Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Mosquito magnet 12vdc conversion

Startet av AmocoCadiz, søndag 19. juli 2015, klokken 08:44

« forrige - neste »

Joseph Santaniello

Kjekt å vite! Hvordan er det mulig å måle tap fra min antaglivis "jalla" trafo?

THE

Sitat fra: Joseph Santaniello på mandag 22. juni 2015, klokken 15:15
Kjekt å vite! Hvordan er det mulig å måle tap fra min antaglivis "jalla" trafo?

Det bør jo stå et merkeskilt med produsentnavn og modellnr på trafoen, men jeg har ikke klart å finne denne informasjonen. Med navn og nr skal det være mulig å finne et datablad på trafo, og der skal det stå data for tap.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Joseph Santaniello

Mulig inne eller bakpå. Ikke på toppen, eller hver side.

pudderjagar

Sitat fra: THE på mandag 22. juni 2015, klokken 18:59
Sitat fra: Joseph Santaniello på mandag 22. juni 2015, klokken 15:15
Kjekt å vite! Hvordan er det mulig å måle tap fra min antaglivis "jalla" trafo?

Det bør jo stå et merkeskilt med produsentnavn og modellnr på trafoen, men jeg har ikke klart å finne denne informasjonen. Med navn og nr skal det være mulig å finne et datablad på trafo, og der skal det stå data for tap.

Datablad ligg lett tilgjengeleg på nettet. Trafoen greit merka!
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

emil

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 27. juni 2015, klokken 00:00
Datablad ligg lett tilgjengeleg på nettet. Trafoen greit merka!

Nå sier jo akkurat forrige poster at den ikke er greit merket:

Sitat fra: Joseph Santaniello på mandag 22. juni 2015, klokken 20:55
Mulig inne eller bakpå. Ikke på toppen, eller hver side.

Kan være at elektrikker har montert den med merkingen inn mot vegg f.eks.

Joseph Santaniello

Sitat fra: emil på lørdag 27. juni 2015, klokken 08:25
Kan være at elektrikker har montert den med merkingen inn mot vegg f.eks.

Her postet jeg bildet av trafo'n min. Klisterlappene som er synlige sier kun "kan bli varm, ikke dekke, osv" ikke noe tekniske info:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21881.msg369904.html#msg369904

K S

Har du tatt av dekselet og sett om selve transformatoren er merket?
NB: Slå av sikringen før du åpner transformatoren.

Joseph Santaniello

Har tenkt å gjøre det men dager strekker ikke til ;-)

pudderjagar

Sitat fra: emil på lørdag 27. juni 2015, klokken 08:25
Sitat fra: pudderjagar på lørdag 27. juni 2015, klokken 00:00
Datablad ligg lett tilgjengeleg på nettet. Trafoen greit merka!

Nå sier jo akkurat forrige poster at den ikke er greit merket:

Sitat fra: Joseph Santaniello på mandag 22. juni 2015, klokken 20:55
Mulig inne eller bakpå. Ikke på toppen, eller hver side.

Kan være at elektrikker har montert den med merkingen inn mot vegg f.eks.

Gløymte å skrive at du må løse 1 karroseriskrue på kvar side og løfte av lokket så finn du denne lappen på trafoen.

Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Joseph Santaniello

Takk for bildet! Er det mulig å tolke fra det der hva tommgangstap er?

qwertyasdf

Jeg har mast litt på Renault om hva de synes om at trafoen kan brenne av 1500kWh i året på å varme opp hagen. Det virker ikke som de synes at dette gjør særlig mye: "Det er nu engang slik at alle elektriske komponenter som står på vil bruke strøm på tomgang."

Jeg fikk etterhvert denne av Renault.

K S

Sitat fra: qwertyasdf på mandag 29. juni 2015, klokken 01:17
Jeg har mast litt på Renault om hva de synes om at trafoen kan brenne av 1500kWh i året på å varme opp hagen. Det virker ikke som de synes at dette gjør særlig mye: "Det er nu engang slik at alle elektriske komponenter som står på vil bruke strøm på tomgang."

Jeg fikk etterhvert denne av Renault.


Ooooops! 1500 kWh tilsvarer nærmer 10000 km kjørelengde, det var drøyt!
Hadde nok ikke tenkt at tapet var så stort.

hsa77

Sitat fra: K S på mandag 29. juni 2015, klokken 07:07
Sitat fra: qwertyasdf på mandag 29. juni 2015, klokken 01:17
Jeg har mast litt på Renault om hva de synes om at trafoen kan brenne av 1500kWh i året på å varme opp hagen. Det virker ikke som de synes at dette gjør særlig mye: "Det er nu engang slik at alle elektriske komponenter som står på vil bruke strøm på tomgang."

Jeg fikk etterhvert denne av Renault.


Ooooops! 1500 kWh tilsvarer nærmer 10000 km kjørelengde, det var drøyt!
Hadde nok ikke tenkt at tapet var så stort.

Nå blir vel 24*365=8760. 150w er maksimalt tomgangstap - da blir det 1314kwh per år - som jo er ganske mye, men det blir jo tross alt bare 1050kr med en strømpris (inkl nettleie) på ca 80øre. I det databladet du viser til her står det "typical 75-95w no load losses", med 95w tomgangstap blir det 832kwh per år - med strømpris på 80øre gir det en utgift på 666kr. Ikke all verden. Kunne sikkert betalt et par tusen til og fått en lavtapstrafo, men det hadde fort tatt maaange år å tjene inn de penga.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

K S

Sitat fra: hsa77 på mandag 29. juni 2015, klokken 10:40
Sitat fra: K S på mandag 29. juni 2015, klokken 07:07
Sitat fra: qwertyasdf på mandag 29. juni 2015, klokken 01:17
Jeg har mast litt på Renault om hva de synes om at trafoen kan brenne av 1500kWh i året på å varme opp hagen. Det virker ikke som de synes at dette gjør særlig mye: "Det er nu engang slik at alle elektriske komponenter som står på vil bruke strøm på tomgang."

Jeg fikk etterhvert denne av Renault.


Ooooops! 1500 kWh tilsvarer nærmer 10000 km kjørelengde, det var drøyt!
Hadde nok ikke tenkt at tapet var så stort.

Nå blir vel 24*365=8760. 150w er maksimalt tomgangstap - da blir det 1314kwh per år - som jo er ganske mye, men det blir jo tross alt bare 1050kr med en strømpris (inkl nettleie) på ca 80øre. I det databladet du viser til her står det "typical 75-95w no load losses", med 95w tomgangstap blir det 832kwh per år - med strømpris på 80øre gir det en utgift på 666kr. Ikke all verden. Kunne sikkert betalt et par tusen til og fått en lavtapstrafo, men det hadde fort tatt maaange år å tjene inn de penga.

At det ikke er så mange kronene er en ting, men så unødvendig!
Sløse bort rundt 1000 kWh i året på ingenting!
For vår del tilsvarer det 6-7% av husholdningens energiforbruk!

hsa77

#44
Sitat fra: K S på mandag 29. juni 2015, klokken 11:00
Sitat fra: hsa77 på mandag 29. juni 2015, klokken 10:40
Sitat fra: K S på mandag 29. juni 2015, klokken 07:07
Sitat fra: qwertyasdf på mandag 29. juni 2015, klokken 01:17
Jeg har mast litt på Renault om hva de synes om at trafoen kan brenne av 1500kWh i året på å varme opp hagen. Det virker ikke som de synes at dette gjør særlig mye: "Det er nu engang slik at alle elektriske komponenter som står på vil bruke strøm på tomgang."

Jeg fikk etterhvert denne av Renault.


Ooooops! 1500 kWh tilsvarer nærmer 10000 km kjørelengde, det var drøyt!
Hadde nok ikke tenkt at tapet var så stort.

Nå blir vel 24*365=8760. 150w er maksimalt tomgangstap - da blir det 1314kwh per år - som jo er ganske mye, men det blir jo tross alt bare 1050kr med en strømpris (inkl nettleie) på ca 80øre. I det databladet du viser til her står det "typical 75-95w no load losses", med 95w tomgangstap blir det 832kwh per år - med strømpris på 80øre gir det en utgift på 666kr. Ikke all verden. Kunne sikkert betalt et par tusen til og fått en lavtapstrafo, men det hadde fort tatt maaange år å tjene inn de penga.

At det ikke er så mange kronene er en ting, men så unødvendig!
Sløse bort rundt 1000 kWh i året på ingenting!
For vår del tilsvarer det 6-7% av husholdningens energiforbruk!
Det er jo ikke for ingenting, men for å kunne lade ZOE på IT-nett! :)

Men det hadde jo ikke gjort noe om man hadde hatt mulighet til å skru av trafoen (på en litt lettere måte enn å ta sikringen), hadde man vært litt flink til å skru av kunne man lett halvert "tomgangskjøringa". Du får trøste deg med at du sparer miljøet for noen tonn CO2 selv om du brenner av 1000kwh til å fyre for kråka.

Blir spennende å se hvor mye Zaptech skal ha for sin hjemmelader som skal ha svært lavt tap.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA