Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av Lynvingen, mandag 13. juli 2015, klokken 21:10

« forrige - neste »

Lynvingen

Ved en tilfeldighet kikket jeg inn på skivene foran på min C-Zero og de var veldig rustne!
Er dette et problem? man bruker jo ikke bremsene mest på disse bilene....men er jo kjedelig om de funker dårlig når man først trenger dem!

Hva gjør man med dette?

Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Sele

Hvor langt har bilen gått med disse skivene?

Lynvingen

Det er en 2012 som jeg har eid i et drøyt år, antar skivene aldri er byttet, og bilen har nå gått ca. 20 000 km.
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Sele

Hvis det er mye rust i banen til bremseklossene så må skivene byttes ut med nye.

Thomas Parsli

Sitat fra: Lynvingen på tirsdag 09. juni 2015, klokken 09:16
Ved en tilfeldighet kikket jeg inn på skivene foran på min C-Zero og de var veldig rustne!
Er dette et problem? man bruker jo ikke bremsene mest på disse bilene....men er jo kjedelig om de funker dårlig når man først trenger dem!

Hva gjør man med dette?

Det innlysende er å bremse mer, gjerne på slutten av hver tur slik at man unngår rust :)
Men hvis de først er rustet (ikke bare lys overflaterust) må de enten slipes ned eller byttes.

Hvis det er rust på mer enn 25% av friksjonsflaten på skivene får du 2er feil på periodisk kontroll, må utbedre (bytte skiver) og vise bilen på nytt.

* Bruk bremsene regelmessig
* På slutten av kjøreturen om vinteren bør du bremse nok til å tørke bremsene så de ikke står nedsaltet etter turen
* Kjører du mye på saltet vei bør du høytrykkspyle bremsene regelmessig for å fjerne salt

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

svingen

måtte bytte mine og er en annet tema på det forumet her om det mener jeg.
mener og noen har fått det her på garanti hvis det er "norsk" bil.
selv har jeg ikke det og fikk pappa til og bytte skriver/klosser kom på 1700 kr på mekonomen og jobben var gjort på 1 times tid,skal klare det her selv neste gang og jeg har 10 tomme totter så er ikke så vansklig.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TM

Byttet skiver på min "norske" C-Zero 2012 da den var ca 2 år gammel, ca 30.000 km grunnet rust. Fikk beskjed fra merkeverkstedet om at jeg måtte betale for bremseklossene selv, men da vi hentet bilen sa vi at alt ble dekket :-). Fikk da beskjed om at vi måtte bruke bremsen litt mer, og gjerne bremse litt kraftig før bilen parkeres i fuktig vær slik at de tørker. De sa at garantien bare dekket bytte av bremseskiver en gang.

pwb

Sitat fra: TM på onsdag 10. juni 2015, klokken 06:35
Byttet skiver på min "norske" C-Zero 2012 da den var ca 2 år gammel, ca 30.000 km grunnet rust. Fikk beskjed fra merkeverkstedet om at jeg måtte betale for bremseklossene selv, men da vi hentet bilen sa vi at alt ble dekket :-). Fikk da beskjed om at vi måtte bruke bremsen litt mer, og gjerne bremse litt kraftig før bilen parkeres i fuktig vær slik at de tørker. De sa at garantien bare dekket bytte av bremseskiver en gang.

De kan ikke si at garantien bare skal dekke noe en gang.

jkirkebo

Sitat fra: pwb på onsdag 10. juni 2015, klokken 09:08
Sitat fra: TM på onsdag 10. juni 2015, klokken 06:35
Byttet skiver på min "norske" C-Zero 2012 da den var ca 2 år gammel, ca 30.000 km grunnet rust. Fikk beskjed fra merkeverkstedet om at jeg måtte betale for bremseklossene selv, men da vi hentet bilen sa vi at alt ble dekket :-). Fikk da beskjed om at vi måtte bruke bremsen litt mer, og gjerne bremse litt kraftig før bilen parkeres i fuktig vær slik at de tørker. De sa at garantien bare dekket bytte av bremseskiver en gang.

De kan ikke si at garantien bare skal dekke noe en gang.

Så lenge den dekker noe ekstra som ikke er dekket av reklamasjonsretten så kan de det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lynvingen

#9
Sitat fra: TM på onsdag 10. juni 2015, klokken 06:35
Byttet skiver på min "norske" C-Zero 2012 da den var ca 2 år gammel, ca 30.000 km grunnet rust. Fikk beskjed fra merkeverkstedet om at jeg måtte betale for bremseklossene selv, men da vi hentet bilen sa vi at alt ble dekket :-). Fikk da beskjed om at vi måtte bruke bremsen litt mer, og gjerne bremse litt kraftig før bilen parkeres i fuktig vær slik at de tørker. De sa at garantien bare dekket bytte av bremseskiver en gang.

Hvilket verksted var dette? Sjekket akkurat med Auto-Elite Follo og der var det ikke snakk om noen garanti...sitat: "Hvis rust kommer av at du ikke bremser så får man ikke det på en garanti dessverre. Må da være en feil med skivene. Med vennlig hilsen Tommy Østli Mikkelrud"
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

pwb

Sitat fra: Lynvingen på torsdag 11. juni 2015, klokken 10:37
Sitat fra: TM på onsdag 10. juni 2015, klokken 06:35
Byttet skiver på min "norske" C-Zero 2012 da den var ca 2 år gammel, ca 30.000 km grunnet rust. Fikk beskjed fra merkeverkstedet om at jeg måtte betale for bremseklossene selv, men da vi hentet bilen sa vi at alt ble dekket :-). Fikk da beskjed om at vi måtte bruke bremsen litt mer, og gjerne bremse litt kraftig før bilen parkeres i fuktig vær slik at de tørker. De sa at garantien bare dekket bytte av bremseskiver en gang.

Hvilket verksted var dette? Sjekket akkurat med Auto-Elite Follo og det var det ikke snakk om noen garanti...sitat: "Hvis rust kommer av at du ikke bremser så får man ikke det på en garanti dessverre. Må da være en feil med skivene. Med vennlig hilsen Tommy Østli Mikkelrud"

Ta det på reklamasjon da vel?

Forbrukerrådet mener det skal være fem år på xenon og ledlyspærer, samt på clutch og bremseskiver ved normal bruk.

Lynvingen

Sitat fra: pwb på torsdag 11. juni 2015, klokken 11:31
Sitat fra: Lynvingen på torsdag 11. juni 2015, klokken 10:37
Sitat fra: TM på onsdag 10. juni 2015, klokken 06:35
Byttet skiver på min "norske" C-Zero 2012 da den var ca 2 år gammel, ca 30.000 km grunnet rust. Fikk beskjed fra merkeverkstedet om at jeg måtte betale for bremseklossene selv, men da vi hentet bilen sa vi at alt ble dekket :-). Fikk da beskjed om at vi måtte bruke bremsen litt mer, og gjerne bremse litt kraftig før bilen parkeres i fuktig vær slik at de tørker. De sa at garantien bare dekket bytte av bremseskiver en gang.

Hvilket verksted var dette? Sjekket akkurat med Auto-Elite Follo og det var det ikke snakk om noen garanti...sitat: "Hvis rust kommer av at du ikke bremser så får man ikke det på en garanti dessverre. Må da være en feil med skivene. Med vennlig hilsen Tommy Østli Mikkelrud"

Ta det på reklamasjon da vel?

Forbrukerrådet mener det skal være fem år på xenon og ledlyspærer, samt på clutch og bremseskiver ved normal bruk.

Ta det på reklamasjon? Hva er forskjellen? Jeg ville tro forhandleren vurderer om det er garanti, reklamasjon eller ingenting på en slik forespørsel....må kanskje møte opp med dokumentasjon fra Forbrukerrådet.
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

pwb

Sitat fra: Lynvingen på torsdag 11. juni 2015, klokken 13:54
Sitat fra: pwb på torsdag 11. juni 2015, klokken 11:31
Sitat fra: Lynvingen på torsdag 11. juni 2015, klokken 10:37
Sitat fra: TM på onsdag 10. juni 2015, klokken 06:35
Byttet skiver på min "norske" C-Zero 2012 da den var ca 2 år gammel, ca 30.000 km grunnet rust. Fikk beskjed fra merkeverkstedet om at jeg måtte betale for bremseklossene selv, men da vi hentet bilen sa vi at alt ble dekket :-). Fikk da beskjed om at vi måtte bruke bremsen litt mer, og gjerne bremse litt kraftig før bilen parkeres i fuktig vær slik at de tørker. De sa at garantien bare dekket bytte av bremseskiver en gang.

Hvilket verksted var dette? Sjekket akkurat med Auto-Elite Follo og det var det ikke snakk om noen garanti...sitat: "Hvis rust kommer av at du ikke bremser så får man ikke det på en garanti dessverre. Må da være en feil med skivene. Med vennlig hilsen Tommy Østli Mikkelrud"

Ta det på reklamasjon da vel?

Forbrukerrådet mener det skal være fem år på xenon og ledlyspærer, samt på clutch og bremseskiver ved normal bruk.

Ta det på reklamasjon? Hva er forskjellen? Jeg ville tro forhandleren vurderer om det er garanti, reklamasjon eller ingenting på en slik forespørsel....må kanskje møte opp med dokumentasjon fra Forbrukerrådet.

Forskjellen er jo at siden garantien kun er gyldig en gang (noe jeg finner merkelig) så må man bruke reklamasjonsfristen. Så lenge man ikke har utslitte klosser så skal bremseskivene holde lenge.

Beamer Screamer

Jeg synes det er litt rart om rustne skiver skal dekkes på garanti/reklamasjon egentlig. Ære være de forhandlerne som gjør det, men det er langt ifra noen selvfølge.

Garanti/reklamasjon skal - slik jeg oppfatter det - dekke feil på produktet og ikke slitasje/skader knyttet til bruk (eller fravær av bruk). Så at forhandler skal dekke skiver som ruster grunnet altfor lite bruk av bremsene synes jeg er like unaturlig som at han skal dekke skiver som blir slitt grunnet for mye bruk.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

Sele

Sitat fra: Beamer Screamer på torsdag 11. juni 2015, klokken 22:06
Jeg synes det er litt rart om rustne skiver skal dekkes på garanti/reklamasjon egentlig. Ære være de forhandlerne som gjør det, men det er langt ifra noen selvfølge.

Garanti/reklamasjon skal - slik jeg oppfatter det - dekke feil på produktet og ikke slitasje/skader knyttet til bruk (eller fravær av bruk). Så at forhandler skal dekke skiver som ruster grunnet altfor lite bruk av bremsene synes jeg er like unaturlig som at han skal dekke skiver som blir slitt grunnet for mye bruk.
Helt enig med deg. Bremser er slitasje.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA