Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Mosquito magnet 12vdc conversion

Startet av AmocoCadiz, søndag 19. juli 2015, klokken 08:44

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: hsa77 på mandag 29. juni 2015, klokken 11:24
Men det hadde jo ikke gjort noe om man hadde hatt mulighet til å skru av trafoen (på en litt lettere måte enn å ta sikringen), hadde man vært litt flink til å skru av kunne man lett halvert "tomgangskjøringa". Du får trøste deg med at du sparer miljøet for noen tonn CO2 selv om du brenner av 1000kwh til å fyre for kråka.

Hadde vel ikke vært værre enn at PodPoint fikk sin egen driftstrøm fra annen kurs og strømmen via trafo kun gikk rett gjennom kontakten. Da kunne PodPoint skru på strømmen til trafo kun når bilen ladet, og skrudd av når bilen var fulladet. Det er sikkert noen utfordringer relatert til det, men en umulig oppgave er det nok ikke. Men markedet er derimot så lite at det neppe er noen som satser på det.

hsa77

Sitat fra: emil på mandag 29. juni 2015, klokken 11:36
Sitat fra: hsa77 på mandag 29. juni 2015, klokken 11:24
Men det hadde jo ikke gjort noe om man hadde hatt mulighet til å skru av trafoen (på en litt lettere måte enn å ta sikringen), hadde man vært litt flink til å skru av kunne man lett halvert "tomgangskjøringa". Du får trøste deg med at du sparer miljøet for noen tonn CO2 selv om du brenner av 1000kwh til å fyre for kråka.

Hadde vel ikke vært værre enn at PodPoint fikk sin egen driftstrøm fra annen kurs og strømmen via trafo kun gikk rett gjennom kontakten. Da kunne PodPoint skru på strømmen til trafo kun når bilen ladet, og skrudd av når bilen var fulladet. Det er sikkert noen utfordringer relatert til det, men en umulig oppgave er det nok ikke. Men markedet er derimot så lite at det neppe er noen som satser på det.
Et slikt system vil fort koste et par tusenlapper ekstra i installasjon og utstyr, dermed vil det ta flere år før det er spart inn. Vi får nok heller satse på at Zaptecs hjemmelader får en akseptabel pris.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

TorC

Jeg har vært  i kontakt med både selger, montør, Renault og PodPoint i England. De serverer ulike historier, og enkelte er bare beskjedent imøtekommende. PodPoint i England hadde derimot en noe spesiell opplysning, som jeg ikke er helt sikker på er sann eller ikke.

Det har seg slik at det er PodPoint som leverer trafoboksene. De skiftet produsent av disse tidligere iår. De mener at den vi har fått montert er av den "nye" typen bruker langt mindre "no load loss". De lovet å sende meg datablad på det på fredag, men jeg har ikke fått det.

PodPoint var uansett veldig imøtekommende og ønsket virkelig å finne en god løsning. Det de foreslo var at man monterer en bryter foran trafoen. Siden PodPointen og bilen begge har en "oppstart" som tar noen sekunder hver vil ikke trafoboksen måtte gi "full guffe" fra første sekund selv om man gjør ting i "feil" rekkefølge (altså å kople til bilen før man slår på strømmen). Hun anbefalte at dette ikke ble brukt daglig, men det skulle ikke skade verken boks eller bil.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

AmocoCadiz

Sitat fra: TorC på søndag 05. juli 2015, klokken 11:57

Hun anbefalte at dette ikke ble brukt daglig, men det skulle ikke skade verken boks eller bil.

Som referert fra representant for podpoint trafo leverandøren over og en installasjonselektriker tidligere at trafon ikke bør slås av, men jeg lurer på den faktiske , reelle grunnen til det, noen som vet?
Går den i stykker etter x antall av og på ...?

TorC

Da har jeg fått datablad for den "nye" trafoen. Den har et noe lavere "no load loss", men fortsatt en god del.

"No load losses: Typical 50-75W, Max 120 W"

Se vedlegg.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA