Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Må små parkeringsskader bare godtas?

Startet av KjetilK, onsdag 15. juli 2015, klokken 18:34

« forrige - neste »

KjetilK

Endelig har det blitt min tur til å kjøpe elbil! :-) Jeg har 400V 3-fase TN i garasjen med grove dimensjoner og hovedsikringer på 56 A, men e-verket har ikke gitt meg håp om å kunne trekke så mye med det første...

Så jeg tenker først og fremst på at lista bør ligge på 11 kW. Jeg ser på eUp, Zoe, Soul og LEAF. Bilen vil først og fremst brukes til nokså kort kjøring til jobb, skole og barnehage. Vi har tre barn, men det er ikke meningen å stappe inn alle fem i bilen samtidig. Vi bør ha plass til to foroverseter og ett bakoversete (samt fører :-) ) i det daglige. Jeg regner med at elbilen blir bilen vi kommer til å bruke mest i det daglige, fossilbilen (en Subaru Outback) bare hvis vi må, men det betyr også at den trenger litt rekkevidde og/eller rimelig kjapp lading. En gang iblant regner jeg med å kjøre lenger enn rekkevidden på en lading, så det er kjekt å kunne utnytte hurtigladere der ute, men det er ikke veldig viktig.

Foruten dette med plass, tenker jeg at det er to kriterier: Totalprisen for bilen + lader og installasjon av denne, og klatreegenskaper på vinterføre. Det er ordentlig bratt her vi bor... Hadde Soulen kommet som AWD hadde den nok vært en klar vinner, jeg har spurt dem, men de svarer tydeligvis ikke på slike spørsmål.

Vil det være noen forskjeller mellom disse bilene med hensyn til hvor dyrt det blir å få på plass en 11 kW-lader, gitt TN-nettet?
Hvis jeg skulle ta skrittet opp til 22 kW i garasjen, hvordan stiller det seg da?

En gang i vinter da jeg måtte ha to forsøk med den lille fossilbilen vår, var det en LEAF som kom tøffende oppover uten problemer, men hvordan står det til med de andre, hvordan oppfører de seg når det er bratt og glatt?
Renault Zoe Intens 2015.
Bil nr 2 er en Mitsubishi Outlander 2013 dieselpurke med 7 seter. Vil bytte den i en AWD 7-seter elbil så fort det kommer noe jeg har råd til.

emil

Du må nesten prøve bilene for å se hva som passer deg best.

Laderen sitter alltid i bilen, og det er laderegulatoren/veggboksen/kladden som sier hvor mye effekt laderen i bilen får lov til å bruke.

Når det gjelder lading fra 400V trefase er det kun Zoe, Mercedes B-klasse og Tesla som støtter dette (og et par andre litt mer sære modeller som neppe er akutelle). Dermed vil f.eks et 11kW ladepunkt (400V, 16A)  kun gi 230V 16A = 3.3-3.6kW i ladeefekt på Leaf, Soul, Golf og e-Up.

Har du tilgang på 32A kan Soul og Leaf utnytte det med 6.6-7.2kW lader i bilene. Standard for Soul, ekstrautstyr for Leaf og BMW i3. Ikke tilgjengelig på VW. Zoe kan du lade på 3.6-22kW hjemme alt etter hva du har tilgjengelig, men du kan få problemer med lading fra offentlige ladepunkter og i tillegg støtter ikke dagens Zoe hurtigere lading enn 22kW mot de andre som støtter hurtiglading på 50kW eller mer.

Skal ikke si at det ikke er lurt med god effekt  på ladeplassen, men mange overvurderer ladebehovet sitt når de planlegger førstegangskjøp. Flertallet av Teslaene her i landet lader nok på 230V og 10-16A (13A er vel standard på schuko).

Hvor mye kjører du på en normal arbeidsdag og hvor mye kjøres eventuellt på ettermiddag/kveld?

Joachim@sancon.no

Jeg hadde også planer om så stor ladekapasitet som mulig hjemme før jeg fikk min tesla i april. Etter jeg fikk bilen har jeg kjørt 3300km og lader på 10amp. Lader når ca 2 eller 3 kvelder og netter i uka.

Hadde ville ventet til etter du fikk bilen og fikk sett behovet med å anskaffe kostbart ladeutstyr. Jeg tror jeg havner på en 32 eller 25amp 1fas 230v om jeg tar steget og oppgraderer.

THE

Har Zoe med 11 KW lading selv, og det passer for meg. Zoe blir dyrere enn nødvendig når du allerede har TN nett. Det beste for deg ville vært å kjøpe bilen uten ladeboks, og heller kjøpe 11 eller 22 kW ladeboks selv. Det er derimot ikke Renault villig til å la kundene gjøre. Det smarteste kan være å gå for easy charge (3,6 kW), og heller sørge for at kabling til 32A blir lagt frem til ladeboks. Da kan du bytte automat og ladeboks senere om det er behov, samtidig sparer du 20000,- i forhold til 11 KW.

Hvis du går for Zoe så må du teste med barneseter i bilen. Jeg har Britax kidfix seter som det er dårlig plass til i baksetet pga at Zoe er veldig smal i hodehøyde i baksetet. Får ikke trekt hodestøtten på setet helt ut da det tar bort i C stolpen. Zoe har også isofix i forsetet, så det passer bra til tre barneseter hvis du tenker to bak og et fremme.

Som nevnt tidligere er det på nye Zoe ikke mulig å lade raskere enn 22 kW.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Rødkleiv

Sitat fra: KjetilK på onsdag 10. juni 2015, klokken 00:16
Endelig har det blitt min tur til å kjøpe elbil! :-) Jeg har 400V 3-fase TN i garasjen med grove dimensjoner og hovedsikringer på 56 A, men e-verket har ikke gitt meg håp om å kunne trekke så mye med det første...

Så jeg tenker først og fremst på at lista bør ligge på 11 kW. Jeg ser på eUp, Zoe, Soul og LEAF. Bilen vil først og fremst brukes til nokså kort kjøring til jobb, skole og barnehage. Vi har tre barn, men det er ikke meningen å stappe inn alle fem i bilen samtidig. Vi bør ha plass til to foroverseter og ett bakoversete (samt fører :-) ) i det daglige. Jeg regner med at elbilen blir bilen vi kommer til å bruke mest i det daglige, fossilbilen (en Subaru Outback) bare hvis vi må, men det betyr også at den trenger litt rekkevidde og/eller rimelig kjapp lading. En gang iblant regner jeg med å kjøre lenger enn rekkevidden på en lading, så det er kjekt å kunne utnytte hurtigladere der ute, men det er ikke veldig viktig.

Foruten dette med plass, tenker jeg at det er to kriterier: Totalprisen for bilen + lader og installasjon av denne, og klatreegenskaper på vinterføre. Det er ordentlig bratt her vi bor... Hadde Soulen kommet som AWD hadde den nok vært en klar vinner, jeg har spurt dem, men de svarer tydeligvis ikke på slike spørsmål.

Vil det være noen forskjeller mellom disse bilene med hensyn til hvor dyrt det blir å få på plass en 11 kW-lader, gitt TN-nettet?
Hvis jeg skulle ta skrittet opp til 22 kW i garasjen, hvordan stiller det seg da?

En gang i vinter da jeg måtte ha to forsøk med den lille fossilbilen vår, var det en LEAF som kom tøffende oppover uten problemer, men hvordan står det til med de andre, hvordan oppfører de seg når det er bratt og glatt?

Som flere påpeker, behov for hjemmelading blir ofte overvurdert.
Vi har installert 11kw hjemme, men det er egentlig overkill 29 av 30 dager. Den eneste gode grunnen til å ha rask lading hjemme for oss er at vi ikke har noe fossilalternativ på lur. Med litt raskere lading kan vi unngå en situasjon hv batteriet er tomt om noe skulle skje (må på legevakten med ungene etc)

Tviler på at det er vesentlige forskjeller i klatreegenskaper på de bilene du nevner. Dekk har mer å si.

Rødkleiv

Sitat fra: THE på onsdag 10. juni 2015, klokken 08:10
Som nevnt tidligere er det på nye Zoe ikke mulig å lade raskere enn 22 kW.

Man skal tenke seg godt om før man kjøper en Zoe eller annen elbil uten mulighet for hurtiglading. Hvis bruksmønsteret kun er og aldri vil bli noe annet enn små turer rundt hjemmet, er det sikkert greit.
Så fort man skal benytte elbilen som en tradisjonell bil, må man ha hurtiglading.

I går kjørte jeg over 20 mil rundt Oslo fordelt på en dag med I-Miev med tre kortehurtigladestopp. Disse stoppene tok jeg i forbindelse at jeg kjøpte meg lunsj på Kiwi, gikk på do på McDonalds og gjorde unna et ærend i en butikk.


hsa77

Sitat fra: Rødkleiv på onsdag 10. juni 2015, klokken 08:32
Sitat fra: THE på onsdag 10. juni 2015, klokken 08:10
Som nevnt tidligere er det på nye Zoe ikke mulig å lade raskere enn 22 kW.

Man skal tenke seg godt om før man kjøper en Zoe eller annen elbil uten mulighet for hurtiglading. Hvis bruksmønsteret kun er og aldri vil bli noe annet enn små turer rundt hjemmet, er det sikkert greit.
Så fort man skal benytte elbilen som en tradisjonell bil, må man ha hurtiglading.

I går kjørte jeg over 20 mil rundt Oslo fordelt på en dag med I-Miev med tre kortehurtigladestopp. Disse stoppene tok jeg i forbindelse at jeg kjøpte meg lunsj på Kiwi, gikk på do på McDonalds og gjorde unna et ærend i en butikk.
Ingen problem å kjøre ZOE 20 mil med tre stopp slik du beskriver

Enig i at kun 22kw lading er ZOEs største ulempe, men til det bruket som beskrives her i tråden passer bilen ypperlig! Når trådstarter har 400V i garasjen kan bilen lades fra nesten tom til full på den tiden det tar å spise middag.

Prøvekjør alle bilene og velg den du liker best!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

zbk

Sitat fra: Rødkleiv på onsdag 10. juni 2015, klokken 08:32
Sitat fra: THE på onsdag 10. juni 2015, klokken 08:10
Som nevnt tidligere er det på nye Zoe ikke mulig å lade raskere enn 22 kW.

Man skal tenke seg godt om før man kjøper en Zoe eller annen elbil uten mulighet for hurtiglading. Hvis bruksmønsteret kun er og aldri vil bli noe annet enn små turer rundt hjemmet, er det sikkert greit.
Så fort man skal benytte elbilen som en tradisjonell bil, må man ha hurtiglading.

I går kjørte jeg over 20 mil rundt Oslo fordelt på en dag med I-Miev med tre kortehurtigladestopp. Disse stoppene tok jeg i forbindelse at jeg kjøpte meg lunsj på Kiwi, gikk på do på McDonalds og gjorde unna et ærend i en butikk.

Ca 20min med lading på et 22kW for en Zoe, så har du (minst) det ekstra som trengs for de 20 milene utover det du starta med... Jeg tviler på at de tre stoppene dine til sammen var kortere enn det.

Jeg er helt enig i at muligheten for DC-hurtiglading er en mangel for Zoe, men i praksis betyr det ikke noe for annet enn laange turer. 22kW AC-muligheter burde derimot vært påbudt for alle el-biler :). De er billige å sette opp og lader mer enn fort nok om man ikke må fylle opp batteriet mange ganger i løpet av dagen. Kort sagt genialt for alt annet enn langkjøring.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

KjetilK

Sitat fra: emil på onsdag 10. juni 2015, klokken 00:30
Når det gjelder lading fra 400V trefase er det kun Zoe, Mercedes B-klasse og Tesla som støtter dette (og et par andre litt mer sære modeller som neppe er akutelle). Dermed vil f.eks et 11kW ladepunkt (400V, 16A)  kun gi 230V 16A = 3.3-3.6kW i ladeefekt på Leaf, Soul, Golf og e-Up.

Å, men Leaf, Soul og eUp har jo mulighet til å lade på 11 kW på hurtigladepunkter, så hva er det eventuelt som skal til for å ha noe slikt hjemme? Vil jeg ikke få ladet disse på 11 kW med en Salto sine bokser (Saltoboks eller Amtron)?


Sitat fra: emil på onsdag 10. juni 2015, klokken 00:30
Skal ikke si at det ikke er lurt med god effekt  på ladeplassen, men mange overvurderer ladebehovet sitt når de planlegger førstegangskjøp. Flertallet av Teslaene her i landet lader nok på 230V og 10-16A (13A er vel standard på schuko).

Hvor mye kjører du på en normal arbeidsdag og hvor mye kjøres eventuellt på ettermiddag/kveld?

Den normale dagen er 33 km på gamle landeveier i 60 km/t, rett og slett. Men det er ikke de dager jeg bygger for. Vi bor drøye 3 mil fra Oslo, men konas jobb er motsatt vei, så en dag jeg skal kjøre henne til jobb, gjøre noen ærender i Oslo, dra innom min egen jobb i byen, og så kjøre hjem, så snakker vi fort 110 km. Dette skjer kanskje en gang i måneden. Så det jeg bygger for er at jeg skal kjøre på skitrening etter middag på de dager der det skjer.

Jeg må innrømme at jeg liker Zoe-en. Så den i Paris før den kom til Norge, og jeg tror ikke lading utover 22 kW er noe problem. En stans på 45 min for hver 15 mil eller så på de veldig få dagene det er et behov tror jeg ikke betyr stort. Så, det er mer de stressende dagene der man må kjøre litt rundt omkring, og kanskje være opp mot grensa for rekkevidde når man kommer hjem til middag... Skal være obs på om vi får inn barnesetene når jeg prøverkjører den.

Men det er klart, skitreningen vil ikke være mer enn 10 km å kjøre, så kanskje ikke 11 kW er så viktig for det formålet heller. Men hvor mye penger snakker vi om, egentlig?
Renault Zoe Intens 2015.
Bil nr 2 er en Mitsubishi Outlander 2013 dieselpurke med 7 seter. Vil bytte den i en AWD 7-seter elbil så fort det kommer noe jeg har råd til.

emil

Sitat fra: KjetilK på onsdag 10. juni 2015, klokken 10:25
Sitat fra: emil på onsdag 10. juni 2015, klokken 00:30
Når det gjelder lading fra 400V trefase er det kun Zoe, Mercedes B-klasse og Tesla som støtter dette (og et par andre litt mer sære modeller som neppe er akutelle). Dermed vil f.eks et 11kW ladepunkt (400V, 16A)  kun gi 230V 16A = 3.3-3.6kW i ladeefekt på Leaf, Soul, Golf og e-Up.

Å, men Leaf, Soul og eUp har jo mulighet til å lade på 11 kW på hurtigladepunkter, så hva er det eventuelt som skal til for å ha noe slikt hjemme? Vil jeg ikke få ladet disse på 11 kW med en Salto sine bokser (Saltoboks eller Amtron)?

Med riktig kabel får du ladet disse bilene fra en 11kW Type2 kontakt, men siden det er svakeste ledd i kjeden (laderegulator-ladekabel-lader i bilen) som bestemmer ladehastighet får du bare 3.3-3.6kW fra denne kontakten. Disse bilene vil i prinsippet se en 230V 16A ladekontakt siden de kun kan utnytte en av 400V sine tre faser.

11kW kan i beste fall kalles semihurtig og ladestolpen er ikke veldig mye mer enn en litt fancy stikkontakt. Skal du ha ordentlig hurtiglading er det DC og ikke AC som er tingen, men det er ikke for hjemmebruk.

Sitat fra: KjetilK på onsdag 10. juni 2015, klokken 10:25
Sitat fra: emil på onsdag 10. juni 2015, klokken 00:30
Skal ikke si at det ikke er lurt med god effekt  på ladeplassen, men mange overvurderer ladebehovet sitt når de planlegger førstegangskjøp. Flertallet av Teslaene her i landet lader nok på 230V og 10-16A (13A er vel standard på schuko).

Hvor mye kjører du på en normal arbeidsdag og hvor mye kjøres eventuellt på ettermiddag/kveld?

Den normale dagen er 33 km på gamle landeveier i 60 km/t, rett og slett. Men det er ikke de dager jeg bygger for. Vi bor drøye 3 mil fra Oslo, men konas jobb er motsatt vei, så en dag jeg skal kjøre henne til jobb, gjøre noen ærender i Oslo, dra innom min egen jobb i byen, og så kjøre hjem, så snakker vi fort 110 km. Dette skjer kanskje en gang i måneden. Så det jeg bygger for er at jeg skal kjøre på skitrening etter middag på de dager der det skjer.

Jeg må innrømme at jeg liker Zoe-en. Så den i Paris før den kom til Norge, og jeg tror ikke lading utover 22 kW er noe problem. En stans på 45 min for hver 15 mil eller så på de veldig få dagene det er et behov tror jeg ikke betyr stort. Så, det er mer de stressende dagene der man må kjøre litt rundt omkring, og kanskje være opp mot grensa for rekkevidde når man kommer hjem til middag... Skal være obs på om vi får inn barnesetene når jeg prøverkjører den.

Får du plass og liker Zoe tror jeg den kan være tingen da. Uansett viktig å prøve alle aktuelle biler og fylle de med alt du har behov for. Ellers vil Soul og Leaf også klare dette mesteparten av året, kanskje du må ta et lite hurtigladestopp på de værste dagene hvis du ikke har lademulighet på jobb.

Sitat fra: KjetilK på onsdag 10. juni 2015, klokken 10:25
Men det er klart, skitreningen vil ikke være mer enn 10 km å kjøre, så kanskje ikke 11 kW er så viktig for det formålet heller. Men hvor mye penger snakker vi om, egentlig?

Ender du opp med Zoe og har 400V klart i garasjen vil det være mye lurere å kjøpe 11kW laderegulator/veggboks fra andre enn Renault og heller velge en av de to rimeligere utgavene. Alle Zoe kan lade på opp til 22kW AC.

Har du f.eks en Leaf med 6.6kW lader og tilgang på 230V 32A vil du enkelt lade nok for 2-3 mil vinterstid iløpet av en times middagspause hjemme.

Men finn først ut hvilke(n) av bilene du kan tenke deg, og så kan sikkert folk her komme med anbefalinger på ekstrautstyr og ladeutstyr etterpå. Ikke stol blindt på bilselgerene.

Rødkleiv

Sitat fra: zbk på onsdag 10. juni 2015, klokken 09:13
Sitat fra: Rødkleiv på onsdag 10. juni 2015, klokken 08:32
Sitat fra: THE på onsdag 10. juni 2015, klokken 08:10
Som nevnt tidligere er det på nye Zoe ikke mulig å lade raskere enn 22 kW.

Man skal tenke seg godt om før man kjøper en Zoe eller annen elbil uten mulighet for hurtiglading. Hvis bruksmønsteret kun er og aldri vil bli noe annet enn små turer rundt hjemmet, er det sikkert greit.
Så fort man skal benytte elbilen som en tradisjonell bil, må man ha hurtiglading.

I går kjørte jeg over 20 mil rundt Oslo fordelt på en dag med I-Miev med tre kortehurtigladestopp. Disse stoppene tok jeg i forbindelse at jeg kjøpte meg lunsj på Kiwi, gikk på do på McDonalds og gjorde unna et ærend i en butikk.

Ca 20min med lading på et 22kW for en Zoe, så har du (minst) det ekstra som trengs for de 20 milene utover det du starta med... Jeg tviler på at de tre stoppene dine til sammen var kortere enn det.

Jeg er helt enig i at muligheten for DC-hurtiglading er en mangel for Zoe, men i praksis betyr det ikke noe for annet enn laange turer. 22kW AC-muligheter burde derimot vært påbudt for alle el-biler :). De er billige å sette opp og lader mer enn fort nok om man ikke må fylle opp batteriet mange ganger i løpet av dagen. Kort sagt genialt for alt annet enn langkjøring.

Det hadde vært flott om alle elbiler hadde 22 kw AC lader. Men det er mye viktigere med mulighet for hurtiglading.
Hvis man sammenligner en Zoe med konkurrentene som er nevnt i tråden her, så blir uansett ladstoppene minst dobbelt så lange.

Det tar vel én time å lade en Zoe fra 0-80%. Hvis man har med barn, kjører i forbindelse med jobb eller på noen som helst måte forholder seg til klokka, så er det for lenge.

Om man tenker at eget bruksmønster krever hurtiglading, så tror jeg likevel det kan bli en utfordring når bilen skal selges. Elbil uten hurtiglading har et forholdsvis snevert nedslagsfelt.

Bare så det er sagt så liker jeg Zoe veldig godt. Før de tok vekk mulighet for hurtiglading var det en bil jeg absolutt kunne tenkt meg.


AmocoCadiz

Sitat fra: Rødkleiv på onsdag 10. juni 2015, klokken 08:32
Sitat fra: THE på onsdag 10. juni 2015, klokken 08:10
Som nevnt tidligere er det på nye Zoe ikke mulig å lade raskere enn 22 kW.

Man skal tenke seg godt om før man kjøper en Zoe eller annen elbil uten mulighet for hurtiglading. Hvis bruksmønsteret kun er og aldri vil bli noe annet enn små turer rundt hjemmet, er det sikkert greit.
Så fort man skal benytte elbilen som en tradisjonell bil, må man ha hurtiglading.

I går kjørte jeg over 20 mil rundt Oslo fordelt på en dag med I-Miev med tre kortehurtigladestopp. Disse stoppene tok jeg i forbindelse at jeg kjøpte meg lunsj på Kiwi, gikk på do på McDonalds og gjorde unna et ærend i en butikk.


Jeg mener at langkjøring med dertilhørende behov for hurtiglading ikke må undervurderes.

I praksis er bruken som Rødkleiv beskriver med lengre runder ( som overgår en eneste 100% opplading av batteri ) med flere korte kortere stopp som ganske vanlig og typisk og greit. (Sannsynligvis er også hyppige, korte ladinger under 100% bedre for batteriet i det lange løp, enn kontinuerlige fulladesykluser for batteriets vedvarende kapasitet. Dette temaet spekuleres det selvsagt ivrig i, men  flere produsenters forbehold i sine batteri garantier kan tilsi dette )

I praksis  vil du foretrekke elbilen til all mulig type kjøring, og logisk sett vil man da også ønske å bruke den til lengre kjøring.
Da blir hurtiglademulighetene helt vesentlige, både i praksis og som psykologisk trygghet.

Jeg forsto lite av den store betydelsen av hurtiglading ved kjøp av elbil, nå er det mitt viktigste aspekt.
Min første prioritet ved valg av ny  elbil er å sjekke hurtigladekapasitet, type hurtigladekontakt på bilen og hvilke hurtigladenettverk som finnes tilgjenglig i mitt område.
Dette selv om vi stort sett kjører i og rundt byen. Vitskapen om at det er greit og mulig å kunne kjøre lenger er viktig.

jkirkebo

Sitat fra: Rødkleiv på onsdag 10. juni 2015, klokken 17:28
Sitat fra: zbk på onsdag 10. juni 2015, klokken 09:13
Sitat fra: Rødkleiv på onsdag 10. juni 2015, klokken 08:32
Sitat fra: THE på onsdag 10. juni 2015, klokken 08:10
Som nevnt tidligere er det på nye Zoe ikke mulig å lade raskere enn 22 kW.

Man skal tenke seg godt om før man kjøper en Zoe eller annen elbil uten mulighet for hurtiglading. Hvis bruksmønsteret kun er og aldri vil bli noe annet enn små turer rundt hjemmet, er det sikkert greit.
Så fort man skal benytte elbilen som en tradisjonell bil, må man ha hurtiglading.

I går kjørte jeg over 20 mil rundt Oslo fordelt på en dag med I-Miev med tre kortehurtigladestopp. Disse stoppene tok jeg i forbindelse at jeg kjøpte meg lunsj på Kiwi, gikk på do på McDonalds og gjorde unna et ærend i en butikk.

Ca 20min med lading på et 22kW for en Zoe, så har du (minst) det ekstra som trengs for de 20 milene utover det du starta med... Jeg tviler på at de tre stoppene dine til sammen var kortere enn det.

Jeg er helt enig i at muligheten for DC-hurtiglading er en mangel for Zoe, men i praksis betyr det ikke noe for annet enn laange turer. 22kW AC-muligheter burde derimot vært påbudt for alle el-biler :). De er billige å sette opp og lader mer enn fort nok om man ikke må fylle opp batteriet mange ganger i løpet av dagen. Kort sagt genialt for alt annet enn langkjøring.

Det hadde vært flott om alle elbiler hadde 22 kw AC lader. Men det er mye viktigere med mulighet for hurtiglading.
Hvis man sammenligner en Zoe med konkurrentene som er nevnt i tråden her, så blir uansett ladstoppene minst dobbelt så lange.

Det tar vel én time å lade en Zoe fra 0-80%. Hvis man har med barn, kjører i forbindelse med jobb eller på noen som helst måte forholder seg til klokka, så er det for lenge.

Om man tenker at eget bruksmønster krever hurtiglading, så tror jeg likevel det kan bli en utfordring når bilen skal selges. Elbil uten hurtiglading har et forholdsvis snevert nedslagsfelt.

Bare så det er sagt så liker jeg Zoe veldig godt. Før de tok vekk mulighet for hurtiglading var det en bil jeg absolutt kunne tenkt meg.

Å lade en Zoe 0-80% tar neppe mer enn 50 minutter på 22kW, mens å lade en Leaf 0-80% på DC tar minst 40 minutter. Ikke all verdens forskjell altså.

Om jeg kunne velge mellom DC eller 22kW AC på en ny Leaf, som jeg skulle ha som eneste bil, hadde jeg valgt 22kW AC.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjetilK

Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 10. juni 2015, klokken 17:33
Jeg forsto lite av den store betydelsen av hurtiglading ved kjøp av elbil, nå er det mitt viktigste aspekt.

Interessant! Hvordan oppsto dette behovet?

Jeg må innrømme at jeg ikke klarer å se for meg dette behovet de neste fem åra iallfall... 
Vi har tre små barn og vi bor sånn til at vi nok alltid kommer til å ha to biler. Hvis hele familien skal på langtur vil den lille bilen være uaktuell, tror jeg... Det er bare hvis jeg og/eller kona skal på et eller annet alene at det vil være aktuelt å kjøre langt. I løpet av siste sju år kan jeg telle på en hånd antall ganger den lille bilen har kjørt turer på over 15 mil. Og den store fossilbilen overlever fram til at vi må ha tre foroverseter i baksetet, i løpet av de neste 3 årene håper jeg det har kommet en egnet erstatter for den. Jeg satser på å kjøre noe flere langturer med elbilen (jeg har noen kolleger i Gøteborg jeg ikke har besøkt ennå, f.eks) enn jeg har gjort med dagens lille fossilbil, men lange turer med barn har jeg vanskelig for å se for meg. Og selv med barn har vi ikke kommet særlig mye mer enn 15 mil (som f.eks. kan være avstanden til Hamar, Nesbyen, Stathelle eller Strømstad) før barna vil ut...
Renault Zoe Intens 2015.
Bil nr 2 er en Mitsubishi Outlander 2013 dieselpurke med 7 seter. Vil bytte den i en AWD 7-seter elbil så fort det kommer noe jeg har råd til.

KjetilK

Sitat fra: emil på onsdag 10. juni 2015, klokken 10:47
Med riktig kabel får du ladet disse bilene fra en 11kW Type2 kontakt, men siden det er svakeste ledd i kjeden (laderegulator-ladekabel-lader i bilen) som bestemmer ladehastighet får du bare 3.3-3.6kW fra denne kontakten. Disse bilene vil i prinsippet se en 230V 16A ladekontakt siden de kun kan utnytte en av 400V sine tre faser.

OK! Kjenner at det er litt nedtur, ja...

Sitat fra: emil på onsdag 10. juni 2015, klokken 10:47
Ender du opp med Zoe og har 400V klart i garasjen vil det være mye lurere å kjøpe 11kW laderegulator/veggboks fra andre enn Renault og heller velge en av de to rimeligere utgavene. Alle Zoe kan lade på opp til 22kW AC.

OK, så den lille hemmeligheten her er at når Renault reklamerer med at hjemmelader er med i prisen, så er det snakk om at 11 kW-laderen bare følger med toppmodellen, til 250000, og at man dermed i praksis betaler 20000 for hurtigladeren?
Renault Zoe Intens 2015.
Bil nr 2 er en Mitsubishi Outlander 2013 dieselpurke med 7 seter. Vil bytte den i en AWD 7-seter elbil så fort det kommer noe jeg har råd til.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA