Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Enhjulinger. Airwheel, solowheel, etc

Startet av Tbeinet, torsdag 16. juli 2015, klokken 09:37

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: sølv-pilen på onsdag 08. juli 2015, klokken 11:21
Man blir bøtlagt om man kjører ned i undervannstunneler uten nokk drivstoff til å komme opp igjen :/ Skjønner ikke hvorfor Grønn kontakt ikke bygger ut, er jo de som har overtatt anlegget.

At GrønnKontakt drifter anlegget/betalingsløsning betyr ikke nødvendigvis at de har overtatt eierskapet til hardwaren, selv om det er en mulighet.

Heller ikke sikkert at eksisterende lader kan oppgraderes for en billig penge og Transnova/Enova støtter vel ikke direkte oppgraderinger av sånt. Hvis man skal legge noen hundretusen i en lader, skal den monteres et sted der det ikke er noen ladere eller et sted der oppgraderingen kun vil hjelpe noen få ekstra biler i forhold til hva som er der idag.

Er det derimot GrønnKontakt som fysisk eier laderen, er det jo en mulighet hvis man har utbyggingsplaner andre steder med flere ladere på en lokasjon å f.eks sette en ny multistandard for å erstatte den gamle og sette den gamle sammen med en ny multistandard på det nye stedet. Litt sånn Kiwi/Nissan gjør enkelte steder med en CHAdeMO+Combo og en CHAdeMO+AC lader. Da vil man fortsatt få flere CHAdeMO ladere på de nye stedet (flest av disse bilene), men også støtte for alle standarder.

sølv-pilen

Sitat fra: emil på torsdag 09. juli 2015, klokken 10:08
skal den monteres et sted der det ikke er noen ladere eller et sted der oppgraderingen kun vil hjelpe noen få ekstra biler i forhold til hva som er der idag.

Du får det til å høres ut som at det er en øde plass langt bort fra alfarvei. Dette er i hovedfartsåra mellom Bergen og Stavanger. Den ene Chademo laderden dekker her ett område på mer en 1 602,08 km² fordelt på 100 000 innbyggere i tillegg til gjennomgangstraffiken. Tesla løste dette med 8 Super Chargere plassert rett ved siden av Chademo laderen. Men for Combo er det helt håpløst. Egentlig ett fett hvem som kommer med en Combo ladestasjon i dette området for det er helt idiotisk at i en så stor geografi har man en total mangel på skikkelig ladeløsninger for Combo biler.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

v-i-c

#17
Sitat fra: sølv-pilen på lørdag 11. juli 2015, klokken 00:09
Sitat fra: emil på torsdag 09. juli 2015, klokken 10:08
skal den monteres et sted der det ikke er noen ladere eller et sted der oppgraderingen kun vil hjelpe noen få ekstra biler i forhold til hva som er der idag.

Du får det til å høres ut som at det er en øde plass langt bort fra alfarvei. Dette er i hovedfartsåra mellom Bergen og Stavanger. Den ene Chademo laderden dekker her ett område på mer en 1 602,08 km² fordelt på 100 000 innbyggere i tillegg til gjennomgangstraffiken. Tesla løste dette med 8 Super Chargere plassert rett ved siden av Chademo laderen. Men for Combo er det helt håpløst. Egentlig ett fett hvem som kommer med en Combo ladestasjon i dette området for det er helt idiotisk at i en så stor geografi har man en total mangel på skikkelig ladeløsninger for Combo biler.

For meg virlker det som om mange tror at det fremdeles kun er behov for Chademo

For mange setter likhetstegn mellom hurtiglader og Chademo.

Kostnaden for en ladeboks som gir hurtigladning er under NOK 20.000 plus MVA gitt at du har tilgang på 400V 64A TN-strøm for å dekke AC 43 kw som er det jeg og min bil trenger.
Her er det kun snakk om en ekstra kostnad i størrelsesorden under NOK 5.000,- . Likevel er det ladeopperatører som kaller seg hurtiglader opperatør som bevist velger kun 22kw på type2 lade-hullet, prinsippielt vil de ikke legge inn ca NOK 5.000,- ekstra.

Hadde de isteden for to lade-hull type2 med 22kw laget et lade-hull type2 med 43kw hadde det faktisk blitt billigere. Det virker som om noen av prinsipp ikke vil lage hutigladning for annet enn Chademo og likevel ønsker de at skattebetalerne skal bidra selv om løsningen kun da kan benyttes av den "lille" gruppen som benytter denne japanske standard som etter EU sin mening vistnok skal fases ut innen 2020.

Type2 AC lading er valgt til standard i EU og så vil de på prinsipielt grunnlag ikke støtte denne fullt ut, det blir da bare for dumt.

Jeg har en bil som benytter AC43kw hutigladning slik at jeg kjenner denne best.

Combo er vel valgt som EU standard for DC-ladning hvorfor de heller ikke vil støtte denne standard forstår jeg ikke.

Oppsummert ser det slik ut for meg:

Norge er ikke med i EU og noen er prinsippielle EU motstandere og vil ikke støtte AC ladestandard fra EU fullt ut ved å lage AC43kw hurtigladning (økonimi er ikke argument her).

Ei heller vil "disse" støtte EU sin DC-standard for hurtigladning. Her kan økonomi være et argument da DC hurtigladning er vesentlig dyrere en AC hurtigladning.

OBS jeg har bevist brukt litt "ironi" i dette innlegget for å få frem mitt budskap, De av dere som ikke forstår ironi la vær å svare på mitt innlegg :)
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

OlavEmil

Sitat fra: Leon på onsdag 10. juni 2015, klokken 16:27
Andre steder som kun har CHAdeMO og ikke Combo: Flå og Geilo.

Flå har Combo, ifølgje hurtigladekartet til ladestasjoner.no. Eg lada der sist veke, meiner bestemt å hugse at det var Combokontakt der òg :) .


Sitat fra: knutht på fredag 03. juli 2015, klokken 11:13
Det er ingen hurtiglade muligheter for COMBO mellom Eidfjord og Ål. Dette er et strekk på 11,6 mil med stigning fra 0 til over 1250 m.o.h. Ellers ser det greit ut for turer over fjellet på rv7 Hardangervidden.

Ål ligg ikkje på meir enn ca. 450moh. 116km med samla stigning på 450m burde vel ikkje vere noko problem med dei fleste bilane? Kanskje med unntak av snøstorm og kolonnekøyring, men då trur eg eg ville vore skeptisk med elbil uansett.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

v-i-c

#19
Sitat fra: nime01 på tirsdag 08. september 2015, klokken 07:29
Sitat fra: Tbeinet på onsdag 10. juni 2015, klokken 12:03
Har vi noen oversikt over hvor det mangler tilbud til våre biler?

Her er to steder jeg vet om, som bare har chademomuligheter:

Kongsberg (grønn kontakt)
Hokksund (grønn kontakt)

Dette betyr at det på vinterstid er lotteri om jeg kommer fra Drammen til Notodden, og må velge dieselalternativet. (så vidt jeg vet finnes det ikke hurtiglademuligheter mellom Notodden og Drammen.

Regner med det finnes andre slike ørkener også? Noen som vet? Noen må spille inn dette problemet slik at Enova skjønner at de må bevilge penger for at vi skal kunne bruke bilene våre her også.
Kongsberg har nå CCS/Combo ved Kiwi Moane langs E134. Hullene i ladekartet tettes sakte men sikkert :)

Vi får bare håpe at Vi i Norge etterhvert ogå får en bedre dekning av EU standard for hurtigladning på både DC og AC.

Det er antagelig historiske årsaker til at den gamle japanske standard for DC-ladning finnes flere steder(Den kom først).

Økonomi er viktig for utbygging av DC-hurtigladning, som er svært dyr i forhold til AV hurtigladning.

Fra Oslo ut av E134 via Drammen/Kongsberg har jeg hutigladning på Sandvika også er det vistnok ikke noe før "Grønn Kontakt Vinje hurtigladestasjon, Vinjevegen 159, 3890 Vinje" litt i lengste laget for min bil ...
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

emil

Sitat fra: nime01 på tirsdag 08. september 2015, klokken 12:03
Sitat fra: v-i-c på tirsdag 08. september 2015, klokken 08:56
Fra Oslo ut av E134 via Drammen/Kongsberg har jeg hutigladning på Sandvika også er det vistnok ikke noe før "Grønn Kontakt Vinje hurtigladestasjon, Vinjevegen 159, 3890 Vinje" litt i lengste laget for min bil ...

22kW stolpe på Liertoppen, 43kW på Kiwi Moane i Kongsberg, 22kW stolpe i Notodden, 43kW på GK i Vinje er jo relativt grei dekning. I tillegg kan man bruke 11kW på Motorforum Drammen & Notodden om det skulle knipe.

22kW på Nutheim også og så skal det vel komme noe fra Fortum i Seljord hvis jeg ikke tar helt feil.

Jeg sjekket ut (hurtig)lademuligheter der jeg kom til å kjøre og ikke minst parkere før jeg valgte bil og klager ikke over at enkelte ladeplasser ikke støtter mine behov selv om jeg gjerne hadde sett at det var CHAdeMO på hvert gatehjørne.

PokerFjes

Sitat fra: v-i-c på tirsdag 08. september 2015, klokken 01:41
Sitat fra: sølv-pilen på lørdag 11. juli 2015, klokken 00:09
Sitat fra: emil på torsdag 09. juli 2015, klokken 10:08
skal den monteres et sted der det ikke er noen ladere eller et sted der oppgraderingen kun vil hjelpe noen få ekstra biler i forhold til hva som er der idag.

Du får det til å høres ut som at det er en øde plass langt bort fra alfarvei. Dette er i hovedfartsåra mellom Bergen og Stavanger. Den ene Chademo laderden dekker her ett område på mer en 1 602,08 km² fordelt på 100 000 innbyggere i tillegg til gjennomgangstraffiken. Tesla løste dette med 8 Super Chargere plassert rett ved siden av Chademo laderen. Men for Combo er det helt håpløst. Egentlig ett fett hvem som kommer med en Combo ladestasjon i dette området for det er helt idiotisk at i en så stor geografi har man en total mangel på skikkelig ladeløsninger for Combo biler.

For meg virlker det som om mange tror at det fremdeles kun er behov for Chademo

For mange setter likhetstegn mellom hurtiglader og Chademo.

Kostnaden for en ladeboks som gir hurtigladning er under NOK 20.000 plus MVA gitt at du har tilgang på 400V 64A TN-strøm for å dekke AC 43 kw som er det jeg og min bil trenger.
Her er det kun snakk om en ekstra kostnad i størrelsesorden under NOK 5.000,- . Likevel er det ladeopperatører som kaller seg hurtiglader opperatør som velger bevist velger kun 22kw på type2 lade-hullet, prinsippielt vil de ikke legge inn ca NOK 5.000,- ekstra.

Hadde de isteden for to lade-hull type2 med 22kw laget et lade-hull type2 med 43kw hadde det faktisk blitt billigere. Det virker som om noen av prinsipp ikke vil lage hutigladning for annet enn Chademo og likevel ønsker de at skattebetalerne skal bidra selv om løsningen kun da kan benyttes av den "lille" gruppen som benytter denne japanske standard som etter EU sin mening vistnok skal fases ut innen 2020.

Type2 AC lading er valgt til standard i EU og så vil de på prinsipielt grunnlag ikke støtte denne fullt ut, det blir da bare for dumt.

Jeg har en bil som benytter AC43kw hutigladning slik at jeg kjenner denne best.

Combo er vel valgt som EU standard for DC-ladning hvorfor de heller ikke vil støtte denne standard forstår jeg ikke.

Oppsummert ser det slik ut for meg:

Norge er ikke med i EU og noen er prinsippielle EU motstandere og vil ikke støtte AC ladestandard fra EU fullt ut ved å lage AC43kw hurtigladning (økonimi er ikke argument her).

Ei heller vil "disse" støtte EU sin DC-standard for hurtigladning. Her kan økonomi være et argument da DC hurtigladning er vesentlig dyrere en AC hurtigladning.

OBS jeg har bevist brukt litt "ironi" i dette innlegget for å få frem mitt budskap, De av dere som ikke forstår ironi la vær å svare på mitt innlegg :)
Jeg tror vi har fått med oss at du har Zoe og vil ha 43kW AC hurtiglading, men jeg tror det er på tide at du tar inn over deg at hurtig AC ikke kommer noen vei fordi BILPRODUSENTENE ikke går den veien.
Det begynner å bli litt irriterende at hvert eneste innlegg du poster inneholder klaging på noe vedrørende manglende AC hurtiglading, spesielt siden vi ikke kan gjøre noe med det.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Leon

#22
Sitat fra: v-i-c på tirsdag 08. september 2015, klokken 08:56
Det er antagelig historiske årsaker til at den gamle japanske standard for DC-ladning finner flere steder(Den kom først).

Det er absolutt historiske årsaker, les Miev, de to andre trillingene, og Leaf. De var vel nærmest enerådende i 2-3 år. Så kom Tesla, eUp og i3. Først med eGolf ble det full fart for biler med Combo-ladere. AC-lading over 6,6 kW er vel også av nyere dato, med unntak av Tesla.

CHAdeMO-laderne i Hokksund, Kongsberg, Flå og Geilo ble satt opp i denne første perioden. Det samme gjaldt flere CHAdeMO-ladere hos Nissan-forhandlere rundt om i landet. Så vidt jeg kjenner til er det ikke satt noen ladere som har bare CHAdeMO noen steder de siste par årene. Muligens hos noen Nissan-forhandlere. Det har blitt satt opp flere bare Combo hos VW-forhandlere rundt om i landet i perioden.

Har vel også et inntrykk av at Nissan har bidratt mer med å gi støtte til nye ladestasjoner, ref denne beskrivelsen av de såkalte Kiwi-laderne: "Ladestasjonene bygges uten offentlig støtte i et spleiselag mellom Kiwi og Nissan, med bidrag fra andre bilmerker som Renault og Volkswagen for å sikre multistandard.", uten at dette har gitt seg utslag i annet enn at noen doble Kiwi-ladere har to CHAdeMO, og en Combo + en AC.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Ferry

Sitat fra: PokerFjes på tirsdag 08. september 2015, klokken 15:20
Jeg tror vi har fått med oss at du har Zoe og vil ha 43kW AC hurtiglading,

Jeg foreslår at vi starter en kronerulling og rett og slett kjøper av v-i-c den derre hæ****es pappkassa bygd av froskespisere, så kan vi få det litt fredelig her ;)
[/åff tåpikk]

v-i-c

#24
Sitat fra: PokerFjes på tirsdag 08. september 2015, klokken 15:20
Det begynner å bli litt irriterende at hvert eneste innlegg du poster inneholder klaging på noe vedrørende manglende AC hurtiglading, spesielt siden vi ikke kan gjøre noe med det.

Min hensikt er ikke å iritere noen.

Hensikten er å formindle at det koster svært lite for de som lager ladeplasser av typen "hurtigladning" å la type-2 ladehullene kunne levere 43kw. (Ja jeg og andre som ønsker å benytte dette tilbudet må kjøpe en ladekabel type2 som er tilpasset 64A).
Et slik tilbud vil ikke skade noen ikke frata noen andre lademulighetene deres.

Ca NOK 5000 ekstra ved utbygging av et type2 lade-hull kan man enkelt få til, om man vet at det er mulig og vil dekke et behov.
Problemet er at utbygger ikke kjenner til disse enkle faktum. Jeg ønsker å spre denne kunskapen. Alle utbyggere ønsker da å gi service til elbilbrukere.
(Reel kostnad i følge elektrikkere som kan elbiler er NOK 500,-  .. Jeg ganger opp ti ganger slik at alle innvolverte også kan få en ekstra fortjenete.....)

Dette skal selvfølgelig gjøres på en måte som ikke iriterer andre.

Når noen uriktig setter likhetstegn mellom hurtigladning og DC-ladning, er det selvfølgelig lov til komme med en fakta korigering ..... hurtiglading inkluderer AC 43kw.

PS jeg poster da også innlegg som ikke går på hurtigladning av min eller andres biler
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Leon

#25
Sitat fra: Ferry på tirsdag 08. september 2015, klokken 17:23
Sitat fra: PokerFjes på tirsdag 08. september 2015, klokken 15:20
Jeg tror vi har fått med oss at du har Zoe og vil ha 43kW AC hurtiglading,

Jeg foreslår at vi starter en kronerulling og rett og slett kjøper av v-i-c den derre hæ****es pappkassa bygd av froskespisere, så kan vi få det litt fredelig her ;)
[/åff tåpikk]

Vi vil vel alle "gråte for vår syke mor", men hvor mange Zoe levert med 43kW AC-lader er det solgt i Norge? Det er vel heller ikke særlig sannsynlig at det blir solgt flere biler som støtter dette i nær framtid. Dessuten er det jo opptil flere her på forumet som hevder at reell ladetid blir nesten den samme med 22kW stasjoner... ;)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

v-i-c

Sitat fra: Ferry på tirsdag 08. september 2015, klokken 17:23
Jeg foreslår at vi starter en kronerulling og rett og slett kjøper av v-i-c den derre hæ****es pappkassa bygd av froskespisere, så kan vi få det litt fredelig her ;)
[/åff tåpikk]

Start heller kronerulling til å dekke oppgradering av enkelte få ledninger internt i type2 ladehullene slik at de kan levere 43kw ikke bare 22kw
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

emil

Sitat fra: Leon på tirsdag 08. september 2015, klokken 17:40
Vi vil vel alle "gråte for vår syke mor", men hvor mange Zoe levert med 43A AC-lader er det solgt i Norge? Det er vel heller ikke særlig sannsynlig at det blir solgt flere biler som støtter dette i nær framtid.

Postet noen tall i en annen tråd nylig om det, og i mai 2015 med ca 50.000 elbiler med hurtiglademulighet registrert og levering av 22kW (R240) Zoe hadde begynnt var mindre enn 2% av elbilparken Zoe med 43kW lademulighet. Sansynligheten for at prosentandelen øker med det første er minimal.


Sitat fra: Leon på tirsdag 08. september 2015, klokken 17:40
Dessuten er det jo opptil flere her på forumet som hevder at reell ladetid blir nesten den samme med 22A stasjoner... ;)

Selv en av de mest fanatiske Zoe-tilhengerene her mener at 22kW er nesten like raskt som 43kW hvis man skal lade tom til full. (regner med at du mener 400V 32A / 22kW stasjoner)

Ferry

Jeg er veldig for flere type 2. Det er en veldig god back-up å ha, og heller ikke helt håpløst for lading på langtur med 6-7 kW ombordlader. Med i3 har jeg flere ganger kunnet droppe hurtiglading fordi jeg heller har spist og handlet litt mens jeg lader på type 2 i stedet for å stå og trippe og vente på hurtigladeren. Men ja takk, begge deler! Type 2, eller t.o.m schuko kan redde dagen for den som står vinterstid og venter på hurtiglader. Bare køa er lang nok så er type 2 like raskt  :o
Jeg er på sett og vis enig med v-i-c angående høyeffekt AC-lading. Det virker forlokkende å teppebombe landet  med billige AC-kontakter og heller la bilene ha med seg laderen. Særlig når det er snakk om å bruke den samme kraftelektronikken som allerede sitter i bilen. Imidlertid har jeg ikke noe særlig tro på løsningen. Jeg er rett og slett ikke overbevist om at det er så smart hvis en går i dybden på det tekniske. Alt ingeniørarbeid handler om kompromisser, og her mistenker jeg at det er mange av dem. Overbevis meg gjerne om det motsatte, men inntil videre tror jeg bl.a motorkonstruksjonen lider av å skulle inngå i ladekretsen. Jeg tviler på at det lar seg gjøre å optimalisere en motorvikling både for framdrift og energilagring. Det blir en del motstridende egenskaper. Jeg vet også litt om hva det koster å reparere kraftelektronikk, og ønsker derfor minst mulig av det i bilen.

emil

Sitat fra: Ferry på tirsdag 08. september 2015, klokken 21:02
Jeg er på sett og vis enig med v-i-c angående høyeffekt AC-lading. Det virker forlokkende å teppebombe landet  med billige AC-kontakter og heller la bilene ha med seg laderen. Særlig når det er snakk om å bruke den samme kraftelektronikken som allerede sitter i bilen. Imidlertid har jeg ikke noe særlig tro på løsningen. Jeg er rett og slett ikke overbevist om at det er så smart hvis en går i dybden på det tekniske

Jeg er selv fan av høyeffekt AC-ladning som konsept, men ikke på bekosnting av garantert lading alle steder og der har Zoe feilet. At verdens eneste bilprodusent med 43kW AC-lader i bilen også velger å gå bort i fra denne for å bl.a optimalisere saktelading sier vel egentlig det meste.

I tillegg opplyser en av landets hurtigladerutbyggere at det er et krav om fastmontert kabel på 43kW AC. Man kan  neppe sidestillie ekstrakostnaden ved gå fra 22kW til 43kW på en hjemmeladekontakt med en som skal være offentlig tilgjengelig og tåle mye mer julig og bruk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA