Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ratt trekk (Steering Wheel Cover)

Startet av Thojul, søndag 19. juli 2015, klokken 09:56

« forrige - neste »

Thojul

Hei dere!
Ny elbileier og strålende fornøyd med min "nye" Leaf 2013 modell!
Men et par ting jeg lurer på; det kommer en ganske hørbar hvinelyd når jeg akselerer, og den er konstant i fart. Nesten som en "turbinlyd". Skal ikke spille så høy musikk før jeg overdøver den, men inntrykket var vel at det eneste man skulle høre i en el-bil var dekk- og luftstøy. Noen andre som har denne lyden, eller bør jeg ta meg en tur på verksted for å få undersøkt?

Takk for hjelp!

kodalse

Høres normalt ut.
Verdens kuleste motorlyd. V8-er bare så forrige årtusen.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Bjølseth1

Jeg også hører en hvinelyd under akks.. Men det er bare med vinduet nede. Hører ingenting i fart.. Mulig det er forskjell fra 2013 - 2014 modellene
Jo hei å det går

acenta

Silkefot

Det er nok vanlig ja, den er mest markant mellom 70 og 80 på min
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

TorC

Det kan like gjerne være reduksjonsgearet du hører.

Det største lyd"problemet" i elbil er at man blir veldig fort veldig bortskjemt. Man blir fort vant med at det er lite lyd, så man legger fort merke til alle de andre lydene. Vet ikke om det er en myte eller ikke, men vindusviskermotoren på Leaf er visstnok spesiallaget fordi vanlige motorer bråkte for mye! Og de rare frontlyktene er for å bryte vinden rundt speilene fordi de ellers ville ha bråket for mye...

De få gangene jeg setter meg inn i biler med eksplosjonsmotor, selv de mest stillegående, tar jeg meg selv i å heve stemmen for å overdøve motoren. Jeg får liksom litt "traktorfølelse" selv i en 2015 modell.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

tomrh

Det er ikke slik hvinelyd i vår i-MiEV, bare i leafen..
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Kjell Leaf

Sitat fra: kodalse på fredag 12. juni 2015, klokken 11:16
Høres normalt ut.
Verdens kuleste motorlyd. V8-er bare så forrige årtusen.
Jeg må nå si at min BMW 645ci cab har mye finere lyd enn min Nissan, dessuten er den mye stillere enn Leafen i fart, særlig dekkstøyen.. Man må ikke ta helt av selv om det er bra med elbil, Leaf er ikke SÅ fantastisk at den danker ut alle fossilbiler i verden på alt.. ;)
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

tomrh

Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 14. juni 2015, klokken 12:04
dessuten er den mye stillere enn Leafen i fart, særlig dekkstøyen..
Det går an å gjøre noe med uansett bilmodell, ved å velge mer stillegående dekk.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Kjell Leaf

#8
Sitat fra: tomrh på søndag 14. juni 2015, klokken 16:20
Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 14. juni 2015, klokken 12:04
dessuten er den mye stillere enn Leafen i fart, særlig dekkstøyen..
Det går an å gjøre noe med uansett bilmodell, ved å velge mer stillegående dekk.
Så stille dekk finnes ikke, ikke engang piggfrie vinterdekk er så stille at en Leaf vinner en slik konkurranse, selv om BMW'en har 20" felger.. Sorry, men sånn er det bare.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

shaukaas

Prøvd å skru av "ryggealarmen"?

Denne gir en "elektrisk" lyd ved kjøring forover i lave hastigheter også på vår 2015. Høres ut som et elektrisk "lokomotiv" - blir omtrent lysdløs med denne avslått.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA