Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Navigasjonen er en katastrofe

Startet av Mippen, søndag 12. juli 2015, klokken 11:44

« forrige - neste »

Mippen

Årsavgiften er foreslått endret og for at staten ikke skal tape så mye penger vil de gi regningen til billistene. Omleggingen er vel planlagt på omtrent på samme tid som elbilene skal betale årsavgift fra. Spørsmålet er hvordan det vil slå ut for elbilene og for alle de andre bilene.
Fremtiden er elektrisk.

Kjell Leaf

Hva så Mippen ? Du skrev nettopp i et annet innlegg at vi i Norge er så rike at det ikke spiller noen rolle om bensinen koster 13 eller 16 kroner, da spiller det vel ikke noen rolle om årsavgiften er dyr heller ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Amoss

Sitat fra: Mippen på mandag 08. juni 2015, klokken 09:55
Årsavgiften er foreslått endret og for at staten ikke skal tape så mye penger vil de gi regningen til billistene. Omleggingen er vel planlagt på omtrent på samme tid som elbilene skal betale årsavgift fra. Spørsmålet er hvordan det vil slå ut for elbilene og for alle de andre bilene.

Typisk eksempel på en sensasjonsjournalistikk vridning av fakta. Om man leser hva som skrives (og ikke bare overskriften) så er det i kortform:
- Årsavgiften skal legges over på en forsikringavgift.
- Da forsikringer og årsavgift har forskjellige forfall, så vil det kreves inn årsavgift for perioden frem til hovedforfall på forsikringen, hvor så forsikringavgiften vil bli lagt inn.
- Det er klart mulig det blir noe overlapp, f.eks. at om forsikringen har hovedforfall 1. juni, så kan du få halv årsavgift (1/1 - 1/7), og derfor i realiteten betale dobbelt for juni. Nøyaktig hvor presist de vil treffe vet de vel neppe selv enda. Dersom du betaler hele års-forsikringen i en termin kan du risikere å betale "årsavgiften" 2 ganger samme året (men da for 2 forskjellige år).
- Forsikringsselskapene vil ha utgifter ifm. å krev inn avgiften for staten, og vil lempe den utgiften videre til bileierne.
- Utgiftene til innkrevning av årsavgiften som staten har i dag nevnes ikke med ett ord. (Altså gjetter jeg på at statens inntekter fra dette etter innkrevning vil øke)


Ps: årsavgift for elbiler, var ikke det i fra 2020 da?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Mippen

hal
Sitat fra: Amoss på mandag 08. juni 2015, klokken 11:27
Sitat fra: Mippen på mandag 08. juni 2015, klokken 09:55
Årsavgiften er foreslått endret og for at staten ikke skal tape så mye penger vil de gi regningen til billistene. Omleggingen er vel planlagt på omtrent på samme tid som elbilene skal betale årsavgift fra. Spørsmålet er hvordan det vil slå ut for elbilene og for alle de andre bilene.

Typisk eksempel på en sensasjonsjournalistikk vridning av fakta. Om man leser hva som skrives (og ikke bare overskriften) så er det i kortform:
- Årsavgiften skal legges over på en forsikringavgift.
- Da forsikringer og årsavgift har forskjellige forfall, så vil det kreves inn årsavgift for perioden frem til hovedforfall på forsikringen, hvor så forsikringavgiften vil bli lagt inn.
- Det er klart mulig det blir noe overlapp, f.eks. at om forsikringen har hovedforfall 1. juni, så kan du få halv årsavgift (1/1 - 1/7), og derfor i realiteten betale dobbelt for juni. Nøyaktig hvor presist de vil treffe vet de vel neppe selv enda. Dersom du betaler hele års-forsikringen i en termin kan du risikere å betale "årsavgiften" 2 ganger samme året (men da for 2 forskjellige år).
- Forsikringsselskapene vil ha utgifter ifm. å krev inn avgiften for staten, og vil lempe den utgiften videre til bileierne.
- Utgiftene til innkrevning av årsavgiften som staten har i dag nevnes ikke med ett ord. (Altså gjetter jeg på at statens inntekter fra dette etter innkrevning vil øke)


Ps: årsavgift for elbiler, var ikke det i fra 2020 da?

Halv årsavgift fra 2018 for elbiler, full fra 2020.

Har ikke noe imot å betale årsavgift for elbil så lenge jeg føler vi får noe igjen for den. Har en fossil også, og kan ikke si jeg får så mye igjen for det den betaler.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 08. juni 2015, klokken 10:20
Hva så Mippen ? Du skrev nettopp i et annet innlegg at vi i Norge er så rike at det ikke spiller noen rolle om bensinen koster 13 eller 16 kroner, da spiller det vel ikke noen rolle om årsavgiften er dyr heller ?

Jeg er bare budbringeren, ikke journalisten. Har ikke noe imot årsavgift så lenge den blir brukt fornuftig. Noe den ikke gjør pr. dd.

Kan ikke huske å ha sagt det med bensinen, men å gjøre den dyrere er et fint virkemiddel på å få folk til å velge elbil og hybrid.
Fremtiden er elektrisk.

timingbeltkiller

Årsavgiften bør kuttes ut da den gir mengderabatt til de som kjører mye.
Disse burde tvertom bli straffet - eksempelvis med progressiv km-avgift.

Vil nok gå ut over de som bor ute i bushen og har lange pendlerveier.
Til gjengjeld har disse nesten gratis bolig sammenlignet med (stor)by innbyggerne.
Pluss øvrige fordeler som følger med små, stressløse samfunn.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: Mippen på mandag 08. juni 2015, klokken 12:36
Jeg er bare budbringeren, ikke journalisten. Har ikke noe imot årsavgift så lenge den blir brukt fornuftig. Noe den ikke gjør pr. dd.
Statsbudsjettet går stort sett til nyttige og nødvendige formål.
Det benekter du her indirekte/mellom linjene.

Bilavgiftene inkl årsavgiften øremerkes ikke trafikkformål,
men går rett inn på inntektsiden i statsbudsjettet.
Det betyr i praksis den finansierer det samme som de direkte skattene, mva ++++++
Og er en del av den generelle melkingen av innbyggerne.

Som igjen er eneste måten staten kan finansiere samfunnsoppgavene på.
Med mindre den går over til å gi seg sjøl monopol på (deler av) næringsvirksomheten.
Noe som har endt riktig ille i de landene som har prøvd.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Mippen

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 08. juni 2015, klokken 20:43
Sitat fra: Mippen på mandag 08. juni 2015, klokken 12:36
Jeg er bare budbringeren, ikke journalisten. Har ikke noe imot årsavgift så lenge den blir brukt fornuftig. Noe den ikke gjør pr. dd.
Statsbudsjettet går stort sett til nyttige og nødvendige formål.
Det benekter du her indirekte/mellom linjene.

Bilavgiftene inkl årsavgiften øremerkes ikke trafikkformål,
men går rett inn på inntektsiden i statsbudsjettet.
Det betyr i praksis den finansierer det samme som de direkte skattene, mva ++++++
Og er en del av den generelle melkingen av innbyggerne.

Som igjen er eneste måten staten kan finansiere samfunnsoppgavene på.
Med mindre den går over til å gi seg sjøl monopol på (deler av) næringsvirksomheten.
Noe som har endt riktig ille i de landene som har prøvd.

Infrastruktur er allmennnyttig formål. Alle benytter seg av veiene direkte eller inndirekte. Det er ikke riktig at en gruppe skal betale mer enn andre når det ikke en gang går til formålet. Vi har ikke skikkelig standard på veiene slik at vi som bileiere årlig må ut med milliarder til utbedring av skader som følge av dette, både på kjøretøy og ikke minst medisinsk. Ikke minst har vi en del veier som E16 hvor det til stadighet går ras og liv tapt pga. elendig sikring og dårlig vegstandard. Det er greit å betale for å bruke veiene, men da syns jeg også vi skal få noe igjen for det....
Fremtiden er elektrisk.

elektrolux

Innføres full årsavgift på elbiler betyr dette at mange som nå har både bensin og elbil velger vekk en bil.

Spørs om det er så gunstig for staten som da taper en årsavgift.

Med så lav sats som vi har i dag og full sats på langtursbilen er det helt kurrant å ha en elbil til all småkjøring. ( Les 95% av kjøringen )
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mippen

Ja, hvis det blir nesten like dyrt å eie en elbil som en fossil er det dessverre en del som vil velge den lette løsningen. Får håpe at det kommer rimelige elbiler med god rekkevidde snart slik at de som ikke har råd til en tesla kan ha en elbil i stedet for to biler (fossil og vanlig).
Fremtiden er elektrisk.

goggo

Sitat fra: Mippen på onsdag 17. juni 2015, klokken 09:57
Ja, hvis det blir nesten like dyrt å eie en elbil som en fossil er det dessverre en del som vil velge den lette løsningen. Får håpe at det kommer rimelige elbiler med god rekkevidde snart slik at de som ikke har råd til en tesla kan ha en elbil i stedet for to biler (fossil og vanlig).

Disse rimelige elbilene finnes i dag allerede, men deres fulle potensiale kan ikke utnyttes før det blir en helhetlig utbygging av hurtigladere med tilhørende roamingavtaler mellom operatørene for hele landet. Dersom de bruker en betydelig andel av årsavgiften fra elbiler til å finansiere en helhetlig lade-infrastruktur så er jeg absolutt for å betale større årsavgift.

Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Mippen

Det er ikke nok med bare god ladeinfrastruktur. Jeg dro på ferie sist sommer med en leaf. Da var det akkurat kommet nok hurtigladere til at jeg kunne klare turen. Det hadde naturligvis gjort det lettere med et par ekstra ladere, men ulempen det medførte å måtte stoppe 5 ganger i over en halvtime for å ha nok margin til neste lader gjorde at jeg fort så dette ikke ville være ideelt hver gang vi skal på hytten. Derfor oppgraderte jeg fort til en TMS som ikke trenger et fullt ladestopp en gang for å klare same ruten.

Man trenger altså både biler med grei rekkevidde og nok hurtigladere for at folk skal gidde. Det er ikke alle som syns det er ok å måtte stoppe etter 10 mil for å lade - ikke hvis det skal være eneste bilen der har. Er Ganske sikker på at det også var grunnen til at jeg nesten ikke så en eneste vanlig elbil på turen annet enn noen TMS. Det var hvertfall ikke noe problem med ladekø.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA