Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjemperabatter på nybiler på Finn. Hva skjer med bruktprisene nå?

Startet av Cirrisky, mandag 13. juli 2015, klokken 07:33

« forrige - neste »

Cirrisky

Heisann! :)

Jeg skal starte å jobbe på Rygge flyplass om ganske kort tid, og vurderer derfor å kjøpe en bil for å pendle strekningen Oslo - Rygge, og til tider også Bærum - Rygge. Dvs 140/180 km tur/retur. Vurderte i utgangspunktet kollektivtransport, men er litt dårlig med kollektivtransport kl 4 om morgenen annet enn dyr taxi :(.

Har absolutt ikke råd til en Tesla, men tenker på sånn absolutt tak på 300,000kr.

Noen som har noen gode ideer til bil hvor dette kan funke? Tror det kanskje er en lader på Rygge, men vet ikke om det er stor pågang på den.

Tusen takk for all hjelp til inntoget i elbil verdenen :).


Mvh
Jon

grorudklovnen

Jeg tror du må belage deg på å lade på veien eller på jobben om vinteren dersom ikke en Tesla er innen rekkevidde.

Cirrisky

Ja, ser ut som om det muligens kan bli en pit stop på vei tilbake på vintern, dog forhåpentligvis blir det noen lademuligheter på flyplassen.

Hvordan er e-golf og b-klasse i forhold til denne?

jkirkebo

Sitat fra: Cirrisky på mandag 08. juni 2015, klokken 19:41
Heisann! :)

Jeg skal starte å jobbe på Rygge flyplass om ganske kort tid, og vurderer derfor å kjøpe en bil for å pendle strekningen Oslo - Rygge, og til tider også Bærum - Rygge. Dvs 140/180 km tur/retur. Vurderte i utgangspunktet kollektivtransport, men er litt dårlig med kollektivtransport kl 4 om morgenen annet enn dyr taxi :(.

Spørs når du må være der, første tog går fra Oslo S 03.56 og er på Rygge 04.53 + en kort busstur til flyplassen,
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cirrisky

Største problemet er når jeg må pendle fra Bærum, der går det så og si ingenting så tidlig.

OlavEmil

Mercedesen slit jo openbart med denne bruken, då han ikkje har hurtigladar.

Elles er 140km etter vår erfaring heilt problemfritt i Kiaen. 180km blir knapt, då må det vere gode forhold.

Sjekk om det let seg gjere å få lade bilen på jobb, mange arbeidsgjevarar er positive til det. I så fall bør dei fleste bilane dekkje behovet (90km kvar veg). Har du då ein bil som kan hurtigladast, er du òg sikra dei dagane noko skulle skjere seg. Eg ville ikkje kjøpt bil utan hurtiglademoglegheit til slik bruk.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Cirrisky

Det er et godt poeng, da tror jeg at jeg ekskluderer den fra lista :).

Tusen takk for all hjelp så langt!

OlavEmil

Merk at prisen på hurtiglading per mil er ca. det same som bensin, og du vil nok aldri trenge mer enn 10 - 15 minutt hurtiglading for å kome deg tur - retur om vinteren, så sjølv om du skulle måtte hurtiglade ein del i kalde perioder, er det store summar å spare (mesteparten køyrer du jo på vanleg lading), og relativt lite ekstra styr :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

iGolf

Du kan fint klare deg med en e-Golf, men da må du være veldig flink med kjøringa. Økonomisk. Kia har altfor lang leveringstid hvis du tenker på bil snarest. De kan ikke levere før 2016. Jeg bestilte en e-Golf igår og den kommer i midten av august. Samme leveringstid har i3, jeg anbefaler ikke Mercedes da den hverken har varmepumpe eller hurtiglader. Ellers er det mange som er fornøyd med Nissan Leaf, men de er de eneste som leverer kun 5 års garanti på batteriet, kontra alle andre som leverer 8 års garanti.

Jeg anbefaler deg å prøvekjøre de du føler for, ta gjerne også en titt i forumet under VW og BMW og NISSAN, der vil du finne flere interessante diskusjoner om bilene. Lykke til med valget ;D

emil

Sitat fra: Donya på tirsdag 09. juni 2015, klokken 19:27
Ellers er det mange som er fornøyd med Nissan Leaf, men de er de eneste som leverer kun 5 års garanti på batteriet, kontra alle andre som leverer 8 års garanti.

Med de kjørelengdene trådstarter skisserer vil man fort komme opp i 40.000km/år eller mer og da er hvor mange km garantien dekker viktigere enn antall år. En ting man også bør tenke på er tap i batterikapasitet. Vil man klare turen med 10-20% tap i kapasitet?


Trekkoppbil

Til så mye kjøring, kan det være lønnsomt og behagelig å kjøre elbil.

Men det kan være en del plunder også. I alle fall hvis det er klønete å finne ladeplass i løpet av dagen.

Om du av og til har behov for å spare energi, så kan du tjene mye på å sette ned hastigheten litt på motorveien. Sånn blir det ofte når man kjører langt. Ofte kan man spare tid på å sette ned hastigheten, mot at det blir færre hurtigladestopp.

Soul er vel en av de nyeste og mest fristende biler, men jeg lurer på om den gir mye luftmotstand i høye hastigheter.

Sjølv ville jeg nok utsatt nybilinvestesteringen til det kommer biler med større batterier, og midlertidig prøvd å få tak i en 2013 Leaf med over 20kwt kapasitet, for 130-140 000kr. Helst en med 6kW AC-inngang. Til høsten kan det etter ryktene komme batteri på 30 kwt, og om 2 år kanksje 40-50kWt.

Cirrisky

Takk for mange bra tips :).
Mtp kilometergaranti virker det jo som om golf og Soul ligger bra Ann der.

Blir vel noen måneder frem til jeg trenger å ta en endelig avgjørelse, men kan jo prøvekjøre litt osv.

Er det noe konkrete nyheter angående biler med vesentlig større rekkevidde?

iGolf

Sitat fra: Cirrisky på tirsdag 16. juni 2015, klokken 00:56
Takk for mange bra tips :).
Mtp kilometergaranti virker det jo som om golf og Soul ligger bra Ann der.

Blir vel noen måneder frem til jeg trenger å ta en endelig avgjørelse, men kan jo prøvekjøre litt osv.

Er det noe konkrete nyheter angående biler med vesentlig større rekkevidde?

Tesla lager en model 3, ellers kommer Nissan med ny Leaf med lengre rekkevidde i 2016.

Cirrisky

Hei igjen, litt nekroposting for min gamle topic, da det har blitt tid for å velge.

Har endelig fått "base" på Rygge, og da kommer det tid for å velge bil.
Har prøvekjørt Kia Soul og BMW i3 i dag, og er fornøyd med begge to av forskjellige grunner, skal prøvekjøre eGolf i morgen.

Fikk tilbud på KIA exclusive på rundt 270,000 kr med alt inkludert, og en i3 med alt av utstyr, dekk, og kabler osv osv til ca 300,000.

Kia Soul:
pluss :
- hyggelig pris
- ventilerte seter er skikkelig digg i grunn
- bra nok plass, 5 seter og 4 dører.
- lettkjørt og komfortabel,
- Bra garanti, både år og km

Minus:
- ikke alle teknologiske nyvinninger som man kan få fra konkurrentene. Type adaptiv cruise control, kobling til diverse greier, osv.

BMW i3:
pluss:
- Veldig morsom å kjøre
- Skinnseter er fint (dog ikke ventilerte)
- mulighet for mye teknologi og andre greier

minus:
- garantien er litt kort mtp km (100k istedenfor 160k på de andre). Iom at jeg antagelig kjører rundt 25-30k per år, så kan det kanskje være en ulempe. Dog mulig jeg kommer til å selge bilen igjen før 3 år har gått uansett.
- bakdørene er litt irriterende når man skal ha passasjerer inn og ut, spesielt om man enda har på seg setebeltet fant jeg ut :p


Golf får jeg teste i morgen.


Så for å recappe, så man ikke trenger å lese førsteposten min igjen.

Målet mitt er som sagt pendling til rygge, som blir 80km hver vei i starten (med lading på flyplassen tilgjengelig), og så senere redusert til antagelig 40km hver vei når jeg får flytta til et sted nermere flyplasen.

Leter etter en bil som funker greit for 2 personer, og funker fint både på sommer og vinter med hurtiglader-muligheter og har bra rekkevidde.
Selv er jeg litt gadget freak, så alt av teknologi er pluss.

Til dere som eier noen av disse bilene, har dere noen tips, hva som fikk dere til å kjøpe akkurat den bilen, evt. noen som ser noen store ulemper for meg med noen av disse valgene?


Tusen takk igjen for all hjelp folkens :) Håper å få lage en bestilling i løpet av et par uker ;D

Hansi

2016- modell av Leaf ryktes å komme med 25% større batteripakke, forventes å bli lansert om et par uker, kan hende det vil påvirke priser på alle elbilene i den klassen noe?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA