Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Din første ripe

Startet av Djance, tirsdag 14. juli 2015, klokken 16:40

« forrige - neste »

Bekkenes

Ikke kjøp USA modell uansett.
Bare rot.

Vanlige leafer er billig uansett, og heller få pittelitt mindre utstyr en å sitte igjen med skjegget i postkassen og småkaren i en blender.
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017
BMW i3 94Ah Fully Charged Edition 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016
58535km 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

E_S

Georgia skal ikke være det verste mtp. temperatur. Det kan bli skikkelig varmt der også, men ikke like ille som Arizona, Texas, New Mexico, Nevada og lignende.

Fordelen med en bil som har gått såpass langt sør er at den aldri har sett vinterklima/salt.

Har selv USA-bil og er meget godt fornøyd. Å ikke være fanget i BNHs klamme hånd er veldig greit, Carwings funker "sånn passe" uansett og er ikke savnet, og navigasjonen er visst heller ikke spesielt god. Ut over de tingene er det ingen forskjeller av betydning.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Djance

Sparer så mye på kjøpe us modell, og di norske er ikke noe bedre. Kun litt annet utstyr som ikke eg ser behovet for. Så ja us blir det. Kjøper eg selv og impoterer selv 2011-2012 mod får eg den ferdig reg i norge til rett under 100.000 kr men eg SKAL ha 2013 mod :) facelift.

javeltravel

Hei,

Jeg er fersk Leaf-eier, kjøpt privat men ble opprinnelig solgt ny av BNH Follo i 2014. Kan noen utdype dette med å være "fanget i BNHs klamme hånd"? Hva vil det si? Høres guffent ut.

Mvh
javeltravel
Tesla Model 3 LR AWD m/HF VIN 456***
Nissan Leaf Tekna 2014
Bor i Asker, jobber i Oslo

E_S

Hehe, det er nok ikke så ille. Det er bare en god del her inne som har opplevd ganske dårlig service hos sine lokale Nissan-forhandlere, hvor det blant annet har vært tilfeller av krangling om garantisaker og lignende. Ikke mer mystisk.. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)





sølv-pilen

Med tanke på den forsikringen. jeg tipper at IF ikke kommer til å gjøre noenting før etter at du har lagt ut for den eventuelle skaden. Så å tro at dette er bedre eller samme som en garanti kan fort bli en kostbar lærepenge + at IF kommer til å nedskrive i forhold til bilens verdi i skadeøyeblikket.

Bare for å ha nevt det. Regner med at dette går sikkert greit å ønsker deg lykke til videre som EL bilist. :)
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

TorC

Sitat fra: kaiat på onsdag 10. juni 2015, klokken 09:22
Jeg så også at IF Superforsikring dekker batteripakker og elbildrivverk nå. Grei "nødløsning" når du ikke har garanti. Nok av de med havarert fossilbil som har nytte av slik forsikring...

Det er en tråd på mynissanleaf.com om en kar som kjøpte seg brukt Leaf med alle 12 kapasitetsbarene på plass og visstnok "nytt batteri". Det viste etterhvert at forhandleren ikke hadde skiftet batteri, men resatt BMS (tror jeg at det var) slik at bilen viste 12 barer, men egentlig hadde et redusert batteri. Den var vel nede på 9 barer egentlig. Derfor er det ikke nødvendigvis slik at 12 barer er bra, dette kan være jukset med.

Du bør være obs på det meste med USA-biler. Selv hadde jeg foretrukket en av de større importørene, Autonova eller Sørimport. En ting er den norske selgeren som kan være en grei kar, men hvem kjøper han bilen av i USA? Er det en "luring" som har spesialisert seg i å selge tvilsomme biler på eksport?


Hvis det du skriver om IF superforsikring er korrekt er dette en god løsning for oss uten garanti.

Når det gjelder "triksing" med BMS er nok ikke dette helt sort/hvitt. Såvidt jeg kan lese av Workshop manuael vil en reset bare nullstille beregningene. Etter noen få ut/opplading vil bilen vise korrekt antall streker. Så dette trikset vil kun vare kort tid. I USA vil slik triksing kanskje aksepteres, men neppe her i Norge. Streker er uansett en dårlig indikator på batteristatus. Første strek forsvinner vel først på 80%. Så LEAF spy er vel den eneste måten for "folk flest" å vite hvordan status er. Men det krever jo noen sykluser etter reset for å få korrekte data.

Ellers er jeg helt enig i at man bør kjøpe fra de "store" hvis man skal kjøpe USA-import i Norge. Det er fint lite å spare på å kjøpe fra småimportørene, og risikoen man utsetter seg for gjør at man like gjerne kan importere selv.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

kaiat

Slik jeg har forstått det med superforsikring, tar IF regningen. Har heldigvis aldri hatt bruk for slik forsikring, kun hørt om andre som har fått bruk for den. Og i de tilfellene jeg har hørt om, har det gått greitt. En vet riktignok aldri hva forsikringsselskapene finner på... Verdt å merke seg at det er enkelte bilmodeller med dårlig rykte som er "svartelistet" slik at det ikke kan tegnes superforsikring på disse. Begynner det å bli mye bytting av batteripakker på Leaf for eksempel, kan det fort bli et unntak.

Etter triksing med BMS og resetting av batteribarer vil det etterhvert gå tilbake til riktig antall barer, det stemmer. Men det holder nok så lenge at kunden rekker hjem med nyinnkjøpt brukt Leaf...

emil

Sitat fra: kaiat på torsdag 11. juni 2015, klokken 21:32
Etter triksing med BMS og resetting av batteribarer vil det etterhvert gå tilbake til riktig antall barer, det stemmer. Men det holder nok så lenge at kunden rekker hjem med nyinnkjøpt brukt Leaf...

Leser man av med LeafSpy og får unormalt høye verdier kan jo det være tegn på at noen har trikset. Men vi har jo tilfeller her på forumet med batteripakker godt over gjennomsnittet i kapasitet selv etter å ha blitt kjørt langt.

Djance

Hva normale verdier bør eg se etter ?

2013 mod gått 14.200 miles (22.800 km)

LeafSwe

#29
Sitat fra: Djance på fredag 12. juni 2015, klokken 20:22
Hva normale verdier bør eg se etter ?

2013 mod gått 14.200 miles (22.800 km)

65-67AHr
Jag har 66,5AHr, 284 GIDs på leaf tillverkad november 2013 och gått 32000km

Här kan man se att även måttlig värme inte är bra för batteriet
http://www.electricvehiclewiki.com/Battery_Capacity_Loss#Battery_Aging_Model
3P+
3SR+

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA