Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Siste tøv fra norsk Nissan-forhandler angående USA-import..

Startet av kristians, søndag 12. juli 2015, klokken 12:38

« forrige - neste »

kristians

Heisann

Jeg vurderer elbil for pendling på strekningen Drammen - Oslo sentrum (ca. 100km). Jeg har egentlig hatt mest lyst på BMW i3, men hørte nettopp fra noen bekjente at jeg mest sannsynlig vil slite på vinterstid om jeg ikke får ladet. Som regel får jeg helt sikkert ladet mens jeg jobber, men jeg ønsker en bil jeg kan kjøre t/r uten lading om nødvendig.

Finnes det da noen alternativer foruten om Tesla? 

Range Extender til i3 er såvidt jeg har forstått ikke tilgjengelig i Norge (hvertfall ikke på EL-skilt)?

På forhånd, tusen takk.

Kristian

emil

Var disse "bekjente" elbilister med i3 eller bare mennesker som i hovedsak liker store bensinmotorer?

Jeg vil påstå at "alle" elbilene vil klare den strekningen hele året, men det kan være dager med ekstremkø og ekstremvær der du ikke vil rekke hjem og da har du hurtigladere i b.la Sandvika tilgjengelig.

Hvis du sikler etter i3 vil neppe Leaf, Soul eller Zoe være aktuelle selv om de er gode biler. e-Golf kan være en kandidat i tillegg til nye B-klassen fra MB selv om den ikke kan hurtiglades.

Husk også at selv om elbilen kjøpes inn som en ren plendlebil eller nr.2 bil tar den ofte over for så mye kjøring den klarer og da er det dumt hvis du f.eks velger en bil med for få seter eller for lite bagasjeplass. 

Det er vel også begrenset hvor mye de "gode kjøreegenskapene" til i3 får vist seg fram i køen inn og ut av Oslo..

kristians

#2
Sitat fra: emil på mandag 08. juni 2015, klokken 10:56
Var disse "bekjente" elbilister med i3 eller bare mennesker som i hovedsak liker store bensinmotorer?

De er eiere av i3, men pendlere på en strekning noe kortere enn min.

Tusen takk for svar, da skal jeg hvertfall ikke avskrive i3 helt enda. Skal også se nærmere på de andre bilene du nevner, selvom jeg i utgangspunktet helst kjører BMW ;)

Tbeinet

Det går nok fint å velge mellom BMW, Leaf og Golf. På normale dager kommer du nok fint fram og tilbake. Hvis du i tillegg har mulighet til å lade på jobben så vil jeg si det går bra alle dager, og skulle  det være dager du ikke får ladet på jobben, så er det flere hurtigladere på veien.

Tipper du sparer et par hundrelapper om dagen i bompenger og drivstoff. Det hadde det vært verdt for meg med de evt ulempene en elbil KAN medføre.

Jeg pendler daglig 90 km med en eUP som har noe dårligere rekkevidde. På de kaldeste dagene må jeg lade på jobben, evt hurtiglade ca 10 min. Nå på sommeren kan jeg kjøre tur-retur + tur igjen uten å være gnien på strømmen. Har ikke angret en dag.

K S

Har selv Kia Soul EV, og etter 9000 km vil jeg ikke bytte!
Kjører i kupert terreng med varme på auto lett 125-140 km med varme på 22 grader og normal kjøring.

Nå dreper jo leveringstiden Soul....,

OlavEmil

Eg ville ikkje stussa over nokre av dei elbilane som er på marknaden i dag til det strekket. BMWen har jo moglegheit for hurtiglading òg, så då er du uansett sikra dei to dagane i tiåret det skulle liggje 30cm snø på vegen, og du ikkje får lada på jobben. Ti minutt stopp på hurtigladar, og du har straum i massevis, uansett temperatur og forhold.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Panduck

Sitat fra: emil på mandag 08. juni 2015, klokken 10:56
Husk også at selv om elbilen kjøpes inn som en ren plendlebil eller nr.2 bil tar den ofte over for så mye kjøring den klarer og da er det dumt hvis du f.eks velger en bil med for få seter eller for lite bagasjeplass. 

Dette kan ikke understrekes nok!!!

i3 er sikker en morsom bil, dersom du allerede har en Tesla, og trenger en ekstrabil, og i tillegg har nok penger. Begrenset plass gjør bruksområdet mye mindre. Og selv om MB kanskje høres ut som det beste "pendle Oslo -> Drammen -> Oslo" bil, vil du kunne angre bittert den dagen du innser hvor morsomt det er å kjøre elbil, og vil kjøre f.eks til Kristiansand eller Lillehammer e.l. Dermed er MB også en "ekstrabil" dersom man allerede har en Tesla og har ALT for mye penger til bil nr 2. Zoe med 22kW er "minstekrav" til ladehastighet.

Jeg har 60km fra meg til Oslo. Det går såvidt frem & tilbake, men ikke mer. 50 bør gå langt bedre. Og området du kjører begynner å bli godt dekt med hurtigladere, det skal ikke mange minuttene til på en 2.5 kr pr min stasjon for å dekke det du trenger i ekstremvær.

Jeg ville virkelig vurdert KIA til pendlerbil for den strekningen.

emil

Hvis trådstarter sverger til tyske biler er e-Golf det beste valget
Er han åpen for noe litt alternativt kan Soul være tingen.
Skal han ha en godt gjennomprøvd bil med god plass og minimalt med feil og levering på dagen velger man Leaf.
Har man behov for mye videre kjøring kort tid etter hjemkomst velger man Zoe Intens med 11kW laderegulator

Prøvekjør og se hva du liker og sett opp en liste over hva bilen må ha og hva som kun er kjekt å ha.

Kan nevne en jeg kjenner som absolutt ikke skulle ha Leaf og Tesla var for dyr så han var tidlig ute med å bestille e-Golf. Noen måneder før levering (som ville blitt utsatt grunnet ventepumpen uansett) la han ut sin gamle bil på Finn for å se hvordan markedet var og fikk et bud han ikke kunne si nei til og så sto han der plutselig uten bil. En USA Leaf ble kjøpt litt på impuls som ventebil og den kjører han fortsatt rundt i 8-9 måneder etter at e-Golf bestillingen ble kansellert.


kristians

Takk for svar! Blir nok litt prøvekjøring i nær fremtid.

Ferry

Ikke prøvekjør i3 hvis du ikke allerede halvveis har bestemt deg! Jeg ventet på e-Golf fordi jeg ikke likte Leaf så godt. I mellomtida kikket jeg innom Bilia og fikk se og prøve i3, og da var jeg solgt. Kort tid etter var i3 solgt, til meg. Drammen - Oslo - Drammen bør gå helt fint med mindre det er en ekstremsituasjon. Men det er flere hurtigladere i Sandvika, og svinger du innom Coop på Slependen så har de type 2 som gir deg 7,4 kW. Du rekker knapt kjøpe en brus før du har nok strøm til resten av turen. Worst case med i3/Leaf/e-Golf etc. på den strekningen er at du må stoppe og lade en sjelden gang, kanskje aldri. Adaptiv cruise control er fint på den strekningen. i3 tar til og med over rattet for deg i hastigheter under 60 km/t.

moby666

Det er nok helt trygt å prøvekjøre i3, nå får du den ca 50 000 i rabatt bare du går inn i butikken, dvs at i3 begynner å bli konkurransedyktig mot eGolf og Soul. Personlig liker jeg Soul og eGolf mye bedre enn i3 på så si alle områder.
Husk at selv om du tror at du kun kommer til å bruke elbilen til pendling så viser det seg at du kommer også til å bruke bilen til andre gjøremål, derfor er det dumt å kjøpe bil med begrensinger på plass, rekkevidde og antall seter (feks trillinger, i3 og eUP!)

2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

kristians

e-Golf virker interessant. Det kan se ut som denne har noe lengre rekkevidde enn i3, men det er kanskje bare på papiret?

Panduck

Sitat fra: kristians på tirsdag 09. juni 2015, klokken 13:57
e-Golf virker interessant.

Det er litt dumt at de kun gir 3.6kW lading på AC, ikke 6-7kW slik som Leaf, Kia og BMW tilbyr. Det kan bety en god del når man kobler seg på et AC punkt på en handletur. Jeg er fremdeles mektig irritert på at selgeren ikke informerte om mulighet for 6.6kW på leaf, det hadde hjulpet ved flere anledninger.

iGolf

#13
Sitat fra: kristians på tirsdag 09. juni 2015, klokken 13:57
e-Golf virker interessant. Det kan se ut som denne har noe lengre rekkevidde enn i3, men det er kanskje bare på papiret?

Ta deg en tur innom Bavaria og ta en prat med Patrick for en prøvekjøring av i3, deretter drar du til Møller for en prøvekjøring av e-Golf så velger du etter det  ;)

PS: begge to har lik leveringstid, hvis du bestiller idag får du bilen begynnelsen/midten av august. Kia har tidligste levering 2016.

K S

Sitat fra: Donya på tirsdag 09. juni 2015, klokken 19:32
Sitat fra: kristians på tirsdag 09. juni 2015, klokken 13:57
e-Golf virker interessant. Det kan se ut som denne har noe lengre rekkevidde enn i3, men det er kanskje bare på papiret?

Ta deg en tur innom Bavaria og ta en prat med Patrick for en prøvekjøring av i3, deretter drar du til Møller for en prøvekjøring av e-Golf så velger du etter det  ;)

PS: begge to har lik leveringstid, hvis du bestiller idag får du bilen begynnelsen/midten av august. Kia har tidligste levering 2016.

Er 13 stk Kia på Finn. Jeg synes Kia overbeviser, spesielt rekkevidde vintersdag.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA