da at man ikke får stopp i lading pga bruk av andre strømkrevende artikler på samme kurs hvilket er mer stabilt og trygt for deg.

20 ampere kurs fordi at man som tommelfinger regel skal belaste en kurs med maks 80% belastning over lengere tid (hvilket lading av elbil er)
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Ommund

Tusen Takk.
Det var svært godt fortalt (både DagRune og Homecast)
Har ikke klart å fått med meg at "Schuko" var begrenset til 10A, en vesentlig detalje.

knutht

#4
Sitat fra: Ommund på fredag 12. juni 2015, klokken 13:32
Tusen Takk.
Det var svært godt fortalt (både DagRune og Homecast)
Har ikke klart å fått med meg at "Schuko" var begrenset til 10A, en vesentlig detalje.

Schuko er ikke begrenset til 10A, men ladekladden som følger med bilen er begrenset til 10A. Du får kjøpt ladekladder som passer til Schuko som gir 16A også. Det er imidlertid anbefalt å benytte CEE istedenfor Schuko.

Dette er en: https://evi.shopitoo.com/product.html/justerbar-16a/10a-evi-ladekabel-med-mennkes?category_id=5

Homecast

Sitat fra: knutht på fredag 12. juni 2015, klokken 13:51
Sitat fra: Ommund på fredag 12. juni 2015, klokken 13:32
Tusen Takk.
Det var svært godt fortalt (både DagRune og Homecast)
Har ikke klart å fått med meg at "Schuko" var begrenset til 10A, en vesentlig detalje.

Schuko er ikke begrenset til 10A, men ladekladden som følger med bilen er begrenset til 10A. Du får kjøpt ladekladder som passer til Schuko som gir 16A også. Det er imidlertid anbefalt å benytte CEE istedenfor Schuko.

Dette er en: https://evi.shopitoo.com/product.html/justerbar-16a/10a-evi-ladekabel-med-mennkes?category_id=5

Fortsatt en dårlig deal å belaste en 16 ampere sikring med 16 ampere fast last. ref kommentar over
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Griffel

#6
Sitat fra: Ommund på fredag 12. juni 2015, klokken 13:02
(Har forstått av forumet at kontinuerlig 16A trekk gjennom en "Schuko" kan gjøre at den blir varm, men hadde dette vært farlig, ville det blitt ulovlig)
Det er ulovlig på nye stikkontakter beregnet på lading av elbiler, men forskriftene har ikke tilbakevirkende kraft så derfor er det for eksisterende anlegg en anbefaling om å ikke stille lading høyere enn 8A.

Sitat fra: knutht på fredag 12. juni 2015, klokken 13:51
Sitat fra: Ommund på fredag 12. juni 2015, klokken 13:32
Tusen Takk.
Det var svært godt fortalt (både DagRune og Homecast)
Har ikke klart å fått med meg at "Schuko" var begrenset til 10A, en vesentlig detalje.

Schuko er ikke begrenset til 10A, men ladekladden som følger med bilen er begrenset til 10A. Du får kjøpt ladekladder som passer til Schuko som gir 16A også. Det er imidlertid anbefalt å benytte CEE istedenfor Schuko.
Er du på besøk hos bestemor kan du ikke vente å finne en CEE kontakt der er det anbefalt å begrense seg til 8A. Hjemme i garasjen er det anbefalt å benytte en ladestasjon.

NEK's ekspertgruppe for elbiler anbefaling:
« Ekspertgruppen tilråder en hurtig migrering til ladeløsningen «Mode 3 – type 2», jf. NEK IEC 62 196. Dette anbefales for all nyinvestering eller oppgradering av eksisterende ladepunkt – enten disse tilbys av offentlige eller private aktører. Ved salg av nye elbiler som er mode 3-kompatible, bør det etableres tilsvarende løsning for private ladepunkt (for eksempel i elbileiers hjem).»
Og Mode 3 – type 2 ladeløsning er det en ellers kaller en ladestasjon (eller feilaktig kaller hjemmelader).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Johnny

Sitat fra: Homecast på fredag 12. juni 2015, klokken 13:22
20 ampere kurs fordi at man som tommelfinger regel skal belaste en kurs med maks 80% belastning over lengere tid (hvilket lading av elbil er)

Nå er jeg usikker på om det er det de mener, eller at det er fordi 20A er standarden for mode 3 stasjoner. Denne Siemens stasjonen som Møller leverer med bilene sine er i alle fall på 20A.
TMS og eGolf.

Homecast

Sitat fra: Johnny på fredag 12. juni 2015, klokken 20:06
Sitat fra: Homecast på fredag 12. juni 2015, klokken 13:22
20 ampere kurs fordi at man som tommelfinger regel skal belaste en kurs med maks 80% belastning over lengere tid (hvilket lading av elbil er)

Nå er jeg usikker på om det er det de mener, eller at det er fordi 20A er standarden for mode 3 stasjoner. Denne Siemens stasjonen som Møller leverer med bilene sine er i alle fall på 20A.

Som sagt er det ikke helt godt for en sikring å bli belastet maks over lang tid, derfor legger man opp 20 ampere kurs når man planlegger å belaste med 16 ampere
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

gamer73

Jeg snakket med en elektriker i helgen..vi var riktignok full men uansett;)

Han mente at pga denne el-bil trenden så kommer det etterhvert å komme krav til å montere slike fastmonterte ladestasjoner. Det var mange tilløp til brann pga el-bil ladning hevdet han...han er jo i bransjen så det stemmer sikkert litt. Og det stememr jo med det som hevdes her...stor belastning over tid på strømledning som lader el-bilen.

Og han mente at ladekablene som fuglte med bilene strengt tatt var å regne som nødkabler....og ikke til daglig bruk.

geestone

Jeg valgte bort ladestasjonen. Jeg har 16A kurs i garasjen og lader kun med laderen med kladd (10A) hjemme. Det fungerer fint for meg. Jeg har ikke merket noe varmgang til nå. Trenger jeg raskere lading, har jeg andre alternativer i nærheten.

Johnny

Sitat fra: Homecast på mandag 15. juni 2015, klokken 13:02
Sitat fra: Johnny på fredag 12. juni 2015, klokken 20:06
Sitat fra: Homecast på fredag 12. juni 2015, klokken 13:22
20 ampere kurs fordi at man som tommelfinger regel skal belaste en kurs med maks 80% belastning over lengere tid (hvilket lading av elbil er)

Nå er jeg usikker på om det er det de mener, eller at det er fordi 20A er standarden for mode 3 stasjoner. Denne Siemens stasjonen som Møller leverer med bilene sine er i alle fall på 20A.

Som sagt er det ikke helt godt for en sikring å bli belastet maks over lang tid, derfor legger man opp 20 ampere kurs når man planlegger å belaste med 16 ampere

I følge IEC 62196-2 finnes det fire ladenivåer. 13,20,32 og 63A. Har ikke hørt noe om at 32A stasjoner skal sikres med noe mer en 32A, så kansje grunnen til at 16A stasoner skal ha 20A sikring ligger der.
TMS og eGolf.

Tbg

For meg er den største fordelen og slippe og ta inn og ut ledningen av bilen :D Slipper å kveile opp laderen og bagasjerommet slipper og bli uryddig. samtidig blir det også fort møkkete da kabelen ofte drar meg seg dritt inn ved regnevær. Jeg har da ikke garasje som dere kanskje skjønner:)

gamer73

For min del så kommer ledningen til å ligge I garasjen konstant. ..jeg sparer pengene til ladestasjon foreløpig og håper på at det blir billigere med tiden:)

emil

Folk må få velge det som passer dem best, det viktigste er opplæring i bruk av utstyret uavhengig av hva man velger.

For meg har mulighet for 16A lading fra Schuko på offentlige ladeplasser vært avgjørende for at jeg har kunnet kjøre Leaf i snart to år og 45.000km, men jeg passer også på at utstyret ikke tar skade, eller skader andre når jeg lader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA