Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Din første ripe

Startet av Djance, tirsdag 14. juli 2015, klokken 16:40

« forrige - neste »

Djance

Hei, Skal kjøpe meg Nissan Leaf nå og har kommet, til Avtale med han Naeem, kjøpe en 2013 mod gått 14.000 Miles, SL 134.000 kr.

Fått carfax raport alt ser ok ut har selv kjøpt raporten for se att den ikke var tullet med. og den stemmer.

Svarene han gir meg er veldig korte, og velger heller og ringe isteden for Epost/sms. men har fått han til sende meg bekreftelse på alt per Epost, så ikke bare det er sakt muntlig.

så er det flere som har kjøpt bil av han eller vet om folk som har det ?

1N4AZ0CP2DC405113

http://www.finn.no/finn//car/used/object?finnkode=59089275&searchclickthrough=true

emil

Sitat fra: finn.noAlle bilene blir kjøpt med garanti i USA og testet fra våre eksperter i USA før de bli sent til Norge

En garanti gitt i USA er ikke verd mye her i landet hvis du må sende bilen tilbake for å kunne bruke deg av den.

Bildene og VIN skulle tilsi en "ordentlig" 2013 modell, dvs den oppgraderte utgaven. Men ser ikke ut som den har 360 graders kamera lik Tekna har her i landet, men usikker på om det var standard på SL-modellene.

E_S

Kamera var ikke standard på SL. Har en kollega med en '13 SL helt identisk med min, men uten kamera, mens min er med.

2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Djance

Kjøper uten garranti :) tar If sin Super forsikring dekker

Moter/driverket/batteripakken inntill 200.000 km

Thomas Parsli

Her ringer det så mange bjeller at jeg blir ør i hodet...

* Selger er en privatperson
* Selgers telefonnummer er reservert mot nummeropplysing
* Selger har i følge 1881.no to andre mobilnumre (som ikke er reservert mot nummeropplysing!)
* Selger har ikke oppgitt adresse eller annen kontaktinformasjon
* Selger har ikke hatt inntekt 2006-2009
* Selger foretrekker telefon fremfor epost/sms
* Selger (søk på navn og epost) dukker ikke opp noen andre steder enn telefonkatalogen

Du bør anta at  "garantien" er null verd, at selger blir umulig å få tak i ved problemer og at hans økonomiske situasjon tilsier at ev. reklamasjoner (etter kjøpsloven) er meningsløse.

Bilen kan jo være ok, men prisen reflekterer ikke den høye risikoen.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Djance

Tror eg skal heller betale hele beløpet ved henting og 0 på forskud. Skal egentlig betale 10.000 på forskud.

E_S

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 09. juni 2015, klokken 17:54

Du bør anta at  "garantien" er null verd, at selger blir umulig å få tak i ved problemer og at hans økonomiske situasjon tilsier at ev. reklamasjoner (etter kjøpsloven) er meningsløse.

Altså sånn det normalt er ved privatkjøp. Jeg har kjøpt og solgt 30-40 biler i løpet av en del år med lappen og aldri kjøpt en bil fra forhandler før jeg kjøpte Leafen og aldri levert en bil i innbytte..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Thomas Parsli

Hvis du skulle finne på å gjennomfører kjøpet:

1) Krev å få lese Carfax-rapport før du betaler eller skriver under på noe som helst
2) Sjekk hva slags garanti han snakker om, den originale US-garantien er verdiløs i Norge.
3) Tilby å betale for NAF bruktbiltest mot at den gjøres før du undertegner avtalen
4) Vurder en gang til om prisen er lav nok til å oppveie risikoen

Jeg ville heller betalt noen tusenlapper mer for en bil fra en forhandler som har holdt på i mange år, f.eks Autonova AS: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=60236238

Thomas

Thomas Parsli

Sitat fra: E_S på tirsdag 09. juni 2015, klokken 18:14
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 09. juni 2015, klokken 17:54

Altså sånn det normalt er ved privatkjøp. Jeg har kjøpt og solgt 30-40 biler i løpet av en del år med lappen og aldri kjøpt en bil fra forhandler før jeg kjøpte Leafen og aldri levert en bil i innbytte..

Her er det en rekke faktorer som gjør dette langt mindre trygt enn det som er normalt ved et privatkjøp, jeg har ramset de opp lenger opp i tråden.

Thomas

Djance

Car fax raport har eg fått :) også bevis med understells nr stemmer.

Men skreiv mail til han og sa eg velger og kjøpe av han men betaling sjer ved henting, ikke noe på forskud

emil

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 09. juni 2015, klokken 18:19
Jeg ville heller betalt noen tusenlapper mer for en bil fra en forhandler som har holdt på i mange år, f.eks Autonova AS: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=60236238

Akkurat den bilen er jo 1.gen og har kjørt en del lengre.

En ting som ikke har kommet fram her enda er status på batteriet, kan fort være at denne har redusert batterikapasitet. Sjekk at alle 12 kapasitetsbarer er tilstede, be gjerne om å få tilsendt bilde av hele dash ved fulladet bil (post her hvis usikker) og en avlesning med OBDII og LeafSpy før kjøp vil også være en lur ting.

På min USA bil var det et problem med strømforsyninga til varmeelementet (ikke ukjent feil på 1.gen bil). Vet ikke om dette ville vært dekket av IF sin forsikring, men jeg handlet heldigvis fra seriøs forhandler og fikk dette byttet uten noen som helst diskusjon. Listepris på bytte av denne hos Nissan ligger hvistnok rundt 60.000kr, men siden alle Norske Leaf fortsatt er innenfor garanti er det nok ikke den faktiske prisen. Selve bytteprosessen skulle være arbeidstid på ca 10t.

Djance

Ser helst bort fra kjøpe en 2012 mod. Vil ha med Facelift. På bilde med spedometer er alle strekene der. Og den har fulgt service på Nissan

TorC

Sitat fra: Djance på tirsdag 09. juni 2015, klokken 17:38
Kjøper uten garranti :) tar If sin Super forsikring dekker

Moter/driverket/batteripakken inntill 200.000 km

Sist jeg sjekket If Superforsikring dekket den absolutt alt, utenom elektrisk. Så du bør sjekke om det er verdt de ekstra kronene når det er snakk om elbil...
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

kaiat

Jeg så også at IF Superforsikring dekker batteripakker og elbildrivverk nå. Grei "nødløsning" når du ikke har garanti. Nok av de med havarert fossilbil som har nytte av slik forsikring...

Det er en tråd på mynissanleaf.com om en kar som kjøpte seg brukt Leaf med alle 12 kapasitetsbarene på plass og visstnok "nytt batteri". Det viste etterhvert at forhandleren ikke hadde skiftet batteri, men resatt BMS (tror jeg at det var) slik at bilen viste 12 barer, men egentlig hadde et redusert batteri. Den var vel nede på 9 barer egentlig. Derfor er det ikke nødvendigvis slik at 12 barer er bra, dette kan være jukset med.

Du bør være obs på det meste med USA-biler. Selv hadde jeg foretrukket en av de større importørene, Autonova eller Sørimport. En ting er den norske selgeren som kan være en grei kar, men hvem kjøper han bilen av i USA? Er det en "luring" som har spesialisert seg i å selge tvilsomme biler på eksport?

Har du fått bilder av den aktuelle bilen? Ser han har flere biler til salgs.

Djance

Har fått mangen bilder :)

Vet han driver firma i Us som da han selger i norge og i Us, og sender til norge om har kjøper her.

Bilen går fra Us 16/6 og tyskland så til norge så han har bilen den 10/7 sier han.

Båten som gikk 6/6 den var desverre full så kunne ikke ta med bilen der så må vente 10 dager ekstra.

Alt virker som er på stell.

Carfax raporten sier den har gått i Gorgia ikke helt sikker hvordan det skrives. Og har følgt opp service og 1 eiger Leasing. Da det er billigere og lease en bil enn kjøpe en i Us.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA