Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware 6.2

Startet av vangli, søndag 12. juli 2015, klokken 19:14

« forrige - neste »

vangli

Jeg vet ikke om noen har lagt merke til hvordan skiltingen er på den strekningen når en kjører vestover. Rett etter avkjøringen opp mot Holmenkollen før busslommen står det skiltet som bussfelt (blått firkantet skilt med buss) med underskilt om forbud for el-bil. Den er grei. Hold deg unna som el-bilist. Men etter ca 200 meter kommer det et nytt blått firkantet skilt med buss, men nå uten underskilt.

Hva gjelder nå? Her er det lett å feile og tro at en nå har adgang til bussfeltet med el-bil, spesielt dersom en ikke har sette det første skiltet med underskilt når en ligger i venstre felt. Ut i fra hva jeg har bragt på det rene, gjelder forbudet mot el-bil til neste veikryss eller til bussfeltet spesifikt er oppevet med skilt, det vil si ingen adgang for el-bil helt til Smedstad. Uansett er det forvirrende og kunne enkelt vært løst med å bruke underskilt hele veien. Slik det er nå vil ukjente lett tro at her er det lov å kjøre med el-bil, hvilket jeg ikke tror er det som er tiltenkt. Dette skal være et rent kollektivfelt for buss.

Noen synspunkter?

Mvh Bent

Leaf eier fra 24/1-2012

OlavEmil

Alle skilt sluttar å gjelde når det kjem eit nytt skilt som omhandlar same tilfellet. Høyrest ut som det manglar eit underskilt der. Med mindre eg bommar kraftig, som eg gjorde sist eg prøvde meg på skilttolking :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Thomas Parsli

Det andre skiltet gjelder, forutsatt at skiltene står på samme vei.
Jeg tror også det mangler et underskilt, men uansett er dette det siste stedet man bør kjøre elbil de neste årene...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Terjer

Her kan dere lese om hvem som kan kjøre i de forskjellige kollektivfeltetene:
http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kollektivfelt

Men om noen fjerner et skilt ved tyveri/hærverk, eller det av andre grunner ikke er synlig, gjelder fortsatt skiltplanen for veien.
VW e-up! - Aurskog-Høland

Amoss

Sitat fra: Terjer på mandag 22. juni 2015, klokken 11:07
Men om noen fjerner et skilt ved tyveri/hærverk, eller det av andre grunner ikke er synlig, gjelder fortsatt skiltplanen for veien.

Sant nok, men kan de reelt sett straffe noen som er i villfarelse grunnet manglende skilting? Selv om denne skyldes tyveri/hærverk?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Terjer

Sitat fra: Amoss på mandag 22. juni 2015, klokken 11:13
Sitat fra: Terjer på mandag 22. juni 2015, klokken 11:07
Men om noen fjerner et skilt ved tyveri/hærverk, eller det av andre grunner ikke er synlig, gjelder fortsatt skiltplanen for veien.

Sant nok, men kan de reelt sett straffe noen som er i villfarelse grunnet manglende skilting? Selv om denne skyldes tyveri/hærverk?

Man kan nok det.
VW e-up! - Aurskog-Høland

Amoss

Sitat fra: Terjer på mandag 22. juni 2015, klokken 20:27
Man kan nok det.

Og det mener du vil holde i en rettssak der tiltalte kan dokumentere at han kjørte ihht de skilter som var på plass ved det tidspunktet kjøringen foregikk?

(Nå ser vi altså bort i fra slike saker som har fått så stor media oppmerksomhet at man neppe kan skylde på villfarelse selv om skiltet mangler.)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Terjer

Sitat fra: Amoss på mandag 22. juni 2015, klokken 21:03
Sitat fra: Terjer på mandag 22. juni 2015, klokken 20:27
Man kan nok det.

Og det mener du vil holde i en rettssak der tiltalte kan dokumentere at han kjørte ihht de skilter som var på plass ved det tidspunktet kjøringen foregikk?

(Nå ser vi altså bort i fra slike saker som har fått så stor media oppmerksomhet at man neppe kan skylde på villfarelse selv om skiltet mangler.)

Nå er det vel ikke jeg som mener det, det bare er sånn det er. Bryter du en lov eller en forskrift, og blir tatt for det, så får du som oftest et gebyr/forelegg som du enten vedtar eller ikke. Velger du å ikke vedta må du mest sannsynlig i retten. Da kan du legge fram den dokumentasjonen du har som beviser at påtalemyndighetens dokumentasjon er feil. Vinner du fram kan det hende at illagt gebyr/forelegg frafalles men du kan ende opp med noen tusen i saksomkostninger istedet, som "takk" for at du plager rettsvesenet med slikt.
VW e-up! - Aurskog-Høland

Amoss

Sitat fra: Terjer på mandag 22. juni 2015, klokken 22:31
Nå er det vel ikke jeg som mener det, det bare er sånn det er. Bryter du en lov eller en forskrift, og blir tatt for det, så får du som oftest et gebyr/forelegg som du enten vedtar eller ikke. Velger du å ikke vedta må du mest sannsynlig i retten. Da kan du legge fram den dokumentasjonen du har som beviser at påtalemyndighetens dokumentasjon er feil. Vinner du fram kan det hende at illagt gebyr/forelegg frafalles men du kan ende opp med noen tusen i saksomkostninger istedet, som "takk" for at du plager rettsvesenet med slikt.

Vel, nå er heldigvis politifolk stort sett mennesker og ikke maskiner. Flere ganger har jeg opplevd å måtte peke på gjeldende skilting til politi som har villet skrive ut forelegg og de har da droppet saken (en gang med en kommentar "Men nå VET du hva som skulle hatt vært skiltet her, så ikke prøv deg en gang til!"). En gang var personen (en aspirant) ikke villig til å bli vist skilting, og jeg måtte inn til stasjonen dagen etter og fikk snakket med en mer erfaren betjent og vist frem dokumentasjon. Forelegget ble frafalt der og da.

Meget mulig du har jussen på din side (skjønt jeg tviler), men i praksis forsto i alle fall disse menneskene altså at de overhode ikke hadde noen sak, og droppet den uten å måtte blande inn hverken advokat eller rettsvesen. Men på den annen side, dette begynner å bli noen år siden nå. Etter den tid har jeg sett at stadig flere offentlige ansatte har i praksis blitt "maskiner" istedet for mennesker, så mulig også politiet har blitt smittet av dette med de kostnader det har både økonomisk og menneskelig...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

fws

Skiltingen rundt dette området er generelt litt merkelig. Jeg synes det er forvirrende at skiltene inn mot tunnellen viser at du skal legge deg over i høyrefila, for så å skifte fil tilbake til venstre før tunnellen. Det er jo venstrefila som går inn i tunnellen.
Hvis man blir liggende i venstrefila hele veien. Og det kommer en bil fra høyrefila og kræsjer med deg. Hvem har da skyllen? Den andre bilen gjore filskifte, men i følge skiltingen har du ikke lov å kjøre de siste hundre meterne i venstrefilen før tunellen.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Amoss

Sitat fra: fws på tirsdag 23. juni 2015, klokken 09:56
Skiltingen rundt dette området er generelt litt merkelig. Jeg synes det er forvirrende at skiltene inn mot tunnellen viser at du skal legge deg over i høyrefila, for så å skifte fil tilbake til venstre før tunnellen. Det er jo venstrefila som går inn i tunnellen.
Hvis man blir liggende i venstrefila hele veien. Og det kommer en bil fra høyrefila og kræsjer med deg. Hvem har da skyllen? Den andre bilen gjore filskifte, men i følge skiltingen har du ikke lov å kjøre de siste hundre meterne i venstrefilen før tunellen.

Nå har ikke jeg vært akkurat her og sett hvordan det gjøres eller skiltes akkurat på dette stedet, men sett samme system som du beskriver i bruk andre steder.  Det som skjer er at de *avslutter* venstrefila, så de som ligger der må ta filskifte over til høyrefila. Høyrefilen - som nå er eneste lovlige kjørefilen - blir så *flyttet* over på venstre side av veien, og de som følger skiltingen foretar *ikke* noe filskifte. Skilting overstyrer veimerkingen.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

fws

Problemet er at det er ingen av filene som forsvinner. Venstrefila går inn i tunellen. Høyrefila og kolektivfeltet går opp på smedstadlokket.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Amoss

Sitat fra: fws på tirsdag 23. juni 2015, klokken 10:21
Problemet er at det er ingen av filene som forsvinner. Venstrefila går inn i tunellen. Høyrefila og kolektivfeltet går opp på smedstadlokket.

Som sagt, jeg har ikke vært der og sett selv. Men du sier selv "skiltene inn mot tunnellen viser at du skal legge deg over i høyrefila". Slik jeg oppfattet deg betyr det at venstrefila teknisk/juridisk sett opphører. Den ene filen som fortsetter (slik jeg har oppfattet deg) blir altså teknisk/juridisk sett høyrefilen, selv om den blir liggende til venstre i veibanen.

Så, den som fortsetter rett frem i venstrefilen foretar ett teknisk/juridisk sett filskifte, mens de som legger seg over til venstre fra høyrefilen teknisk/juridisk fortsetter i samme fil som de har ligget. Dersom jeg altså har oppfattet din beskrivelse av skiltingen korrekt...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA