Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Enhjulinger. Airwheel, solowheel, etc

Startet av Tbeinet, torsdag 16. juli 2015, klokken 09:37

« forrige - neste »

v-i-c

#30
Sitat fra: emil på tirsdag 08. september 2015, klokken 20:55
Sitat fra: Leon på tirsdag 08. september 2015, klokken 17:40
Dessuten er det jo opptil flere her på forumet som hevder at reell ladetid blir nesten den samme med 22A stasjoner... ;)

Selv en av de mest fanatiske Zoe-tilhengerene her mener at 22kW er nesten like raskt som 43kW hvis man skal lade tom til full. (regner med at du mener 400V 32A / 22kW stasjoner)

Nylig kjørte jeg meg tom med vilje for å teste litt.

Hensikt lade i 30 min på AC 43 kw i 30 minutter på tom tank.

Gjnnomføring:
1 Full tank
2 Aktiv mortorveikjøring for å tømme tanken
3 Lade i 30 min på AC 43 kw

Kom inn til lader med "rødt lys" og ca 10 km kjørelengde igjen
Ladet i 30 min på AC 43 kw

Etter endt lading viste bilen 95% fullt
Lader sa 31 min 20,1 kw

Tempratur ca 10 grader
Batteriene var varme etter aktiv mortorveikjøring i over en time.

Når jeg har tid skal jeg prøve det samme med AC22kw men da 60 min ladetid, er spent på resultetet.

Min opplevelse er at min ZOE lader så raskt som oppgitt på 43kw.

Alle min erfaring sier at jeg må vente dobelt så lenge med 22kw kontra 43kw.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

LMOR

Sitat fra: nime01 på tirsdag 08. september 2015, klokken 12:03
Sitat fra: v-i-c på tirsdag 08. september 2015, klokken 08:56
Fra Oslo ut av E134 via Drammen/Kongsberg har jeg hutigladning på Sandvika også er det vistnok ikke noe før "Grønn Kontakt Vinje hurtigladestasjon, Vinjevegen 159, 3890 Vinje" litt i lengste laget for min bil ...
22kW stolpe på Liertoppen, 43kW på Kiwi Moane i Kongsberg, 22kW stolpe i Notodden, 43kW på GK i Vinje er jo relativt grei dekning. I tillegg kan man bruke 11kW på Motorforum Drammen & Notodden om det skulle knipe.
Det er vel full DC Combo både i Drammen og Notodden?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

v-i-c

#32
Sitat fra: emil på tirsdag 08. september 2015, klokken 21:10
I tillegg opplyser en av landets hurtigladerutbyggere at det er et krav om fastmontert kabel på 43kW AC. Man kan  neppe sidestillie ekstrakostnaden ved gå fra 22kW til 43kW på en hjemmeladekontakt med en som skal være offentlig tilgjengelig og tåle mye mer julig og bruk.

Jeg har bedt vedkommende om å komme med en henvisning til dette kravet.
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=22394.15
Vedkommende har ikke gitt lyd fra seg.
Jeg kjenner ikke vedkommende så jeg vet ikke hvordan jeg skal tolke det.

En ting er å slenge ut et angivelig krav, noe annet er å dokumentere at det er noe i det. Inntil slik dokumentasjon foreligger velger jeg å tro det bare var noe vedkommende slenget ut, uten at det faktisk foreligger et slikt krav.

Anbefaler bare folk til å lese omtalen CrOhm har fått, For meg virker dette som en meget gjennomført løsning som fungere bra fastmontert på en vegg, gjerne med tak over ....

Det finnes også en mobil variant for folk på farten som vil ha med seg sin egen hurtiglader.
http://www.elbilsupport.dk/side.asp?Id=195900&Vare=102453
http://www.elbilsupport.dk/side.asp?Id=195900&Vare=49763
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

emil

Sitat fra: LMOR på tirsdag 08. september 2015, klokken 21:24
Sitat fra: nime01 på tirsdag 08. september 2015, klokken 12:03
Sitat fra: v-i-c på tirsdag 08. september 2015, klokken 08:56
Fra Oslo ut av E134 via Drammen/Kongsberg har jeg hutigladning på Sandvika også er det vistnok ikke noe før "Grønn Kontakt Vinje hurtigladestasjon, Vinjevegen 159, 3890 Vinje" litt i lengste laget for min bil ...
22kW stolpe på Liertoppen, 43kW på Kiwi Moane i Kongsberg, 22kW stolpe i Notodden, 43kW på GK i Vinje er jo relativt grei dekning. I tillegg kan man bruke 11kW på Motorforum Drammen & Notodden om det skulle knipe.
Det er vel full DC Combo både i Drammen og Notodden?

Joda, men her var det en bruker som igjen kupper andre tråder med maset sitt om høyeffekt AC-lading og påsto at det ikke var noen lademuligheter mellom Sandvika og Vinje.

v-i-c

Sitat fra: nime01 på tirsdag 08. september 2015, klokken 12:03
Sitat fra: v-i-c på tirsdag 08. september 2015, klokken 08:56
Fra Oslo ut av E134 via Drammen/Kongsberg har jeg hutigladning på Sandvika også er det vistnok ikke noe før "Grønn Kontakt Vinje hurtigladestasjon, Vinjevegen 159, 3890 Vinje" litt i lengste laget for min bil ...

22kW stolpe på Liertoppen, 43kW på Kiwi Moane i Kongsberg, 22kW stolpe i Notodden, 43kW på GK i Vinje er jo relativt grei dekning. I tillegg kan man bruke 11kW på Motorforum Drammen & Notodden om det skulle knipe.

At man kan få ladet og komme seg frem et flott.
-- AC22kw gir full tank på ca 60 min, dette regner jeg ikke som hurtigladning.
-- 43kW på Kiwi Moane i Kongsberg ligger ikke inne på hurtigladerkartet på http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet under "Hurtig AC"
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

PokerFjes

Sitat fra: v-i-c på onsdag 09. september 2015, klokken 04:17
Sitat fra: nime01 på tirsdag 08. september 2015, klokken 12:03
Sitat fra: v-i-c på tirsdag 08. september 2015, klokken 08:56
Fra Oslo ut av E134 via Drammen/Kongsberg har jeg hutigladning på Sandvika også er det vistnok ikke noe før "Grønn Kontakt Vinje hurtigladestasjon, Vinjevegen 159, 3890 Vinje" litt i lengste laget for min bil ...

22kW stolpe på Liertoppen, 43kW på Kiwi Moane i Kongsberg, 22kW stolpe i Notodden, 43kW på GK i Vinje er jo relativt grei dekning. I tillegg kan man bruke 11kW på Motorforum Drammen & Notodden om det skulle knipe.

At man kan få ladet og komme seg frem et flott.
-- AC22kw gir full tank på ca 60 min, dette regner jeg ikke som hurtigladning.
-- 43kW på Kiwi Moane i Kongsberg ligger ikke inne på hurtigladerkartet på http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet under "Hurtig AC"
Kiwi Moane kom på lufta for få dager siden. Den kommer nok inn i kartet snart.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

v-i-c

Det er klart at det viktigste er at en kommer seg frem.

Sitat fra: nime01 på onsdag 09. september 2015, klokken 13:53
Jeg listet bare opp mulighetene som finnes for AC-lading mellom Oslo-Vinje + +
Strekningen Oslo-Kongsberg går fint vinterstid, og Kongsberg-Seljord/Vinje bør gå tilsvarende fint.
Om det kniper, er det 22kW stolper som gir relativt raskt påfyll slik at man innen veldig kort tid har mer enn nok til å rekke frem til 43kW'en.

Kongsberg har vært i drift et par dager, som har vært nevnt i flere poster på forumet.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA