Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av Lynvingen, mandag 13. juli 2015, klokken 21:10

« forrige - neste »

Lynvingen

Sitat fra: Sele på torsdag 11. juni 2015, klokken 22:48
Sitat fra: Beamer Screamer på torsdag 11. juni 2015, klokken 22:06
Jeg synes det er litt rart om rustne skiver skal dekkes på garanti/reklamasjon egentlig. Ære være de forhandlerne som gjør det, men det er langt ifra noen selvfølge.

Garanti/reklamasjon skal - slik jeg oppfatter det - dekke feil på produktet og ikke slitasje/skader knyttet til bruk (eller fravær av bruk). Så at forhandler skal dekke skiver som ruster grunnet altfor lite bruk av bremsene synes jeg er like unaturlig som at han skal dekke skiver som blir slitt grunnet for mye bruk.
Helt enig med deg. Bremser er slitasje.

Det er vel det som er hele poenget her, i dette tilfellet er ikke bremser slitasje...de ruster pga lite slitasje. Om det er slik at disse bilene krever spesiell bruk eller behandles på en spesiell måte, så bør det spesifikt informeres om dette ved anskaffelse. Om skivene hadde sprukket mens bilen hadde stått parkert ville de fleste antagelig hevdet at dette var garantisak, men forventer jo ikke at bremser går i stykker ved lite bruk.
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

pwb

Sitat fra: Beamer Screamer på torsdag 11. juni 2015, klokken 22:06
Jeg synes det er litt rart om rustne skiver skal dekkes på garanti/reklamasjon egentlig. Ære være de forhandlerne som gjør det, men det er langt ifra noen selvfølge.

Garanti/reklamasjon skal - slik jeg oppfatter det - dekke feil på produktet og ikke slitasje/skader knyttet til bruk (eller fravær av bruk). Så at forhandler skal dekke skiver som ruster grunnet altfor lite bruk av bremsene synes jeg er like unaturlig som at han skal dekke skiver som blir slitt grunnet for mye bruk.

Ved normal bruk skal bremseskiver holde mye lenger enn bremseklossene. At ion og c-zero er bygd så man ikke har mulighet til å kjøre uten regen så må forhandler ta dette på sin kappe siden det faktisk er helt normalt å nesten ikke bruke bremsene. Dette kunne de løst ved å levere samme løsning som i-miev hvor man kan kjøre uten regen. Man skal ikke trenge å sette spaken i N for å kunne bremse for at bremseskivene ikke skal ruste, mange er nok livredde for å sette spaken i N og tilbake til D under kjøring (selv om det ikke gjør noe). Så reklamasjon er helt på sin plass når det gjelder rust på disse skivene. Ikke vår feil at de ikke kan lage bil for norske forhold.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA