Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: P90D Ludicrous blir ny toppmodell. Ny batteripakke tilbys

Startet av Trikkern, lørdag 18. juli 2015, klokken 01:10

« forrige - neste »

Trikkern

er i gang med å kjøpe elbil men mange valg å hensyn som skal tas.
Vi er en familie på 4 som i utgangspunktet skal prøve å klare oss med kun en Bil. Til daglig har vi aldri mer enn 8 mil kjøring. 7-8 ganger i året kjører vi bortimot 20 mil på en dag og muligens en langtur i året (50 mil hver vei)
Soul'en utgår på grunn av leveringstid, leafen på grunn av utseende (ikke noe vondt ment mot de som kjører leaf:) rav4 på grunn av vanskeligheter hvis noe skulle skje med den. Så da er det vel stort sett golf og Mercedes igjenn. Mercedesen er større men mangler jo hurtiglading. Noen som har lyst til å komme med sine synspunkter om dette? Prisforskjellen er jo også fort 30 000 på disse bilene. Får legge til at jeg har mulighet til å byttelåne bil ved behov.
2017 Model X75D.
2014 Nissan e-NV200 Varebil. 
2015 Mercedes B Electric Drive. Solgt
2013 Toyota Rav4 EV. Solgt
3,9kw solceller på taket.

emil

Av de to du lister opp er e-Golf den eneste fornuftige som eneste bil i husholdningen. MB-B forblir en nr.2 bil når den mangler hurtiglading.

Når det gjelder utseendet på Leaf ser du ikke færre av de langs veien ved å sitte inni en selv, så jeg ville ikke utelukket den uten å ha tatt en prøvekjøring av alle alternative biler.

Sett opp en liste med hva som være med (f.eks antall seter, bagasjeplass, hurtiglading, app til styring av lading/varme osv), hva som kun er kjekt å ha med og hva som er mindre viktig, og se hvilke biler som dekker behovet deres.

iGolf

Jeg ville vurdert e-Golf. Vi er en familie på 4, to tobeinte og 2 firbeinte og dette blir den eneste bilen i familien også. Jeg siklet selv etter både BMW i3 og Mercedes B ED.

i3 måtte dessverre falle bort da den scoret dårligere på sikkerhetstester og kun plass til 4 pers. Baggasjerom er veldig forhøyet og er lite plass. Kronglete å komme inn bak. Bare vinduer foran kan senkes og heves. Ellers en fantastisk bil å kjøre.

MB var drømmen med stor nok plass overalt og elektriske seter osv. Dessverre måtte den velges bort da den hverken har hurtiglader eller varmepumpe.

Endte opp med en e-Golf. Stor nok baggasjeromsplass for en rottweiler og større handleturer. Praktiske 5 seter med 5 dører. Hurtiglader og varmepumpe.

Uansett anbefaler jeg deg å prøvekjøre begge to som du ønsker for å få en helhetsfølelse. Ta gjerne med hele familien på prøvekjøring.

Lykke til med valget og velkommen til elbilfamilien ;D

Trikkern

5 seter er noe vi må ha ja. Må ha mulighet til en ekstra passasjer :) Soul har vi også prøvekjørt og hadde i utgangspunktet bestilt en, men avbestilte på grunn av usikker leveringstid.  Har også vurdert  zoe, men falt ikke helt i smak :) var like før vi kjøpte en demokjørt Mercedes her om dagen, men fikk akutt rekkeviddeangst da jeg begynte å kikke på kjøreruter til IKEA og harrytur til Sverige :) har bestilt prøvekjøring av golf i morgen så håper at  det skal bli en positiv opplevelse. Tenkte å ta en runde med  hele familien først og så en langtur på kvelden for å få testet ut rekkevidden og sikkert hurtiglading. Etter å ha sammenlignet litt priser de siste kveldene ser jeg jo også at det er vanskelig å forsvare prisen på mercedesen. Hadde den enda bare hatt hurtiglading  ::)
2017 Model X75D.
2014 Nissan e-NV200 Varebil. 
2015 Mercedes B Electric Drive. Solgt
2013 Toyota Rav4 EV. Solgt
3,9kw solceller på taket.

CitB59EL

Vi valgte Mercedes etter å ha prøvd Kia og Leaf da B klassen var den eneste vi fikk plass til Vogn+bag samtidig og fremdels se bakover.

Selv om Mercedesen ikke har hurtig lader så har den 11 kw lading som fungerer. Har blandende erfaringer med hurtig ladninger som ikke fungerer. Ingenting er så kjedelig som å legge ut på langturen vår (20mil 1 vei) med vår andre bil (Berlingo el) som gir  maks  3.6 kw på vanlig ladning når hurtig lader ikke fungerer.... Da blir vente tiden lang! 6-8 timer med unger i ufrivillig stopp anbefales ikke..
Da er det bedre å vite at ting tar maks 3 timer tross alt.

Vi kjører 20 mil en vei ca 10 ganger pr år. Det hadde selvsagt vært ønskelig med hurtig lader men etter test kjøring på denne strekningen (20mil) før kjøp så
klarte jeg 16 mil i ca 6 grader tørr vei på range pakke på. Fornøyd med dette.

Antar at 18-20 mil er innen rekkvidde på varm sommer dag med tørr vei så regner med å klare så og si uten å lade(maks 30 min) hvis vi kjører økonomisk.

Kjører 12-14 mil i hverdagen på 1 batteri med start stopp flere ganger pr dag. Fornøyd med dette. Har ikke prøvd Golf. Prisen på B klassen blir drøy for utstyr som jeg strengt tatt syntes burde vært standard!

Bare ha i bakhodet at rekkevidde målern på B klasse er veeldig pessimistisk! Slår den hver dag lett.

Trikkern

Ser at det er fordeler og ulemper med begge deler. Utifra utstyrsnivå så ser jeg jo at en b klasse blir betydelig dyrere. Barnevogn er vi forhåpentligvis ferdig med, så da er det jo kofferter og handleposer vi stort sett kommer til å ha med oss. Har som sagt ikke prøvd Golfen enda, men har på følelsen at man setter seg mer ned i bilen enn inn i bilen :) kjører til vanlig Mazda 5 og Nissan primastar så er vandt med biler hvor man sitter litt høyt. men svaret på det får jeg vel i morgen :)
2017 Model X75D.
2014 Nissan e-NV200 Varebil. 
2015 Mercedes B Electric Drive. Solgt
2013 Toyota Rav4 EV. Solgt
3,9kw solceller på taket.

Trikkern

Er det forresten noen som har erfaring med rekkevidde på mercedes/golf vinterstid? F.eks -10 ? Hva kan man forvente av rekkevidde?
2017 Model X75D.
2014 Nissan e-NV200 Varebil. 
2015 Mercedes B Electric Drive. Solgt
2013 Toyota Rav4 EV. Solgt
3,9kw solceller på taket.

iGolf

#7
Sitat fra: Trikkern på torsdag 11. juni 2015, klokken 20:02
Er det forresten noen som har erfaring med rekkevidde på mercedes/golf vinterstid? F.eks -10 ? Hva kan man forvente av rekkevidde?

Med tanke på at varmepumpe kan være med på å holde mer på rekkevidden på vinteren, så vil nok MB miste betydelig mer rekkevidde på vinter enn det e-golfen gjør.

Man skal tenke seg godt om før man kjøper en elbil uten mulighet for hurtiglading. Hvis bruksmønsteret kun er og aldri vil bli noe annet enn små turer rundt hjemmet, er det sikkert greit.
Så fort man skal benytte elbilen som en tradisjonell bil, må man ha hurtiglading.

havardolini

Sitat fra: Trikkern på torsdag 11. juni 2015, klokken 19:14
Ser at det er fordeler og ulemper med begge deler. Utifra utstyrsnivå så ser jeg jo at en b klasse blir betydelig dyrere. Barnevogn er vi forhåpentligvis ferdig med, så da er det jo kofferter og handleposer vi stort sett kommer til å ha med oss. Har som sagt ikke prøvd Golfen enda, men har på følelsen at man setter seg mer ned i bilen enn inn i bilen :) kjører til vanlig Mazda 5 og Nissan primastar så er vandt med biler hvor man sitter litt høyt. men svaret på det får jeg vel i morgen :)
Se her: http://www.dinside.no/933559/duell-mercedes-b-electric-drive-mot-volkswagen-e-golf
E-golfen kommer lengst! :)

Jeg har prøvd både e-Golf og Mercedesen, og av de føles e-Golfen som den mest helhjertede elbilen av de to. B-klasse ED er ikke et på langt nær like sjanseløst dårlig forsøk som Ford Focus Electric, men mangel på hurtiglading var dealbreaker for meg også. Jeg var virkelig på nippet til å kjøpe den for en liten måneds tid siden.

Både e-Golf og B-klasse ED trenger lading på en 20 mils-tur. Fordelen med Mercedes er at den ikke trenger så lang tid på en (ofte gratis) AC-lader for å få nok strøm til å komme helt frem.

Jeg fikk smertelig erfare her en sen, kald og sur kveld hvor tregt e-Golfen lader på likestrøm når hurtigladeren vegg i vegg ikke fungerer.
For meg står valget mellom e-Golf og i3. i3 ville ha kunne tatt til seg nok strøm til å komme hjem på den tiden det tok meg å lade e-Golfen nok til at jeg klarte å hinke meg frem til et hotell :)

emil

Sitat fra: CitB59EL på torsdag 11. juni 2015, klokken 18:35
Selv om Mercedesen ikke har hurtig lader så har den 11 kw lading som fungerer. Har blandende erfaringer med hurtig ladninger som ikke fungerer. Ingenting er så kjedelig som å legge ut på langturen vår (20mil 1 vei) med vår andre bil (Berlingo el) som gir  maks  3.6 kw på vanlig ladning når hurtig lader ikke fungerer.... Da blir vente tiden lang! 6-8 timer med unger i ufrivillig stopp anbefales ikke..
Da er det bedre å vite at ting tar maks 3 timer tross alt.

Forskjellen er at med hurtiglader tar det ~30 minutter og hvis du er veldig uheldig får du litt fler utfordringer. Med MB-B tar det alltid 2-3t. Flere strekninger begynner nå å bli så godt dekket med hurtigladere (bl.a E18-E39 Oslo-Stavanger) at en defekt hurtiglader ikke vil gjøre veldig mye utslag. Sjekker man status i tillegg før man kjører hjemmifra og oppdaterer seg langs ruten kan ladestopp endres så det ikke får noen innvirkning på totaltiden i det hele tatt. For egen del har jeg aldri blitt stående ladefast grunnet defekt hurtiglader og det har snart blitt 200 hurtigladestopp på meg.

Ellers burde også trådstarter sjekke opp hvor han planlegger å kjøre de gangene det vil være behov for hurtiglading og se hva som finnes eller er planlagt. Er det kun CHAdeMO eller 22kW AC kan det være avgjørende for valg av bil.

CitB59EL

#10
Sitat fra: Trikkern på torsdag 11. juni 2015, klokken 20:02
Er det forresten noen som har erfaring med rekkevidde på mercedes/golf vinterstid? F.eks -10 ? Hva kan man forvente av rekkevidde?

Iflg Selger hos Mercedes når vi kjøpte bilen så hadde fabrikken klart å få 8 mil utav bil ved varme på maks i kaldt klima vanlig kjøring (usikker om rekkevidde pakken var aktivert). Selv kjørte jeg 98 km i +2 og ekstremt med regn på test tur før kjøp på retur. Da var det 23km igjen ved lading. 20 grader Auto på varme. Langkjøring lett kuppert terreng 60-70-80 km/t soner.

Vet av erfaring at tørre veier med -7 er bedre med tanke på rekkevidde en +2 og veldig våt vei og mye regn.

Mitt estimat er at bilen antagelig vil gå 8 mil sannsynligvis 9-10 mil(ved forvarming av batteri) på de kaldeste dagene ved lang kjøring-selvsagt kortere hvis en bare har små turer med start/stopp og stadig oppvarming av bil og batteri.

Hurtigladern som vi flere ganger har opplevd å ikke fungere er Steinkjer(støtter ikke CSS-kun Cademo). Vi kjører Stjørdal-Overhalla flere ganger pr år. 3 ganger på rad opplevde vi at hurtig lader ikke fungerte så da fikk vi nok(sjekket hos leverandør på nett hver gang før tur uten av feil sto oppført).

Så for vårt bruk tror vi B klasse blir et bedre valg da vi sjelden trenger å bruke 3 timer for å lade for 10 mil kjøring. Lading blir kun gjort når vi uansett spiser i Steinkjer bare for å være sikker på å komme fram.
Skal vi lengre enn dette(+20 mil) blir det nok Tog eller fly. 

Ser jo at det er langt tettere mellom hurtigladere andre steder i landet å da vil selvsagt ting stille seg litt annerledes ved valg av bil. Uansett viktig å prøve de biler enn tenker på slik en bruker dem i hverdagen. For oss var det 2 barnestoler+vogn+bag som var pri 1.


OlavEmil

Kjenner kun Kia og Leaf, så skal ikkje uttale meg noko særleg når begge desse er uaktuelle, men eg ville aldri gått for bil utan hurtiglading når det skal vere einaste bil i hushaldet. Hurtiglading er gull verdt, anten ein brukar det ofte eller berre den eine gongen ein verkeleg trengte det.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

janegils

Dagleg kjøremønster/behov er vel det viktigste å tenke igjennom.
For meg så gjer ACC aleine eGolf til det suverene valget.
Heilt nydeleg å kjøre med  :)

iGolf

Sitat fra: CitB59EL på torsdag 11. juni 2015, klokken 20:26
Sitat fra: Trikkern på torsdag 11. juni 2015, klokken 20:02
Er det forresten noen som har erfaring med rekkevidde på mercedes/golf vinterstid? F.eks -10 ? Hva kan man forvente av rekkevidde?

Ser jo at det er langt tettere mellom hurtigladere andre steder i landet å da vil selvsagt ting stille seg litt annerledes ved valg av bil. Uansett viktig å prøve de biler enn tenker på slik en bruker dem i hverdagen. For oss var det 2 barnestoler+vogn+bag som var pri 1.

"2 barnestoler+vogn+bag som var pri 1." Dette har du faktisk plass til i e-Golfen med to isofix i baksetene og vogn og bag i baggasjerommet ;D

CitB59EL

Sitat fra: Donya på fredag 12. juni 2015, klokken 12:40
Sitat fra: CitB59EL på torsdag 11. juni 2015, klokken 20:26
Sitat fra: Trikkern på torsdag 11. juni 2015, klokken 20:02
Er det forresten noen som har erfaring med rekkevidde på mercedes/golf vinterstid? F.eks -10 ? Hva kan man forvente av rekkevidde?

Ser jo at det er langt tettere mellom hurtigladere andre steder i landet å da vil selvsagt ting stille seg litt annerledes ved valg av bil. Uansett viktig å prøve de biler enn tenker på slik en bruker dem i hverdagen. For oss var det 2 barnestoler+vogn+bag som var pri 1.

"2 barnestoler+vogn+bag som var pri 1." Dette har du faktisk plass til i e-Golfen med to isofix i baksetene og vogn og bag i baggasjerommet ;D

Oki. Vi prøvde Soul-ikke nubbsjanse med bag+vogn fikk kun vogn i når vi tok ut bunn i bagasjerom slik at det ble større. Bagasjerom var da stappfult.
Dette var synd da bilen ellers var super og vi nok hadde kjøpt den hvis vi hadde fått inn bagen på noen måte.

Prøvde Leaf fikk  i vogn men ikke bag på normalt vis+handleposer så da prøvde vi ikke Golf siden de har ca likt oppgitt bagasje rom i liter mulig det var en tabbe-men sent og angre seg nå.

Derfor landet vi på B klasse og er fornøyd sålangt. Den sine mangler og den største med mangel på hurtiglader som den største mangelen. Er uansett ikke CSS huritglader på Steinkjer på ladeplassen på tur mot Overhalla pr nå så da utgikk alle(tyske) biler med det desverre.

Uten om Tesla er det ingen biler som garantert går +20 mil på en lading noe som er synd. Vi må nok stoppe med B``n men slipper i det minste å vente mer enn maks 3 timer normalt sett 1-2 timer det kan vi leve med.   

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA