Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av NegativeElectrode, søndag 12. juli 2015, klokken 22:35

« forrige - neste »

NegativeElectrode

Føler at dette er av type stråmannsargument (man setter opp en påstand om at mange tror elbilen er veldig energieffektiv for så å tilbakevise det). Forbruket i de fleste elbiler er lett tilgjengelig. Det er en stor forskjell på laboratorierekkevidde (NEDC) og praktisk rekkevidde, men det er vel de fleste klar over.
http://www.tu.no/industri/2015/06/06/elbilen-er-langt-mindre-effektiv-enn-mange-tror

Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

erikf

Klikkete og småprovoserende overskrift ja, men mer interessant artikkel i seg selv.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Ferry

At total virkningsgrad for elbil ikke er mange-og-nitti prosent kan så være, men hva skal vi da si om fossilbilen? i3-en går for tiden på langt under de oppgitte 12,9 kWh/100 km. 11,0 er ikke spesielt krevende å oppnå. Hvis det skulle tilsvare f.eks 75% virkningsgrad, så får jeg følgende regnestykke for fossilbil. Hvis vi sier 10 kWh pr. liter drivstoff, og 0,5 l/10 km så tilsvarer det 50 kWh/100 km. Det er nesten 5 ganger dårligere enn elbilen! 1/5 av 75% blir 15% virkningsgrad. Kanskje ikke en helt fair sammenligning, men at elbilen bruker langt mindre energi enn fossilbil er udiskutabelt.

NegativeElectrode

#3
Det som ikke kommer frem er at selv med energitap med 30% så er elbilen i forbrukt energi langt mer effektiv enn biler med forbrenningsmotor med et forhold på over 3:1. 0.8 l bensin tilsvarer 7.2 kWt (ref teknisk ukeblads konverteringstabell http://energilink.tu.no/no/energikalkulator.aspx)

En vanlig bensinbil bruker ca 0.8 l/mil mens en elbil bruker 1-2 kW/mil inkludert tap i inverter mm. Artikkelen sier lite om konkrete bilmodeller, men hvis elbilprodusentene klarer å redusere tapet med 15% vil det gi et fint utslag på rekkevidden.

I tillegg for bensinbilen kommer energitap i produksjon av drivstoff, som også inkluderer bruk av strøm eller annen kraft til raffinering, boring og transport.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Amoss

Sitat fra: erikf på mandag 08. juni 2015, klokken 17:20
Klikkete og småprovoserende overskrift ja, men mer interessant artikkel i seg selv.

Så sant så sant...  Det jeg fant mest interessant i artikkelen er at dette firmaet som bedriver disse testene "har mange av de store bilprodusentene som kunder", og at disse testene slik jeg forstår blir utført på deres vegne. Så her er de altså i ferd med å finne ut hvor de må investere for å få frem neste generasjon med mer energieffektive elbiler forhåpentligvis med lengre rekkevidde.

Overskriften er bare en "klikk på meg" journalistisk vri...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

stefse

En forbrenningsmotor behøver opp til 11 ganger mer energi tilført for å kjøre samme strekning som en Tesla.  Gjorde noen raske overslag, og utregningene stemmer bra i praksis.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

KjellG

Sitat fra: NegativeElectrode på mandag 08. juni 2015, klokken 17:35

0.8 l bensin tilsvarer 7.2 kW ??

(ref teknisk ukeblads konverteringstabell http://energilink.tu.no/no/energikalkulator.aspx)??

En vanlig bensinbil bruker ca 0.8 l/mil mens en elbil bruker 1-2 kW/mil inkludert .... .??

En forstår jo hva som menes, men ville vært en fordel med riktige benevninger. kW er ikke en energimengde.

Mippen

Jeg syns denne artikkelen har vært diskutert før, i det minste en artikkel som var ganske lik fra tu.
Fremtiden er elektrisk.

Griffel

#8
Sitat fra: stefse på mandag 08. juni 2015, klokken 18:36
En forbrenningsmotor behøver opp til 11 ganger mer energi tilført for å kjøre samme strekning som en Tesla.  Gjorde noen raske overslag, og utregningene stemmer bra i praksis.
Litt vel raske kanskje. 2kWh/mil for tesla x 11 = 22kWh = ca. 2,2l diesel/mil. Det er bra med entusiasme, men litt edrulighet er ikke dumt det heller.

Sitat fra: NegativeElectrode på mandag 08. juni 2015, klokken 17:35
En vanlig bensinbil bruker ca 0.8 l/mil mens en elbil bruker 1-2 kWkWh/mil inkludert tap i inverter mm.

I tillegg for bensinbilen kommer energitap i produksjon av drivstoff, som også inkluderer bruk av strøm eller annen kraft til raffinering, boring og transport.
I tilegg for elbilen kommer tap i lader og batteri, tap i produksjon og distribusjon.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ferry

Sitat fra: Griffel på mandag 08. juni 2015, klokken 20:34
I tilegg for elbilen kommer tap i lader og batteri, tap i produksjon og distribusjon.

Alt avhenger av hvor langt bakover i kjeden vi ser. Fossilt drivstoff har også tap i produksjon og transport m.m. Jeg foreslår å bruke tallene vi kan lese av på strømmåleren i sikringsskapet, og tallene fra bensin/diesel-pumpe. Hva som skjer før pumpe eller kontakt syns jeg tilhører en annen diskusjon.

Griffel

Sitat fra: Ferry på mandag 08. juni 2015, klokken 21:09
Jeg foreslår å bruke tallene vi kan lese av på strømmåleren i sikringsskapet, og tallene fra bensin/diesel-pumpe. Hva som skjer før pumpe eller kontakt syns jeg tilhører en annen diskusjon.
Det kan jeg være enig i. Jeg har alikevell følelsen av at 92,54% av elbilentusiastene som kommenterer bruker det biln forteller om forbruk altså fra batteri.

Min kommentar var til denne:
Sitat fra: NegativeElectrode på mandag 08. juni 2015, klokken 17:35

En vanlig bensinbil bruker ca 0.8 l/mil mens en elbil bruker 1-2 kW/mil inkludert tap i inverter mm.
I tillegg for bensinbilen kommer energitap i produksjon av drivstoff, som også inkluderer bruk av strøm eller annen kraft til raffinering, boring og transport.
Hvor "pumpe" ble sammenlignet med "etter batteri +  en kommentar om tap før pumpe."
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Interresant artikkel som viser at selv Elbiler har potensiale for enda bedre effektivitet.

Helt konkret ser vi på Think Classiv med software 1,6 v/s 2,0. EU / VS US utgaven i praksis. Den siste er friskere og bruker mindre strøm. Da må noen tape, og det må være spillvarme som blir mindre.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Falsum

Husk at denne artikkelen omhandler effektiviteten internt i bilen. En diskusjon som er viktig og interessant nok. Men vi må ikke blande dette med LCA-studier som viser utslipp og energieffektivitet til hele verdikjeden, altså medregnet råvareuttak, produksjon (av både bilen og drivstoff/elektrisitet), distribusjon (også av begge deler), bruksfasen og avhending. Det er en annen diskusjon, som også er viktig og interessant.

Synes det er greit at artikkelen nyanserer bildet om elbilens påståtte energieffektivitet noe, men likevel er jo tallene vesentlig bedre enn for fossibiler som er nede på under 30% internt i bilen alene (diesel er vel noe høyere, 40% kanskje?).

Thomas Parsli

Siden ingen tilsynelatende vet hvor mye energi det går med for å produsere bensin og drivstoff, synes jeg det er helt ok å sammenligne forbruket:

2kWh/mil vs 8kWh/mil

Energiforbruket på fossilbiler er altså rundt 4x så høyt som en elbil.
Rafineringsprosessen alene antas å bruker over 1,5kWh/l drivstoff!

Og EU innfører forbud mot glødepærer for å spare energi...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

kodalse

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 09. juni 2015, klokken 13:22
Siden ingen tilsynelatende vet hvor mye energi det går med for å produsere bensin og drivstoff, synes jeg det er helt ok å sammenligne forbruket:

Siste EU-rapport fra 2013 som analyserer Brønn til tank (WellToTank) gir oss et energiforbruk (tap) på litt over 20% av energien for Diesel og ca 18% for Bensin.

ref: side 76 og utover i følgende rapport, my interessant om LPG og Hydrogen her også :) :
http://iet.jrc.ec.europa.eu/about-jec/sites/about-jec/files/documents/report_2013/wtt_report_v4_july_2013_final.pdf
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA