Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading på Enel-stolper i Italia

Startet av Elmo, onsdag 15. juli 2015, klokken 01:05

« forrige - neste »

Elmo

Starter en ny tråd om dette emnet for å ikke kuppe en dele-salgs tråd
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: terjeeri på mandag 08. juni 2015, klokken 22:53
Den pumpa bråker og starter oftere en 30 sek, så jeg tror ikke den er verdt å gjenbruke.

Hvis pumpa går ofte så er det sensoren som er problemet. Hvis sensoren har blå hette så er mulig at det blir bra ved bare å bytte den (ref).  Men hvis du lar det være slik lenge så går ofte selve pumpa istykker.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

#2
Sitat fra: Jonenge på tirsdag 09. juni 2015, klokken 17:57
Takk! Min tekniske kunnskap er desverre begrenset, men viss jeg forstår det slik at sensoren er del av selve pumpen - (og denne må repareres før det hele fungerer) er det kanskje like lurt å stå over den du har i Trondheim? For øvrig er det slik på min bil at det hele virker innimellom, slik at bremsene er normale, for deretter - og gjerne plutselig -  at jeg må trykke med stor kraft for å bremse slik man skal. Resultatet er selvfølgelig at man hele tiden tenker bremsing med full kraft... Kan dette ha noe med sensoren å gjøre?
Sensoren er ikke en integrert del av pumpa, men en separat "bryter" koblet til selve pumpa med elektriske ledninger og til vakumsystemet med plastslange.

Det vanligste er at sensoren bli lekk slik at den tror bremsevakumet er for dårlig og kjører pumpa hele tiden. Dermed går pumpa unøding lenge (evt. alltid) og blir utslitt. 
Men så lenge pumpa går (durer hele tiden) så fungerer bremsene greit. Når pumpa har gått så lenge at den blir utslitt vil bremsene bli dårligere/harde.

Noen sensorer tar inn vann, og da kan de streike på en slik måte at vakumpuma aldri starter, og da får du dårlige/harde bremser.

Det har skjedd at det blir kortslutning i vakumpumpa. Da ryker en sikring som også gir strøm til bilens elektronikkenhet og da vil ikke bilen gå.

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: Jonenge på tirsdag 09. juni 2015, klokken 17:57
Et vanlig verksted i Bergen har sett på det og foreslo import av ny pumpe fra Frankrike... De vet kanskje ikke detaljene i dette?

Definitivt ingen god idé. Det blir allllt for dyrt.
Det finnes såpass mye delebiler nå, at pumpe bør ikke være så vanskelig å få tak i. Sensoren derimot går istykker såpass ofte at den kan være vanskelig å få tak i.
Men sjekk feks med Elbimek i Asker.

Ifølge "Elektrolux" (som kan PSA), er pumpe fra Think et godt alternativ:
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 17. mars 2015, klokken 05:25
Think pumpene er topp kvalitet og plug and play med innebygget vakumsensor.

Vi hugger nå nok en Think :-X og kan tilby en brukt pumpe for 1500 kr inkl moms.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Jonenge

Tusen takk for tips! Tenker jeg nok skal skaffe meg en Think pumpe slik som foreslått, og gjerne fra noen som har sjekka at det er "topp kvalitet". Er i kontakt med en her i Bergen som sier han kan hjelpe med å sette pumpe inn. Selv om det skal være plug and play, er det greit med litt hjelp til ting man ikke har gjort før -:)

Elmo

Fint om du tilbakemelder erfaring med montering og bruk av Think pumpe i PSA
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Jonenge


terjeeri

Jeg skal undersøke sensor og pumpe nærmere når jeg skrur deler av bilen.
Jeg har tidligere gjort et halvhjertet forsøk på å skifte den blå hette. Den satt veldig godt fast, så jeg var redd for å ødelegge noe. Bremsene fungerer jo fortsatt.
Citroen Saxo Electrique 1999, 70.000 KM. Dead
Pegeout 106 2003, 54000 km

Elmo

Sitat fra: terjeeri på torsdag 11. juni 2015, klokken 17:25
Jeg har tidligere gjort et halvhjertet forsøk på å skifte den blå hette. Den satt veldig godt fast, så jeg var redd for å ødelegge noe.
Du løsner hetta lettest ved å vri den litt rundt med tang før du drar den av. Hetta går nok lett istykker, men det skal mye til å skade noe annet. NB: sensoren kan relativt enkelt skrus løs og tas ut. Må bruke torx bit på skralle.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Jonenge

Siste nytt fra vakumpumpen i min Saxo er at den simpelten har sluttet å streike. Tidligere virket det hele de første 5-6 bremsetrykkene. Deretter var bremsen hard som stein. Nå har noe skjedd. Den virker hele tiden og har gjort det minst en uke i strekk.  Kan dette ha med sensoren å gjøre? At det f eks har vært fuktig på grunn av mye dårlig vær, og nå tørket opp ettersom det er noe tørrere vær om dagen?  (Bergen har hatt en usedvanlig fuktig vår, og det sier ikke lite!). Noen som har erfaring med dette? Ser i alle fall ut som jeg kan utsette innkjøp av deler i denne omgang.

Elmo

Sitat fra: Jonenge på torsdag 18. juni 2015, klokken 23:44
Siste nytt fra vakumpumpen i min Saxo er at den simpelten har sluttet å streike.
Kan dette ha med sensoren å gjøre? At det f eks har vært fuktig på grunn av mye dårlig vær,

Innmaten i en ødelagt sensor jeg åpnet en gang var tydelig påvirket av vann så det kan vel være årsaken.
Men problemet da er at i lengden tåler den ikke det. Jeg har hørt noen sier de selger overhalte sensorer. Personling ville jeg ikke tatt sjansen på å åpne en fullt fungerende sensor for den må skjæres/ brekkes opp.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

saxo56

Jag kan ge ett tips om att volvo s60 bensin, från och med 2003 har en bra vakumpump som fungerar utmärkt, men man får göra om fästet. Även vissa v70 har elektrisk vakumpump. :D

torle

#12
Ikke dumt at Svenskene har valgt elektrisk vacuum pumpe på flere modeller....vet du Saxo56 om der er integrert trykksensor eller må en evt bruke den orginale?



Referanse nummer: 31201707, 30616992, 30630398, 8672410, 31317445, 31317445V, 009428081

Se der ja 167 treff i den svenske bildelsbasen.se https://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/31317445/?page=1&order=price&asc=1
og 130 treff til https://www.bildelsbasen.se/?link=list&searchmode=3&page=1&order=price&asc=1&query=30630398


Men her hjemme på finndel.no ingen treff....

Tor
Ask - Askøy
Kia Soul EV, grå 2016
Peugote  Partner 1999 Electric solgt

saxo56

Den har separat givare, och jag tror det är bäst att använda den istället för originalgivare.
Är det någon som behöver en vakumpump, hör av er så kan jag nog skaffa fram en sådan inklusive givare och fäste. Det enklaste är att modefiera originalfästet med fästet till volvopumpen.

kretslopp

Hur hårt må man trycka på bremsepedalen for att bremsen ska ta skikkelig?

Jag upplever att vår P106 trenger mye kraft på pedalen for att få tillräcklig bromskraft.
Betydligt mycket mer än på en "vanlig" bil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA