Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av NegativeElectrode, søndag 12. juli 2015, klokken 22:35

« forrige - neste »

stefse

Sitat fra: Griffel på mandag 08. juni 2015, klokken 20:34
Sitat fra: stefse på mandag 08. juni 2015, klokken 18:36
En forbrenningsmotor behøver opp til 11 ganger mer energi tilført for å kjøre samme strekning som en Tesla.  Gjorde noen raske overslag, og utregningene stemmer bra i praksis.
Litt vel raske kanskje. 2kWh/mil for tesla x 11 = 22kWh = ca. 2,2l diesel/mil. Det er bra med entusiasme, men litt edrulighet er ikke dumt det heller.


Var litt rask der ja, beklager det. Det er ca 5 ganger mer tilført energi som trengs. Skjønner ikke hvor 11 kom fra, men det kan ha noe å gjøre med at det er 11 ganger mer potensiell energi i en enhet diesel [kg], enn en enhet strøm.
Forholdet vil bedre seg i brennmotorens favør jo fortere man kjører, kanskje så lavt som 3-3,5 hvis man ligger jevnt i 160 km/t. Forholdet vil bedre seg i normal trafikk også, hvis man får smartere drivlinjer som lar motorene jobbe på optimal last når de først jobber.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

kodalse

Sitat fra: stefse på tirsdag 09. juni 2015, klokken 22:45
Sitat fra: Griffel på mandag 08. juni 2015, klokken 20:34
Sitat fra: stefse på mandag 08. juni 2015, klokken 18:36
En forbrenningsmotor behøver opp til 11 ganger mer energi tilført for å kjøre samme strekning som en Tesla.  Gjorde noen raske overslag, og utregningene stemmer bra i praksis.
Litt vel raske kanskje. 2kWh/mil for tesla x 11 = 22kWh = ca. 2,2l diesel/mil. Det er bra med entusiasme, men litt edrulighet er ikke dumt det heller.


Var litt rask der ja, beklager det. Det er ca 5 ganger mer tilført energi som trengs. Skjønner ikke hvor 11 kom fra, men det kan ha noe å gjøre med at det er 11 ganger mer potensiell energi i en enhet diesel [kg], enn en enhet strøm.
Forholdet vil bedre seg i brennmotorens favør jo fortere man kjører, kanskje så lavt som 3-3,5 hvis man ligger jevnt i 160 km/t. Forholdet vil bedre seg i normal trafikk også, hvis man får smartere drivlinjer som lar motorene jobbe på optimal last når de først jobber.

Hadde min gamle Chevvy V8-Diesel 6,5l enda klart seg på kun 2,2 liter på mila ved bykjøring ville jeg kanskje beholdt den :)
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Griffel

Sitat fra: kodalse på tirsdag 09. juni 2015, klokken 22:58
Sitat fra: stefse på tirsdag 09. juni 2015, klokken 22:45
Sitat fra: Griffel på mandag 08. juni 2015, klokken 20:34
Sitat fra: stefse på mandag 08. juni 2015, klokken 18:36
En forbrenningsmotor behøver opp til 11 ganger mer energi tilført for å kjøre samme strekning som en Tesla.  Gjorde noen raske overslag, og utregningene stemmer bra i praksis.
Litt vel raske kanskje. 2kWh/mil for tesla x 11 = 22kWh = ca. 2,2l diesel/mil. Det er bra med entusiasme, men litt edrulighet er ikke dumt det heller.


Var litt rask der ja, beklager det. Det er ca 5 ganger mer tilført energi som trengs. Skjønner ikke hvor 11 kom fra, men det kan ha noe å gjøre med at det er 11 ganger mer potensiell energi i en enhet diesel [kg], enn en enhet strøm.
Forholdet vil bedre seg i brennmotorens favør jo fortere man kjører, kanskje så lavt som 3-3,5 hvis man ligger jevnt i 160 km/t. Forholdet vil bedre seg i normal trafikk også, hvis man får smartere drivlinjer som lar motorene jobbe på optimal last når de først jobber.

Hadde min gamle Chevvy V8-Diesel 6,5l enda klart seg på kun 2,2 liter på mila ved bykjøring ville jeg kanskje beholdt den :)
Du kunne jo konvertert den til elbil. ::)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

kodalse

Sitat fra: Griffel på onsdag 10. juni 2015, klokken 15:31
Sitat fra: kodalse på tirsdag 09. juni 2015, klokken 22:58
Hadde min gamle Chevvy V8-Diesel 6,5l enda klart seg på kun 2,2 liter på mila ved bykjøring ville jeg kanskje beholdt den :)
Du kunne jo konvertert den til elbil. ::)

Hehe, besnærende tanke. Må bli en lastebilkonvertering til 150k - 200k (dollar) for å komme i mål her!
http://www.tu.no/industri/2015/06/10/han-grunnla-tesla.-her-er-hans-nye-selskap
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA