Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Utstyr til bestilling - Opsjoner

Startet av Larsj84, fredag 17. juli 2015, klokken 00:15

« forrige - neste »

Larsj84

Hei,

Har en Leaf 2015

Ser at ikveld når jeg har ladet bilen opp til 80% så får jeg kun opp 9 streker i carwings -  har alltid opplevd tidligere at 80% tilsvarer  10 batteri streker.

Dobbeltsjekket ved å sjekke bilen også, batteriprosent i dash viser 79% - men kun 9 av 12 barer. Noe som skulle tilsi at den ikke er 80% oppladet

Noen  som har opplevd lignende eller har en forklaring??

Silkefot

Kan være så enkelt som at batteriet ditt har kommet under en grenseverdi, hvor mange får du viss du lader til 100%? Og hvor langt pleide du å kunne kjøre med 10 streker før den gikk ned til 9?

Enkleste måten å finne det ut på er å bruke LeafSpy
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

tomrh

Hørtes rart ut for en så ny bil som 2015-mod. Var en trillingeier som var borti noe lignende for et par år siden. Han ladet fullt men manglet streker. Etterhvert ble det flere streker som manglet. Det viste seg at batteriet var defekt, sannsynligvis BMS slik at battericeller ble overladet og dermed ble ødelagte. Han fikk nytt batteri dekket på garantien, tråden er her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9721.0.html
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Sjekket (nesten) alle batteristreker på min her om dagen.
Den 10-ende streken ligger på min i området 76-83%.
Men, det virker som man må lade til ca midt i strekens område, eller litt over for å få den streken.
Husker ikke hvilken strek, men den gikk i området 51-ca 58%. Hadde mistet denne streken, men lading til 53% gjorde ikke at jeg fikk den tilbake.
Min stopper som regel lading på 79%, det er altså i grenseland på å få den 10-ende streken.
Setter du lading til 100% og følger med skal du nok se at den 10.streken dukker opp på 80-81%.

Lev med det, det skal nok være slik ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Når man i Nissan sin ruteplanlegger velger startnivå på batteri lik med 80% så vises det som 9 streker.
9/12=0,75, og 10/12 er 0,83, så er 10 streker er over 80% rent regnemessig.
Så 9 streker er vell det som skal forventes er utfallet av en 80% lading.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA