Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Siste tøv fra norsk Nissan-forhandler angående USA-import..

Startet av kristians, søndag 12. juli 2015, klokken 12:38

« forrige - neste »

K S

"Hva med en 2016 Leaf med 30kWt batteri og 6kW AC, hvis den kommer til høsten?"

Wow, 3 kWt større batteri enn Kia Soul EV og lader som Kia har som standard, i 2014. Ikke imponerende.

kristians

Heisann,

På høy tid med en oppdatering her. Jeg er fremdeles ikke kurert for rekkeviddeangst (på vinterstid), men jeg svingte innom Bilia i begynnelsen av måneden og Møller i dag så både Golf og i3 er testet. Jeg har liker definitivt best designet på i3, men jeg synes Golf var mer behagelig å kjøre (i3 blir litt kort).

Så til spørsmålet... Selgeren hos Møller introduserte meg for varmepumpe, og jeg ble fortalt at denne potensielt kunne gi meg 20% lengre rekkevidde. Det er selvsagt musikk i mine ører.

Noen erfaringer med varmepumpe og rekkevidde på forumet?

Takk igjen :)

Panduck

#32
Sitat fra: kristians på mandag 31. august 2015, klokken 14:24
Så til spørsmålet... Selgeren hos Møller introduserte meg for varmepumpe, og jeg ble fortalt at denne potensielt kunne gi meg 20% lengre rekkevidde. Det er selvsagt musikk i mine ører.

Jeg har sett energiforbruk med og uten varmepumpe. Det er stor forskjell som kan bety en god del km på vinterstid. Om du ikke trenger den ekstra rekkevidden, så tenk verdi ved vidresalg. Ta med varmepumpe. Det var ikke et valg jeg fikk engang når jeg kjøpte LEAF'en, den var standard med varmepumpe, og mangel på varmepumpe var grunnen til at eGolf solgte ekstremt dårlig i Norge i begynnelsen.

Rekkevidden reduseres drastisk om vinteren, og å korte den ned enda mer p.g.a mangel på varmepumpe er lite gøy.

emil

Sitat fra: Panduck på mandag 31. august 2015, klokken 15:27
...og mangel på varmepumpe var grunnen til at eGolf solgte ekstremt dårlig i Norge i begynnelsen.

Litt flisespikking bare:

Må skille mellom registreringstall og salgstall selv om mediene ikke gjør det. e-Golf solgte veldig bra fra første salgsdag, men veldig mange valgte å vente med levering til varmepumpen var klar og det gjorde utslag på leveringstallene i starten. I tillegg var det noen gikk over fra e-Golf til Leaf og Soul fordi de ikke orket ventingen.

v-i-c

Vil anbefale å prøvekjøre en Renault ZOE.

ZOE har rask AC ladning (22kw eller 43kw alt etter motortype) og god rekkevidde på godt over 200 km (EU-måling).

ZOE skal i følge EU-måling gå 50km lengre enn BMW i3

Jeg kjøre nå Asker - Oslo - Asker uten ladning i Oslo og har ofte ca 90 km kjørelengde igjen i følge bilen når jeg kommer hjem etter jobb. Bor nesten på grensen til Lier så det burde da gå bra hvis du bor i Drammen.

Men BMW er noen hundre kilo lettere og har ca 2 ganger så mange KW på motoren 7 mot 13 sekunder på 0-100.

BMW har kun 4 sitteplasser mot 5 i ZOE.
BMW vil antagelig koste over 100.000 mer.

ZOE leveres med hjemmeladerstasjon.

Skal du velge ZOE anbefaler jeg deg å velge den med AC 43KW ladning.

 
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

kristians

Sitat fra: v-i-c på tirsdag 01. september 2015, klokken 09:16
Vil anbefale å prøvekjøre en Renault ZOE.

ZOE har rask AC ladning (22kw eller 43kw alt etter motortype) og god rekkevidde på godt over 200 km (EU-måling).

ZOE skal i følge EU-måling gå 50km lengre enn BMW i3

Jeg kjøre nå Asker - Oslo - Asker uten ladning i Oslo og har ofte ca 90 km kjørelengde igjen i følge bilen når jeg kommer hjem etter jobb. Bor nesten på grensen til Lier så det burde da gå bra hvis du bor i Drammen.

Men BMW er noen hundre kilo lettere og har ca 2 ganger så mange KW på motoren 7 mot 13 sekunder på 0-100.

BMW har kun 4 sitteplasser mot 5 i ZOE.
BMW vil antagelig koste over 100.000 mer.

ZOE leveres med hjemmeladerstasjon.

Skal du velge ZOE anbefaler jeg deg å velge den med AC 43KW ladning.



Jeg har aldri sett for meg å kjøre fransk bil, men lengre rekkevidde kan absolutt endre det ;)

Jeg skal ta en titt.

Ferry

Sitat fra: v-i-c på tirsdag 01. september 2015, klokken 09:16
ZOE skal i følge EU-måling gå 50km lengre enn BMW i3

Hvor stor forskjell er det i praksis? 50 km forskjell høres optimistisk ut.

Panduck

Sitat fra: v-i-c på tirsdag 01. september 2015, klokken 09:16
Skal du velge ZOE anbefaler jeg deg å velge den med AC 43KW ladning.

43kW har vel kortere rekkevidde enn 22kW modellen. Skal du ha 43kW må du vel kjøpe brukt? Og da kjøper man en bil med en lader det neppe blir noe særlig fler av (sannsynligvis bare færre)

Da prøver du å selge en bil som ikke er egnet til noe spesielle lengre turer. Zoe er jo en flott bil, men det er sikkelig dumt at de ikke tar inn mer enn 22kW...

TM

#38
Sitat fra: v-i-c på tirsdag 01. september 2015, klokken 09:16
ZOE skal i følge EU-måling gå 50km lengre enn BMW i3
BMW vil antagelig koste over 100.000 mer.
Her var det en del å ta fatt i. Jeg har som du ser av signaturen min, erfaring med flere elbiler ink. Zoe. Endte opp med i3 og betalte ca 275.000 for en godt utstyrt ny 2016 modell. Da har den alt som Zoe Intense har, og i tillegg full LED lys og DAB + radio, 8 stk 19" turbin eke felger.  Kvalitetsfølelsen og kjøreglede er fantastisk. Rekkevidden har siden lanseringen blitt økt, så forskjellen i teorien er 4 mil. I praksis ser jeg at jeg kjører fint 15-16 mil på landeveis-kjøring om sommeren  og har da en rest på ca 20.  EU målingen er ikke realistiske i forhold til praktisk bruk. Auto Motor & Sport testet Zoe (R210) mot i3 i juli utgaven 2015, og da vant i3 med 140 km mot Zoe 129 km.  Men den siste utgaven av Zoe kan man forvente at Zoe vil ha inntil 10 km lenger rekkevidde i en likeverdig test.  Det må også legges til at Zoe bruker dobbelt så lang tid på å "hurtiglade", og at den ikke kan lades like enkelt på vanlige stikk-kontakter. For meg føles det veldig fornuftig å legge 30-40.000 mer i en rustfri premiumbil. Og når du i tillegg får kjøpe 5 år /100.000 km serviceavtale for 5000 kr (1000 pr år !!), så ble valget enkelt for meg  :)

mo73ro

#39
Sitat fra: nime01 på mandag 14. september 2015, klokken 15:01
Sitat fra: K S på fredag 12. juni 2015, klokken 20:57
"Hva med en 2016 Leaf med 30kWt batteri og 6kW AC, hvis den kommer til høsten?"

Wow, 3 kWt større batteri enn Kia Soul EV og lader som Kia har som standard, i 2014. Ikke imponerende.
Soul har også 30kW batteri?

Ja, den har 30,5 kWt brutto.
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

K S

Sitat fra: nime01 på mandag 14. september 2015, klokken 15:01
Sitat fra: K S på fredag 12. juni 2015, klokken 20:57
"Hva med en 2016 Leaf med 30kWt batteri og 6kW AC, hvis den kommer til høsten?"

Wow, 3 kWt større batteri enn Kia Soul EV og lader som Kia har som standard, i 2014. Ikke imponerende.
Soul har også 30kW batteri?
Soul er vel oppgitt til 27 kWt, om det er utnyttbar effekt eller brutto vet jeg ikke.
Men Soul er oppgitt til å klare 212 km, det er vel nærmere sannheten enn Leaf sine 199 km.... Så om nye Leaf får så veldig mye lenger rekkevidde enn Soul gjenstår å se.
Synd at ikke Nissan trør til litt ekstra: hva med 35-40 kWt, da hadde de tatt rotta på de andre!

mo73ro

Sitat fra: K S på mandag 14. september 2015, klokken 15:08
Synd at ikke Nissan trør til litt ekstra: hva med 35-40 kWt, da hadde de tatt rotta på de andre!

Tror nok Nissan benytter anledningen til å teste ny kjemi uten å måtte bygge ny bil. De har dermed klart å presse 6 kWt inn i samme batteripakke.

Neste generasjons Leaf kommer nok med større batteripakke, både fysisk og kapasitetsmessig. Tipper de legger seg på mellom 40 og 48 kWt pakke.
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

Rødkleiv

Sitat fra: K S på mandag 14. september 2015, klokken 15:08
Sitat fra: nime01 på mandag 14. september 2015, klokken 15:01
Sitat fra: K S på fredag 12. juni 2015, klokken 20:57
"Hva med en 2016 Leaf med 30kWt batteri og 6kW AC, hvis den kommer til høsten?"

Wow, 3 kWt større batteri enn Kia Soul EV og lader som Kia har som standard, i 2014. Ikke imponerende.
Soul har også 30kW batteri?


Soul er vel oppgitt til 27 kWt, om det er utnyttbar effekt eller brutto vet jeg ikke.
Men Soul er oppgitt til å klare 212 km, det er vel nærmere sannheten enn Leaf sine 199 km.... Så om nye Leaf får så veldig mye lenger rekkevidde enn Soul gjenstår å se.
Synd at ikke Nissan trør til litt ekstra: hva med 35-40 kWt, da hadde de tatt rotta på de andre!

Soul har 10% bedre rekkevidde enn dagens Leaf i lave hastigheter. I motorveisfart reduseres fordelen Soul har, pga en håpløs konstruksjon uten tanke for aerodynamikk. Vi får se, men hvis Nissan ikke farer med reinspikka løgn, så vil  30kw Leafen slå Soul.

Kilde: EPA

CitB59EL

NEDC tallene til 30 kWh leaf er like den gamle hvis jeg har regnet rett: 26,5 kW/250 km= 10,6 kWh/100 km. Soul: 27,2/212 km=12,8 kWh/100 og B klasse: 28/200 km= 14 kWh/100 km. Tror mye ligger her at det er enklere å nå soul og B klassen sitt teoretiske forbruk da de har et mer realistisk og høyere forbruk i utgangspunktet.

Klarte selv under prøve kjøring av Soul enkelt og komme under 13 kWh/100 km. På vår B klasse klarer jeg nesten å komme ned på oppgitt forbruk ved meget pen langkjøring på sommer med 17" hjul. Og vi kommer ca 170-190 km med rekkevidde pakken når vi kjører bilen som en vanlig bil med 21 grader Auto hele tiden og følger trafikken nå i sommer.

Har vært på ca 13,5 kWh/100 ved test med full bil-men da ble AC slått på!

Har ikke prøvd Leaf så inngående men tviler at jeg hadde fått den ned under 11 på vanlig langkjøring...

mo73ro

Sitat fra: CitB59EL på tirsdag 15. september 2015, klokken 21:17
Har ikke prøvd Leaf så inngående men tviler at jeg hadde fått den ned under 11 på vanlig langkjøring...

Har kjørt Leaf'en 5000 km nå, og kjørecomputeren viser et gjennomsnittlig forbruk på 14,2 kWh/100 km nå.

Tror du har rett i at det er vanskelig å nå et forbruk på under 11. På våt veibane kommer den fort opp i 17.

Kjører bilen som en 'vanlig' bil, men akselererer ikke kraftig og holder moderat hastighet.

Så min erfaring er at klassifisering på 84 miles som den har i USA stemmer veldig bra med det jeg klarer,  rundt 13 mil på en lading på  norsk sommerføre.

Nytt batteri på 30 kWt vil nok for de fleste dermed bety at man klarer det samme som andre biler (i forhold til tilgjengelig kapasitet)
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA