Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Europaimport vs norsksolgt Leaf

Startet av auduny, onsdag 15. juli 2015, klokken 12:07

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: mortegun på torsdag 11. juni 2015, klokken 00:00
Men fra humbug til haribo: er det mange andre biler man kan åpne uten å ha en nøkkel i eller i nærheten av bilen?
Åpne? Jepp. Starte og kjøre avgårde med mobilen? Tror ikke det.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cirys1

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 11. juni 2015, klokken 09:50

Og dette er du overbevist om?? (prøv med et nytt google søk)  :P

mogu

Sitat fra: cirys1 på torsdag 11. juni 2015, klokken 20:34

Jeg prøvde med et Google søk, hverken MB sin: https://www.mercedes-benz.com/en/mercedes-me/connectivity/
Eller bmw sin: http://www.bmw.com/com/en/insights/technology/connecteddrive/2013/services_apps/remote_services.html

Ser ut til å ha denne funksjonen, men det er jo mulig at de lar være å reklamere for funksjoner de har da, cirys1, bare for å dra en motsatt Tesla.

MB sin står det at kom/kommer mid 2015, så relativt ny.

Og jeg synes BMW skal få for at de kjenner sine kunder, og har ordnet et eget Call Centre som alternativ til appen, for de som synes apper er litt vanskelig :)

Edit: jeg tar forbehold om at jeg er fryktelig dårlig til å Google :)
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Øyvind.h

Sitat fra: cirys1 på torsdag 11. juni 2015, klokken 20:34

Det betyr at jeg ikke tror man kan starte en 5-serie eller E-klasse med mobilen. Om jeg tar feil må du gjerne legge ut link til info om fjernstart-funksjonalitet levert av Mercedes/BMW slik at bilene startes fra iPhone?

Det er jo likegyldig for meg om jeg har rett eller feil, for 5-serie og E-klasse er jo totalt uinteressante biler uansett :)
Mercedes EQC AMG 2020
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cirys1

Sitat fra: mortegun på torsdag 11. juni 2015, klokken 21:10
Jeg prøvde med et Google søk, hverken MB sin: https://www.mercedes-benz.com/en/mercedes-me/connectivity/
Eller bmw sin: http://www.bmw.com/com/en/insights/technology/connecteddrive/2013/services_apps/remote_services.html

Ser ut til å ha denne funksjonen, men det er jo mulig at de lar være å reklamere for funksjoner de har da, cirys1, bare for å dra en motsatt Tesla.

Og jeg synes BMW skal få for at de kjenner sine kunder, og har ordnet et eget Call Centre som alternativ til appen, for de som synes apper er litt vanskelig :)

Nei ingen av de og det tror jeg kommer av sikkerhetsmessige grunner.
Man får utrolig lite for en funksjon som kan ha så alvorlige konsekvenser og som strengt tatt man må havne i alvorlig uføre for og bruke. Men det er sikkert en fin gimmick , fikk lyst til og gå ut og teste, men noe jeg noengang kommer til og bruke neppe.

mogu

Sitat fra: cirys1 på torsdag 11. juni 2015, klokken 21:26
Sitat fra: mortegun på torsdag 11. juni 2015, klokken 21:10

Man får utrolig lite for en funksjon som kan ha så alvorlige konsekvenser og som strengt tatt man må havne i alvorlig uføre for og bruke. Men det er sikkert en fin gimmick , fikk lyst til og gå ut og teste, men noe jeg noengang kommer til og bruke neppe.

Så det du sier nå er at det ikke er noen andre bilmerker som har dette?

Tuxedo

Du kommer til å bruke det den dagen du (a) har rotet vekk/mistet fob'en på tur, eller (b) batteriet i fob'en går tomt og det heller ikke funker å legge den i koppholderen.  Eller du hopper i havet på strandtur, og har glemt at fob'en ligger i shortslommen. (Har faktisk skjedd meg).
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Øyvind.h

Sitat fra: Tuxedo på torsdag 11. juni 2015, klokken 21:40
Du kommer til å bruke det den dagen du (a) har rotet vekk/mistet fob'en på tur, eller (b) batteriet i fob'en går tomt og det heller ikke funker å legge den i koppholderen.  Eller du hopper i havet på strandtur, og har glemt at fob'en ligger i shortslommen. (Har faktisk skjedd meg).

Start fra app er for tungvindt til at det erstatter nøkkelen. Men pokker så genialt i en del situasjoner :)
Mercedes EQC AMG 2020
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

mogu

Virkelig? Ingen oppmerksomhet til BMWs Call Centre? DET ble jeg imponert over!!

cirys1

Sitat fra: Tuxedo på torsdag 11. juni 2015, klokken 21:40

Jeg har rotet vekk mobilen noen ganger men aldri bilnøkkelen, kanskje fordi den aldri er med i festlige lag..  :P

For de andre scenarier dine er det løsninger, foben trenger ikke strøm eller "elektronikk" for å fungere og det er nødløsninger med både og åpne og starte bilen i slike tilfeller.. :)

Øyvind.h

Sitat fra: cirys1 på torsdag 11. juni 2015, klokken 22:01
Jeg har rotet vekk mobilen noen ganger men aldri bilnøkkelen, kanskje fordi den aldri er med i festlige lag..  :P

For de andre scenarier dine er det løsninger, foben trenger ikke strøm eller "elektronikk" for å fungere og det er nødløsninger med både og åpne og starte bilen i slike tilfeller.. :)

En tilbakevendende situasjon jeg ofte har lest ift keyless er når man kjører to pers i bilen, stopper og setter av ektefelle og så kjører umiddelbart videre. Ikke alltid man oppdager raskt at det var den som gikk ut av bilen som hadde nøkkelen i lommen. Eksempelvis når begge kommer bort til bilen samtidig og man trodde det var en selv som hadde nøkkelen, mens det var passasjeren som hadde den. Eller som når jeg blir plukket opp i sentrum av kona. Hun hater å kjøre i sentrum, og hopper umiddelbart over på passasjersiden. Om hun da av en eller annen grunn ikke skal hjem kan hun finne på å gå av underveis med nøkkelen.

Noe lignende skjedde når kona måtte på akutt svangerskapskontroll på Ullevål (heldigvis alt OK!). Hun hoppet ut og gikk inn, jeg kjørte for å parkere. Etter kort tid kom varselet "key not present, unable to restart". Intet problem, jeg parkerte og gikk ut av bilen. Og oppdaget at jeg hadde stelt meg på ansatt-parkering.

Det skjedde selvfølgelig før bilen fikk start fra app  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Tuxedo

Sitat fra: cirys1 på torsdag 11. juni 2015, klokken 22:01
Det er veeeldig iffy om fob'en funker med rfid-funksjon når batteriet går tomt (snakker av erfaring).  Så nå har jeg alltid liggende et reservebatteri i hanskerommet (men trenger appen for å låse opp da, når det ikke nytter å legg fob'en mot vinduet).
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

cirys1

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 11. juni 2015, klokken 22:11

Hyundai og Chevrolet har app start..

Ellers så hadde BMW en ganske bra demo på en annen tråd her da bilen kommer til personen i et parkeringshus, men dette er ikke offsiellt ennå...

mogu

Sitat fra: cirys1 på torsdag 11. juni 2015, klokken 22:46
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 11. juni 2015, klokken 22:11

Hyundai og Chevrolet har app start..

Ellers så hadde BMW en ganske bra demo på en annen tråd her da bilen kommer til personen i et parkeringshus, men dette er ikke offsiellt ennå...

Man skal være forsiktig med å selge med funksjoner den egentlig ikke har da ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA