Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Din første ripe

Startet av Djance, tirsdag 14. juli 2015, klokken 16:40

« forrige - neste »

Trekkoppbil

-Dersom du kjøper vil fra trygg importør, tar han jobben og risikoen.
-Dersom du importerer sjølv, kan du spare mange penger, men det kan være mye jobb å komme i gang.
Det kan være en mellomting å handle på denne måten, hvor du får hjelp til å kjøpe en bil før den er kommet til landet.

Risikovurdering:

Fabrikkgarantien brytes vanligvis når bilen taes ut av Nordamerika, men enkelte mener at garantien fortsatt gjelder, om bilen er kjørt minst 6 mnd i USA, før den skipes ut. Det er mulig man kan skipe bilen fram og tilbake for å bruke garanti i USA, eller at enkelte importører har spesielle avtaler om de har registrert seg som forhandlere i USA.
Butikkgaranti får du fra enkelte importører her i landet.  Dvs at du må betale forhandleren, for at han skal ta på seg risiko, som du vil slippe. Det koster penger, og du kan vurdere om du heller vil bære risikoen sjølv.

Det er mulig pengene du sparer på å ta risikoen sjølv, er mye i forhold til hva det vil koste å skipe en bil fram og tilbake over Atlanteren for å benytte seg av fabrikkgaranti.

Jeg søkte etter 2013-modeller på Finn nylig, og da fant jeg ingen andre til under 150 000 kr, bortsett fra en Visia til 149 000, mens resten av de billige "2013-modellene" viste seg å være 2012-modeller.

Plutselige utfall av batteriet:
Det er mulig man kan forsikre seg mot plutselige havari. Enkelte garantier er vel på 8 år. Er uhellet ute,  kan man bytte hele batteriet, eller finne noen som vil reparere det. F.eks Elbilmek.

Kapasitetstap:
Det finnes visse 5-årige garantier mot kapasitetsfall på batteriet. Jeg tviler på at du finner forsikring mot det. Skal du skipe bilen til USA for å få nytt batteri på fabrikkgarantien, kan det ta flere måneder fram og tilbake, men det skjer ikke så plutselig, så det kan planlegges litt, og det er letter å skipe en kjørbar bil, og du kan få en svært bra bil etterpå, med oppgradert batteri.
På Finn har brukte batterier vært annonsert i prisklassa 10-20 000kr.

Andre risikofaktorer ved import:
-Bilprisene kan falle mye, før bilen kommer fram.
-Man veit aldri på dagen hvor lang tid skipinga tar, om bilen blir skada under transport, eller om båten blir torpedert i drøbaksundet.
-SD-kortet kan ha kommet på avveiet når bilen er kommet fram.

Bilene koster ikke mye i USA. Men om du bruker 2 måneder på å importere en bil, så er det ikke sikkert bilene koster så mye her heller, når bilen er framme.

Skal man investere mye penger i en bil med gode garantier, så kan verditapet bli kollosalt. Tenk på de som betalte 270 000kr for en 2011- eller 2012-modell i sin tid. Det spørs om verditapet på slike biler er ganske store, i forhold til kostnadene ved et batteri som ryker.

Etter 5 år utgår de fleste garantier, og carwings, og da har man tapt penga som er brukt på det, og bilen er ikke mer verdt enn en billig usa-bil uten garantier.

sveinaha

Sitat fra: Djance på tirsdag 09. juni 2015, klokken 15:36
Hei, Skal kjøpe meg Nissan Leaf nå og har kommet, til Avtale med han Naeem, kjøpe en 2013 mod gått 14.000 Miles, SL 134.000 kr.

Fått carfax raport alt ser ok ut har selv kjøpt raporten for se att den ikke var tullet med. og den stemmer.

Svarene han gir meg er veldig korte, og velger heller og ringe isteden for Epost/sms. men har fått han til sende meg bekreftelse på alt per Epost, så ikke bare det er sakt muntlig.

så er det flere som har kjøpt bil av han eller vet om folk som har det ?


1N4AZ0CP2DC405113

http://www.finn.no/finn//car/used/object?finnkode=59089275&searchclickthrough=true

Hei,
Hvordan endte dette?
Kjøpte du bil av Naeem, og hvordan var handelen isåfall?

Jeg vurderer også en bil han har til salgs, men greit å sjekke ut litt først......

Powerflux

Med så mange uklarheter og så mye usikkerhet.........burde ikke alle alarmklokkene ringe for fullt nå??

Walk away&never look back!

Finnes nok av biler ute i markedet!! Ikke kjøp deg inn i et potensielt vepsebol!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

sveinaha

Sitat fra: Powerflux på onsdag 09. september 2015, klokken 22:10
Med så mange uklarheter og så mye usikkerhet.........burde ikke alle alarmklokkene ringe for fullt nå??

Walk away&never look back!

Finnes nok av biler ute i markedet!! Ikke kjøp deg inn i et potensielt vepsebol!!

Du har sikkert rett, men jeg er litt ny i det her så jeg ser ikke alle uklarhetene og usikkerhetene...

Han har carfaxrapporter på bilene han selger, og kommuniserer greit på mail og sms.
Bilene blir solgt uten garanti, men dette er han åpen på.

Jeg er usikker på hva mer jeg skal se etter for å styre unna vepsebol.
Anbefaler du å aldri kjøpe noe av privatpersoner eller små aktører, men heller kun holde seg til de etablerte?

TorC

Sitat fra: sveinaha på torsdag 10. september 2015, klokken 13:27

Anbefaler du å aldri kjøpe noe av privatpersoner eller små aktører, men heller kun holde seg til de etablerte?

ELLER, være skeptisk når privatpersoner stadig har bruktbiler til salgs.

Jeg mener ikke at man skal styre unna slikt, men bare være ekstra skeptisk. Det kan selvsagt hende at han er en ambisiøs ærlig og ryddig mann som ønsker å starte i det små for å skape seg et godt rykte, og bygge opp eget firma. MEN, majoriteten av disse går det heller dårlig med.

Spørsmålet er bare hva du synes risikoen er verdt. Import av elbil er så enkel og billig at jeg skjønner ikke hvorfor folk gidder å betale 10-20K ekstra for å slippe jobben, annet enn å kunne få bilen på dagen. Da kan man like gjerne betale 10-20K ekstra for å få med garantier og en forhandler. Jeg skjønner ikke helt den "mellomløsningen".
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

kaiat

Må du ta opp billån med pant i bil, kan du ikke importere selv. Da må du kjøpe en bil som er i Norge, enten av forhandler eller privat.

TorC

Sitat fra: kaiat på torsdag 10. september 2015, klokken 22:37
Må du ta opp billån med pant i bil, kan du ikke importere selv. Da må du kjøpe en bil som er i Norge, enten av forhandler eller privat.

Godt poeng, men er det noen gjør dette av andre årsaker enn rent risikoutjevning? Er det noen som faktisk stiller en 150K bil som pant? Tullinger finnes jo overalt, men en nedre grense finnes vel?
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA