Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Pris for lading av C-Zero

Startet av fonberg, fredag 17. juli 2015, klokken 22:42

« forrige - neste »

fonberg

Hei, jeg har bilen inne til div garantifiks, og tok en titt på VT og oppdaget at varmeapparatet står på full blås, se bilde. Burde jeg kontakte Tesla, eller er dette en standard prosedyre? Eneste jeg kommer på som forklaring kan være at de ønsker å tømme batteriet, siden de sa de skulle bytte kontaktor til hovedbatteriet. Batteriet er pr. nå på 30%.

-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Tuxedo

#1
Det er den riktige forklaringen, ja. Håper du ikke har glemt igjen noe sjokolade i kupéen.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

cairnz

Ja, de tømmer batteriet. Det er mest effektive måte å gjøre det på. Dørene åpne og full guff på HVAC. Tipper du ikke har lyst at de skal "kjøre" det tomt.  Prosedyren er at de ikke får koblet fra batteriet før det har en spenning under x Volt.

Anbefaler da alle som skal ha batteribytte å prøve komme på servicecenteret med < 50km på batteriet, gjerne enda mindre. Sparer alle for masse tid :)
Elbilist

fonberg

Sitat fra: cairnz på torsdag 11. juni 2015, klokken 13:26
Ja, de tømmer batteriet. Det er mest effektive måte å gjøre det på. Dørene åpne og full guff på HVAC. Tipper du ikke har lyst at de skal "kjøre" det tomt.  Prosedyren er at de ikke får koblet fra batteriet før det har en spenning under x Volt.

Anbefaler da alle som skal ha batteribytte å prøve komme på servicecenteret med < 50km på batteriet, gjerne enda mindre. Sparer alle for masse tid :)

Tesla Service burde sendt en epost til kunden et par dager før avtalt verkstedbesøk med tips som disse. F.eks. at man gjerne har under 100 km på batteriet ved ankomst, og at det ikke ligger igjen sjokolade i bilen.

Håper forøvrig ikke at dørene står åpne, siden bilen står utendørs i trøndersommerværet.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

jazzwheel

Enig! Sist jeg leverte bilen for noe småfiks ladet jeg den opp til 80% før levering slik at jeg kunne dra rett på tur når jeg hentet den. Det var lite poeng siden de tømte batteriet for å ordne kontaktorfeilen samtidig. Hadde vært enklere for alle parter om jeg ble fortalt det i forkant og kunne levert den med lavere SoC.

Tuxedo

Sitat fra: fonberg på torsdag 11. juni 2015, klokken 14:04
Håper forøvrig ikke at dørene står åpne, siden bilen står utendørs i trøndersommerværet.
Det hadde nok ikke vært 43 grader i kupeen hvis noe stod åpent.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

cairnz

Sitat fra: Tuxedo på torsdag 11. juni 2015, klokken 16:07
Sitat fra: fonberg på torsdag 11. juni 2015, klokken 14:04
Håper forøvrig ikke at dørene står åpne, siden bilen står utendørs i trøndersommerværet.
Det hadde nok ikke vært 43 grader i kupeen hvis noe stod åpent.

Hvis den hadde stått innendørs så ville den vel varmet opp rommet til slutt.. :)
Elbilist

cirys1

Det er ganske utrolig at Tesla ikke kjører strømmen andre veien istedet for og holde på sånn..

fonberg

Ser ut som de lar den stå over natten med tømt batteri. Kjenner at det gjør meg bare passe fornøyd, men får satse på at de vet hva de gjør.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

cirys1

Sitat fra: fonberg på torsdag 11. juni 2015, klokken 21:23
Ser ut som de lar den stå over natten med tømt batteri. Kjenner at det gjør meg bare passe fornøyd, men får satse på at de vet hva de gjør.

Som Tesla mekaniker hadde det første jeg desktiverte vært "remote accsess", blir som et øye over skulderen hele tiden. Jeg vet at de napper ut dashcam, men dette burde de innført for seg selv..

fonberg

Sitat fra: cirys1 på torsdag 11. juni 2015, klokken 21:30
Sitat fra: fonberg på torsdag 11. juni 2015, klokken 21:23
Ser ut som de lar den stå over natten med tømt batteri. Kjenner at det gjør meg bare passe fornøyd, men får satse på at de vet hva de gjør.

Som Tesla mekaniker hadde det første jeg desktiverte vært "remote accsess", blir som et øye over skulderen hele tiden. Jeg vet at de napper ut dashcam, men dette burde de innført for seg selv..

Helt enig, og jeg tror de som oftest deaktiverer.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Muffinman

Tesla bryr seg ikke så mye om hvordan tilstanden til batteriet er om 10 år, det må de ikke svare for uansett. Ville også blitt irritert om de gjorde dette når jeg alltid har passet på å ligge mest mulig rundt 40-50% soc og at turene til topps og bunn kun har vært kortvarige. Men det har sikkert ikke stor betydning så lenge det ikke trekkes (stor)strøm av batteriet.

Å ha remote access på ser jeg på som en åpenhetserklæring. Det bidrar til å bygge tillit.

cirys1

Sitat fra: Muffinman på torsdag 11. juni 2015, klokken 22:01
Å ha remote access på ser jeg på som en åpenhetserklæring. Det bidrar til å bygge tillit.

Hva skjedde med og bare stole på folk?
Jeg hadde aldri ligget og skrudd på en TMS i en "vemmelig" stilling visst jeg visste at noen andre hadde kontroll over den tåkeluren de har på sine biler.

fonberg

Sitat fra: cirys1 på torsdag 11. juni 2015, klokken 22:08
Sitat fra: Muffinman på torsdag 11. juni 2015, klokken 22:01
Å ha remote access på ser jeg på som en åpenhetserklæring. Det bidrar til å bygge tillit.

Hva skjedde med og bare stole på folk?
Jeg hadde aldri ligget og skrudd på en TMS i en "vemmelig" stilling visst jeg visste at noen andre hadde kontroll over den tåkeluren de har på sine biler.

Vel, kanskje Tesla rett og slett bare stoler på kundene sine
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

cirys1


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA