Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Oppstartslyd på Leaf

Startet av GoProne, tirsdag 14. juli 2015, klokken 21:44

« forrige - neste »

hgs

Sitat fra: GoProne på onsdag 10. juni 2015, klokken 22:51
Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 10. juni 2015, klokken 18:40
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 10. juni 2015, klokken 16:49
Kjøpte en ny Avensis i 2009 og hadde den i 5 år uten problemer. Og nå i juni kommer de med ny modell. Blir fort litt nostalgisk når reklamasjonsjobbene står i kø på Teslaen, og de ikke en gang kan love lånebil, og vi kun har 1 bil i en travel hverdag med 2 unger.
Beklageligvis er ikke Tesla bilmerket å velge dersom ditt hovedkrav er reliability.
Verre er det at det er neppe noen elbilmodell.
Noe som er totalt uforståelig side det er biltypen som i følge teorien burde ligge helt på topp her.

Er det så mye problemer med å kjøre en Tesla da, at den ikke er pålitelig? Kan ikke si at jeg har hørt om det før.

Takk forøvrig for alle tips i denne tråden!

Det er drøssevis med tråder om dette, så bare å søke litt.
Kort oppsummert har Tesla en mer fornøyd kundegruppe enn noe annet bilmerke jmf Consumer Report:
http://www.greencarreports.com/news/1096975_consumer-reports-tesla-model-s-best-overall-again-in-2015

At noen har vært uheldige er ingen tvil om, og Tesla har utvilsomt en lang backlog med ting som må fikses i produksjon. Du får sikkert færre feil på en Yaris, men jeg hadde ikke vært redd for å kjøpe.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

fonberg

Sitat fra: hgs på onsdag 10. juni 2015, klokken 23:00
Sitat fra: GoProne på onsdag 10. juni 2015, klokken 22:51
Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 10. juni 2015, klokken 18:40
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 10. juni 2015, klokken 16:49
Kjøpte en ny Avensis i 2009 og hadde den i 5 år uten problemer. Og nå i juni kommer de med ny modell. Blir fort litt nostalgisk når reklamasjonsjobbene står i kø på Teslaen, og de ikke en gang kan love lånebil, og vi kun har 1 bil i en travel hverdag med 2 unger.
Beklageligvis er ikke Tesla bilmerket å velge dersom ditt hovedkrav er reliability.
Verre er det at det er neppe noen elbilmodell.
Noe som er totalt uforståelig side det er biltypen som i følge teorien burde ligge helt på topp her.

Er det så mye problemer med å kjøre en Tesla da, at den ikke er pålitelig? Kan ikke si at jeg har hørt om det før.

Takk forøvrig for alle tips i denne tråden!

Det er drøssevis med tråder om dette, så bare å søke litt.
Kort oppsummert har Tesla en mer fornøyd kundegruppe enn noe annet bilmerke jmf Consumer Report:
http://www.greencarreports.com/news/1096975_consumer-reports-tesla-model-s-best-overall-again-in-2015

At noen har vært uheldige er ingen tvil om, og Tesla har utvilsomt en lang backlog med ting som må fikses i produksjon. Du får sikkert færre feil på en Yaris, men jeg hadde ikke vært redd for å kjøpe.

Støttes. Jeg bestilte ny bil (S85D), men endte opp med å annonsere både ny og gammel bil da den nye omsider kom. Det ble salg av den nye, og jeg vil leve godt videre med den "gamle". Etter 1,5 år og 48000 km vil jeg påstå at bilen min er bedre enn da den var ny.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

timingbeltkiller

Sitat fra: GoProne på onsdag 10. juni 2015, klokken 22:51
Er det så mye problemer med å kjøre en Tesla da, at den ikke er pålitelig? Kan ikke si at jeg har hørt om det før.
Nå innskrenker du begrepet pålitelighet til kun å gjelde om den er kjørbar.
I min definisjon tar jeg med alle reklamasjonsbehov uansett om de hindrer deg å kjøre bilen eller ikke.

Biltidsskriftene ser ut til å mene det samme. SE eksempelvis 100000-km-reliability-test
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: fonberg på torsdag 11. juni 2015, klokken 22:09
@timingbeltkiller: I posten over tillegger du meg en uttalelse som ikke er min. Du kan gjerne rette opp feilen.
Stand Corrected: Error Corrected!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

ToWalkOrDrive

#19
Sitat fra: fonberg på onsdag 10. juni 2015, klokken 23:05
Sitat fra: hgs på onsdag 10. juni 2015, klokken 23:00
Sitat fra: GoProne på onsdag 10. juni 2015, klokken 22:51
Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 10. juni 2015, klokken 18:40
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 10. juni 2015, klokken 16:49
Kjøpte en ny Avensis i 2009 og hadde den i 5 år uten problemer. Og nå i juni kommer de med ny modell. Blir fort litt nostalgisk når reklamasjonsjobbene står i kø på Teslaen, og de ikke en gang kan love lånebil, og vi kun har 1 bil i en travel hverdag med 2 unger.
Beklageligvis er ikke Tesla bilmerket å velge dersom ditt hovedkrav er reliability.
Verre er det at det er neppe noen elbilmodell.
Noe som er totalt uforståelig side det er biltypen som i følge teorien burde ligge helt på topp her.

Er det så mye problemer med å kjøre en Tesla da, at den ikke er pålitelig? Kan ikke si at jeg har hørt om det før.

Takk forøvrig for alle tips i denne tråden!

Det er drøssevis med tråder om dette, så bare å søke litt.
Kort oppsummert har Tesla en mer fornøyd kundegruppe enn noe annet bilmerke jmf Consumer Report:
http://www.greencarreports.com/news/1096975_consumer-reports-tesla-model-s-best-overall-again-in-2015

At noen har vært uheldige er ingen tvil om, og Tesla har utvilsomt en lang backlog med ting som må fikses i produksjon. Du får sikkert færre feil på en Yaris, men jeg hadde ikke vært redd for å kjøpe.

Støttes. Jeg bestilte ny bil (S85D), men endte opp med å annonsere både ny og gammel bil da den nye omsider kom. Det ble salg av den nye, og jeg vil leve godt videre med den "gamle". Etter 1,5 år og 48000 km vil jeg påstå at bilen min er bedre enn da den var ny.

Jeg har hatt ca 15 ting som har vært gale på min 1 år gamle Tesla. Men den har aldri stoppet. I begynnelsen var det imidlertid en del problemer med starten. Var sirup i PC-en. Men etter at Tesla ba meg skru av energy saving og ha google på nettleseren, samt softwareoppdateringer så virker det. Siste nå var en vifte som visstnok kunne forårsake brann ifølge Tesla-mekanikeren. Ellers må alle vinduene skiftes fordi de blir skrapt opp når en åpner og lukker, lokkene på takbrakettene knekker når en tar på takbøyler, setebeltevarsleren piper jævelig plagsomt når baksetet er bøyd frem, ladekabelen er skiftet, bakluken og baklyktene lakk vann, håndbrekket ville ikke slippe......osv....hva hadde dette kostet etter garantitiden?
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

dosmont

Jeg har opplevd at det Toyota biler jeg har hatt problemer med, og nesten ingen problemer med Teslaen.
Så tror at det er forskjellige erfaringer ute å går.
En avensis som turboen gikk i stykker på som med følgeskader og feildiagnostikk fra Toyotaverkstedet kostet meg over 50k og forsikringsselskap 50k + leiebil 3 måneder (hadde maskinskadeforsikring, fikk 50% dekning).
Så var det en Toyota prius, helt ny så kjørte jeg den til Danmark, måtte da skifte dekk foran pga feilslitasje 2500km! Var kommet ned til korden.
På den har vi skiftet takluke pga pakninger som løsner, fortsatt et problem, og så en nøkkel som ikke virker fortsatt.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

cirys1

Sitat fra: dosmont på lørdag 13. juni 2015, klokken 10:23
Jeg har opplevd at det Toyota biler jeg har hatt problemer med, og nesten ingen problemer med Teslaen.
Så tror at det er forskjellige erfaringer ute å går.
En avensis som turboen gikk i stykker på som med følgeskader og feildiagnostikk fra Toyotaverkstedet kostet meg over 50k og forsikringsselskap 50k + leiebil 3 måneder (hadde maskinskadeforsikring, fikk 50% dekning).
Så var det en Toyota prius, helt ny så kjørte jeg den til Danmark, måtte da skifte dekk foran pga feilslitasje 2500km! Var kommet ned til korden.
På den har vi skiftet takluke pga pakninger som løsner, fortsatt et problem, og så en nøkkel som ikke virker fortsatt.
Nå snakker du om en gammel Toyota , det jeg og alle andre lurer på (forhåpentligvis) er hvordan det blir med Tesla S etter noe av garantien har utløpt på 100k km. Hvor mye koster det og skifte et av disse fancy dørhåndtakene eller den berømte takluken...???

Jeg har selv fått en regning på over 13000 kr på min kjempe pålitelige Subaru Forester, men alt er slitedeler og bilen har passert 353k km, tror noen at vi kan si det samme om Tesla om noen år?

dosmont

Sitat fra: cirys1 på lørdag 13. juni 2015, klokken 14:46
Sitat fra: dosmont på lørdag 13. juni 2015, klokken 10:23
Jeg har opplevd at det Toyota biler jeg har hatt problemer med, og nesten ingen problemer med Teslaen.
Så tror at det er forskjellige erfaringer ute å går.
En avensis som turboen gikk i stykker på som med følgeskader og feildiagnostikk fra Toyotaverkstedet kostet meg over 50k og forsikringsselskap 50k + leiebil 3 måneder (hadde maskinskadeforsikring, fikk 50% dekning).
Så var det en Toyota prius, helt ny så kjørte jeg den til Danmark, måtte da skifte dekk foran pga feilslitasje 2500km! Var kommet ned til korden.
På den har vi skiftet takluke pga pakninger som løsner, fortsatt et problem, og så en nøkkel som ikke virker fortsatt.
Nå snakker du om en gammel Toyota , det jeg og alle andre lurer på (forhåpentligvis) er hvordan det blir med Tesla S etter noe av garantien har utløpt på 100k km. Hvor mye koster det og skifte et av disse fancy dørhåndtakene eller den berømte takluken...???

Jeg har selv fått en regning på over 13000 kr på min kjempe pålitelige Subaru Forester, men alt er slitedeler og bilen har passert 353k km, tror noen at vi kan si det samme om Tesla om noen år?
Er du Tesla eier ?
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

cirys1


dosmont

Sitat fra: cirys1 på lørdag 13. juni 2015, klokken 18:21
Sitat fra: dosmont på lørdag 13. juni 2015, klokken 17:32
Ja, og du er klar over at du siterer to forskjellige?  ::)
spurte ikke meg selv da vetu :D
Litt utfordrende å sittere fra telefonen ;)

Jeg spurte fordi jeg synes det er litt rart.
Med tanke på ditt fokus på alt det negative med Tesla, har tilgode å se en positiv kommentar om bilen fra deg, Håper du har det, og at jeg oppfatter ting feil.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

amund

Sitat fra: cirys1 på lørdag 13. juni 2015, klokken 14:46
tror noen at vi kan si det samme om Tesla om noen år?

Jeg har også tenkt tanken. alle biler må bytte støtdempere etter en stund. En stund = 100.000 km max tenker jeg, hvis man vil ha sånt i orden. 4x støtdemper integrert med luftfjær, hva koster det? Dørhåndtak, takluke, feilsøking på startsperre, hva koster 12v-batteri-havari inkl feilsøking og inntauing når bilen først er død?

På den annen side, innen bilen har gått 200k og gjelda er betalt ned for min del har man sluppet å bytte clutch/automatkasse/converter, turbo, dyser, radiator, vannpumpe, regreim/kamaksel/kamdrev/registerkjede, eksos, dieselpumpe, glødeplugger, gløderele, luftmengdemåler, common rail trykksensor, servopumpe, a/c-kompressor, varmeregister, kjøleregister, radiatorvifte, servoslanger. Kanskje man har hatt trøbbel med bremser/vindusheiser/dørlås/nøkkel/takluke/el.dørhåndtak, men det hadde man jaggu meg også hatt på en toyota eller lexus eller merce eller bmw også. Unntatt akkurat dørhåndtakene da riktignok.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

cirys1

Sitat fra: amund på lørdag 13. juni 2015, klokken 23:33

Jeg har også tenkt tanken. alle biler må bytte støtdempere etter en stund. En stund = 100.000 km max tenker jeg, hvis man vil ha sånt i orden. 4x støtdemper integrert med luftfjær, hva koster det? Dørhåndtak, takluke, feilsøking på startsperre, hva koster 12v-batteri-havari inkl feilsøking og inntauing når bilen først er død?

På den annen side, innen bilen har gått 200k og gjelda er betalt ned for min del har man sluppet å bytte clutch/automatkasse/converter, turbo, dyser, radiator, vannpumpe, regreim/kamaksel/kamdrev/registerkjede, eksos, dieselpumpe, glødeplugger, gløderele, luftmengdemåler, common rail trykksensor, servopumpe, a/c-kompressor, varmeregister, kjøleregister, radiatorvifte, servoslanger. Kanskje man har hatt trøbbel med bremser/vindusheiser/dørlås/nøkkel/takluke/el.dørhåndtak, men det hadde man jaggu meg også hatt på en toyota eller lexus eller merce eller bmw også. Unntatt akkurat dørhåndtakene da riktignok.
Servopumpe og a/c kompressor har også TMS, jeg tror folk generelt er så opphengt i at bilen ikke har en forbrenningsmotor at de glemmer at den fremdeles har mye av det samme i andre komponenter. Varmeveksler må den vell ha? Kjøleveske til batterier og DU har den...

Brembo bremser, ikke så veldige billige og bytte..

I tillegg har den mange flere pc``er, reler, kontaktorer...

Hadde vært interessant om bb eller noen andre som har passert 100k km og gitt noen konkrete tall på hvordan kostnadene er utenfor garanti, da først ser man om vedlikeholdskostnader er mye mindre eller ikke..

krl

Sitat fra: amund på lørdag 13. juni 2015, klokken 23:33
Jeg har også tenkt tanken. alle biler må bytte støtdempere etter en stund. En stund = 100.000 km max tenker jeg, hvis man vil ha sånt i orden. 4x støtdemper integrert med luftfjær, hva koster det?

Jeg vet ikke om det stemmer, men Tesla-personell har fortalt meg at luftfjæringen er av Mercedes-typen. Disse har jeg litt erfaring med prismessig. Hvis du må bytte alle fire fjærben+belger, så havner prisen fort på 60.000-80.000 kr inkl. arbeid. I tillegg kommer pumpen til rundt 8.000-10.000 kr som fort havarerer dersom man kjører med delvis defekt luftfjæring en periode (pga. varmgang).

Dette høres kanskje skremmende ut, men Airmatic fjærbein/belger/tanker/pumpe er nok ikke langt unna å være den største utgiftsposten på en eldre Mercedes med Airmatic. Min erfaring er at fjærbeinene holder rundt 120.000 km, mens belgene+tankene i aluminium tåler det dobbelte. Tankene går i oppløsning over tid pga. vegsalt/korrosjon.

Forøvrig, så er det ganske artig å ha vinduet oppe når et airmatic-fjærbein ryker. Det skjer gjerne etter at en slags "ballong-fiselyd" har vært hørt i svinger over en periode (lys, pipete lyd, nesten som et takstativ som uler i vinden). Når fjærbeinet faktisk ryker, så smeller det ganske godt, og bilen legger seg nesten helt nedpå. Men den er fullt kjørbar på flat vei frem til verksted.

Når det gjelder fjærbeinene, så er det én ting som hjelper på litt prismessig. Airmatic-fjærbein kan byttes individuelt, og må ikke byttes i par slik som vanlige dempere/fjærer. Noe som hjelper litt på prisen når noe ryker.

krl

Og en ting til... Jeg valgte Tesla UTEN luftfjæring pga. erfaringene med Mercedes Airmatic. Den økte komforten med luftfjæring er ikke verdt bryderiet og prisen. Men dette er jo kun et problem hvis du skal ha bilen utover fem år. Eller åtte år dersom du har serviceavtale på åtte år (deler er vel inkludert..).

Muffinman

Sitat fra: krl på søndag 14. juni 2015, klokken 10:36
Hvis du må bytte alle fire fjærben+belger, så havner prisen fort på 60.000-80.000 kr inkl. arbeid.
...hvis man drar på MB verksted og betaler overpris for både arbeid og deler. Hvis man derimot synes at det er bedre å betale mer fornuftige priser kan man se etter uoriginale deler og uavhengige verksteder.

https://www.arnotteurope.com/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA