Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Siste tøv fra norsk Nissan-forhandler angående USA-import..

Startet av kristians, søndag 12. juli 2015, klokken 12:38

« forrige - neste »

kristians

#15
Takk for svar!

Jeg liker godt utseendet på Kiaen, men innvendig fanger den meg ikke helt. Innvendig lever heller ikke Golf helt opp til BMW etter min mening ;)

Jeg får tenke litt, prøvekjøre mye, tenke litt til og falle ned på noe. Jeg har ingen erfaring med elbil overhodet og skal ærlig innrømme at en del av meg ikke er fullstendig overbevist om at elbil er det riktige valget helt enda (den andre delen av meg er derimot meget entusiastisk)

Har også begynt å se meg om etter ladeparkeringsmuligheter rundt om i Oslo, det begynner å bli farlig fullt rundt om...

iGolf

Sitat fra: K S på tirsdag 09. juni 2015, klokken 19:40
Sitat fra: Donya på tirsdag 09. juni 2015, klokken 19:32
Sitat fra: kristians på tirsdag 09. juni 2015, klokken 13:57
e-Golf virker interessant. Det kan se ut som denne har noe lengre rekkevidde enn i3, men det er kanskje bare på papiret?

Ta deg en tur innom Bavaria og ta en prat med Patrick for en prøvekjøring av i3, deretter drar du til Møller for en prøvekjøring av e-Golf så velger du etter det  ;)

PS: begge to har lik leveringstid, hvis du bestiller idag får du bilen begynnelsen/midten av august. Kia har tidligste levering 2016.

Er 13 stk Kia på Finn. Jeg synes Kia overbeviser, spesielt rekkevidde vintersdag.

Brukt ja, han ser vel etter fabrikkny bil?

K S

Sitat fra: Donya på tirsdag 09. juni 2015, klokken 20:47
Sitat fra: K S på tirsdag 09. juni 2015, klokken 19:40
Sitat fra: Donya på tirsdag 09. juni 2015, klokken 19:32
Sitat fra: kristians på tirsdag 09. juni 2015, klokken 13:57
e-Golf virker interessant. Det kan se ut som denne har noe lengre rekkevidde enn i3, men det er kanskje bare på papiret?

Ta deg en tur innom Bavaria og ta en prat med Patrick for en prøvekjøring av i3, deretter drar du til Møller for en prøvekjøring av e-Golf så velger du etter det  ;)

PS: begge to har lik leveringstid, hvis du bestiller idag får du bilen begynnelsen/midten av august. Kia har tidligste levering 2016.

Er 13 stk Kia på Finn. Jeg synes Kia overbeviser, spesielt rekkevidde vintersdag.

Brukt ja, han ser vel etter fabrikkny bil?

Hvis du ser på denne som nå ligger som første bil med 10 km på telleren og 84/7 års garanti så får du ikke mer via BOS forhandler, altså ny bil paralellimportert. Kia har syv års Europagaranti.
Løp å kjøp.

iGolf

Sitat fra: kristians på tirsdag 09. juni 2015, klokken 20:29
Takk for svar!

Jeg liker godt utseendet på Kiaen, men innvendig fanger den meg ikke helt. Innvendig lever heller ikke Golf helt opp til BMW etter min mening ;)

Jeg får tenke litt, prøvekjøre mye, tenke litt til og falle ned på noe. Jeg har ingen erfaring med elbil overhodet og skal ærlig innrømme at en del av meg ikke er fullstendig overbevist om at elbil er det riktige valget helt enda (den andre delen av meg er derimot meget entusiastisk)

Har også begynt å se meg om etter ladeparkeringsmuligheter rundt om i Oslo, det begynner å bli farlig fullt rundt om...

Jeg er helt enig med deg, golfen er dritkjedelig, hadde det ikke vært for store hunden min i baggasjerommet så hadde jeg gått for i3, den har bare 4 seter og upraktisk for hund, ellers en mye finere bil ;) hvis du ikke har familie eller hund, ta i3 ;)

kristians

#19
Om bilen er fabrikkny eller "ny" og meget pent brukt (med tilbehøret jeg ønsker) spiller forsåvidt mindre rolle.

iGolf

Godt det finnes en bil til alle og enhver ;D

OlavEmil

Vår Kia var gått 1200km som demobil i Tyskland. Dette er normen for dei som ligg på Finn. Ikkje noko problem, full nybilkjensle likevel. Greitt å sjekke opp i når han var registrert første gong, då 7-årsgarantien går frå første registrering. For vår dei spelar det mindre rolle, då 150 000km blir passert LENGE før det er gått 7 år.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Panduck

Sitat fra: kristians på tirsdag 09. juni 2015, klokken 20:29
Innvendig lever heller ikke Golf helt opp til BMW etter min mening ;)

i3 innvendig er det vel bare Tesla som kan matche. eGolf er vel den kjedeligste bilen innvendig av de nyere bilene, men den er jo uten tvil mer praktisk (annet enn dårligere AC-lader). Men saken er vel at uansett hvilen bil du velger (eGolf, BMW, KIA, LEAF, Zoe...), blir det sikkert en knallbil, du blir fornøyd, og bilen vil drepe all lyst til å drive med fossilbiler.

THE

Valgte selv Zoe som elbil til pendling (ca 100 km pr dag). Zoe ble valgt hovedsakelig pga. 11 kW lademulighet slik at jeg kan spise middag og lade for ettermiddagens kjøring. Hadde en eGolf på lån, men den hadde blitt en ren pendlebil pga. treeeg lading. Jeg ville ha elbil som nr 1 bil, og dieselbilen blir kun brukt på langturer og til å trekke henger, og når vi har behov for to biler i bruk samtidig. i3 var ikke aktuell pga. 4 seter, og at jeg personlig synes den er utrolig stygg. Kia orket jeg ikke å prøve pga helt uviss leveringstid. Leaf med 6,6 kW lader hadde vært et godt alternativ om jeg hadde hatt lademulighet på jobb, men andre Leafeiere jeg hørte med var skeptisk til 100 km kjøring på vinteren uten lademuligheter i løpet av dagen. 

Etter 6 uker og ca 3500 km i elbil er jeg ikke i tvil om hvilken fremdrift jeg foretrekker på bilen min. Planen var å beholde dieselbilen i mange år ennå for sitt bruk, men jeg har begynt å sikle på en Tesla X som erstatning for den. Tror det sitter langt inne hos min bedre halvdel å bruke 7-800000,- på bil, så det kan nok bli med drømmen. Jeg er likevel veldig spent på hva som kommer av elbiler med lengre rekkevidde og mulighet for å trekke tilhenger de nærmeste 2-4 årene, og tror og håper at jeg har kjøpt min siste fossilbil.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

kristians

Takk for svar!

Hvordan tror dere i3 vil klare seg på strekningen Drammen - Oslo Lufthavn? Fremdeles ca. 100km, men jeg vil tro gjennomsnittshastigheten ligger noe høyere.

Overhodet ikke noe must å bruke elbilen til dette, jeg bare lurer. Det er sikkert ikke noe man skal ta sjansen på på vinterstid, men på sommeren kan det vel kanskje gå?

emil

Sitat fra: kristians på fredag 12. juni 2015, klokken 15:16
Hvordan tror dere i3 vil klare seg på strekningen Drammen - Oslo Lufthavn? Fremdeles ca. 100km, men jeg vil tro gjennomsnittshastigheten ligger noe høyere.

Kommer an på om du skal kjøre daglig eller en gang innimellom. Start første tur rolig og øk tempoet for hver tur og ser hvordan gjettometer stemmer med virkeligheten. For de ekstreme dagene har man alltid hurtiglader.

kristians

Takk!

Ikke daglig, men regelmessig. Spiller egentlig ingen rolle, jeg kan kjøre fossilbil eller ta toget til dette formålet :)

Noen som vet hvor gode lademulighetene på OSL er, mye trafikk?

jkirkebo

Sitat fra: kristians på fredag 12. juni 2015, klokken 15:29
Takk!

Ikke daglig, men regelmessig. Spiller egentlig ingen rolle, jeg kan kjøre fossilbil eller ta toget til dette formålet :)

Noen som vet hvor gode lademulighetene på OSL er, mye trafikk?

Gardermoen Parkering er billigst, har 100 ladeplasser og lar deg booke ladeplass på forhånd. Bruker aldri noe annet selv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trekkoppbil

Ofte er det rekkevidde og lademuligheter som betyr noe, når man skal kjøre, men det begynner vel å komme bilister som ser etter helt andre ting.

Av og til kommer det nyere modeller som slår eldre modeller.

Hva med en 2016 Leaf med 30kWt batteri og 6kW AC, hvis den kommer til høsten?

På motorveien avhenger forbruk av kjørestil. Er du hard på klampen opp Lierbakkene, så går mye energi med til å varme opp batteriet. Og kjører du ujevnt, i høy fart, i dårlig vær og med mye varme på, så kan du bruke mer enn 20kWt på 100km.
Er du av typen som kjører i fint vær, i medvind, i rolig fart rett bak en trailer, blir regnskapet helt annerledes.

Hurtigladestasjoner har du plenty av langs veien: Et par i Drammen, et par på Kjellstad, Liertoppen, 2 på Billingstad, Sandvika rådhus, Statoil Fornebu.

Legg merke til hva slags AC-muligheter du har der du kan komme til å gjøre kortvarige stopp langs veien. Om det er enfase, eller 3-fase, og om det er 16A eller 32A. I kjelleren på samvirkelaget på Slependen, er det 32A, men jeg kjenner ikke til hvor mange faser du får. Legg også merke til hvilke AC/DC-adapter det er på bilen du kjøper, så du kan planlegge kjøringa litt.
Lader man over natta, så behøver man som regel ikke mer enn 16A enfase, men på småstopp etter veien, er det greit å ha mer.

kristians

Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 12. juni 2015, klokken 19:22
Ofte er det rekkevidde og lademuligheter som betyr noe, når man skal kjøre, men det begynner vel å komme bilister som ser etter helt andre ting.

Av og til kommer det nyere modeller som slår eldre modeller.

På motorveien avhenger forbruk av kjørestil. Er du hard på klampen opp Lierbakkene, så går mye energi med til å varme opp batteriet. Og kjører du ujevnt, i høy fart, i dårlig vær og med mye varme på, så kan du bruke mer enn 20kWt på 100km.
Er du av typen som kjører i fint vær, i medvind, i rolig fart rett bak en trailer, blir regnskapet helt annerledes.

Hurtigladestasjoner har du plenty av langs veien: Et par i Drammen, et par på Kjellstad, Liertoppen, 2 på Billingstad, Sandvika rådhus, Statoil Fornebu.

Legg merke til hva slags AC-muligheter du har der du kan komme til å gjøre kortvarige stopp langs veien. Om det er enfase, eller 3-fase, og om det er 16A eller 32A. I kjelleren på samvirkelaget på Slependen, er det 32A, men jeg kjenner ikke til hvor mange faser du får. Legg også merke til hvilke AC/DC-adapter det er på bilen du kjøper, så du kan planlegge kjøringa litt.
Lader man over natta, så behøver man som regel ikke mer enn 16A enfase, men på småstopp etter veien, er det greit å ha mer.

Takk!

Sitat
Hva med en 2016 Leaf med 30kWt batteri og 6kW AC, hvis den kommer til høsten?

Hmm, jo kanskje det. Skal lese meg opp.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA